Kala joka syö kotiloita!

Jonsku881

Ostin vähän aikaa sitten akvaarion tuttavaltani. Ostohetkellä koko akvaario oli täynnä kotiloita ja mun tuttavast ei jaksaneet asialle mitään tehdä.
Silloin pesin koko akvaarion, vaihdoin vedet, pesin kaikki hiekat ja kasvit ym. Ennen kun laitoin kaloja akvaarioon "myrykytin" vielä akvaarion kotilomyrkyllä ja kahden päivän päästä avihdoin 50% vedestä ja laitoin sitten kalat, ja mitä nyt.. kotilot ovat löytäneet taas akvarioon.
Mä en jaksa niitä oikeasti sieltä kerätä käsin pois ja en jaksa taas koko siivoushomaa tehdä..

Onko olemassa joku kalalaji joka syö kotiloita? Mulla on 128l akvaarios missä asustelee tällä hetkellä 1 partamonni, 1 joku muu monni ja sitten 4 muuta kalaa, jotain punaisia barbeja.. Nämä kalat tulivat siis paketissä mukana, joten en tiedä oikein mitä kaikki ne on:)

Vai onko ainoa apu tähän ongelmaan se että poistaa kasvit ja pistää sinne vain muovikasveja vai?

Pliis auttakaa ennen kuin hermot menevät..

5

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ffffffffd

      Kuules sun pitää tietää mitä noi kalat on. Kaikki kalat eivät viihdy samanlaisissa vesiarvoissa joten kalastosi ei ole välttämättä yhteensopiva. Joten yritä saada selville mitä noi kalat ovat ja mitkä ovat akvaarion vesiarvot?

    • Rihma

      Samaa mieltä, ota selvää mitä kaloja sulla sieltä akvaariosta löytyy! Ennen sitä ei kannata ottaa yhtään eliötä altaaseen lisää.

      • jonsku881

        Eli olen selvittänyt kalalajit. Akvaariossani on 1 aprtamonni, 2 barbus titteya (eli oisko kuparibarbi suomeksi), 1 kpl corydoras rabautti ja 4 kpl hemigrammus pulcher.. Vesi akvaariossani on 25 astetta, mutta en kyllä osaa mitenkään sanoa muut veden arvot.
        Noi kalalajit ovat latinaksi koska löysin sellaisen kavaariokirjan ja tutkailin niitä. En osaa sanoa suomenkieliset nimet niille..


      • fish KING
        jonsku881 kirjoitti:

        Eli olen selvittänyt kalalajit. Akvaariossani on 1 aprtamonni, 2 barbus titteya (eli oisko kuparibarbi suomeksi), 1 kpl corydoras rabautti ja 4 kpl hemigrammus pulcher.. Vesi akvaariossani on 25 astetta, mutta en kyllä osaa mitenkään sanoa muut veden arvot.
        Noi kalalajit ovat latinaksi koska löysin sellaisen kavaariokirjan ja tutkailin niitä. En osaa sanoa suomenkieliset nimet niille..

        Tuo B. titteya on kirsikkabarbi ja hemigrammus pulcher taasen loistotetra. C. rabauti; ruostemonniselle tuo lämpötila on inasen liian kuumaa joten se ei tuohon lämpötilaan ihan sovi, jos saat veden lämpötilan pysymään 23-24 paikkeilla olisi se monniselle parempi, no, kyllä kaikille kaloille samalla, kasvit ei sitten ookaan enää samaa mieltä asiasta, useimmat kun pitäytyy tuolla 26...28 tuntumassa.

        128 litraenen akva, hmmmmmm

        tällanen kalasto
        8 kirsikkabarbi
        10-15 loistotetra
        monnisia saisi aina olle sen 6den parvi vähintään samaa lajia

        Tuohon kotilo ongelmaan ite alkaisin vain tappamaan niitä ja etsimään kutulätäköitä lehtien ja hiekan pinnoilta. Niiden välitön poisto ja koitiloiden liiskaus saa kyllä aikaan kannan loppumisen aikanaan, kärsivällisyyttä vain.
        Mitään kalastollista ohjetta en tähän nyt antaisi muuta kuin noiden parvien määrällisen nostamisen vanhaan kalastóosi.

        Tai jos olet noista kaloista luopumassa kokonaan, jostain syystä, voisit perustaa akvaarioosi jonkun pieneksi jäävän pallokala lajin lajiakvaarion ???
        Muista kuitenkin että kun pallokalat on syöneet kaiken kotiloston akvastasi, mitä niille sitten annat ruoaksi, ne kun ovat kovin nirsoja teolliselle kalan ruoalle!!!


      • ongelmaan apua
        fish KING kirjoitti:

        Tuo B. titteya on kirsikkabarbi ja hemigrammus pulcher taasen loistotetra. C. rabauti; ruostemonniselle tuo lämpötila on inasen liian kuumaa joten se ei tuohon lämpötilaan ihan sovi, jos saat veden lämpötilan pysymään 23-24 paikkeilla olisi se monniselle parempi, no, kyllä kaikille kaloille samalla, kasvit ei sitten ookaan enää samaa mieltä asiasta, useimmat kun pitäytyy tuolla 26...28 tuntumassa.

        128 litraenen akva, hmmmmmm

        tällanen kalasto
        8 kirsikkabarbi
        10-15 loistotetra
        monnisia saisi aina olle sen 6den parvi vähintään samaa lajia

        Tuohon kotilo ongelmaan ite alkaisin vain tappamaan niitä ja etsimään kutulätäköitä lehtien ja hiekan pinnoilta. Niiden välitön poisto ja koitiloiden liiskaus saa kyllä aikaan kannan loppumisen aikanaan, kärsivällisyyttä vain.
        Mitään kalastollista ohjetta en tähän nyt antaisi muuta kuin noiden parvien määrällisen nostamisen vanhaan kalastóosi.

        Tai jos olet noista kaloista luopumassa kokonaan, jostain syystä, voisit perustaa akvaarioosi jonkun pieneksi jäävän pallokala lajin lajiakvaarion ???
        Muista kuitenkin että kun pallokalat on syöneet kaiken kotiloston akvastasi, mitä niille sitten annat ruoaksi, ne kun ovat kovin nirsoja teolliselle kalan ruoalle!!!

        itse päästiin kotiloista eroon, pesemällä akvan hiekka kunnolla ja sen jälkeen kiehuvaa vettä pääle tappaa kotilot varmasti. yksikään ei elossa sen jälkeen. kasvit sun muut myös kuunnon syyniiin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe