Joku täälläkin sanoi, että nivelbussit ovat huonoja, eivät sovellu suomen olosuhteisiin, ovat vaarallisia, blaa blaa blaa..
Mutta nyt nämä nivelbussit tulevat takaisin! Eikä tavalliset nivelbussit vaan 24 metriä pitkät kaksoisnivelbussit!
http://mandarin.quickshareit.com/share/bussitfd615.jpg
Nivelbussit tulevat takaisin !!
22
2277
Vastaukset
- matka-aikaan
Olihan noissa haitaribusseissa omanlaisensa tunnelma ... kesäkeleillä, mutta talvella ne olivat täysin kelvottomia. Matka, josta tavalliset bussit suoriutuivat huonollakin kelillä 30-40 minuutissa, kesti "kurtuilla" ainakin 10 min kauemmin, jos nyt ylipäätään pääsivät perille. Vähintään kerran talvessa nimittäin kurttu jäi pysäkille jumiin ja sitten vaan iloisena odottelemaa seuraavaa vuoroa, josko siihen mahtuisi ja pääsisi töihin "vain" puoli tuntia myöhässä....
- lapissa
No niin, nyt se sitten taas todistettiin, että lapissa on paremmat linja-autonkuljettajat.
Nimittäin osa käytöstä poistetuista "haitaribusseista" on mm. Levillä SKI-busseina...mitenhän siellä sitten muuten pärjättäisiin, ellei se ole ratin ja penkin välistä kiinni. - siistiä...
lapissa kirjoitti:
No niin, nyt se sitten taas todistettiin, että lapissa on paremmat linja-autonkuljettajat.
Nimittäin osa käytöstä poistetuista "haitaribusseista" on mm. Levillä SKI-busseina...mitenhän siellä sitten muuten pärjättäisiin, ellei se ole ratin ja penkin välistä kiinni.Sellaisella 24-metrisellä bussilla varmasti siisti ajella kantakaupungin kapeilla kaduilla, missä molempiin puolin on parkeerattu autot :)
Nykyään kun ratikalla matkustaa, niin ratikan ja autojen väliin jää varmasti sellaiset 15-30 sentti väliä :)
Mutta suomalaisethan ovat maailman parhaita kuskeja :) - tietysti niin
lapissa kirjoitti:
No niin, nyt se sitten taas todistettiin, että lapissa on paremmat linja-autonkuljettajat.
Nimittäin osa käytöstä poistetuista "haitaribusseista" on mm. Levillä SKI-busseina...mitenhän siellä sitten muuten pärjättäisiin, ellei se ole ratin ja penkin välistä kiinni.Oot sä vähän pöhkö! Täällä Helsigissä pysäkit ovat JÄÄSSÄ, ei siitä mikään lähde kunolla liikkeelle. Lapissa on varmaankin metri LUNTA, jossa pitää kitkarenkaatkin. Typerää verrata Lappia ja Helsinkiä keskenään. Johan sen sanoo järkikin, että kolareita sattuu enemmän siellä, missä on liikennettäkin enemmän. Porokolareita ei muuten tapahdu Helsingissä lainkaan. Eli te lappilaiset olette ihan tunareita noitten porojen kanssa, kun niihin törmäilette.
- sinäkin
tietysti niin kirjoitti:
Oot sä vähän pöhkö! Täällä Helsigissä pysäkit ovat JÄÄSSÄ, ei siitä mikään lähde kunolla liikkeelle. Lapissa on varmaankin metri LUNTA, jossa pitää kitkarenkaatkin. Typerää verrata Lappia ja Helsinkiä keskenään. Johan sen sanoo järkikin, että kolareita sattuu enemmän siellä, missä on liikennettäkin enemmän. Porokolareita ei muuten tapahdu Helsingissä lainkaan. Eli te lappilaiset olette ihan tunareita noitten porojen kanssa, kun niihin törmäilette.
Et sitten ole ikinä syönyt poronkäristystä..
