Olen siis 166 cm pitkä, 37v nainen ja mun viitearvoni lienee 460-480. Olen puhaltanut pef-mittariin vaihtelevasti lukemia 350-400. Avaavan lääkkeen jälkeen tilanne kohentuu 10 yksikköä tai ei yhtään. Tarkoittaako tämä sitä, että minulla ei ole astmaa? Luulisi avaavan lääkkeen helpottavan ja parantavan puhallustulosta? Olo on kyllä raikkaampi lääkkeen jälkeen. Kiitos.
Jos avaava lääke ei paranna tulosta
5
1567
Vastaukset
- näin..
Kylläpä se melkein noin on kuin kirjoitit. Kyllä avaavan lääkkeen pitäisi vaikuttaa puhallustuloksiin. Toisaalta, astma ei ole mikään yksioikoinen tauti, eikä sen oireet ole kaikilla samanlaiset. Diagnoosin tekokin on yleensä erilaisten tulosten arviointia. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa.
- ja avaava ei auta
ei auttanut happi ja atrovent hengittely, arvot vain laskivatkin välillä. Ei auttanut avaava lääke spirometriassa, ei kotona. Nyt lääkitykseni astmaani on Symbicort 3 x päivässä 2 hengenvetoa, Spiriva aamuisin noin tunti Sympicortin jälkeen otettuna, Erdopect 2 x vrk, Singulair iltaisin, ... muut lääkkeet sitten muihin ongelmiin.
Pef ylihyvä todetusti ja tutkitusti. Ja silti astma. Tosin keuhkolääkärini kertoi, että vakuutuslääkärit ovat tehneet kohdallani virheen haitta-asteen määrittelyssä. Minulla ammattitautini haitta-aste on 4. Keuhkolääkärini mukaan sen kuuluisi olla 0, koska peffit ovat niin ylihyvät. Sairaana tietysti olen tosi sairas ja peffit ja fev1 laskee rajusti. Mutta perusterveenä pef on parempi tai vastaava kuin 2 metrisen huippu-urheilijanuorukaisen lukemat. Ja siksi haitta-aste sairaudestani on oman keuhkolääkärini mielestä 0. Mutta vakuutuslääkärit tuskin korjaavat "virhettään" joten saanen pitää saamani korvaukset ammattitaudistani kuitenkin.
Astma on outo ja varsin monimuotoinen sairaus. ;-) - FiFI
ja avaava ei auta kirjoitti:
ei auttanut happi ja atrovent hengittely, arvot vain laskivatkin välillä. Ei auttanut avaava lääke spirometriassa, ei kotona. Nyt lääkitykseni astmaani on Symbicort 3 x päivässä 2 hengenvetoa, Spiriva aamuisin noin tunti Sympicortin jälkeen otettuna, Erdopect 2 x vrk, Singulair iltaisin, ... muut lääkkeet sitten muihin ongelmiin.
Pef ylihyvä todetusti ja tutkitusti. Ja silti astma. Tosin keuhkolääkärini kertoi, että vakuutuslääkärit ovat tehneet kohdallani virheen haitta-asteen määrittelyssä. Minulla ammattitautini haitta-aste on 4. Keuhkolääkärini mukaan sen kuuluisi olla 0, koska peffit ovat niin ylihyvät. Sairaana tietysti olen tosi sairas ja peffit ja fev1 laskee rajusti. Mutta perusterveenä pef on parempi tai vastaava kuin 2 metrisen huippu-urheilijanuorukaisen lukemat. Ja siksi haitta-aste sairaudestani on oman keuhkolääkärini mielestä 0. Mutta vakuutuslääkärit tuskin korjaavat "virhettään" joten saanen pitää saamani korvaukset ammattitaudistani kuitenkin.
Astma on outo ja varsin monimuotoinen sairaus. ;-)Olen itsekin alkanut miettiä että jos yksi aine ei auta niin ei se silti tarkoita etteikö joku toinen lääke auttaisi - esim. kortisooni. Joku on kuitenkin pielessä kun arvot reilusti alle normaalin. Kärsimättömän täytyy vain käydä tämä tutkimus ja lääkärikierrosrumba läpi. Ei vain millään jaksaisi....
Pidetään flunssat loitolla. - kysyn
FiFI kirjoitti:
Olen itsekin alkanut miettiä että jos yksi aine ei auta niin ei se silti tarkoita etteikö joku toinen lääke auttaisi - esim. kortisooni. Joku on kuitenkin pielessä kun arvot reilusti alle normaalin. Kärsimättömän täytyy vain käydä tämä tutkimus ja lääkärikierrosrumba läpi. Ei vain millään jaksaisi....
Pidetään flunssat loitolla.Minkälaiset oireet sinulla on?
- FiFI
kysyn kirjoitti:
Minkälaiset oireet sinulla on?
Taustalla infektioastma keväältä joka jäi hoitamatta imettämisen vuoksi. Ahdistaa, tuntuu ettei saa ilmaa, puuskutusta ja läähätystä, väsymys, nenä tukossa, joskus yskittää mutta tällähetkellä aika rauhallinen tilanne " haukkomista" lukuunottamatta.
Raitis ulkoilma tuntuu ihanalta sopivina annoksina.
Historiaani kuuluu allergiat lapsesta saakka. Keuhkoputkentulehduksia vuosittain, yksi sairaalahoitoa vaatinut keuhkokuume jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663372Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433167Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222668- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä861477- 391320
- 821189