Mitä aseita armeijassa?

alokasss

Mitä eri aseita armeijassa pääsee käsittelemään? Riippuu tietenkin aselajista, mutta kaikille yhteisiäkin luulisi löytyvän...

10

5242

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Andy

Alokaskaudella kaikki opettelevat läyttämään seuraavia käsiaseita: Rynnäkkökivääri 762RK62, kevyt konekivääri 762KvKK62, kevyt kertasinko 66KESXX (kaksi vuosimallia) sekä erilaisia käsikranaatteja. Lisäksi tutustutaan mm. erilaisiin miinoihin ja mahdollisesti raskaaseen "APILAS" kertasinkoon. Kussakin aselajissa on tietysti lukuisa määrä raskaita aseita, mutta tyypillisimpiä käsiaseita, joilla voi päästä ampumaan ovat 900 konepistooli 31 "Suomi", 762 Kivääri 39 "Ukko Pekka", 900 Pistooli 80 "FN", 762 Tarkkuuskivääri 85, 8,6 Tarkkuuskivääri 00 (Muistaakseni nimike on tuo, ase on Sako TRG-42) ja Remington 870 Haulikko, jonka nimikettä en nyt muista.

• alokasss

Mihin aselajiin/tehtäviin kannattaisi pyrkiä, jotta pääsisi mahdollisimman monipuolisesti kokeilemaan kaikkea? En ole mikän asehullu, mutta olisi vain mielenkiintoista perehtyä asiaan, johon siviilielämässä ei niinkään pääse tutustumaan.

• ressu
        alokasss kirjoitti:

Mihin aselajiin/tehtäviin kannattaisi pyrkiä, jotta pääsisi mahdollisimman monipuolisesti kokeilemaan kaikkea? En ole mikän asehullu, mutta olisi vain mielenkiintoista perehtyä asiaan, johon siviilielämässä ei niinkään pääse tutustumaan.

Ainakin sotilaspoliisit käsittelevät kaikkia käsiaseita laidasta laitaan. Kovapanosammuntoja on vähintään kerran viikossa ja ampumatekniikka hiotaan monipuolisesti kyllästymiseen saakka.

• Spollari
        ressu kirjoitti:

Ainakin sotilaspoliisit käsittelevät kaikkia käsiaseita laidasta laitaan. Kovapanosammuntoja on vähintään kerran viikossa ja ampumatekniikka hiotaan monipuolisesti kyllästymiseen saakka.

Kovapanosammuntoja ei tosiaan ole kerran viikossa.
        Käymme ylipäätänsä ampumassa 2-3 kertaa kuukau-
        dessa.Opettelemme rynkyn lisäksi pistoolin ja
        haulikon käytön.
        Eikä ampumataitoon kiinnitetä juurikaan huomiota.

• Andy
        alokasss kirjoitti:

Kannattaa pyrkiä reserviin;-) Itse olen sillä puolella päässyt käpistelemään varmaan kaksikymmentä kertaa isompaa määrää aseita kuin intissä.

Sotilaspoliisina päässee tutustumaan monipuolsisimmin intin asevalikoimaan. Tarkka-ampuja voisi olla toinen.

Tuosta aselistasta muuten unohtui PKM-konekivääri, jota joissain paikoin (ainakin Panssariprikaati) käytetään suomalaisen kevyen konekiväärin sijaan.

• ressu
        Spollari kirjoitti:

Kovapanosammuntoja ei tosiaan ole kerran viikossa.
        Käymme ylipäätänsä ampumassa 2-3 kertaa kuukau-
        dessa.Opettelemme rynkyn lisäksi pistoolin ja
        haulikon käytön.
        Eikä ampumataitoon kiinnitetä juurikaan huomiota.

Näköjään systeemit muuttuneet sitten vuoden -96. Omana aikanani joka keskiviikko oli ammuntapäivä, mutta tästä tietenkin poikettiin väijyjen tms. leirien ajaksi. Että lähempänä totuutta on ehkä tuo 2-3 kertaa kuukaudessa :)

Mutta asian pointti oli jokatapauksessa siinä, että sotilaspoliisit saavat huomattavasti keskivertoa enemmän asekoulutusta.

• Korppi
        ressu kirjoitti:

Näköjään systeemit muuttuneet sitten vuoden -96. Omana aikanani joka keskiviikko oli ammuntapäivä, mutta tästä tietenkin poikettiin väijyjen tms. leirien ajaksi. Että lähempänä totuutta on ehkä tuo 2-3 kertaa kuukaudessa :)

Mutta asian pointti oli jokatapauksessa siinä, että sotilaspoliisit saavat huomattavasti keskivertoa enemmän asekoulutusta.

2/02 spollena voin sanoa, että joo 2-3 krt/kk on aika pitkälti oikein. Aseet joita minä pääsin käyttämään:
        RynnäkköKivääri-62
        RK-62TaittoPerä
        KeVytKoneKivääri
        Pistooli 80 FN
        KEvytkertaSinko 88
        TArkkuusKivääri 85
        Haulikko, Remington 870 tms.

Muita mahdollisia ilmeisesti paikasta, palvelus ajasta ja tuurista riippuvia:
        MP5
        RK-95
        ItKK
        PKM

• Andy
        Korppi kirjoitti:

2/02 spollena voin sanoa, että joo 2-3 krt/kk on aika pitkälti oikein. Aseet joita minä pääsin käyttämään:
        RynnäkköKivääri-62
        RK-62TaittoPerä
        KeVytKoneKivääri
        Pistooli 80 FN
        KEvytkertaSinko 88
        TArkkuusKivääri 85
        Haulikko, Remington 870 tms.

Muita mahdollisia ilmeisesti paikasta, palvelus ajasta ja tuurista riippuvia:
        MP5
        RK-95
        ItKK
        PKM

Utin jääkäreille on kuulemma hankittu jonkinmoinen erä 900 Pistooli 2003:a, joka on käytännjössä Walther P99.

• ressu
        Andy kirjoitti:

Utin jääkäreille on kuulemma hankittu jonkinmoinen erä 900 Pistooli 2003:a, joka on käytännjössä Walther P99.

Mitä ilmeisemmin Uttiin on saatu myös uusia pistooleja muiden uutuuksien ohessa:

- tarkkuuskivääri m/2000 (Sako TRG)
        - tarkkuuskivääri 12,7mm Barret
        - 9.00 konepistooli 2000 (H&K MP5)
        - 40 kranaattipistooli 2002 (H&K 69A1)

Tarkempaa tietoa kuvien kera:
        www.rekyyli.com/uutiset

• tykäri

Mene tietysti tykistöön niin pääset ampumaan niillä isoimmilla pyssyilla. Ja kun vielä menet rannikkotykistöön niin pääset ampumaan oikeen tornikanuunoilla ym. pääset pois puolessa vuodessa eikä tarvitse nukkua alokaskauden jälkeen kertaakaan teltassa vaan tykkien miehistönsuojassa kallion sisällä, missä on laverit ja lämmitykset! Kyllä jalkaväki oli kateellinen leireille kun itse olivat teltoissa ja vartioivat sateessa yötä päivää kun me oltiin lämpimässä ja kuivassa tykissa....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66