Meinaan Helsingissä et autolla törmäämällä saa ruokaa, mut Lapissa saat. Etkä varmaan osaa edes poroa nylkeä/suolestaa/laittaa siitä ruokaa.
Eikö olisi helppoa kun töistä tullessasi ei tarvi edes kauppaan poiketa- riittää kun ajat "huonostiniinkunmelappilaiseteimuutaosata" ja tuot päivällistä pöytään!
Pilaa sinä vaan terveytesi siellä etelässä hengittämällä saasteita ja keräämällä stressiä liikenteessä, minä lähden höynäyttämään taas paria etelän turistia ja kyllä se eukkosikin tänne lappiin jollekkin työpalaverille tulee...you know! Ai niin mut eihän sulla ole edes vaimoa- VOIVOI! - kynitty-kana
lapissa kirjoitti:
No niin, nyt se sitten taas todistettiin, että lapissa on paremmat linja-autonkuljettajat.
Nimittäin osa käytöstä poistetuista "haitaribusseista" on mm. Levillä SKI-busseina...mitenhän siellä sitten muuten pärjättäisiin, ellei se ole ratin ja penkin välistä kiinni.... ihan eri asia liukas kuin meren rantojen läheisyyden liukas.
Kuusamossa ja Pohjoisempana ja Etelämpänä, Itärajan puolella voi aivan huoletta huidella puoliperävaunuyhdistelmälläkin 80km/h vaikka tie on jäinen ja liukas, se liukas ei ole kuitenkaan lumen kuivuuden vuoksi samalla tavalla liukas kuin vaikka Oulusta Turkuun rannikon läheisyydessä ajattaessa.
Ei se kuskista kiinni ole, hyviä kuskeja on Etelässä ja Pohjoisessa, olosuhteet vain vaihtelevat ( ja kalusto... Pohjoisessa ei ole yhtään liikenteessä käytettävää niin huonoa ajopeliä, kuin etelän " shäfflet " ja monet muut rämiskät ) . Kokemusta on sekä ja että ( Etelässä ajaa linja-autoa myös muutama Pohjois-Norjassa talviliikenteessä rekkaa ajanut kuljettaja, joten se siitä huonommuudesta ). - sattuu...
tietysti niin kirjoitti:
Oot sä vähän pöhkö! Täällä Helsigissä pysäkit ovat JÄÄSSÄ, ei siitä mikään lähde kunolla liikkeelle. Lapissa on varmaankin metri LUNTA, jossa pitää kitkarenkaatkin. Typerää verrata Lappia ja Helsinkiä keskenään. Johan sen sanoo järkikin, että kolareita sattuu enemmän siellä, missä on liikennettäkin enemmän. Porokolareita ei muuten tapahdu Helsingissä lainkaan. Eli te lappilaiset olette ihan tunareita noitten porojen kanssa, kun niihin törmäilette.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000026095402#22000000026095402
vieläpä lähes kuusinkertainen määrä Uudellamaalla kuin Lapissa. Poro on laskettu tilastoissa hirvieläimeksi siinä missä peurat, bambit yms.
- Suss Horonen
Olivatko ne piilossa jossakin? Onha eri liikennöitsijöillä niitä ollut 80-luvulta lähtien.
- ei ei..
En ole nähnyt Helsingissä viiteen vuoteen yhtään nivelbussia. Ja sitä ennenkin varmasti ei ollut kuin pari.
Itse olin sellaisen kyydissä vain kerran elämässäni :) - _kuljettaja_
ei ei.. kirjoitti:
En ole nähnyt Helsingissä viiteen vuoteen yhtään nivelbussia. Ja sitä ennenkin varmasti ei ollut kuin pari.
Itse olin sellaisen kyydissä vain kerran elämässäni :)Nivelbussit poistuivat kilpailutuksen myötä, kun tilaaja vaatii matalalattia autot. Tosin olihan sitä liikenteessä yksi matalalattia nivel, joka ei sitten kauhean hyvä ollutkaan. Tilalle tulivat matalalattiatelit, ja niitäkin on nykyään enimmäkseen kaasuversiona.
