Piikkiö ja Kaarina yhteen?

Piikkiön puolelta

Mitä mieltä olet Piikkiön ja Kaarinan mahdollisesta kuntaliitoksesta?

70

4400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piikkiöläinen haluan olla

      Hei. En halua Kaarinan kanssa yhteen joka todennäköisesti on yhtäkuin paluu Turkuun hetken päästä. Kerran Turusta eroon päässyt ei todellakaan halua olla palaaja. Jos on pakko liittyä niin sitten Paimion ja Sauvon kanssa mutta ensisijaisesti haluan olla vain piikkiöläinen. Tämä on hyvä kunta.

      • Piikkiön puolelta

        mutta minulle ei valitettavasti ole myöskään syntynyt kovin hyvää kuvaa Piikkiön tavasta hoitaa asioitaan. Itse toivoisin liitosta Kaarinaan, se on paljon luontevampi suunta kuin Paimio-Sauvo. Samalla tietysti toivon, että kaarinalaisilla riittää kanttia ja kestävyyttä pistää kampoihin Turku-paineelle ja -painostukselle.


    • pohdiskelija Kaarinasta

      Vierailenpa täällä Piikkiö keskustelussa. ;-)

      Pelkäänpä, ettei Piikkiö-Kaarinakaan olisi tarpeeksi suuri, jos Kaarinan olisi pakko liittyä johonkin. Piikkiön kannalta Paimio ja Sauvo voisivat olla mukavampia liitoskumppaneita, eikä niin voimakasta "isoveli-pikkuveli"-asetelmaakaan pääsisi syntymään. Ihmisiähän me kaikki ollaan. Peimari on jo olemassa. Ei silti, ei minulla olisi mitään Piikkiön liittymistä vastaan, mukavia ihmisiä siellä asuu.

      Kyllä kuntien tulisi kysyä näinkin merkittävästä asiasta asukkailta, etenkin kun uudet valtuutetut valitaan jo ensi vuonna.

      • Piikkiön puolelta

        Jos pikkuveli on jatkuvasti vähällä tipahtaa jyrkänteeltä, voi jämäkästä ja nopealiikkeisestä isoveljestä olla hyöytäkin.


      • pohdiskelija Kaarinasta
        Piikkiön puolelta kirjoitti:

        Jos pikkuveli on jatkuvasti vähällä tipahtaa jyrkänteeltä, voi jämäkästä ja nopealiikkeisestä isoveljestä olla hyöytäkin.

        Jos Piikkiön kasvu on suurempaa nyt kuin Kaarinan parhaina vuosinaan, miltä jyrkänteeltä Piikkiö tipahtaisi. Poliitikko Kaarinasta on kirjoittanut, että Piikkiön maat kiinnostavat, taitaa pelätä Kaarinan tipahtamista, koska Piikkiö tuntuu olevan vetovoimaisempi.


      • Piikkiön puolelta
        pohdiskelija Kaarinasta kirjoitti:

        Jos Piikkiön kasvu on suurempaa nyt kuin Kaarinan parhaina vuosinaan, miltä jyrkänteeltä Piikkiö tipahtaisi. Poliitikko Kaarinasta on kirjoittanut, että Piikkiön maat kiinnostavat, taitaa pelätä Kaarinan tipahtamista, koska Piikkiö tuntuu olevan vetovoimaisempi.

        Niin, puhunet väkimäärän kasvusta. Kun muuttajat ovat pitkälti lapsiperheitä, se tarkoittaa valtavia investointitarpeita päivähoitoon ja kouluihin. Jos taloutta ei osata hoitaa, on "tipahtaminen" todellakin aika lähellä. Sen perusteella mitä olen seurannut näiden kahden kunnan, Piikkiön ja Kaarinan, tapaa hoitaa asioita ja palvella asiakkaitaan eli kuntalaisia, ei olisi ollenkaan pahaksi, jos Kaarinan käytännöt siirtyisivät Piikkiönkin puolelle.


      • pohdiskelija Kaarinasta
        Piikkiön puolelta kirjoitti:

        Niin, puhunet väkimäärän kasvusta. Kun muuttajat ovat pitkälti lapsiperheitä, se tarkoittaa valtavia investointitarpeita päivähoitoon ja kouluihin. Jos taloutta ei osata hoitaa, on "tipahtaminen" todellakin aika lähellä. Sen perusteella mitä olen seurannut näiden kahden kunnan, Piikkiön ja Kaarinan, tapaa hoitaa asioita ja palvella asiakkaitaan eli kuntalaisia, ei olisi ollenkaan pahaksi, jos Kaarinan käytännöt siirtyisivät Piikkiönkin puolelle.

        Kaarinan keskustelussa kanssasi samoilla linjoilla oleva Poliitikko Kaarinasta on antanut sen käsityksen, että Kaarinan poliitikotkin joutuivat pakon sanelemina opettelemaan taloudenhoidon.

        Et ole sitten kuullut Kaarinan taloudellisesti todella huonoista ajoista pari vuotta sitten. Ihan samalla tavalla piikkiöläisetkin oppivat talouttaan hoitamaan, jos tarpeen on.


      • Piikkiön puolelta
        pohdiskelija Kaarinasta kirjoitti:

        Kaarinan keskustelussa kanssasi samoilla linjoilla oleva Poliitikko Kaarinasta on antanut sen käsityksen, että Kaarinan poliitikotkin joutuivat pakon sanelemina opettelemaan taloudenhoidon.

        Et ole sitten kuullut Kaarinan taloudellisesti todella huonoista ajoista pari vuotta sitten. Ihan samalla tavalla piikkiöläisetkin oppivat talouttaan hoitamaan, jos tarpeen on.

        Olen hyvin tietoinen Kaarinan talouden muutaman vuoden takaisesta sukelluksesta. Mutta nousivat aika äkkiä pintaan. Samaa ei ole havaittavissa Piikkiössä, huono taloudellinen tilanne ei ole täällä mikään uusi asia. Toki piikkiöläisetkin saattavat oppia, mutta millä aikataululla? Ja sehän lienee selvää, ettei Piikkiö voi jäädä yksin.


      • Poliitikko Kaarinasta
        Piikkiön puolelta kirjoitti:

        Olen hyvin tietoinen Kaarinan talouden muutaman vuoden takaisesta sukelluksesta. Mutta nousivat aika äkkiä pintaan. Samaa ei ole havaittavissa Piikkiössä, huono taloudellinen tilanne ei ole täällä mikään uusi asia. Toki piikkiöläisetkin saattavat oppia, mutta millä aikataululla? Ja sehän lienee selvää, ettei Piikkiö voi jäädä yksin.

        Kaarina ei todellakaan halua Turkuun menettämään itsenäisyyttään ja päätösvaltaansa. Turkulaisten perustelut ovat olleet reikäleipinensä hyvinkin valheellisia. Ainut peruste on ollut: Suuri on hyvä, hyvä, hyvä. Uskokoon ken haluaa.
        Tärkeämpää on olla riittävä asukaspohja, nopeat päätökset ja tarkka talous.
        Kaarina-Piikkiöllä on kaikki nämä mahdollisuudet.
        Korruptoitunutta Turkua ei enää pysty pelastamaan, kuin Turku itse.
        Isoveli - pikkuveli jutut hiukan ihmetyttää, kun on seurannut Kaarinan-Piikkiön terveyskeskus kuntayhtymän hyvää yhteistyötä vuosikausia.
        Monilla järjestöillä on myös Kaarina-Piikkiön osasto, jossa yhteiselo on ollut hyvinkin luonnikasta.
        Myös pääosa kuntiemme asukkaista asuu muutaman kilometrin sisällä, jolloin kuntakeskuksesta ei tulisi turhan hajanainen.
        Positiivisia asioita on todella paljon, eikä vähäisin yhteinen Turun pelko.
        Onneksi oikeistohallitus on kuitenkin vallassa varmaankin melko pitkään ja sen aikaan tuskin mitään pakkokeinoja kannatetaan.


      • piikkikiönpiikki
        Poliitikko Kaarinasta kirjoitti:

        Kaarina ei todellakaan halua Turkuun menettämään itsenäisyyttään ja päätösvaltaansa. Turkulaisten perustelut ovat olleet reikäleipinensä hyvinkin valheellisia. Ainut peruste on ollut: Suuri on hyvä, hyvä, hyvä. Uskokoon ken haluaa.
        Tärkeämpää on olla riittävä asukaspohja, nopeat päätökset ja tarkka talous.
        Kaarina-Piikkiöllä on kaikki nämä mahdollisuudet.
        Korruptoitunutta Turkua ei enää pysty pelastamaan, kuin Turku itse.
        Isoveli - pikkuveli jutut hiukan ihmetyttää, kun on seurannut Kaarinan-Piikkiön terveyskeskus kuntayhtymän hyvää yhteistyötä vuosikausia.
        Monilla järjestöillä on myös Kaarina-Piikkiön osasto, jossa yhteiselo on ollut hyvinkin luonnikasta.
        Myös pääosa kuntiemme asukkaista asuu muutaman kilometrin sisällä, jolloin kuntakeskuksesta ei tulisi turhan hajanainen.
        Positiivisia asioita on todella paljon, eikä vähäisin yhteinen Turun pelko.
        Onneksi oikeistohallitus on kuitenkin vallassa varmaankin melko pitkään ja sen aikaan tuskin mitään pakkokeinoja kannatetaan.

