Ruokavalioon reagoimaton keliakia??

huussin päivystäjä

Onko ketään, joka noudattaa ruokavaliota tarkoin, mutta silti oireet jatkuu??

Itsellä todettu keliakia 10v. sitten ja vielä kärsin jatkuvista vatsavaivoista ja ripulista.

Eli lääkärin mielestä voi olla kyseessä, että tarkasta ruokavaliosta huolimatta, suolinukka tuhoutuu..

Kuinka sellaista tapausta hoidetaan, vai onko siihen olemassa edes hoitoa?

Juonko loppuelämäni vain mustikkakeittoa??

Onko jollain kokemuksia tai tietoa, kertokaa ihmeessä miten sellaisen keliakian kanssa elää, johon ei tiukka ruokavalio auta..??
Onko olemassa lääkettä, muuta kuin ruokavalio, joka ei auta??

11

1345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jasmiina

      Oletko "vain" gluteenittomalla ruokavaliolla, vaiko jo täysin gluteenittomalla eli luontaisesti gluteenittomalla? Useilla keliaakikoilla on myös laktoosi-intoleranssi, joka yllättävän usein muuttuu oireettomaksi kun keliakia on saatu tasapainoon ruokavalion avulla. Oletko kokeillut lisäksi jo vahälaktoosista tai laktoositonta tai jopa täysin maidotonta? Sinulla saattaa olla keliakian lisäksi myös allergioita, jotka aiheuttavat jatkuvat suolioireesi.

      • huussin päivystäjä

        On siis täysin laktoositon ja gluteeniton, ja luontaisesti gluteenitontakin on kokeiltu, ei merkitystä..

        Eli laktoosi-intoleranssi on siis myös virallisesti todettu..

        Muita allergioita ei ole tutkittu.. Mikä muu allergia voisi olla kyseessä??

        Voisiko sokeri aiheuttaa jotain oireita?? Kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta aika tarkkaan olen kokeillut eri vaihtoehtoja poistaa ruokavaliosta, jotka voisi aiheuttaa ripulin ja vatsavaivat..

        Kiitos vastauksista!


      • jasmiina
        huussin päivystäjä kirjoitti:

        On siis täysin laktoositon ja gluteeniton, ja luontaisesti gluteenitontakin on kokeiltu, ei merkitystä..

        Eli laktoosi-intoleranssi on siis myös virallisesti todettu..

        Muita allergioita ei ole tutkittu.. Mikä muu allergia voisi olla kyseessä??

        Voisiko sokeri aiheuttaa jotain oireita?? Kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta aika tarkkaan olen kokeillut eri vaihtoehtoja poistaa ruokavaliosta, jotka voisi aiheuttaa ripulin ja vatsavaivat..

        Kiitos vastauksista!

        Jotkut laktoosi-intolerantit ovat niin herkkiä, etteivät siedä maitotuotteita laisinkaan. Laktoosittomissa tuotteissa kun on yleensä vielä hiukan laktoosia jäljellä, vaikka määrä alittaisikin laktoosittomille tuotteille asetetun arvon. Laktoosi-intolerantti voi olla myös allerginen maidolle. Sinuna kokeilisin seuraavaksi _täysin_maidotonta_ ruokavaliota.

        Kauanko ehdit kokeilla luontaisesti gluteenitonta dieettiä? Muutama viikko ei välttämättä vielä riitä parantamaan suolistoa ja paljastamaan positiivista tulosta. Toisinaan suolisto tarvii toipuakseen jopa useamman kuukauden tauon pahiksesta - jos olet vuosikausia syönyt "väärää" ainetta niin ei se toipuminenkaan tapahdu yleensä hetkessä. Jos täysin maidoton dieetti ei sinua auta, niin laajentaisin dieettisi myös luontaisesti gluteenittomaksi. Poissa olisivat yht'aikaa siis maito kaikissa muodoissaan ja salanimillään, sekä gluteeni _täysin_ (myös kaura).

        Valitettavasti mitkään ruoka-aineet eivät aiheuta juuri tietynlaisia allergiaoireita, vaan jokainen oireilee juuri _itselleen_ tyypillisellä tavalla. Yksi saa ihottumaa, toinen suolisto-oireita, kolmas hengitystieoireita, neljäs ehkä kaikkia näitä... Oireidesi perusteella ei voi siis suoraan päätellä mahdollista allergeeniä. Se voisi olla vaikka maito, muna, soija, joku ulkomainen vilja, joku hedelmä tai kasvis, joku lisäaine... oikeastaan mitä tahansa syötkin. Jos allergiasta tai intoleranssista kyse, niin todennäköisesti pahis/pahikset ovat sellaista jota syöt usein koska vatsasi oireilee ilmeisesti usein.

        Sinuna alkaisin pitää nyt säännöllistä ja tarkkaa ruokaoirepäiväkirjaa, johon kirjaat joka päivä tarkasti kaikki syömisesi ja oireesi. Tämän avulla voit hyvinkin löytää syy-yhteyden oireillesi.

        Allergiatesteistäkään ei ole apua, jos allergia ei ole IgE-välitteistä. Sitä nuo yleisimmät testit (prikit, rastit) mittaavat. Ainakin perussarjat kannattaa kuitenkin ottaa, sillä ehkä allergia/allergiat onkin juuri IgE-välitteistä ja näkyy testeissä. Allergiatestien tuloksia ei voi katsoa mustavalkoisesti - jos testeissä ei ilmene mitään niin se ei vielä tarkoita että allergiat ovat poissuljettuja. Tällöin paras selvityskeino on huolellinen välttämis-altistus.

        Sinuna toimisin seuraavasti:
        säännöllinen ruokaoirepäiväkirja täysin maidoton, jos ei auta niin lisäksi luontaisesti gluteeniton, jos ei auta niin sitten mahdollisten allergioiden selvittelyn tarkempi käynnistys.


    • onnrai

      Kannattaa tarkistaa kunnolla ruokapuoli esim.mausteet grilliöljyt valmiista ruuasta säilöntäaineet ja lisäaineet apteekin tapletit niissä vain lisäaineet jotka voi aiheuttaa vaikeuksia ainakin minulla kaikki nämä teki haittaa nyt kun olen 9 vuoden kokeilun jälkeen saanut selville niin olen voinut oikein loistavasti
      esim.jeenimuutettu maissijauho voi olla haitaksi

      • 53 v.

        olen sairastanut keliakkiaa n. 3 vuotta, siina samassa todettiin helikopakteeri siihen syönyt kolme kuuria viimeinen kahdenviikon kuuri puri.(Viime kesänä 2006) Suolinukkani ei ole parantunut olen käynyt tähystyksessä neljäkertaa. Pieniä töyhtöjä vähän pystyssä. Vatsani on ollut joskus aika ajoin (en ole muuttanut ruokavaliotani )hyvässäkin kunnossa. Mutta nyt olen ollut pitkään huonossa kunnossa ripuli on aina aamuisin herättyäni mutta muuten päivisin vatsa ei enää ripuloi.(eli tyhjennys vain aamuisin) Olen noudattanut nyös ruokavaliota ja hyvin tarkasti. Verikokeissa kaikki arvot D ja K vitamiinit hyvät myös vastaaineet hyvät. Rautakin on imeytynyt 146.Laktoosi tutkittu myös. Paksusuolen tähystys myös tehty. Ei sielläkään mitään.

        Mustikkasopan olen myös todennut vähän rauhottavan. Minulle harkitaan tätä kapseli kuvausta. Tyttäreni 28 v. Hänellä todettiin myös keliaakkia samana vuonna kun minullakin, hänen nukkansa on tänä vuonna parantunut. Minulla on turvotusta jonkin verran vatsassa ja röyhtäilyä mutta ei närästystä hirveät lorinat kuuluu vatsasta, ei ilmavaivoja. Mutta kun ripuli aamulla on mennyt ohi sen jälkeen syön kaurapuuroa tai mustikkasoppaa vaivat myös vatsassa lieventyvät päivän mittaan ainoastaan pallea joka polttelee ja on arka.
        Mutta silti ihmisen vatsan kuuluis toimia normaalisti eikä olla jatkuvalla ripulilla.
        Kun sairastuin tautiin, laihduin varpaista päänuppiin asti n. 7 kg. Nyt kilot tulleet takaisin (60 kg). Olen kuiten melko pirteä kuntoilen ja jaksan käydä töissä. Mutta en ole tyytyväinen olotilaani koska jotenkin pelkään sitä pahempaakin tautia. Jos nukka ei koskaan parane.


      • lira 53

        olen sairastanut keliakkiaa n. 3 vuotta, siina samassa todettiin helikopakteeri siihen syönyt kolme kuuria viimeinen kahdenviikon kuuri puri.(Viime kesänä 2006) Suolinukkani ei ole parantunut olen käynyt tähystyksessä neljäkertaa. Pieniä töyhtöjä vähän pystyssä. Vatsani on ollut joskus aika ajoin (en ole muuttanut ruokavaliotani )hyvässäkin kunnossa. Mutta nyt olen ollut pitkään huonossa kunnossa ripuli on aina aamuisin herättyäni mutta muuten päivisin vatsa ei enää ripuloi.(eli tyhjennys vain aamuisin) Olen noudattanut nyös ruokavaliota ja hyvin tarkasti. Verikokeissa kaikki arvot D ja K vitamiinit hyvät myös vastaaineet hyvät. Rautakin on imeytynyt 146. Paksusuolen tähystys myös tehty. Ei sielläkään mitään. Mustikkasopan olen myös todennut vähän rauhottavan. Minulle harkitaan tätä kapseli kuvausta. Tyttäreni 28 v. Hänellä todettiin myös keliaakkia samana vuonna kun minullakin, hänen nukkansa on tänä vuonna parantunut. Minulla on turvotusta jonkin verran vatsassa ja röyhtäilyä mutta ei närästystä hirveät lorinat kuuluu vatsasta, ei ilmavaivoja. Mutta kun ripuli aamulla on mennyt ohi sen jälkeen syön kaurapuuroa tai mustikkasoppaa vaivat myös vatsassa lieventyvät päivän mittaan ainoastaan pallea joka polttelee ja on arka.
        Mutta silti ihmisen vatsan kuuluis toimia normaalisti eikä olla jatkuvalla ripulilla.
        Kun sairastuin tautiin, laihduin varpaista päänuppiin asti n. 7 kg. Nyt kilot tulleet takaisin (60 kg). Olen kuiten melko pirteä kuntoilen ja jaksan käydä töissä. Mutta en ole tyytyväinen olotilaani koska jotenkin pelkään sitä pahempaakin tautia. Jos nukka ei koskaan parane.


      • ??????????

        jeenimuutettu ?


      • onnrai
        ?????????? kirjoitti:

        jeenimuutettu ?

        Jeenimuutoksella eli (GMO) vahvistettu perus solut että tuote on kestävämpi kaikkia tauteja vastaan ja kasvaa paljon nopeammin ja enemmän mitä tavalliset kasvit nythän on alettu jo muutella eläinten perus solustoa että saataisiin enemmän lihaa USA:ssa


      • JEENI
        onnrai kirjoitti:

        Jeenimuutoksella eli (GMO) vahvistettu perus solut että tuote on kestävämpi kaikkia tauteja vastaan ja kasvaa paljon nopeammin ja enemmän mitä tavalliset kasvit nythän on alettu jo muutella eläinten perus solustoa että saataisiin enemmän lihaa USA:ssa

        Ei sellaista ole olemassakaan, kuin jeenimuutos. Mistä ihmeestä tuollaisen sanan olet keksinytkin ?


    • huussin päivystäjä

      Oon kyllä kokeillut jo monenlaisia ruokailu vaihtoehtoja, ja kokeilut ovat kestäneet kuukausia.. Luontaisesti gluteenitonta, laktoositonta, kasvisruokaa ym. montaa muuta kokeilua..

      Mulla on ollut suolinukka todistettavasti ainoastaan silloin kunnossa, kun elin useita kuukausia nesteillä, enkä silloin kärsinyt myöskään vatsakivuista.

      Voiko joku muu sairaus antaa keliakia diagnoosin? Onko jollain samoja kokemuksia?

      Lääkärillä turha käydä, kun ei sieltä ole saanut apua, vaikka joku selvästi vikana.. voiskohan jostain luontaisjutusta tai homeopaatista olla apua tai jostain muusta?

      Ja tähän ripuliin liittyy myös satunnainen vihlova kipu vasemmalla kyljessä rinnan alapuolella, vihloo välillä selkäänkin.
      Joskus oksettava olo aamuisin, joka helpottaa oksennettua sappinesteet.
      Ja toisinaan esiintyy kramppimaisia kipuja ylävatsalla, saattaa helpottaa kun syö, mutta ei aina, joskus voi pahentaakin kipua.

      Ps. Alkaa olla jo pelko syömisestä, kun ei tiedä mitä voi syödä, kun kaikki ruoka alkaa aiheuttaa jotain oireita..

      Ainoastaan mustikkakeitto hyväksi todettu tähän asti!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      250
      18375
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      81
      3100
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2151
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      265
      1387
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1262
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1073
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      949
    Aihe