Ja totta tosiaan on eri asia ajaa nivelbussia Lapin hangilla kuin täällä etelässä jäällä. Ei tarvinnut vauhdin olla alamäessä kummonen, kun snagari ohi yritti.
Muutaman vuoden ehdin niitä ajella, kun ajohommat aloitin vuonna -98.
Palkassa isomman auton ajaminen näkyi pienenä lisänä (nivel/telilisä). Sitä ollaan nyt käynnissä olevissa palkkaneuvotteluissa poistamassa. - Vaarallinen Nivel
_kuljettaja_ kirjoitti:
Nivelbussit poistuivat kilpailutuksen myötä, kun tilaaja vaatii matalalattia autot. Tosin olihan sitä liikenteessä yksi matalalattia nivel, joka ei sitten kauhean hyvä ollutkaan. Tilalle tulivat matalalattiatelit, ja niitäkin on nykyään enimmäkseen kaasuversiona.
Ja totta tosiaan on eri asia ajaa nivelbussia Lapin hangilla kuin täällä etelässä jäällä. Ei tarvinnut vauhdin olla alamäessä kummonen, kun snagari ohi yritti.
Muutaman vuoden ehdin niitä ajella, kun ajohommat aloitin vuonna -98.
Palkassa isomman auton ajaminen näkyi pienenä lisänä (nivel/telilisä). Sitä ollaan nyt käynnissä olevissa palkkaneuvotteluissa poistamassa.Kai AKT ymmärtää ajaa asian niin, että tämmöisen ajamisesta saa paemman palkan?
Ytv:llä ei ole mitään käsitystä hommasta, nivel on vaarallinen liukkailla keleillä, mitä isompi nivel sitä pahempi, se ei mahdu terminaaleihin!
Kuljettajan homma on älytön tommoisen puikossa, yli sata henkeä kyydissä, rahahastus kauhea kiirem vastuu.
AKt jos tommoisia autoja tulee sen ajamiseen pitää saada ainakin 500 euroa kuussa lisää peruspalkan päälle, epäilen vahvasti, että tuommoisella ei pysy aikataulussa ja stressi on kuljettajalla käsittämätön.
- pidennetään
vastaavasti.
Logiikka on siis tämä:
Pidempi bussi, mahtuu enemmän matkustajia, vuoroväliä voi harventaa.
Koska kuljettajia on vaikeampi saada, niin hommataa isompia busseja niin pärjätään vähemmällä kuljettaja määrällä.
Se joka kärsii, on matkustaja, joka asuu suunnalla joonne nivelbussit liikennöivät.
Jos olisi pienemmät bussit, vaikka 16sta matkustajalle, vuorovälin pitäisi olla tosi lyhyt, eli palvelu paranisi...- toimii huonosti
Olipas taas lehdessä aiheesta juttua ja löytyi isommille autoille ihan kelvollinen perustelukin:
Lyhyt vuoroväli toimii huonosti pitkillä reiteillä, missä ajoaika päästä päähän on tunnin luokkaa. Kas kun yksi bussi jää vähän aikataulusta jälkeen (muun liikenteen, ison matkustajamäärän, lastenvaunujen yms. takia), seuraava saa sen kiinni ja ajaa ohi. Mutta nyt vuorostaan tämä ohi ajanut bussi joutuu keräämään pysäkeillä odottavat matkustajat ja äsken ohitettu pääsee uudelleen keulille. Lopulta on kolme, vuoron perään toisiaan ohittelevaa, bussia yhdessä nipussa. Muuten ihan kiva, mutta käytännössähän tämä tarkoittaa, että pysäkillä saa pahimmillaan kärvistellä 3x aikatauluun merkityn vuorovälin ajan, jos tällainen klimppi menee just nenän edestä.
Tämä on myös käytännössä koettu juttu seutulinjalla 510, jossa oli aikoinaan vuorovälit pienimmillään vajaata kymmentä minuuttia ja bussit tulivat 2-3 auton nipuissa jo reilusti ennen linjan puoliväliä. Liikenne alkoi pelata paremmin, kun vuorovälejä tasoitetiin 15 min pintaan, kun aiemmin haarukka oli muistaakseni 7 minuutista puoleen tuntiin (=lyhyimmät vuorovälit busseilla, joilla pääsi perille klo 8 maissa). Linjalla käytettiin myös haitaribusseja, mutta talvella ne olivat niin epäluotettavia, että saivat ajaa lähes tyhjinä matkustajien vältellessä niitä.
Jokerilinja, jonne uutta nivelbussia on kaavailtu, ajaa osittain samaa reittiä kuin 510, mutta ehkä se siitä suoriutuu, jos/kun ei joudu pysähtymään juuri niillä pysäkeillä, joihin 510 tapasi jäädä jumiin. - pysäkillä varmaan
toimii huonosti kirjoitti:
Olipas taas lehdessä aiheesta juttua ja löytyi isommille autoille ihan kelvollinen perustelukin:
Lyhyt vuoroväli toimii huonosti pitkillä reiteillä, missä ajoaika päästä päähän on tunnin luokkaa. Kas kun yksi bussi jää vähän aikataulusta jälkeen (muun liikenteen, ison matkustajamäärän, lastenvaunujen yms. takia), seuraava saa sen kiinni ja ajaa ohi. Mutta nyt vuorostaan tämä ohi ajanut bussi joutuu keräämään pysäkeillä odottavat matkustajat ja äsken ohitettu pääsee uudelleen keulille. Lopulta on kolme, vuoron perään toisiaan ohittelevaa, bussia yhdessä nipussa. Muuten ihan kiva, mutta käytännössähän tämä tarkoittaa, että pysäkillä saa pahimmillaan kärvistellä 3x aikatauluun merkityn vuorovälin ajan, jos tällainen klimppi menee just nenän edestä.
Tämä on myös käytännössä koettu juttu seutulinjalla 510, jossa oli aikoinaan vuorovälit pienimmillään vajaata kymmentä minuuttia ja bussit tulivat 2-3 auton nipuissa jo reilusti ennen linjan puoliväliä. Liikenne alkoi pelata paremmin, kun vuorovälejä tasoitetiin 15 min pintaan, kun aiemmin haarukka oli muistaakseni 7 minuutista puoleen tuntiin (=lyhyimmät vuorovälit busseilla, joilla pääsi perille klo 8 maissa). Linjalla käytettiin myös haitaribusseja, mutta talvella ne olivat niin epäluotettavia, että saivat ajaa lähes tyhjinä matkustajien vältellessä niitä.
Jokerilinja, jonne uutta nivelbussia on kaavailtu, ajaa osittain samaa reittiä kuin 510, mutta ehkä se siitä suoriutuu, jos/kun ei joudu pysähtymään juuri niillä pysäkeillä, joihin 510 tapasi jäädä jumiin.on värjötellä 30min. Selostamasi tosiaan toimii myöskin niin että takana tuleva kaahari kuljettaja ajaa edessä ajavan rauhallisemman kuljettajan kiinni ennen linjan puoltaväliä. Sen jälkeen ei mene millään ohi vaan antaa edessä menevän kerätä kuorman ja itse vain tyhjentelee autoaan pikkuhiljaa. Pari pysäkkiä ennen päätepysäkkiä sitten viimein ohi ja avot!! Kerkiää polttelemaan tupakkia pidempään, stressaantuu vähemmän kun ei ole pokaa lähellekään sitä määrää kuin edelläolevalla vuorolla.
- aikataulun tasaus
pysäkillä varmaan kirjoitti:
on värjötellä 30min. Selostamasi tosiaan toimii myöskin niin että takana tuleva kaahari kuljettaja ajaa edessä ajavan rauhallisemman kuljettajan kiinni ennen linjan puoltaväliä. Sen jälkeen ei mene millään ohi vaan antaa edessä menevän kerätä kuorman ja itse vain tyhjentelee autoaan pikkuhiljaa. Pari pysäkkiä ennen päätepysäkkiä sitten viimein ohi ja avot!! Kerkiää polttelemaan tupakkia pidempään, stressaantuu vähemmän kun ei ole pokaa lähellekään sitä määrää kuin edelläolevalla vuorolla.
Kylläpä vaan tähänkin ratkaisu löytyy: määritetään reitin puolivälissä olevalle pysäkille oma aikataulu. Etuajassa oleva bussi jää silloin pysäkille muutamaksi minuutiksi seisomaan.
Tämä tuntuu toki tyhmältä, jos itse sattuu silloin bussissa istumaan, mutta ratkaisu on kuitenkin kokonaisuuden kannalta parempi kuin ajo aina "lämä tiskissä", jolloin pysäkkien ohitusajat vaihtelevat helposti /- 10 minuuttia ja keskimääräinen odotusaika pysäkillä on n. puolitoista kertaa aikataulussa ilmoitettu vuoroväli (nimim. kokemusta on). Kun bussit ajavat tasaisin välein ja saapuvat pysäkille edes kohtuullisella /- 5 min tarkkuudella, jää kärvistely pakkasessa paljon vähemmälle.
- kynitty-kana
Olen pohtinut itsekin mahdollisuutta, viimeksi eilen jokeria ajaessani, että jos nykyisiä autoja pidemmillä ajettaisiin, 18 metrisillä jossa olisi takana kolme akselia ja edessä yksi tai kaksi, saattaisi juuri ja juuri sellainen kääntyä linjan tiukimmissa mutkissa, jos edessä olisi yksi tai kaksi ohjaavaa akselia ja takana ainakin taaimmainen ohjaisi.
Reitti muutoksiin ei olisi juuri tarvetta, jos autojen koko suurenee, mutta Itäkeskuksen sijasta pääteasemana tulisi olla " kiitorata tai nousuin ja laskuihin ", tilanpuutetta on jo nyt, eikä 18 tai 24 metrisiä rakkineita ihan joka pysäkille saisi sovitettuakaan.
Toinen ongelma on pysäkeiltä lähteminen. Jo nyt kehä ykkösen pysäkeiltä muun liikenteen sekaan lähteminen on vaaratilanteita aiheuttava, pikkuautoilla on monesti niin kiire eikä linja-autolla ole etuajo-oikeutta tilanteissa, joissa nopeusrajoitus on 70km/h jossa ajetaan 80- 90 km/h ja kiihdytys nollasta edes 30 km/h menee jo sekunteja ( auton nopeus 80kh/h on 22 metriä per sekunti ).
Jo nykyisellä kalustolla pysäkeiltä pois pyrkiminen on riskipeliä ( onneksi sentään kehä yhdellä muut kulkijat ovat huomaavaisempia kuin monesti esim. kehä kolmosella ruuhka-aikoina ) ja jos kaluston koko ja paino kasvaa, saattaa aavistella millainen mato onkaan 24 metrinen täyteen lastattu linja-auto, kokonaispaino lähentelee jo ehkä 30 tonnia... muun liikenteen sekaan sillä joutuminen on samaa kuin yrittäisi rekalla kiihdyttää... liian vaarallista ja hankalaa.
Jos kaluston kokoa kasvatetaan, tulee myös rakentaa aivan oma kaista tai tie tuollaisia " linja-autoja " varten ja pysäkit sijoittaa niin, että pysäkiltä lähtö ei tapahdu muun liikenteen sekaan. Samalla tietenkin reittiä voisi Leppävaarassa muuttaa siten, että linja kulkee uuden linja-auto aseman kautta, omaa uutta katua tai tunnelia pitkin... se parantaisi vaihtoyhteyksiä.
Mitä turvallisuuteen ja järjestyksen valvontaan tulee... ehkä jo sitten saamme linja-autoihin takaisin rahastajan tai oman konduktöörin. On ihan turha enää sälyttää kuljettajan niskaan kaikkea vastuuta, kulkemisesta liikenteessä että muun järjestyksen ja turvallisuuden ylläpidosta. Ei junassa tai lentokoneessakaan ajuri hoida kaikkea hommaa, vaan henkilökuntaa on tarpeen mukaan. Jostain syystä linja-autossa on ( säästö syistä ) ajauduttu ja jääty tapaa, jossa yksi hoitaa kaiken ja myös lopulta oikeudessa yksin vastaa kaikesta ( vastuu on elävistä ihmisistä, autossa ja auton välittömässä läheisyydessä auton ulkopuolella... se ei näy palkassa eikä rahan lisääminen turvallisuutta lisäisikään tai vastuuta pienennäkään ).
Samapa se kaiketi on, onko ihmisten kuljettamiseen työkaluna linja-auto, metro, juna vai jokin tulevaisuuden visio, kunhan ihmiset pääsevät kulkemaan ja työn pystyy hoitamaan inhimillisesti ja turvallisesti, välineet ja reittikadut tulee silti olla tilanteen ja tarpeen mukaisesti sopivat.
Ihan siis sama, onko linja-auto 13 vai 33 metriä pitkä, tai 24m mutta ihan huomisen tai lähi kuukausien muutosta ei varmaankaan tule, ehkä vuosien päästä kuljetaan ja kuljetetaan nykyistä suuremmilla yksiköillä.
Ei vanha nivel-bussi kaiketi mikään huono ole, mutta tuhottoman kalliit käyttökustannukset siinä ainakin oli verrattuna hyötysuhteeseen. Nykyisellä tekniikalla kulutus olisi toki pienempi, mutta taitaa olla vanhat ajokit jo sulatettu ja kierrätetty, ei niitä juuri enää missään näe ( Tyllilällä kaiketi on vielä yksi toiminta kuntoinen ).
Hiljaisten vuorojen aikoina voisi kyllä olla nykyistä pienemmät ajopelit, siitä syntyisi säästöjä... monella lähdöllä usealla linjalla kävijämäärä on niin pieni, että juuri henkilöautoa tai pikkubussia suurempaa ei työhön tarvittaisi... koskahan niihin asioihin ytv havahtuu?- Gothenburg
Matkustin aikoinaan paljonkin gööteporilaisilla busseilla.Siellä tiet ovat talvellakin sulat ja kadut on suunniteltu myöskin paremmin busseja varten.Kyllä silti kaksi erillistä autoa on paikassa kuin paikassa parempi ratkaisu vaikka niillä sitten ajettaisiin lentokentällä! Bussien valmistajat eivät kyllä tule kyselemään missä noita kaksinivelisiä oikeasti voidaan käyttää? Se tulee ratkaista maakohtaisesti. VOLVO siirtää bussien valmistuksen Puolaan, jossa halvemmalla työvoimalla saadaan ilmeisesti se lisänivel niihin busseihin samaan hintaan?
- Saako
Saako tollasta edes ajaa D-kortilla?
- niillä :)
Nyt kun jo 18-vuotiatkin saavat kuljettaa busseja, niin eiköhän tuohon pian riittää mopokorttikin.
- Kiki
Ei tuo mikään perävaunu/lisälaite ole, eli et tartte DE korttia, pelkkä D riittää...
- kuka tietää
Onko tuollainen bussi etu vai takaveto?
Ja missä siinä on jarrut?- _kuljettaja_
Vetävät pyörät löytyvät tietenkin ensimmäisen osan taka-akselista. Vanhassa nivelessä siis keskimmäiset pyörät.
Ja jarrut luonnollisesti joka pyörästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758