hei..
mua huolestuttaa tuo omien arvojen nousu. vajaassa viikossa noussut 4,1 stä 7,4 ään. kutina on mieletön.
odotan kaksosia rv35 ja liikkeet ovat vähentyneet. tietysti pitäisi luottaa naistenklinikkaan, mutta tahtoisin tietää miten muilla, joilla arvot kohonneet on alettu hoitaa.
itselle vaan määrättiin ataraxia kutinaan ja sanottiin et seurataan. lisäksi sieltä määrättiin vaan lonkkakipuun tramal 100mg.
antakaa kommentteja
huolestunut odottaja
kohonneet sappiarvot
8
5502
Vastaukset
- """"...
muistaakseni sappihapoissa normi arvo on alle 6. Sulla ei vielä ole kovin paljon koholla. Mulla on molemmissa raskauksissa ollut hepatoosi ja ekasta s.hapot oli 60.8 ja tokasta 33.6. Ja arvoa 33.6 ei lääkärit pitäneet kovin pahasti korkeana. Toki molemmista oli tarkka sydänkäyräseuranta, mut vain ekasta jouduin osastoseurantaan. Mulla kokeiltiin ekasta Adursal-lääkitystä arvoja laskemaan mutta sivuvaikutusten (valtaisat ylävatsakrampit) takia en voinut sitä jatkaa paria päivää pitempään. Ensimmäionen synnytys käynnistettiin rv38 0 ja toinen 36 1, tämä toinen siksi näin aikaisin kun mun omat oireet oli sietämättömät!! Kutina muuttui helvetilliseksi poltteeksi koko kropassa. Sä olet kuitenkin seurannassa, seon tärkeintä.
- .....
Mulla todettiin raskaushepatoosi kun odotin. Sain HETI lääkkeeksi adursal 100mg 1x3 tbl. Vaikka sappiarvot ja maksa-arvot ei ollukaan mitenkään ihan kamalasti koholla. Sappihapot tais olla jotain 8 pintaan. Niihin sappihappoihin oli juuri tuo lääkitys. Atarax on allergialääke joka auttaa vaan taudin oireeseen eli kutinaan, ei itse sairauteen.
Hepatoosi on vakava tila ja meille on koulussa lääkäri pitänyt gynen luentoja ja puhunut hepatoosista että se pitää aina ottaa erittäin vakavasti ja seurata tarkkaan vauvaa ja äitiä. Lähinnä siis vauvaa, sillä eihän äidille ole siitä muuta haittaa kuin kutina.
Minä kävin kerran viikossa labroilla ja 1-2 kertaa viikossa vauvan sydänkäyrillä ja ultrassa. Sain vielä adursalin ja ataraxin lisäksi jossain vaiheessa guarem-lääkettä, joka on diabeteslääke mutta se sitoo sappihappoja ulosteeseen. Lopulta synnytys käynnistettiin rv 36 5 kun sappihapot ja maksa-arvot oli jälleen nousseet ja kutina oli kovaa.
Sairaus on sen verran harvinainen, että valitettavasti kaikkialla sitä ei osata hoitaa oikein eikä pidetä asiaa niin vakavana kuin se oikeasti onkaan. Meille sanottiin että jos kutina lisääntyy ja arvot nousee niin käynnistys tapahtuu jo viikon 34 jälkeen. Ettei vaan tapahdu sitä kaikista kamalinta ja vauva kuole mahaan.
Anteeksi tämä pelottelu, mutta hepatoosi on oikeasti vakava asia.- .......
Ja tuohon moiks, viestiin olisin sen verran vastannut että vaikka sappihapot eivät ole vielä koholla paljon, niin koholla ne ovat joka tapauksessa vakava asia se on silti. Ja ne tosiaan voi kohota yhtäkkiä paljonkin.
- """"...
....... kirjoitti:
Ja tuohon moiks, viestiin olisin sen verran vastannut että vaikka sappihapot eivät ole vielä koholla paljon, niin koholla ne ovat joka tapauksessa vakava asia se on silti. Ja ne tosiaan voi kohota yhtäkkiä paljonkin.
Kiitos kommentista, en kyllä viestissäni millään muotoa väittänytkään ettei asia olisi vakava! Mutta tietenkään ei tuossa vaiheessa vielä voida tehdä muuta kun seurata tilannetta ja onneksi ap. on naistenklinikalla seurannassa!
- ssan ´´
saanko kysyä miksi sinulta alunperin tutkittiin sappiarvot?
Kuuluuko jokaiselle vai?
Itse nimittäin epäillyt jotain mätää siellä päässä olevan kun närästää niin pirusti ja hapot tulee suuhun ja oksentelen..
kiitos.- ketjun aloittaja
mulla alkoi kutina kämmenissä ja jalkapohjissa.
nyt se on levinnyt käsivarsiin ja mahaan. sekä korvat ja....ehkä vähän jokapuoleta kehoa raapututtaa =)) - 47786
ketjun aloittaja kirjoitti:
mulla alkoi kutina kämmenissä ja jalkapohjissa.
nyt se on levinnyt käsivarsiin ja mahaan. sekä korvat ja....ehkä vähän jokapuoleta kehoa raapututtaa =))miten pahoja nuo kutinat ovat?
Siis jatkuvaa?
Itellä maha ja rinnat, mutta ei kokoaikaa mutta useasti päivässä... ? - ketjun aloittaja
47786 kirjoitti:
miten pahoja nuo kutinat ovat?
Siis jatkuvaa?
Itellä maha ja rinnat, mutta ei kokoaikaa mutta useasti päivässä... ?usein kutittaa javähän väliä jostain kohtaa. jalkapohjat ja kämmenet eniten.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760