        Luulen että kaarina tai osa kaarinasta liitetään Turkuun ensi vuosikymmenen alussa.
        Valtiovalta saattaa käyttää pakkokeinoja, myös oikeistohallituksen aikana.
        Piikkiötä tuskin liitettäisiin itsenäisenä Turkuun. Tällaisen kuvan olen saanut kun olen seurannut keskuskaupunkeja koskevista jutuista.

        Piikkiöllä mahdollisuudet vaikka mihin .. meillä on tilaa mikä alkaa kaarinasta loppua. Joten saamme uusia nuoria työssäkäyviä perheitä maksamaan veroa. Kaarinaan jäävät eläkeläiset yms kerrostaloihin


      • joopa joo
        piikkikiönpiikki kirjoitti:

        Luulen että kaarina tai osa kaarinasta liitetään Turkuun ensi vuosikymmenen alussa.
        Valtiovalta saattaa käyttää pakkokeinoja, myös oikeistohallituksen aikana.
        Piikkiötä tuskin liitettäisiin itsenäisenä Turkuun. Tällaisen kuvan olen saanut kun olen seurannut keskuskaupunkeja koskevista jutuista.

        Piikkiöllä mahdollisuudet vaikka mihin .. meillä on tilaa mikä alkaa kaarinasta loppua. Joten saamme uusia nuoria työssäkäyviä perheitä maksamaan veroa. Kaarinaan jäävät eläkeläiset yms kerrostaloihin

        kerrostaloja tai tontteja niille kaarinaan ollaan kaavoittamassa taas. vikatikki mun mielestä mutta kaippa sen päättäneet tietävät mitä päättivät ja siittä vastuun kantavat. nuihin keskustan kerrostaloihin muuttavat kun ei ole prukanneet oleen oikeen hyviä veronmaksajia.


      • Yökukkuja.
        piikkikiönpiikki kirjoitti:

        Luulen että kaarina tai osa kaarinasta liitetään Turkuun ensi vuosikymmenen alussa.
        Valtiovalta saattaa käyttää pakkokeinoja, myös oikeistohallituksen aikana.
        Piikkiötä tuskin liitettäisiin itsenäisenä Turkuun. Tällaisen kuvan olen saanut kun olen seurannut keskuskaupunkeja koskevista jutuista.

        Piikkiöllä mahdollisuudet vaikka mihin .. meillä on tilaa mikä alkaa kaarinasta loppua. Joten saamme uusia nuoria työssäkäyviä perheitä maksamaan veroa. Kaarinaan jäävät eläkeläiset yms kerrostaloihin

        Tuskin on realistista kuvitella Piikkiön pärjäävän yksin. Taitavat pakkotoimet iskeä Piikkiöön paljon ennen kuin Kaarinaan. Piikkiöön on jo nyt muuttanut paljon nuoria perheitä, miksi kunnan talous on edelleen rempallaan? Asukkaan kannalta toimivat palvelut, muutkin kuin lapsiperheiden palvelut, ovat tärkeitä ja ratkaisut tulisi tehdä siltä pohjalta.


    • Kaarinaan

      Itse kuntalaisena toivoisin liitoksen tapahtuvan Kaarinan suuntaan.
      Asioidenhoito tuntuu luontevemmaltakin sinne päin kuin Paimion suuntaan. Molempiin on suunnilleen sama matka , mutta muutenkin liikkuminen Turun suuntaan on yleisempää kuin Paimioon päin. Ainakin itsellä ja tutuilla jo työnkin puolesta.
      Vaikka Paimio on kaupunki ei se ole yhtään kaupungistunut vaan se tuntuu edelleen samalta maalaiskunnalta. Kaarina tuntuu jo oikeammalta kaupungilta palveluineen. Yhtyminen Kaarinan kanssa muotoilisi Piikkiön Kaarinan maaseuduksi osana kaupunkia , mutta yhtyminen Paimion ja Sauvon kanssa loisi vain ison alueen pelkkää maaseutua vailla mitään. Kaarina-Piikkiö yhtymisessä olisi lisäksi nähtävissä selvä hallinnollinen keskusta , Kaarinassa. Piikkiö jäisi tällöin selväksi kyläksi tai paremminkin kaupunginosaksi Kaarinassa. Paimio-Piikkiö-Sauvo yhtymisessä ei muodostu yhtä ja selkeää hallintokeskusta. Vrt. Turkuun liitetyt vanhat kunnat. Lisäksi Piikkiöllä on yhteistyötä jo Kaarinan kanssa esim. terveyskeskus (muuta?).
      Lisäksi en ole ollut tyytyväinen Piikkiön tapaan hoitaa asioita tavallisen kuntalaisen suuntaan.
      Omien huomioiden mukaan Kaarina olisi tässä parempi , voin toki olla väärässäkin. Muutos ja aktiivisuus kyllä kiinnostaisi.
      Piikkiön päätöksenteko on aina hidasta yhtä tappelua. Rahan käyttö on kummallista.Asiat ja nurkat ovat rempallaan , eikä se tunnu ketään juurikaan kiinnostavan , näin ei näytäyttäisi olevan missään naapurikunnissa. Verorahatkaan eivät tuntuneet Piikkiötä kiinnostavan , koska Mylly ja Ikea eivät kiinostaneet tulonlähteinä. "Eihän sitä missään maalaiskunnassa ole mitään ostoskeskuksia eikä mitään Ikeoita."
      Uutta elinvoimaa tarvitaan elvyttämään tätä kuntaa , olkoonkin valinta sitten Paimio-Sauvo tai Kaarina.
      En toivo Piikkiön mitenkään kaupungistuvan , eikä se sitä varmaan pitkiin aikoihin tule edes tapahtumaan. Nykyinen "väljyys" on ihan mukava.
      Toivoisin asioita hoidettavan vaan paremmin kuin nyt. Tätä menoa ei voi jatkua loputtomiin , ja vanhat jäärät olisi siten hyvä saada pois hallinnosta , koska he eivät ole heränneet tähänkään päivään mennessä. Suhtautuminen kuntalaiseen on jäyhää ja piittaamatonta. Tietysti kohtelu on eri jos kuuluu "Piikkiön kermaan" , jotka muodostavatkin ison ryhmän joka muodostaa ns. paremman kansalaisen ryhmän , jolle ollaan edessä mielin kielin. Toki kaikkia haukutaan yhtä lailla takana päin.

      • Piikkiön puolelta

        Tässä kirjoituksessa oli - valitettavasti - monta tutun tuntuista asiaa. Kunnan virkamiesten, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta - suhtautuminen kuntalaiseen on kokemusteni mukaan ollut aika erikoista. "Mitä hittoa siinä kyselet, mene pois häiritsemästä" -tyyppistä, vaikka ei nyt ihan suoraan noin ole sanottukaan. Sähköposteihin ei pääsääntöisesti vastata, vaikka virkamiehillä sähköpostit on, jne. Varsinkin muualta muuttanut tuntuu olevan Piikkiössä ihan toisen luokan kansalainen. Toki Piikkiössä on paljon hyvääkin, mm. rauhallinen ympäristö. Uskoisin Piikkiön kehittyvän enemmän edukseen osana Kaarina-Piikkiötä kuin osana Paimio-Sauvo-Piikkiötä tai itsenäisenä.


      • Yrittäjä Piikkiöstä
        Piikkiön puolelta kirjoitti:

        Tässä kirjoituksessa oli - valitettavasti - monta tutun tuntuista asiaa. Kunnan virkamiesten, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta - suhtautuminen kuntalaiseen on kokemusteni mukaan ollut aika erikoista. "Mitä hittoa siinä kyselet, mene pois häiritsemästä" -tyyppistä, vaikka ei nyt ihan suoraan noin ole sanottukaan. Sähköposteihin ei pääsääntöisesti vastata, vaikka virkamiehillä sähköpostit on, jne. Varsinkin muualta muuttanut tuntuu olevan Piikkiössä ihan toisen luokan kansalainen. Toki Piikkiössä on paljon hyvääkin, mm. rauhallinen ympäristö. Uskoisin Piikkiön kehittyvän enemmän edukseen osana Kaarina-Piikkiötä kuin osana Paimio-Sauvo-Piikkiötä tai itsenäisenä.

        Kaarina on liitoskumppanina ehdottomasti parempi monin perustein.
        Kaarina on yrittäjäystävällinen ja hyvin kehittynyt kunta. Kaarinan strategiat asuin- ja yrittäjäkuntana ovat hyvin Piikkiöönkin sopivat.
        Molempien väestökeskittymä on rajan pinnassa, sekä myös uudet kaavat, jotka tarvitsevat palveluita, Voivala Kaarinassa ja Nunna Piikkiössä.
        Molemmat ovat omakotivaltaisia, joissa eläkeläiset asuvat usein kerros- ja rivitaloissa keskustan palveluiden läheisyydessä.
        Pienyritystoiminta keskittyy moottoritien varteen ja molempien kuntien yritysalueet ovat yhdistettävissä yhdeksi kokonaisuudeksi.
        Kaarinalaiset ovat pääosaltaan halukkaita tulemaan apuun Piikkiön talouden ja samalla palveluiden takaamisessa.
        Yhteisen terveyskeskuksen purkaminen tulisi hyvin kalliiksi ja tuskin lääkäritkään olisivat halukkaita muuttamaan Peimarin suuntaan.
        Joukkoliikennettä alueellakin on runsaasti ja lyhyiden etäisyyksien takia, sitä olisi helposti laajennettavissa.
        Piikkiössä on jo nyt huutava koulupula ja uuden koulun rakentaminen ei tulisi nykyisin ainakaan kovin halvaksi. Kotimäen koulusta varmaankin löytyisi tilaa helpommalla omille kuntalaisille.
        Piikkiöön tulisi samalla myös paljon kaivattuja palveluita: Uimahalli, jäähalli, lämmitettäviä jalkapallokenttiä, jne...
        Piikkiö olisi myös yhtenä postinumerona ja kaupunginosana aivan samanveroinen, kuin Kuusisto, Littoinen tai Piispanristi.
        Koska kuntien työntekijät myös samanaikaisesti siirtyvät suurina määrinä eläkkeelle, voitaisiin henkilöstösaneeraus toteuttaa kevyesti ilman tuskia ja aikaansaataisiin myös todellisia säästöjä henkilöstökuluissa.
        Kaarinan talous on nykyisin ollut taitavasti hoidettua ja jos sieltä siirtyisi tietotaitoa talousasioissa edes hivenen, niin veroäyrin korotuspaineet poistuisivat kertaheitolla.
        Myös Kaarinan nopeaa päätöksentekokykyä tarvittaisiin, jotta asioita voitaisiin saada päiväjärjestykseen.
        Piikkiöläisille kiinteistönomistajille kuntaliitos Kaarinan kanssa olisi lottovoitto, Paimion suunnassa kiinteistöjen arvot joutuisivat laskulinjalle. Tämä koskisi myös Piikkiön kuntaa suurena kiinteistön omistajana. Mikäli kiinteistöjen oletusarvo vielä laskisi, näyttäisivät piikkiön tunnusluvut entistäkin huonommilta.
        Virkamiehet ovat kuitenkin yksilöitä molemmissa kunnissa käytökseltään ja huonoja mahtuu joukkoon varmasti molemmissa kunnissa. Kuitenkin parempi taloudellinen tilanne varmastikin saisi virkamiehetkin paremmalle tuulelle, sekä nousisihan monenkin Piikkiöläisen kunnantyöntekijänkin palkkataso liitoksessa Kaarinaan.
        Uskon vuorenvarmasti, että Piikkiö-Kaarinasta tulisi todella vetovoimainen kunta, jonka talous olisi hallinnassa ja pienin ponnistuksin työpaikkaomavaraisuuskin lähentelisi 100 prosenttia.
        Silti koko ei olisi vielä liian suuri, jotta ihmisläheinen toiminta voisi vielä jatkua.


      • anninkainen

        Oli liittymissuunta mikä tahansa, en usko, että montaa palvelupistettä liitoksen jälkeen Piikkiöön jää. Mutta pääasia ei olekaan montako virkamiestä jää istumaan tänne toimistoonsa, pääasia olisi, että tietoa saa jos ja kun tarvitsee. Tiedottaminen on jätetty Piikkiössä Kunnallislehden varaan ja kun ao lehti kirjoittaa kovin paimiolaisvinkkelistä asioista, tavallinen piikkiöläinen on aivan tietopimennossa. Ehkä Piikkiössä on ilmennyt sitä valittamista ja "tappelemista" juuri tästä syystä. Jos asiat ovat edenneet jo pitkälle päätöksentekoon ennenkuin niistä saa tietää, ei yksityisellä kuntalaisella ole muuta mahdollisuutta kuin valitustie. Ajoissa aloitetulla tiedottamisella moni asia olisi edennyt paremmassa yhteisymmärryksessä.
        Olen todella odottanut jo useamman vuoden, milloin Piikkiö saisi julkisuuslain edellyttämän kuntalaisnäkökulmasta kumpuavan tiedottamisensa käyntiin. Toivossa on hyvä elää, että Kaarinassa vähän isommalla koneistolla homma sujuisi paremmin. Paimiossa vastikään ympäristötoimen luottamushenkilöt olisivat halunneet pitää esityslistat poissa kuntalaistensa näkyviltä. Minkä vuosikymmenen hallintokulttuuria?


    • Piikkiön puolelta

      Asian voisi nähdä niinkin, että Piikkiön ja Kaarinan yhdistyessä Piikkiö saisi Kuusiston takaisin. Muistaakseni se on joskus aikojen alussa ollut osa Piikkiötä. :)

      • Yrittäjä Piikkiöstä

        Pitää paikkansa. Harvaluodosta ja Kuusistosta muodostuisi yhdistyneeseen kuntaan hieno saariyhdistelmä, jossa voitaisiin tarjota merenläheistä asumista.
        Jopa kelluvat talot voisivat löytää paikkansa.


    • pohdiskelija Kaarinasta

      Piikkiön kaupunginjohtajan maltillisesta ja neutraalista suhtautumisesta plussat hänelle.

      Oma johtajamme voisi ottaa oppia. Olipa mitä mieltä tahansa, pysyisi neutraalina, koska hän ei asiasta päätä. Kahvipöytäkeskusteluissa hän toki voi mielipiteensä esittää kenelle tahansa, mutta päätösvalta on luottamusmiehillä.

      Oma johtajamme ilmaisi myös, ettei liitoksesta järjestettäsi kuntalaisille äänestystä. Tämäkin on hänen oma mielipiteensä, koska päätöksen tekevät luottamusmiehet.

      • Piikkiön puolelta

        Totta on, että Piikkiön kunnanjohtaja (olemme vielä ihan "maalaisia") antoi haastattelussa itsestään ihan fiksun kuvan. Itse asiassa on tehnyt sen ennenkin. (Alaisiaan voisi silti muistutella joskus siitä, mistä heidän palkkansa tulee.) Itse olin lukevinani rivien välistä, että Kaarina olisi kuitenkin enemmän nykyisen kehityksen suuntainen vaihtoehto. Saattoi tietysti olla minun toiveajatteluanikin.


      • Yrittäjä Piikkiöstä
        Piikkiön puolelta kirjoitti:

        Totta on, että Piikkiön kunnanjohtaja (olemme vielä ihan "maalaisia") antoi haastattelussa itsestään ihan fiksun kuvan. Itse asiassa on tehnyt sen ennenkin. (Alaisiaan voisi silti muistutella joskus siitä, mistä heidän palkkansa tulee.) Itse olin lukevinani rivien välistä, että Kaarina olisi kuitenkin enemmän nykyisen kehityksen suuntainen vaihtoehto. Saattoi tietysti olla minun toiveajatteluanikin.

        Piikkiön kunnanjohtaja on mielestäni poikkeuksellisen asiallinen ja luotettavan tuntuinen kaveri. Hänellä on varmasti käyttöä myös yhdistetyssä kunnassa.
        Hän osaa myös ajatella realistisesti ja kun laitetaan vertailtavaksi Paimio vastaan Kaarina, niin ei paljon jää epäselväksi kumpi on parempi vaihtoehto kuntalaisille.
        Mikäli satut omistamaan kiinteistön Piikkiössä, niin kummassa luulisit arvon olevan korkeampi yhdistymisen jälkeen Paimiossa vai Kaarinassa ?
        Entä kouluhommissa kummassa vaihtoehdossa koulumatka pitenisi ?
        Mitähän tulisi maksamaan rahallisesti terveyskeskuksen purkaminen ja tulisivatko Kaarinan lääkärit Paimioon töihin ?
        Itse toivoisin ratkaisuksi Kaarinan kaupunki, postinumero 21500 Piikkiö.


      • pohdiskelija Kaarinasta
        Yrittäjä Piikkiöstä kirjoitti:

        Piikkiön kunnanjohtaja on mielestäni poikkeuksellisen asiallinen ja luotettavan tuntuinen kaveri. Hänellä on varmasti käyttöä myös yhdistetyssä kunnassa.
        Hän osaa myös ajatella realistisesti ja kun laitetaan vertailtavaksi Paimio vastaan Kaarina, niin ei paljon jää epäselväksi kumpi on parempi vaihtoehto kuntalaisille.
        Mikäli satut omistamaan kiinteistön Piikkiössä, niin kummassa luulisit arvon olevan korkeampi yhdistymisen jälkeen Paimiossa vai Kaarinassa ?
        Entä kouluhommissa kummassa vaihtoehdossa koulumatka pitenisi ?
        Mitähän tulisi maksamaan rahallisesti terveyskeskuksen purkaminen ja tulisivatko Kaarinan lääkärit Paimioon töihin ?
        Itse toivoisin ratkaisuksi Kaarinan kaupunki, postinumero 21500 Piikkiö.

        Piikkiön kunnanhallituksen puheenjohtaja kirjoitti tänään TS:n mielipiteissä hyvin ja asiallisesti Piikkiön kuntaliitoasiasta.

        Muutamalla nimimerkillä (ainakin Piikkiön puolelta, Yrittäjä Piikkiöstä, Poliitikko Kaarinasta) tuntuu olevan kova hoppu saada Kaarina ja Piikkiö yhteen. Miksi? Tonttimaa, kiinteistöjen arvonnousu... Piikkiön tonttimaan arvo nousee muutenkin, koska Kaarinassa hyvä tonttimaa on vähissä. Jos joutuu autolla hurauttaamaan 5-10 minuuttia kauemmas Turusta päin katsottuna, se ei tonttimaan kysyntään vaikuta niitä eikä näitä. Salosta päin tullessa puolestaan matka on sen verran lyhyempi.

        Miksi koulumatka pitenisi?

        Miksi Kaarinan lääkärit eivät menisi Paimioon töihin tai toisaalta miksi heidän pitäisi mennä Paimioon töihin. Paimiossa on lääkäreitä nytkin ja Kaarinassa on lääkäripula (todennäköisesti ainakin huonojen palkkojen takia).

        Älä suotta maalaile piruja seinille. Piikkiöllä ja Kaarinalla ei ole hoppua minnekään, etenkään kun Kaarina vetäytyi selvityksestä. Hyvin ehtii edetä vaikka kuten kaupunginhallituksen puheenjohtaja tänään TS:ssa kirjoitti. Hiljaa hyvää tulee.


      • Piikkiön puolelta
        pohdiskelija Kaarinasta kirjoitti:

        Piikkiön kunnanhallituksen puheenjohtaja kirjoitti tänään TS:n mielipiteissä hyvin ja asiallisesti Piikkiön kuntaliitoasiasta.

        Muutamalla nimimerkillä (ainakin Piikkiön puolelta, Yrittäjä Piikkiöstä, Poliitikko Kaarinasta) tuntuu olevan kova hoppu saada Kaarina ja Piikkiö yhteen. Miksi? Tonttimaa, kiinteistöjen arvonnousu... Piikkiön tonttimaan arvo nousee muutenkin, koska Kaarinassa hyvä tonttimaa on vähissä. Jos joutuu autolla hurauttaamaan 5-10 minuuttia kauemmas Turusta päin katsottuna, se ei tonttimaan kysyntään vaikuta niitä eikä näitä. Salosta päin tullessa puolestaan matka on sen verran lyhyempi.

        Miksi koulumatka pitenisi?

        Miksi Kaarinan lääkärit eivät menisi Paimioon töihin tai toisaalta miksi heidän pitäisi mennä Paimioon töihin. Paimiossa on lääkäreitä nytkin ja Kaarinassa on lääkäripula (todennäköisesti ainakin huonojen palkkojen takia).

        Älä suotta maalaile piruja seinille. Piikkiöllä ja Kaarinalla ei ole hoppua minnekään, etenkään kun Kaarina vetäytyi selvityksestä. Hyvin ehtii edetä vaikka kuten kaupunginhallituksen puheenjohtaja tänään TS:ssa kirjoitti. Hiljaa hyvää tulee.

        Pitää paikkansa, että toivon Piikkiön ja Kaarinan yhdistyvän mahdollisimman nopealla aikataululla. Miksikö? Siksi, että uskon yhdistymisen vaikuttavan positiivisella tavalla alueen kehitykseen. Lienee myös täysin selvää, että Piikkiö ei voi kovin pitkään jatkaa itsenäisenä. Miksi siis odotella, jos hyvä vaihtoehto on tarjolla?


      • Yrittäjä Piikkiöstä
        pohdiskelija Kaarinasta kirjoitti:

        Piikkiön kunnanhallituksen puheenjohtaja kirjoitti tänään TS:n mielipiteissä hyvin ja asiallisesti Piikkiön kuntaliitoasiasta.

        Muutamalla nimimerkillä (ainakin Piikkiön puolelta, Yrittäjä Piikkiöstä, Poliitikko Kaarinasta) tuntuu olevan kova hoppu saada Kaarina ja Piikkiö yhteen. Miksi? Tonttimaa, kiinteistöjen arvonnousu... Piikkiön tonttimaan arvo nousee muutenkin, koska Kaarinassa hyvä tonttimaa on vähissä. Jos joutuu autolla hurauttaamaan 5-10 minuuttia kauemmas Turusta päin katsottuna, se ei tonttimaan kysyntään vaikuta niitä eikä näitä. Salosta päin tullessa puolestaan matka on sen verran lyhyempi.

        Miksi koulumatka pitenisi?

        Miksi Kaarinan lääkärit eivät menisi Paimioon töihin tai toisaalta miksi heidän pitäisi mennä Paimioon töihin. Paimiossa on lääkäreitä nytkin ja Kaarinassa on lääkäripula (todennäköisesti ainakin huonojen palkkojen takia).

        Älä suotta maalaile piruja seinille. Piikkiöllä ja Kaarinalla ei ole hoppua minnekään, etenkään kun Kaarina vetäytyi selvityksestä. Hyvin ehtii edetä vaikka kuten kaupunginhallituksen puheenjohtaja tänään TS:ssa kirjoitti. Hiljaa hyvää tulee.

        Todellisuudessa on sen verran kiire, että seuraavat kunnallisvaalit tulisi olla Kaarina-Piikkiön kunnallisvaalit.
        Suur-Turku torpataan täten parhaiten.
        Kaarinassa tehdään päätökset aina nopeasti ja se ei varmaankaan kauan odottele Piikkiön jahkailua.
        Lisäksi Kaarinalle kuntaliitos ei ole mikään pakko, kuten Paimiolle.
        Piikkiössä olisi nyt laitettava toimeksi ja lopetettava Turku tyyppinen jahkailu.


      • yrittäjälle Piikkiöstä
        Yrittäjä Piikkiöstä kirjoitti:

        Todellisuudessa on sen verran kiire, että seuraavat kunnallisvaalit tulisi olla Kaarina-Piikkiön kunnallisvaalit.
        Suur-Turku torpataan täten parhaiten.
        Kaarinassa tehdään päätökset aina nopeasti ja se ei varmaankaan kauan odottele Piikkiön jahkailua.
        Lisäksi Kaarinalle kuntaliitos ei ole mikään pakko, kuten Paimiolle.
        Piikkiössä olisi nyt laitettava toimeksi ja lopetettava Turku tyyppinen jahkailu.

        Juu, Kaarinassa tehdään päätökset nopeasti ja mietitään sitten jälkeen päin, miten olisi pitänyt tehdä tai toimia. Kaarina on monissa päätöksissään ollut aivan liian nopea, mikä on aiheuttanut ongelmia.

        Ja kuule, kyllä se Kaarina odotella Piikkiön ratkaisua, koska Kaarina tarvitsee maata eivätkä poliitikot näytä haluavan Turun kanssa liitoksiin.

        Miettikööt piikkiöläiset ihan rauhassa.


    • asiaan ollenkaan

      Yritin lukea kaarinan keskustelua. En löytänyt yhtään aihetta. Onko muilla sama juttu?

      • vika

        rahikaisella. Mutta tämähän onkin suomi24.


    • ei kaupunkilainen

      Esitetyt perusteet ovat niin hataria ja todelliset hyödyt vähäisiä että liitos ei ole perusteltu. Kaarinassa ideaa myytiin eilen sillä että Kaarinassa tulee yli 85vuotiaiden osuus väestöstä kasvamaan nopeammin kuin piikkiössä eli liitos parantaisi väestörakennetta. Saas nähdä millä ajatus myydään tänään piikkiössä.

      Yksinkertaisesti siis ei liitosta kaarinan kanssa!!

      • Piikkiön puolelta

        Mikä on vaihtoehtosi Piikkiön ja Kaarinan yhdistymiselle?


      • Piikkiön kuntalainen vielä

        Montako kertaa luulet valtion antavan harkinnan varaista valtionapua Piikkiölle ?
        Luuletko että Kaarina ottaa meitä enää tämän jälkeen ?
        Meinaatko ettei meidän tarvitse koskaan maksaa lainojamme ?


      • Piikkiön myöhemmin
        Piikkiön kuntalainen vielä kirjoitti:

        Montako kertaa luulet valtion antavan harkinnan varaista valtionapua Piikkiölle ?
        Luuletko että Kaarina ottaa meitä enää tämän jälkeen ?
        Meinaatko ettei meidän tarvitse koskaan maksaa lainojamme ?

        kysyt. Alussa voidaan tietty olla hiukka närkästyneitä, koska ihan taviksia ne päättäjätkin ovat, loukkaantuvat toisille ja antavat henk.koht. tunteidensa vaikuttaa päätöksiinsä. Jos Piikkiöstä hyötyä Kaarinalle on, pääsee Piikkiö varmasti kaarinalaiseksi myöhemminkin. Sitä paitsi ensi vuonna valitaan uudet päättäjät.

        Lainojen maksusta. Totta kai pitää maksaa lainat. Muistutan, että Kaarina oli huonossa talodellisessa jamassa vielä 2-3 vuotta sitten. Kovat säästöt iskettiin päälle ja nyt Kaarina ylpeilee hyvällä taloudellisella tilanteellaan tosin rajuihin säästöihin pettyneitä on paljon. Lainaa Kaarinallakin muuten on yhä.
        Pari vuotta sitten Kaarinan Kuusiston pienet alakoululaiset kävivät ulkovessassa ja vesi kannettiin sisään. Tuttavan lapsi ei meinannut päästä Kuusiston lähikouluun koska se oli täynnä. En tiedä, kuinka monta hänen ystävistään ohjattiin muualle Kaarinaan kouluun.

        Piikkiön väkiluvun kasvu on vuodessa suurempi kuin Kaarinan. Piikkiössä yli 2,5 %, Kaarinassa alle 1,5 %. Miksei Piikkiökin selviäsi omillaan, kun taloutta hoidetaan järkevästi. Kaarina tavoittelee mm. Piikkiön maita. Miksei Piikkiö itsekin osaisi maareserviä höydyntää?

        Väkiluvun kasvu jo osoittaa, että Piikkiö on vetovoimainen ihan omana itsenään.


      • Piikkiön puolelta
        Piikkiön myöhemmin kirjoitti:

        kysyt. Alussa voidaan tietty olla hiukka närkästyneitä, koska ihan taviksia ne päättäjätkin ovat, loukkaantuvat toisille ja antavat henk.koht. tunteidensa vaikuttaa päätöksiinsä. Jos Piikkiöstä hyötyä Kaarinalle on, pääsee Piikkiö varmasti kaarinalaiseksi myöhemminkin. Sitä paitsi ensi vuonna valitaan uudet päättäjät.

        Lainojen maksusta. Totta kai pitää maksaa lainat. Muistutan, että Kaarina oli huonossa talodellisessa jamassa vielä 2-3 vuotta sitten. Kovat säästöt iskettiin päälle ja nyt Kaarina ylpeilee hyvällä taloudellisella tilanteellaan tosin rajuihin säästöihin pettyneitä on paljon. Lainaa Kaarinallakin muuten on yhä.
        Pari vuotta sitten Kaarinan Kuusiston pienet alakoululaiset kävivät ulkovessassa ja vesi kannettiin sisään. Tuttavan lapsi ei meinannut päästä Kuusiston lähikouluun koska se oli täynnä. En tiedä, kuinka monta hänen ystävistään ohjattiin muualle Kaarinaan kouluun.

        Piikkiön väkiluvun kasvu on vuodessa suurempi kuin Kaarinan. Piikkiössä yli 2,5 %, Kaarinassa alle 1,5 %. Miksei Piikkiökin selviäsi omillaan, kun taloutta hoidetaan järkevästi. Kaarina tavoittelee mm. Piikkiön maita. Miksei Piikkiö itsekin osaisi maareserviä höydyntää?

        Väkiluvun kasvu jo osoittaa, että Piikkiö on vetovoimainen ihan omana itsenään.

        Piikkiön kasvu on tietääkseni jäämässä tänä vuonna alla kahden prosentin. Olemassa olevakin vetovoima hiipuu hyvin äkkiä, kun kunta ei enää pysty tarjoamaan palveluita, kun rahaa ei kertakaikkiaan ole. Alijäämäennusteet ovat murheellisen näköisiä pitkälle tulevaisuuteen. Kaarinan kanssa kimpassa oltaisiin plussan puolella heti 2009.

        Maareservien hyödyntämisestä Piikkiön johtajat ja poliitikot sanovat itse, että rahkeet eivät riitä. Suunnittelu, kaavoitus jne. vaativat työtä ja rahaa. Piikkiöllä ei ole tekijöitä (rahasta puhumattakaan), Kaarinalla on.

        Piikkiön jääminen yksin ei kertakaikkiaan vaikuta realistiselta vaihtoehdolta, toivottavasta puhumattakaan. Kuten Piikkiön kunnanjohtaja tosiasiat tunnustavana miehenä sanoo, valtio ei aio kuntia enää hyysätä. Muita ratkaisuja on keksittävä.


      • Piikkiön kuntalainen vielä
        Piikkiön myöhemmin kirjoitti:

        kysyt. Alussa voidaan tietty olla hiukka närkästyneitä, koska ihan taviksia ne päättäjätkin ovat, loukkaantuvat toisille ja antavat henk.koht. tunteidensa vaikuttaa päätöksiinsä. Jos Piikkiöstä hyötyä Kaarinalle on, pääsee Piikkiö varmasti kaarinalaiseksi myöhemminkin. Sitä paitsi ensi vuonna valitaan uudet päättäjät.

        Lainojen maksusta. Totta kai pitää maksaa lainat. Muistutan, että Kaarina oli huonossa talodellisessa jamassa vielä 2-3 vuotta sitten. Kovat säästöt iskettiin päälle ja nyt Kaarina ylpeilee hyvällä taloudellisella tilanteellaan tosin rajuihin säästöihin pettyneitä on paljon. Lainaa Kaarinallakin muuten on yhä.
        Pari vuotta sitten Kaarinan Kuusiston pienet alakoululaiset kävivät ulkovessassa ja vesi kannettiin sisään. Tuttavan lapsi ei meinannut päästä Kuusiston lähikouluun koska se oli täynnä. En tiedä, kuinka monta hänen ystävistään ohjattiin muualle Kaarinaan kouluun.

        Piikkiön väkiluvun kasvu on vuodessa suurempi kuin Kaarinan. Piikkiössä yli 2,5 %, Kaarinassa alle 1,5 %. Miksei Piikkiökin selviäsi omillaan, kun taloutta hoidetaan järkevästi. Kaarina tavoittelee mm. Piikkiön maita. Miksei Piikkiö itsekin osaisi maareserviä höydyntää?

        Väkiluvun kasvu jo osoittaa, että Piikkiö on vetovoimainen ihan omana itsenään.

        Olen satavarma, että jos liittymistä nyt pitkitetään, vähenevät Kaarinan liitoshalut merkittävästi. Uusissa neuvotteluissa ehdot huononevat aivan varmasti ja Piikkiön nyt sovittuja investointeja ei todellakaan tehdä.
        Kaarinassa väestönkasvua hillittiin keinotekoisesti jarruttamalla kaavoitusta, valtuuston päätöksellä kasvuprosentti laskettiin 1,5:teen. Tämä saattoikin olla järkevä päätös, koska taloustilanne on sen jälkeen kohonnut merkittävästi ja koulu-, sekä päiväkoti-investointeihin jäi hengähdysaikaa.
        Tunnen paljon Kaarinalaisia ja kylässä käydessä ei kukaan ole moittinut Kaarinaa tai siellä noudatettavaa säästölinjaa. Tuttavani ovat vielä melko laidasta laitaan Eläkeläisiä, työssäkäyviä ja lapsiperheitäkin, joten hieman ihmettelen kommentteja.
        On totta että päättäjät ovat taviksia ja siksi päätöksiin vaikuttavatkin paljon enemmän tunteet, kuin tieto.
        Lopuksi vielä kysymys: Mihinkähän se Piikkiö häviäisi ? Vastaus: Ei mihinkään vaan olisi paikoillaan paljon vakuuttavammin eteenpäinkin.


      • Piikkiön kuntatalaiselle
        Piikkiön kuntalainen vielä kirjoitti:

        Olen satavarma, että jos liittymistä nyt pitkitetään, vähenevät Kaarinan liitoshalut merkittävästi. Uusissa neuvotteluissa ehdot huononevat aivan varmasti ja Piikkiön nyt sovittuja investointeja ei todellakaan tehdä.
        Kaarinassa väestönkasvua hillittiin keinotekoisesti jarruttamalla kaavoitusta, valtuuston päätöksellä kasvuprosentti laskettiin 1,5:teen. Tämä saattoikin olla järkevä päätös, koska taloustilanne on sen jälkeen kohonnut merkittävästi ja koulu-, sekä päiväkoti-investointeihin jäi hengähdysaikaa.
        Tunnen paljon Kaarinalaisia ja kylässä käydessä ei kukaan ole moittinut Kaarinaa tai siellä noudatettavaa säästölinjaa. Tuttavani ovat vielä melko laidasta laitaan Eläkeläisiä, työssäkäyviä ja lapsiperheitäkin, joten hieman ihmettelen kommentteja.
        On totta että päättäjät ovat taviksia ja siksi päätöksiin vaikuttavatkin paljon enemmän tunteet, kuin tieto.
        Lopuksi vielä kysymys: Mihinkähän se Piikkiö häviäisi ? Vastaus: Ei mihinkään vaan olisi paikoillaan paljon vakuuttavammin eteenpäinkin.

        Mistä moiset lievästi sanottuna vahvat ja puolueelliset mielipiteet? Jos Kaarinan liitoshalut vähenevät, niin vähetkööt sitten. Ei tuota suuruusluokaa oleva päätös voi olla muutaman kuukauden lisäharkinta-ajasta kiinni.
        Kaarinan väestönkasvu on hidastunut. Johtuu siis valtuustonpäätöksestä. Kovin olet Kaarinan asioita tunteva piikkiöläinen! Osaat kai sitten myös kertoa miksi tämän vuoden aikana huimalle prosenttiosuudelle Kaarinan luottamustehtävissä olevista on myönnetty ero luottamustehtävistä paikkakunnalta muuton takia. Luulin että luottamustehtäviin valitut muuttaisivat harvemmin kuin muut pois paikkakunnalta.
        Kaarinalaisissa tutuissasi ei näytä olevan kuusistolaisten pikkulasten vanhempia.


      • PPS-Paimari
        Piikkiön kuntatalaiselle kirjoitti:

        Mistä moiset lievästi sanottuna vahvat ja puolueelliset mielipiteet? Jos Kaarinan liitoshalut vähenevät, niin vähetkööt sitten. Ei tuota suuruusluokaa oleva päätös voi olla muutaman kuukauden lisäharkinta-ajasta kiinni.
        Kaarinan väestönkasvu on hidastunut. Johtuu siis valtuustonpäätöksestä. Kovin olet Kaarinan asioita tunteva piikkiöläinen! Osaat kai sitten myös kertoa miksi tämän vuoden aikana huimalle prosenttiosuudelle Kaarinan luottamustehtävissä olevista on myönnetty ero luottamustehtävistä paikkakunnalta muuton takia. Luulin että luottamustehtäviin valitut muuttaisivat harvemmin kuin muut pois paikkakunnalta.
        Kaarinalaisissa tutuissasi ei näytä olevan kuusistolaisten pikkulasten vanhempia.

        Jos kaarinan kanssa ei onnaa onhan Paimio, Piikkiö ja Sauvo eli Paimari.


      • Piikkiön puolelta
        Piikkiön kuntatalaiselle kirjoitti:

        Mistä moiset lievästi sanottuna vahvat ja puolueelliset mielipiteet? Jos Kaarinan liitoshalut vähenevät, niin vähetkööt sitten. Ei tuota suuruusluokaa oleva päätös voi olla muutaman kuukauden lisäharkinta-ajasta kiinni.
        Kaarinan väestönkasvu on hidastunut. Johtuu siis valtuustonpäätöksestä. Kovin olet Kaarinan asioita tunteva piikkiöläinen! Osaat kai sitten myös kertoa miksi tämän vuoden aikana huimalle prosenttiosuudelle Kaarinan luottamustehtävissä olevista on myönnetty ero luottamustehtävistä paikkakunnalta muuton takia. Luulin että luottamustehtäviin valitut muuttaisivat harvemmin kuin muut pois paikkakunnalta.
        Kaarinalaisissa tutuissasi ei näytä olevan kuusistolaisten pikkulasten vanhempia.

        Piikkiön puolelta minäkin ja kommentoin vain sen verran, että eikös Kuusiston koulua olla juuri laajentamassa ja korjaamassa. Ihan lehdestä olen lukenut. Olenkohan minäkin kunnanpetturi, kun tulee Kaarina-lehtikin... :)


      • Piikkiön puolelta
        PPS-Paimari kirjoitti:

        Jos kaarinan kanssa ei onnaa onhan Paimio, Piikkiö ja Sauvo eli Paimari.

        Eikös Sauvo ole jo puhaltanut sen pelin poikki?


      • ei kaupunkilainen
        Piikkiön puolelta kirjoitti:

        Mikä on vaihtoehtosi Piikkiön ja Kaarinan yhdistymiselle?

        aikalisä selvittelyssä. Aikalisän aikana olisi tutkittu vaihtoehto tasavertaisesta liitoksesta Paimion kanssa. Lisäksi olisi mietitty tarkempaa talousarviota sillä eräiden laskelmien mukaan Piikkiön talous tulee kääntyymään noin 4 vuoden aikajänteellä jolloin suuri muuttovoitto alkaa tuottamaan hedelmää.
        Kaavoitukseen liittyen ihmettelen mihin tarvitaan Kaarinan apua teollisuustonttien kaavoitukseen sillä kunnaninsinöörin mukaan iso teollisuustontti alue on jo kaavoitettuna moottoritien varrella.
        Tehostamiseeen liittyen yksi asia voisi olla kunnan henkilöstön kouluttaminen sillä Mäkisen mukaan esim. ATK-laitteistot ohjelmineen ovat olemassa mutta niitä ei voida hyödyntää kun kunnasta ei löydy osaajia. Tämä ongelma kuulemma ratkeaa kuntaliitoksen myötä kun Kaarinasta saadaan lisää osaajia jotka voivat opastaa Piikkiöläisiä. Tuo on suora lainaus Mäkisen puheeenvuorosta ja osoittaa kyllä mielestäni aika suoraan että ei tässä kyllä kovin vahvalla pohjalla ole tuo kuntaliitosselvittely. Toisaalta taustalta paistaa tietty eurohimo sillä porkkanarahaa olisi jäänyt saamatta ellei päätöstä olisi nuijittu läpi.
        Tuo liitossopimuksen tasa-arvo suorastaan naurattaa sillä jos jossakin hallintoelimessä on 10 kaarinalaista ja 4 piikkiöläistä (esimerkki, luvut suuntaa-antavia) niin kyllä siitä on jo nyt helppo ennustaa miten piikkiön investointien tulee käymään jatkossa.


      • Piikkiöön?
        ei kaupunkilainen kirjoitti:

        aikalisä selvittelyssä. Aikalisän aikana olisi tutkittu vaihtoehto tasavertaisesta liitoksesta Paimion kanssa. Lisäksi olisi mietitty tarkempaa talousarviota sillä eräiden laskelmien mukaan Piikkiön talous tulee kääntyymään noin 4 vuoden aikajänteellä jolloin suuri muuttovoitto alkaa tuottamaan hedelmää.
        Kaavoitukseen liittyen ihmettelen mihin tarvitaan Kaarinan apua teollisuustonttien kaavoitukseen sillä kunnaninsinöörin mukaan iso teollisuustontti alue on jo kaavoitettuna moottoritien varrella.
        Tehostamiseeen liittyen yksi asia voisi olla kunnan henkilöstön kouluttaminen sillä Mäkisen mukaan esim. ATK-laitteistot ohjelmineen ovat olemassa mutta niitä ei voida hyödyntää kun kunnasta ei löydy osaajia. Tämä ongelma kuulemma ratkeaa kuntaliitoksen myötä kun Kaarinasta saadaan lisää osaajia jotka voivat opastaa Piikkiöläisiä. Tuo on suora lainaus Mäkisen puheeenvuorosta ja osoittaa kyllä mielestäni aika suoraan että ei tässä kyllä kovin vahvalla pohjalla ole tuo kuntaliitosselvittely. Toisaalta taustalta paistaa tietty eurohimo sillä porkkanarahaa olisi jäänyt saamatta ellei päätöstä olisi nuijittu läpi.
        Tuo liitossopimuksen tasa-arvo suorastaan naurattaa sillä jos jossakin hallintoelimessä on 10 kaarinalaista ja 4 piikkiöläistä (esimerkki, luvut suuntaa-antavia) niin kyllä siitä on jo nyt helppo ennustaa miten piikkiön investointien tulee käymään jatkossa.

        Mitä investointeja kuntaliitoksen jälkeen kaivataan Piikkiöön?
        Ei mitään , tämähän on sen jälkeen Kaarinaa , ei Piikkiötä.
        Lakatkaa ajattelemasta tätä paikkaa kunta Piikkiönä , vaan totutelkaa ajatukseen Kaarinan kaupunginosa Piikkiö.
        Kyllä sinne valtuustoon saadaan ihan juuri tarpeeksi "piikkiöläisiä" , kuin on tarvettakin.
        Parempi vaan , että vanhat jäärät jäävät "rannalle ruikuttamaan". Tätä juuri pidän "Piikkiön" pelastuksena.
        Mitäs jos Piikkiö olisikin päätetty liittää Paimioon ja Sauvoon? Olisiko valtuustopaikkoja tullut 1/3 osaa vaiko olisiko paikkoja tullut vähemmän. Liittyminen Peimarin suuntaan olisi ollut vieläkin huonompi. Näkyyhän Piikkiön huomioiminen jo nyt vaikkapa Kunnallislehden kohtelusta Piikkiötä kohtaa. Kyllä järjestys olisi ollut Paimio , Sauvo ja viimeisenä Piikkiö.
        Olisihan se ollut kyllä todella hienoa ollut saada hiihtoputki tähänkin kuntaan.


      • ei kaupunilainen
        Piikkiöön? kirjoitti:

        Mitä investointeja kuntaliitoksen jälkeen kaivataan Piikkiöön?
        Ei mitään , tämähän on sen jälkeen Kaarinaa , ei Piikkiötä.
        Lakatkaa ajattelemasta tätä paikkaa kunta Piikkiönä , vaan totutelkaa ajatukseen Kaarinan kaupunginosa Piikkiö.
        Kyllä sinne valtuustoon saadaan ihan juuri tarpeeksi "piikkiöläisiä" , kuin on tarvettakin.
        Parempi vaan , että vanhat jäärät jäävät "rannalle ruikuttamaan". Tätä juuri pidän "Piikkiön" pelastuksena.
        Mitäs jos Piikkiö olisikin päätetty liittää Paimioon ja Sauvoon? Olisiko valtuustopaikkoja tullut 1/3 osaa vaiko olisiko paikkoja tullut vähemmän. Liittyminen Peimarin suuntaan olisi ollut vieläkin huonompi. Näkyyhän Piikkiön huomioiminen jo nyt vaikkapa Kunnallislehden kohtelusta Piikkiötä kohtaa. Kyllä järjestys olisi ollut Paimio , Sauvo ja viimeisenä Piikkiö.
        Olisihan se ollut kyllä todella hienoa ollut saada hiihtoputki tähänkin kuntaan.

        ja kaikilla on toki oikeus mielipiteisiinsä. Nyt kannattaisi sitten ajaa uuden ylvään Kaarinan liittämistä pikinmiten Turkuun niin saataisiin kasa uusia palveluja ilman investointeja ;)
        Tuossa olet ihan oikeassa että päättäjiä pitää vaihtaa sillä he ovat omalta osaltaan ajaneet kunnan talouden tilanteeseen missä on ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi nähty turvautuminen isoveljen apuun.


      • ----
        ei kaupunilainen kirjoitti:

        ja kaikilla on toki oikeus mielipiteisiinsä. Nyt kannattaisi sitten ajaa uuden ylvään Kaarinan liittämistä pikinmiten Turkuun niin saataisiin kasa uusia palveluja ilman investointeja ;)
        Tuossa olet ihan oikeassa että päättäjiä pitää vaihtaa sillä he ovat omalta osaltaan ajaneet kunnan talouden tilanteeseen missä on ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi nähty turvautuminen isoveljen apuun.

        ;) itsellesi vaan


      • <<<<
        Piikkiön puolelta kirjoitti:

        Eikös Sauvo ole jo puhaltanut sen pelin poikki?

        EN OO KÄYNY KOSKAAN SAUVOSSA OLIS HIENOA JOSKUS PIIPAHTAA SIELLÄKIN


    • Piikkiön puolelta

      Kaarina: valtuusto hyväksyi liitoksen
      Piikkiö: valtuusto hyväksyi liitoksen

      ;-)

      • pekmat

        ja sä julkaisit sen 10 minsaa ennen Turun Sanomia. Arvelinkin että oikeasti olet kaarinalainen poliitikko tai töissä kaarinassa.

        Onnea vaan Kaarina-Piikkiölle.


      • seurannut todellisuutta
        pekmat kirjoitti:

        ja sä julkaisit sen 10 minsaa ennen Turun Sanomia. Arvelinkin että oikeasti olet kaarinalainen poliitikko tai töissä kaarinassa.

        Onnea vaan Kaarina-Piikkiölle.

        Haloo hei, valtuuston kokouksiin pääsee katsojaksi ja läppärit saa kantaa mukanaan. Turunsanomien uutiset taas päivittyvät pääsääntöiseti tasatunnein ts. kohta tasatunnin jälkeen.
        Mikä ihme se on, että valtuustosalista on lyhyempi matka suomi24.lle kuin TS:lle? Hä?


      • Piikkiön puolelta
        pekmat kirjoitti:

        ja sä julkaisit sen 10 minsaa ennen Turun Sanomia. Arvelinkin että oikeasti olet kaarinalainen poliitikko tai töissä kaarinassa.

        Onnea vaan Kaarina-Piikkiölle.

        Poliitikko en ole. Töissä Kaarinassa kyllä, mutta en kaupungilla. Piikkiössä tilannetta seurasin, nimittäin täältä: http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id77814.html


      • jippi jai jei

        Hyväksyivät joo ja Piikkiön vaakunan. Hip hip hurraa :((((((


      • Piikkiön puolelta
        jippi jai jei kirjoitti:

        Hyväksyivät joo ja Piikkiön vaakunan. Hip hip hurraa :((((((

        tuollaisen morkkiksen aiheuttaa? Ei suuria murheita sitten. Nimen saitte pitää. :)


      • Lait sallivat

        Kuntajakolaki» 19.12.1997/1196

        9 luku
        Muutoksenhaku sekä oikaisunluonteiset korjaukset
        34 §
        Muutoksenhaku kuntajaon muuttamista tarkoittavaan kunnanvaltuuston esitykseen

        Kunnanvaltuuston päätökseen, jolla esitetään kuntajakoa muutettavaksi, saa hakea muutosta valittamalla kuntalaissa säädetyllä tavalla.
        35 §
        Muutoksenhaku kuntajaon muuttamista koskevaan valtioneuvoston tai ministeriön päätökseen

        Kuntajaon muuttamista tarkoittavaan valtioneuvoston tai ministeriön päätökseen saa hakea muutosta valittamalla asianomainen kunta tai sen jäsen ja muuttamisesityksen hylkäämistä tarkoittavaan päätökseen esityksen tekijä.

        Valitus on tehtävä korkeimmalle hallinto-oikeudelle 30 päivän kuluessa siitä, kun kuntajaon muuttamista tarkoittava päätös on julkaistu säädöskokoelmassa tai muuttamisesityksen hylkäämistä tarkoittava päätös on saatettu esityksen tekijöiden tietoon. Valitus käsitellään korkeimmassa hallinto-oikeudessa kiireellisenä.

        Kuntalaki» 17.3.1995/365


        Lait löytyvät linkistä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/


      • Piikkiön puolelta
        Lait sallivat kirjoitti:

        Kuntajakolaki» 19.12.1997/1196

        9 luku
        Muutoksenhaku sekä oikaisunluonteiset korjaukset
        34 §
        Muutoksenhaku kuntajaon muuttamista tarkoittavaan kunnanvaltuuston esitykseen

        Kunnanvaltuuston päätökseen, jolla esitetään kuntajakoa muutettavaksi, saa hakea muutosta valittamalla kuntalaissa säädetyllä tavalla.
        35 §
        Muutoksenhaku kuntajaon muuttamista koskevaan valtioneuvoston tai ministeriön päätökseen

        Kuntajaon muuttamista tarkoittavaan valtioneuvoston tai ministeriön päätökseen saa hakea muutosta valittamalla asianomainen kunta tai sen jäsen ja muuttamisesityksen hylkäämistä tarkoittavaan päätökseen esityksen tekijä.

        Valitus on tehtävä korkeimmalle hallinto-oikeudelle 30 päivän kuluessa siitä, kun kuntajaon muuttamista tarkoittava päätös on julkaistu säädöskokoelmassa tai muuttamisesityksen hylkäämistä tarkoittava päätös on saatettu esityksen tekijöiden tietoon. Valitus käsitellään korkeimmassa hallinto-oikeudessa kiireellisenä.

        Kuntalaki» 17.3.1995/365


        Lait löytyvät linkistä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/

        Ja mitkä mahtaisivat olla perustelusi muutoksenhakuun? Kaikki kaarinalaiset ja 2/3 piikkiöläisistä valtuutetuista järjiltään?


      • Turun seudun paras
        Piikkiön puolelta kirjoitti:

        Ja mitkä mahtaisivat olla perustelusi muutoksenhakuun? Kaikki kaarinalaiset ja 2/3 piikkiöläisistä valtuutetuista järjiltään?

        Turun seudun paras


      • Arvelinkin, että se olet sinä
        Turun seudun paras kirjoitti:

        Turun seudun paras

        Arvelinkin, että se olet sinä


      • sille joka sitä arvostaa

      • Piikkiön puolelta
        sille joka sitä arvostaa kirjoitti:

        Piikkiöläiset nyt sai niin paljon, että ei mitään väliä nimellä, vaakunalla tai edes virastokielellä.
        Minä ja piikkiöläiset emme valitettavasti tule olemaan saman kunnan asukkaita 2009.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=4500000000001540&posting=22000000031413791

        No näköjään voi olla vaakuna iso juttu. Tekisi mieleni ehdottaa pientä suhteellisuudentajua...

        Eikös muuten pääosa kuntalaisista ollut kyselyn mukaan liitoksen puolella sekä Kaarinassa että Piikkiössä.


      • Kuka minä
        Arvelinkin, että se olet sinä kirjoitti:

        Arvelinkin, että se olet sinä

        Kuka minä, koska en ole näin aikasemin kirjoittanut?


      • niin myös minäkin
        Piikkiön puolelta kirjoitti:

        No näköjään voi olla vaakuna iso juttu. Tekisi mieleni ehdottaa pientä suhteellisuudentajua...

        Eikös muuten pääosa kuntalaisista ollut kyselyn mukaan liitoksen puolella sekä Kaarinassa että Piikkiössä.

        Pitää paikkansa. Kuten sekin, että Kaarinassa tuotiin erittäin vahvasti esille vaakunan säilyttäminen. Ehdotettiin myös vaakunoiden yhdistämistä.
        Kuten sanoin aiemmin, minulla ei ole edelleenkään kuntaliitosta vastaan mitään, mutta oli suhteellisuuden tajua tai ei niin se nyt vaan on niin, että Piikkiön vaakuna ei tule koskaan olemaan minun kotikuntani vaakuna. Asiasta on turha keskustella. Päätökseni on lopullinen.


      • Piikkiön puolelta
        niin myös minäkin kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Kuten sekin, että Kaarinassa tuotiin erittäin vahvasti esille vaakunan säilyttäminen. Ehdotettiin myös vaakunoiden yhdistämistä.
        Kuten sanoin aiemmin, minulla ei ole edelleenkään kuntaliitosta vastaan mitään, mutta oli suhteellisuuden tajua tai ei niin se nyt vaan on niin, että Piikkiön vaakuna ei tule koskaan olemaan minun kotikuntani vaakuna. Asiasta on turha keskustella. Päätökseni on lopullinen.

        En minä yritä sinua käännyttää. Ihmettelen vain millä perusteilla ihmiset valintojansa tekevät. No, valinnanvapaus meillä onneksi on.


      • piikkiöläisille ystävillemme
        Piikkiön puolelta kirjoitti:

        En minä yritä sinua käännyttää. Ihmettelen vain millä perusteilla ihmiset valintojansa tekevät. No, valinnanvapaus meillä onneksi on.

        Tuolta löytyy Kaarinan kuntalaiskyselyn tulokset. Kannattaa lukea tiedosto Avoimet vastaukset ja sieltä vaakunaa käsittelevät. Eikä kannata loukkaantua, sieltä vaan saa käsitystä kaarinalaisten tunnoista. Joista kukaan kaarinalainen poliitikko ei piitannut pennin vertaa.

        En muuten omaa kommenttiani tuolta löytänyt, mutta se taas ei ole mitenkään poikkeavaa Kaarinan postin normaalista toiminnasta. että siltä pohjalta ponnistaen.

        http://www.kaarina.fi/osallistu_ja_vaikuta/kuntaliitosselvitys/fi_FI/kuntalaiskysely/


      • Kyselyttä jäänyt
        piikkiöläisille ystävillemme kirjoitti:

        Tuolta löytyy Kaarinan kuntalaiskyselyn tulokset. Kannattaa lukea tiedosto Avoimet vastaukset ja sieltä vaakunaa käsittelevät. Eikä kannata loukkaantua, sieltä vaan saa käsitystä kaarinalaisten tunnoista. Joista kukaan kaarinalainen poliitikko ei piitannut pennin vertaa.

        En muuten omaa kommenttiani tuolta löytänyt, mutta se taas ei ole mitenkään poikkeavaa Kaarinan postin normaalista toiminnasta. että siltä pohjalta ponnistaen.

        http://www.kaarina.fi/osallistu_ja_vaikuta/kuntaliitosselvitys/fi_FI/kuntalaiskysely/

        Kyselyä ei minun postini mukana tullut. Millä perusteella Kaarina arpoi kuntaliitoskyselyn saajat?

        Oletko huomannut suomi24:n Piikkiön keskustelut?

        Jos Kaarinan systeemit ovat tätä tasoa ja kunnallisverokin nousee, meikä nostaa jarrua ja muuttaa muualle.


      • luulen löytyy täältä
        Kyselyttä jäänyt kirjoitti:

        Kyselyä ei minun postini mukana tullut. Millä perusteella Kaarina arpoi kuntaliitoskyselyn saajat?

        Oletko huomannut suomi24:n Piikkiön keskustelut?

        Jos Kaarinan systeemit ovat tätä tasoa ja kunnallisverokin nousee, meikä nostaa jarrua ja muuttaa muualle.

        Luulenpa, että posti on Kaarinan virallinen arpoja. On ollut jo vuosia.
        Siihen saatte tottua, että lähes 100% varmuudella postikonttoriin tehdyista osoitteenmuutoksista ei kukaan pittaa eikä vastaa, ei edes vaikka ostaisit sen maksullisena palveluna.

        Virallista mainintaa perillesaamattomista kyselyistä lytyy tuolta riveiltä:

        http://www.kaarina.fi/tiedotteet_media/etusivun_tiedotteet/fi_FI/kuntlalaiskyselyn_tulokset/


      • Kyselyttä jäänyt
        Kyselyttä jäänyt kirjoitti:

        Kyselyä ei minun postini mukana tullut. Millä perusteella Kaarina arpoi kuntaliitoskyselyn saajat?

        Oletko huomannut suomi24:n Piikkiön keskustelut?

        Jos Kaarinan systeemit ovat tätä tasoa ja kunnallisverokin nousee, meikä nostaa jarrua ja muuttaa muualle.

        Siis Kaarinan keskustelut!


      • pelkkää hyvää
        luulen löytyy täältä kirjoitti:

        Luulenpa, että posti on Kaarinan virallinen arpoja. On ollut jo vuosia.
        Siihen saatte tottua, että lähes 100% varmuudella postikonttoriin tehdyista osoitteenmuutoksista ei kukaan pittaa eikä vastaa, ei edes vaikka ostaisit sen maksullisena palveluna.

        Virallista mainintaa perillesaamattomista kyselyistä lytyy tuolta riveiltä:

        http://www.kaarina.fi/tiedotteet_media/etusivun_tiedotteet/fi_FI/kuntlalaiskyselyn_tulokset/

        sanottavaa Kaarinan postista. Todella hyvä palvelu, eikä muissakaan postiasioissa mitään valittamista.

        Tuskin posti sentään on hukannut vaikkapa koko postinumeroalueen postitusta. Itse uskon, että postittaja on tyrinyt. Eipä olis ensimmäinen kerta kun Kaarina tyrii.


      • postinumeroalueita juu
        pelkkää hyvää kirjoitti:

        sanottavaa Kaarinan postista. Todella hyvä palvelu, eikä muissakaan postiasioissa mitään valittamista.

        Tuskin posti sentään on hukannut vaikkapa koko postinumeroalueen postitusta. Itse uskon, että postittaja on tyrinyt. Eipä olis ensimmäinen kerta kun Kaarina tyrii.

        Heh, Kaarinassa nyt ei ole kovin montaa postinumeroaluetta :))
        Palvelu on kyllä ystävällistä, kyllähän ne hymyilee. Jos se sinulle riittää kun valitat kahdeksatta kertaa väärään osoitteeseen kannetusta postista niin hyvä niin.
        Postia ei myöskään ilmeisesti jaeta joka päivä joka alueella. Itse asun alueella jossa usein jostain kumman syystä joko maanantaina tai perjantaina ei tule lainkaan postia, ei vaikka tiedät odottaa lähetystä saapuvaksi.


      • Piikkiön puolelta
        piikkiöläisille ystävillemme kirjoitti:

        Tuolta löytyy Kaarinan kuntalaiskyselyn tulokset. Kannattaa lukea tiedosto Avoimet vastaukset ja sieltä vaakunaa käsittelevät. Eikä kannata loukkaantua, sieltä vaan saa käsitystä kaarinalaisten tunnoista. Joista kukaan kaarinalainen poliitikko ei piitannut pennin vertaa.

        En muuten omaa kommenttiani tuolta löytänyt, mutta se taas ei ole mitenkään poikkeavaa Kaarinan postin normaalista toiminnasta. että siltä pohjalta ponnistaen.

        http://www.kaarina.fi/osallistu_ja_vaikuta/kuntaliitosselvitys/fi_FI/kuntalaiskysely/

        Luulin, että piti päättää liitoksesta. Vaakuna nyt on yksi pikkiriikkinen (anteeksi nyt vaan) yksityiskohta koko asiassa.


      • totta maar niin
        Piikkiön puolelta kirjoitti:

        Luulin, että piti päättää liitoksesta. Vaakuna nyt on yksi pikkiriikkinen (anteeksi nyt vaan) yksityiskohta koko asiassa.

        Totta se on pieni osa päätöstä, mutta silti osa. Niinkin iso, että siitä sovittiin erikseen sekä neuvotteluissa että yhdistymisestä päätettäessä.
        Kuntaliitoksen osalta hyväksyn kaiken muun, jopa veronkorotuksenkin hetkellisesti, mutta Piikkiön vaakuna ei tule olemaan minun kotikuntani vaakuna. Sinusta se voi olla pieni asia, minulle se on niin suuri asia, että muutan muualle enne kuin vaakuna tulee. Jokainen arvottaa asiat ja kaarinalaiset kyllä kertoivat tästä arvottamisesta varsin selkeästi päättäjilleen.


      • Piikkiön puolelta
        totta maar niin kirjoitti:

        Totta se on pieni osa päätöstä, mutta silti osa. Niinkin iso, että siitä sovittiin erikseen sekä neuvotteluissa että yhdistymisestä päätettäessä.
        Kuntaliitoksen osalta hyväksyn kaiken muun, jopa veronkorotuksenkin hetkellisesti, mutta Piikkiön vaakuna ei tule olemaan minun kotikuntani vaakuna. Sinusta se voi olla pieni asia, minulle se on niin suuri asia, että muutan muualle enne kuin vaakuna tulee. Jokainen arvottaa asiat ja kaarinalaiset kyllä kertoivat tästä arvottamisesta varsin selkeästi päättäjilleen.

        suhteellisuudentajua. Kaarinalta häviää vaakuna, kun taas Piikkiöltä koko kunta. Mutta ihmisillä on tietysti periaatteensa, olivat sitten järkeviä tai eivät.


      • gauheen gamalasti
        Piikkiön puolelta kirjoitti:

        suhteellisuudentajua. Kaarinalta häviää vaakuna, kun taas Piikkiöltä koko kunta. Mutta ihmisillä on tietysti periaatteensa, olivat sitten järkeviä tai eivät.

        Kyllä on rankkaa kun häviää kunta ja kunnan velat sekä yli 19% veroaste.
        Kyllä varmaan harmittaa.
        Missäs on sinun suhteellisuudentajusi kun et maksajalle anna muuta kuin, että nimensä saa pitää?


      • gauhian gamalasti
        Piikkiön puolelta kirjoitti:

        suhteellisuudentajua. Kaarinalta häviää vaakuna, kun taas Piikkiöltä koko kunta. Mutta ihmisillä on tietysti periaatteensa, olivat sitten järkeviä tai eivät.

        Kyllä varmaan minäkin piikkiöläisenä harmittelisin kun meni kunta ja kunnan velat sekä yli 19 veroprosentti.
        Kauheesti harmittelisin.
        Missä on sinun suhteellisuudentajusi kun et maksajalle anna muuta kuin, että nimensä saa pitää.
        Ei maar, nyt minä heitän marisemasta ja alan odottamaan kevään tuloa ja ennen kuin seuraavat lumet sataa olenkin jo lähtenyt :)
        Kaarinaan en sen jälkeen tule kuin läpikulkumatkalla enkä varmasti pysähdy.


      • Kone on kummallinen
        gauhian gamalasti kirjoitti:

        Kyllä varmaan minäkin piikkiöläisenä harmittelisin kun meni kunta ja kunnan velat sekä yli 19 veroprosentti.
        Kauheesti harmittelisin.
        Missä on sinun suhteellisuudentajusi kun et maksajalle anna muuta kuin, että nimensä saa pitää.
        Ei maar, nyt minä heitän marisemasta ja alan odottamaan kevään tuloa ja ennen kuin seuraavat lumet sataa olenkin jo lähtenyt :)
        Kaarinaan en sen jälkeen tule kuin läpikulkumatkalla enkä varmasti pysähdy.

        Anteeksi vaan tuplat. Ensin kone ilmoitti, että palvelu on suljettu eikä viesti tullut palstalle ja kun kirjoitin uuden niin tulivatkin molemmat.

        Anteeksi ja hyvästi.


      • Piikkiön puolelta
        gauhian gamalasti kirjoitti:

        Kyllä varmaan minäkin piikkiöläisenä harmittelisin kun meni kunta ja kunnan velat sekä yli 19 veroprosentti.
        Kauheesti harmittelisin.
        Missä on sinun suhteellisuudentajusi kun et maksajalle anna muuta kuin, että nimensä saa pitää.
        Ei maar, nyt minä heitän marisemasta ja alan odottamaan kevään tuloa ja ennen kuin seuraavat lumet sataa olenkin jo lähtenyt :)
        Kaarinaan en sen jälkeen tule kuin läpikulkumatkalla enkä varmasti pysähdy.

        Tuskinpa kaarinalaiset poliitikot ratkaisuaan ihan pelkästään lähimmäisenrakkaudesta tekivät. Kyllä taustalla lienee usko liitoksesta saataviin pitemmän aikavälin hyötyihin. Alkuun nykyiset kaarinalaiset voivat jossain määrin maksajia ollakin, sitä en kiellä. Mutta sinun poismuuttoperustelusi ei liittynytkään talouteen tai muuhun vastaavaan, ainoastaa vaakunaan, jota - kuten joku tuolla Kaarinan keskustelussa totesi - ei voi syödä. Toivotan sinulle joka tapauksessa hyvää jatkoa siellä minne menetkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe