Urheilijan ahmimishäiriö

abble

Hei!
Haluan aloittaa keskustelun urheilijan syömishäiriöistä, etenkin ahmimishäiriöstä. Itse olen 19-vuotias kilpaurheilija, ja minulla on BED. Haluaisin vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia, ehkä saataisiin tukea toisistamme. En enää jaksaisi taistella tämän kanssa. Lisäksi olisi kiva puhua ihmisten kanssa, joilla samanlainen ongelma. Lähipiirini tietää sairauteni ja pystyn puhumaan heidän kanssaan, mutta haluaisin keskustella asiasta kohtalotoverideni kanssa. Joten kirjoitellaan tänne omia tuntemuksia.

19

4875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erilainen93

      hei!
      olen 14 vuotias nuori urheilijatyttönen. Harrastan lentopalloa ja kuntosalia ja kaikkea mahdollista. Sairastin anoreksian viime syksynä.. Ja nyt on pientä ahmimishäiriötä ilmassa.
      Haluaisitko vaihtaa ajatuksia sähköpostin välityksellä?
      Minä kaipaisin myös juttuseuraa ja vielä sellaisen henkilön kanssa joka on kokenut/kokee samaa.
      sähköpostini on [email protected], jos kiinnostaa laita viestiä.

      • abble

        moi! et kyllä usko: munkin laji on lentopallo :) laitan sähköpostia ihan piakkoin! lisää keskustelijoita kaivataan..


      • liityn joukkoon
        abble kirjoitti:

        moi! et kyllä usko: munkin laji on lentopallo :) laitan sähköpostia ihan piakkoin! lisää keskustelijoita kaivataan..

        mun ongelmana vaan on bulimia. edes ennen kisoja pyrin viikon verran pakottamaan itseni "kuiville". välillä on muutenkin helpompia, välillä *****tillisiä aikoja. treenaaminen ei suju samalla tavalla, väsyttää vaan. tai sitten sujuu ja sen jälkeen on ahmittava. ongelmallista :S nyt on niin myöhä, että teksti on sekavan lyhyt, mutta toivottavasti voitais auttaa toisiamme. =)


      • abble
        liityn joukkoon kirjoitti:

        mun ongelmana vaan on bulimia. edes ennen kisoja pyrin viikon verran pakottamaan itseni "kuiville". välillä on muutenkin helpompia, välillä *****tillisiä aikoja. treenaaminen ei suju samalla tavalla, väsyttää vaan. tai sitten sujuu ja sen jälkeen on ahmittava. ongelmallista :S nyt on niin myöhä, että teksti on sekavan lyhyt, mutta toivottavasti voitais auttaa toisiamme. =)

        mulle voi laittaa sähköpostia osotteeseen [email protected]. ja voihan tännekin kirjotella :) ois kyl tosi kiva vaihtaa ajatuksia. hyvä saada tukea ihmisiltä, jotka ymmärtää! :) mulla ainakin parempi mieli, kun saa keskustella asiasta..


    • lunalovegood89

      Olen 18 vuotias yleisurheilijaneitokainen, joka on tasapainotellut anoreksian aiheuttamien ongelmien kanssa reilun vuoden päivät. Vaihdan ajatuksia mielellänin muidenkin syömishäiriöisten urheilijoiden kanssa. Haluaisin kovasti palata taas terveiden urheilijoiden kirjoihin...

    • tanjuli

      Heips!
      Surffailin netissä ja yritin etsiä tietoa ongelmastani...ahmimishäiriöstä! Ja löysin tämän keskustelun! Olen 22-vuotias urheilija...ja valitettavasti en pysty hallitsemaan syömistäni!!Pelaan lentopalloa, joten urheilen tosi paljon viikossa ja pelit päälle viikonloppuisin. Mutta sitten kun on lepopäivä, ei siis harjoituksia tai peliä, niin ahminta alkaa! enkä saa sitä mitenkään lopetettua!Onko tämä joku lentopalloilijoiden tauti?!?! En tiedä, miten pääsisin siitä eroon... yleensä viikot syön terveellisesti,mutta sitten yleensä sunnuntai on lepoa,joten syöminen riistäytyy käsistä... Haluaisin laihtua, mutta se on mahdotonta tämän ahmimisen takia!!En ymmärrä, miten tämän saisi lopetettua... siitä on tullut tapa lepopäiviksi ja joskus se jatkuu seuraavana päivänäkin...Miten voin olla taas normaali urheilija?!?

    • lonely..

      Harrastan erästä urheilulajia 9krt viikossa. Bulimiaa minulla on ollut nyt n.2kk. en edes tiedä mistä se lähti. En ollut syöny mitään roskaruokaa tammikuusta lähtien, pyrin syömään tosi terveellisesti. Leffoissakin aina mukana oli nektariineja ja karjalanpiirakoita. No nyt eräänä yksinäisenä aamupäivänä ahdisti, en mennyt kouluun, vaan leffaan. ostin karkkia ja leffan jälkeen juoksin leffateatterin vessaan oksentamaan. Olen siitä asti oksentanut n.1-3krt. päivässä. Ahmin välillä myös ihan normaalia ruokaa. Oksennan useasti illalla treenien jälkeen, jolloin olen vetänyt liikaa muroja, jugurttia, leipää, hedelmiä ym.

      Tällä viikolla on mennyt ihan yli, eilen meni 2 keksipaketta ja kääretorttu ja tänään 2 keksipakettia ja suklaapatukka. Kaikki ulos. Ennen oksentelun alkamista söin aika vähän ja kaikkea tosi terveellistä. Syön siis vieläkin, jossei herkkujen ahmimista lasketa. Valmentaja kysyi viimeviikolla että oonko laihtunut. Valehtelin tietysti että en tiedä, mitä muutakaan.

      Viimeviikonloppuna oli kisat jossa meille oli tilattu ruuat. Kanapastaa. Meille annettiin nenän eteen valmiit annokset. Salaattia ja leipää sai itse ottaa. En oo pitkiin aikoihin syönyt vaaleata sämpylää/leipää koska se on epäterveellistä, mutta nyt söin kaksi. tulipa huono omatunto. Ruuan jälkeen menin vessaan ja oksensin. En kyllä kaikkea, mutta aika paljon kuitenkin.
      Kisat meni perseelleen, en tiedä johtuiko se oksentamisesta vai yleisestä jännityksestä :)
      Onneks käteinen on nyt loppu niin en ehkä osta mitään hyvää vähään aikaan.
      En oo mitenkään ylipainoinen, mutta haluan laihduttaa. Vihaan mun mahaa ja jenkkakahvoja. Ja käsiä, mutta niitäki vaan sen takia että ne on niin lihaksikkaat etten voi pitää olkaimettomia toppeja :D

      • lonely..

        olen 18v :)


      • abble
        lonely.. kirjoitti:

        olen 18v :)

        Luulinpa taas, että meni jo paremmin. Mutta ei. Se lähtee niin pienestä aina liikkeelle. Nyt niin paska fiilis, että ei rajaa. Joudun valehteleen valkulle, et oon kipeenä, enkä voi tulla treeneihin. Ja lauantaina on tärkee peli. Miks pitää lyödä päätä seinään koko ajan?! Laittakaa mailia osotteeseen [email protected]. Kaipais juttuseuraa, ja haluisin kuulla enemmän teidän kokemuksista..


      • treeneihin :)
        abble kirjoitti:

        Luulinpa taas, että meni jo paremmin. Mutta ei. Se lähtee niin pienestä aina liikkeelle. Nyt niin paska fiilis, että ei rajaa. Joudun valehteleen valkulle, et oon kipeenä, enkä voi tulla treeneihin. Ja lauantaina on tärkee peli. Miks pitää lyödä päätä seinään koko ajan?! Laittakaa mailia osotteeseen [email protected]. Kaipais juttuseuraa, ja haluisin kuulla enemmän teidän kokemuksista..

        mullakin usein aivan kauhea olo, jos on syönyt yli ja oksentanut, mutta treeneihin olen tähän saakka lähtenyt. kun vähän rasittuu ja hikoilee niin tulee parempi fiilis ja vähän piristyy. =)
        kellään kokemusta paastopäivästä 2 pvä ennen kisoja? viikonlopulla kisat (tärkeät :() ja tullut taas oksennettua viimeset pari viikkoa lukuunottamatta paria satunnaista välipäivää. tuntuu, etten huomenna pysty syömään normaalisti oksentamatta kun tulee niin raskas ja turvonnut olo, joten ajattelin huomisen olla syömättä ja perjantain vetää tosi terveellisesti. mutta miten tuollainen paastopäivä on teihin vaikuttanut?


      • BED-diagnoosi vuodesta-04
        treeneihin :) kirjoitti:

        mullakin usein aivan kauhea olo, jos on syönyt yli ja oksentanut, mutta treeneihin olen tähän saakka lähtenyt. kun vähän rasittuu ja hikoilee niin tulee parempi fiilis ja vähän piristyy. =)
        kellään kokemusta paastopäivästä 2 pvä ennen kisoja? viikonlopulla kisat (tärkeät :() ja tullut taas oksennettua viimeset pari viikkoa lukuunottamatta paria satunnaista välipäivää. tuntuu, etten huomenna pysty syömään normaalisti oksentamatta kun tulee niin raskas ja turvonnut olo, joten ajattelin huomisen olla syömättä ja perjantain vetää tosi terveellisesti. mutta miten tuollainen paastopäivä on teihin vaikuttanut?

        kuulu laisinkaan oksentelu....
        Onko teille kellekään diagnosoitu virallisesti tätä BED-syömishäiriötä? Vai itsekö olette diagnoosin tehneet (joidenkin kohdalla ainakin tuntuu sellaiselle).
        Itselläni on BED:n (psykiatrin ja sisätautien erikoislääk. diagnosoimaan!) lääkitys ja terapia, joista ainakin jonkin verran on apua.

        BED-diagnoosin saadakseen pitää täyttää tietyt kriterit, ja yksi niistä on nimemomaan se, ETTEI oksenna ahmimisen jälkeen...

        Voisi sitä apuakin löytyä paremmin jos dg. olisi oikein.


      • bediläinen
        BED-diagnoosi vuodesta-04 kirjoitti:

        kuulu laisinkaan oksentelu....
        Onko teille kellekään diagnosoitu virallisesti tätä BED-syömishäiriötä? Vai itsekö olette diagnoosin tehneet (joidenkin kohdalla ainakin tuntuu sellaiselle).
        Itselläni on BED:n (psykiatrin ja sisätautien erikoislääk. diagnosoimaan!) lääkitys ja terapia, joista ainakin jonkin verran on apua.

        BED-diagnoosin saadakseen pitää täyttää tietyt kriterit, ja yksi niistä on nimemomaan se, ETTEI oksenna ahmimisen jälkeen...

        Voisi sitä apuakin löytyä paremmin jos dg. olisi oikein.

        tuossahan on erikseen bulimikoille palsta.


      • abble
        bediläinen kirjoitti:

        tuossahan on erikseen bulimikoille palsta.

        niin. itsellä on nimenomaan tuo bed. oksentanut en oo kertaakaan, vaikka olo olisi sillä helpottunut. sen takia en voi treeneihinkään lähteä, jos on ahmimiskohtaus alla. saisin varmaan jonkun sydärin. voisitko kertoa lääkityksestäsi, ja muutenkin taudinkulusta. menitkö yksityiselle vai miten sait tuon diagnoosin? ja mikä tarkeintä: onko lääkkeet auttaneet?


      • että keskustelu
        abble kirjoitti:

        niin. itsellä on nimenomaan tuo bed. oksentanut en oo kertaakaan, vaikka olo olisi sillä helpottunut. sen takia en voi treeneihinkään lähteä, jos on ahmimiskohtaus alla. saisin varmaan jonkun sydärin. voisitko kertoa lääkityksestäsi, ja muutenkin taudinkulusta. menitkö yksityiselle vai miten sait tuon diagnoosin? ja mikä tarkeintä: onko lääkkeet auttaneet?

        oli ensisijaisesti urheilijoiden syömishäiriöistä. mutta jos mielummin keskustelette vain bed:stä niin antaa olla.


      • abble
        että keskustelu kirjoitti:

        oli ensisijaisesti urheilijoiden syömishäiriöistä. mutta jos mielummin keskustelette vain bed:stä niin antaa olla.

        kyllä ne muutkin syömishäiriöt tälle palstalle mahtuu, ei se nyt niin tarkkaa oon :) bulimialla ja bed:llä varsinkin on mun mielestä kuitenkin samoja piirteitä, vaikka toki erojakin löytyy. eiköhän tärkein kuitenkin oo, et puhutaan :)


      • urheilijapoika15
        abble kirjoitti:

        kyllä ne muutkin syömishäiriöt tälle palstalle mahtuu, ei se nyt niin tarkkaa oon :) bulimialla ja bed:llä varsinkin on mun mielestä kuitenkin samoja piirteitä, vaikka toki erojakin löytyy. eiköhän tärkein kuitenkin oo, et puhutaan :)

        Hei! Minä olen kärsinyt vakavasta anoreksiasta, ja nyt ortoreksia/BED-sekoituksesta tällä hetkellä eli ahmin tajuttomia SIIS TODELLA PALJON!! määriä ns."terveellistä" ruokaa; vihanneksia,ruisleipää,rasvattomia tuotteita,yms. Joo ja en tosiaankaan ole ylipainoinen..
        Paino on reilustikin alipainon puolella, pelkään että se nousee tämän ahminnan takii. Harrastan urheilua päivittäin,pyöräily,uinti.. (hankalaa joskus harrastaa täysinäisenä),uinti oli päälajini vielä vuosi sitten, nykyään vatsa niin täysi ettei kehtaa hallille edes mennä :( Tarvitsen apua. Onko jollakulla neuvoja kokemusta syömishäiriöistä, olisi mukavaa keskustella.


      • lonely...
        abble kirjoitti:

        kyllä ne muutkin syömishäiriöt tälle palstalle mahtuu, ei se nyt niin tarkkaa oon :) bulimialla ja bed:llä varsinkin on mun mielestä kuitenkin samoja piirteitä, vaikka toki erojakin löytyy. eiköhän tärkein kuitenkin oo, et puhutaan :)

        ettei BEDiä sairastava todellakaan oksenna syömäänsä ruokaa, mutta päätinpä kuitenkin kertoa oman ongelmani..


      • urheilijaneitokainen
        urheilijapoika15 kirjoitti:

        Hei! Minä olen kärsinyt vakavasta anoreksiasta, ja nyt ortoreksia/BED-sekoituksesta tällä hetkellä eli ahmin tajuttomia SIIS TODELLA PALJON!! määriä ns."terveellistä" ruokaa; vihanneksia,ruisleipää,rasvattomia tuotteita,yms. Joo ja en tosiaankaan ole ylipainoinen..
        Paino on reilustikin alipainon puolella, pelkään että se nousee tämän ahminnan takii. Harrastan urheilua päivittäin,pyöräily,uinti.. (hankalaa joskus harrastaa täysinäisenä),uinti oli päälajini vielä vuosi sitten, nykyään vatsa niin täysi ettei kehtaa hallille edes mennä :( Tarvitsen apua. Onko jollakulla neuvoja kokemusta syömishäiriöistä, olisi mukavaa keskustella.

        Minä olen yleisurheilijaneiti, joka on kärsinyt vuoden anoreksiasta ja nyt on tullut ahmimisoireita. Kilpaurheilu on tällä hetkellä katkolla syömisongelmien takia. olisi mukava vaihtaa ajatuksia..


      • urheilijapoika15
        urheilijaneitokainen kirjoitti:

        Minä olen yleisurheilijaneiti, joka on kärsinyt vuoden anoreksiasta ja nyt on tullut ahmimisoireita. Kilpaurheilu on tällä hetkellä katkolla syömisongelmien takia. olisi mukava vaihtaa ajatuksia..

        Olisi mukavaa vaihtaa ajatuksia syömishäiriöstä,joten tässä mun sähköpostiosoite :) [email protected]


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1419
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe