Sijoitusasunto vuokralle?

Äijä -84

Minkälainen on hyvä sijoitusasunto? Keskustassa, haja-asutusalueella, keskisuuressa kaupungissa, isossa kaupungissa, ikä, huoneiden lukumäärä, sauna, hissi, kerros- rivi- vaiko omakotitalo ja hinta?

Tarkoitus olisi ostaa asunto ja laittaa se vuokralle ja maksella velkaa pois sekä vuokrasta että omasta tilistä pikkuhiljaa. Kokemuksia ja kannattaako? Eläkepäiville lisätuloa...vaikkakin siihen on vielä 40 vuotta :)

13

2247

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • petey

Mulla sijoitusasunto vuokralla. Arvioisin, että se velaton 5-6 vuodessa. Sen jälkeen ostan jälleen sijoitusasunnon, jota maksan sitten 2 asunnon vuokratuotolla. Pidän hyvänä sijoituksena. Kartuttaa omaisuutta. Lisäksi hyvää lisätuloa jatkosssa eläkkeen lisäksi. Eikä tunnu mitenkään erityisesti rasittavan taloutta.

• sijo

aina kannattaa ajatella jos oman voisi laittaa vuokralle ja ostaa itselle uuden,
        sillä kun on 2v asunut, verovapaus säilyy ikuisesti.

Sillä ei asunto kovin edullinen ole, vaikka arvo nouseekin, jos siitä joutuu veron maksamaan.

Sillä nousee se muusakin,
        rahastot tuottivat useana vuonna 30-50%.
        Kyllä rahastot ovat olleet 2 x tuottavampia 2000 luvun kuin asunnot ja huolettomampia.

• sijoittamaton
        sijo kirjoitti:

aina kannattaa ajatella jos oman voisi laittaa vuokralle ja ostaa itselle uuden,
        sillä kun on 2v asunut, verovapaus säilyy ikuisesti.

Sillä ei asunto kovin edullinen ole, vaikka arvo nouseekin, jos siitä joutuu veron maksamaan.

Sillä nousee se muusakin,
        rahastot tuottivat useana vuonna 30-50%.
        Kyllä rahastot ovat olleet 2 x tuottavampia 2000 luvun kuin asunnot ja huolettomampia.

Siis ymmärrän kyllä oikein hyvin, että jos kämppiksen arvo nousee 100 000 eurosta 120 000 euroon, että onhan se pääomaveron (eiks tästä pidä maksaa 28%) osuus tuosta voitosta rapiat 5600 euroa... mutta mitä sitten????

Minulla ei ainakaan ole mahdollisuus ostaa niin hulppeaa sijoitusasuntoa että siinä viitsisin itse asua, kun tilaa tarvitaan enemmän kuin yksiöllinen... tai onko tuolla 5600 euron verolla oikeasti niin suuri merkitys kokonaisuuden kannalta....

Mikäli nyt itse olisin sijoituskämppää ostamassa niin tottakai toivoisin, että ostaisin sen halvimmalla mahdollisella hinnalla ja että markkinat nostaisivat kiinteistön hinnan kaksinkertaiseksi 4 vuodessa.... mutta periaatteessa mulle riittäisi mainiosti se, että pienellä tai olemattomalla sijoituksella voisin maksaa 85-100% lainaosuutta pois pelkällä vuokralla... (ja tottakai vuokralla pitäisi kattaa myös vastikkeet...)

Kieltämättä rahastoista on irronnut hyviä tuottoja osaaville ja tumpeloimmillekkin, mutta sijoituskämppä tuottaa joka kuukausi jonkin verran... siis sit kun se on maksettu... ja rahasto instrumenttina on ihan erilainen...

Olinko nyt ihan hakoteillä????

• Lopetteleva jo
        sijoittamaton kirjoitti:

Siis ymmärrän kyllä oikein hyvin, että jos kämppiksen arvo nousee 100 000 eurosta 120 000 euroon, että onhan se pääomaveron (eiks tästä pidä maksaa 28%) osuus tuosta voitosta rapiat 5600 euroa... mutta mitä sitten????

Minulla ei ainakaan ole mahdollisuus ostaa niin hulppeaa sijoitusasuntoa että siinä viitsisin itse asua, kun tilaa tarvitaan enemmän kuin yksiöllinen... tai onko tuolla 5600 euron verolla oikeasti niin suuri merkitys kokonaisuuden kannalta....

Mikäli nyt itse olisin sijoituskämppää ostamassa niin tottakai toivoisin, että ostaisin sen halvimmalla mahdollisella hinnalla ja että markkinat nostaisivat kiinteistön hinnan kaksinkertaiseksi 4 vuodessa.... mutta periaatteessa mulle riittäisi mainiosti se, että pienellä tai olemattomalla sijoituksella voisin maksaa 85-100% lainaosuutta pois pelkällä vuokralla... (ja tottakai vuokralla pitäisi kattaa myös vastikkeet...)

Kieltämättä rahastoista on irronnut hyviä tuottoja osaaville ja tumpeloimmillekkin, mutta sijoituskämppä tuottaa joka kuukausi jonkin verran... siis sit kun se on maksettu... ja rahasto instrumenttina on ihan erilainen...

Olinko nyt ihan hakoteillä????

"tai onko tuolla 5600 euron verolla oikeasti niin suuri merkitys kokonaisuuden kannalta..."

KERROPA kokemuksesta, kuinka kauan sinulla menee tuon summan säästämiseen?

Kaikissa asioissa pitää olla jämäkkä ja tarkka, niin syntyy tulosta,
        harvemmin sitä yhdellä kerralla rikastuu.
        ------------------------------------------------------------------------

"Minulla ei ainakaan ole mahdollisuus ostaa niin hulppeaa sijoitusasuntoa
        että siinä viitsisin itse asua"

Aloittaja oli kai s. 1984, tuossa iässä meidän lapset osti pieniä kaksioita,
        joissa asuivat opiskeluajan ja nyt kaksiot ovat vuokralla.

Asunnoissa pitää itsekin osata, korjailla ja olla jämäkkä vuokraisäntä.

Jos kovin pienen hankkii, harvoin saa pitempiaikaista.
        Tulee välikuukausia ja korjauksia.

Kaksioon voi saada ikuisen, meilläkin on kahdessa olut sama jo yli 20 vuota.
        Ja asunnoissa pitää osata aina ostaa edullinen,
        eli katsella kauan, jopa vuosia ja olla aina valmiina.

”ennen oli paremmin” rahastot tuottivat aina 20–30 %, ei voinut hävitä,
        nyt ei enää läheskään kaikki, muta ihan kivasti ja ilman vaivaa.

Asunnot eivät hirveästi tuota, muta arvonnousu korvaa sen.
        Mutta niinkin käy, varsinkin Hesan ulkopuolella,
        kaikkein vaatimattomimmat eivät enää mene kaupaksi, jäävät käsiin.

• sijoittamaton
        Lopetteleva jo kirjoitti:

"tai onko tuolla 5600 euron verolla oikeasti niin suuri merkitys kokonaisuuden kannalta..."

KERROPA kokemuksesta, kuinka kauan sinulla menee tuon summan säästämiseen?

Kaikissa asioissa pitää olla jämäkkä ja tarkka, niin syntyy tulosta,
        harvemmin sitä yhdellä kerralla rikastuu.
        ------------------------------------------------------------------------

"Minulla ei ainakaan ole mahdollisuus ostaa niin hulppeaa sijoitusasuntoa
        että siinä viitsisin itse asua"

Aloittaja oli kai s. 1984, tuossa iässä meidän lapset osti pieniä kaksioita,
        joissa asuivat opiskeluajan ja nyt kaksiot ovat vuokralla.

Asunnoissa pitää itsekin osata, korjailla ja olla jämäkkä vuokraisäntä.

Jos kovin pienen hankkii, harvoin saa pitempiaikaista.
        Tulee välikuukausia ja korjauksia.

Kaksioon voi saada ikuisen, meilläkin on kahdessa olut sama jo yli 20 vuota.
        Ja asunnoissa pitää osata aina ostaa edullinen,
        eli katsella kauan, jopa vuosia ja olla aina valmiina.

”ennen oli paremmin” rahastot tuottivat aina 20–30 %, ei voinut hävitä,
        nyt ei enää läheskään kaikki, muta ihan kivasti ja ilman vaivaa.

Asunnot eivät hirveästi tuota, muta arvonnousu korvaa sen.
        Mutta niinkin käy, varsinkin Hesan ulkopuolella,
        kaikkein vaatimattomimmat eivät enää mene kaupaksi, jäävät käsiin.

En muuten ole ikinä ajatellut asiaa noin... siis, että kuinka kauan menee jonkun summan säästämiseen... Tämä oli siinämielessä jännä huomio, että en hirveesti ole ajatellut säästämistä... Minä olen ajatellut TIENAAMISTA tai esim. kyseisen summan saavuttamista...

Tämä antoi ihan hyvin ajattelemista...

Myös tämä oli hyvä muistutus.

"Ja asunnoissa pitää osata aina ostaa edullinen,
        eli katsella kauan, jopa vuosia ja olla aina valmiina"

Itselläni kun tuo asuntosijoittaminen alkaa olla toivon mukaan pian käsillä niin, oheiset kommentit saivat myönteisellä tavalla jäitä hattuun... Itseasiassa olisi hirvee into ostaa sijoituskämppä, mutta ehkä on fiksua pitää niitä rahoja optimipaikoissa siihen saakka kun löytää oikeasti fiksun kohteen. (Eli esim. perikunnan myymä huonosti pidetty asunto-osake josta pitää päästä pikana eroon)

Mutta edelleenkään en taida välittää siitä jos asunnon hinta pompsahtaa oikean oston ja pintaremontin seurauksena niin korkealle että sen voi heti myydä... maksan verot mielelläni!

• Kiinteistösijoittaja

Hyvä sijoitusasunto on yksiö, jonka vuokratulot kattavat 100 % lainarahoituksen lyhennykset, koron sekä yhtiövastikkeet. Niitä ei ole helppo löytää, mutta se on kyllä mahdollista. Itsellänikin sellainen on ja aijon ostaa niitä lisää.

Keskustassa on helpompi löytää kunnollisia vuokralaisia, mutta em. ehdot eivät täyty.

• detama

Vuokra - lyhennys - korko - yhtiövastike on suurempi tai yhtä suuri kuin nolla?

Kuinka pitkä laina-aika ja missä päin Suomea?

Eihän lainaa tarvitse edes lyhentää jos asuntojen hinnat nousevat kovemmin mitä maksat korkoja ;)

Eli vuokra - vastike = "tuotto" kun asuntojen hintojen nousu > kuin maksetut korot.

Ehkä itse kuitenkin pidän tästä näkemyksestä:
        Vuokra - lyhennys - korko oma kk talletus - vastike = lyhyempi laina-aika ja pienemmät kokonaiskorot. Tarkoittaa myös takausarvon palautumista, jota voidaan hyödyntää seuraavan kohteen hankinnassa. Tästä saa mukavan ketjureaktion, joka kasvaa lievästi eksponentaalisesti muutamien vuosien tarkastelujaksolla.

• kiinteistösijoittaja

"Hyvä sijoitusasunto" sijaitsee Pääkaupunkiseudulla ja on joko yksiö tai pieni kaksio. Lisäksi "hyvä sijoitusasunto" sijaitsee asuntoyhtiössä, jossa putkiremontti on takanapäin ja edullinen tai halpa yhtiövastike.

Lisäksi sijoitusasunto sijaitsee yhtiön omalla tontilla, koska vuokratonttejen vuokrat on yleensä sidottu indeksiin ja vaikuttavat aina vaan vastikeeseen.

• vain tuo

Missä on pienin riski ja suurin tuotto. oisko se 40 parvekkeellinen saunallinen kaksio ydinkeskustassa. Helsingissä tuotot jää todella vaatimattomiksi, eli alle pankin koron!

Maakunnissa tehdään kyllä tuottoa sielläkin, paikka, paikka, paikka!

• Äijä -76

juuri ensimmäisen sijoitusasunnon ja se oli saunallinen rivitalo yksiö. Aloitin siten, että säästin ensin pari vuotta sijoitusrahastoihin ja panttasin rahastot omarahoitusosuuden vakuudeksi. Rahastojen arvosta 50-60% käy vakuudeksi.

Tarkoitukseni olisi maksaa tämä ensimmäinen kämppä pois mahdollisimman nopeasti ja ostaa niin pian seuraava yksiö kuin vain mahdollista. Suunnitelmani on sellainen, jotta ostan aina vain yhden asunnon kerrallaan ja maksan sen pois kaikkien kämppien vuokratuloilla ja laitan lisäksi omasta pussista lisää. Näin toimien maksan mahdollisimman vähän korkoja.

• Äijä -76

linkki http://www.varallisuusvalmennus.fi/
      Tuolla kerrotaan aika hyvin asuntosijoittamisesta, kuten edellisessä viestissä kerroin, itse teen hieman erilailla. En ole käyttänyt mitään ko. sivuilla mainittuja palveluita, koska muuten suuri osa tuoteista kuluisi ko. palveluihin.

• väärä aika

ostaa sijoitusasuntoa.Jossain helsingissä hinnat saattavat laskea lähivuosina.

• detama

Muuttoliike on edelleen positiivinen myös pääkaupunkiseudulle ja rakentamista on alettu hillitsemään. Ei paineita hinnan laskulle laajemmin varsinkin jos ostovoima paranee, tätä tukevia kansantaloudellisia muutoksia aistittavissa markkinoilla. Yksittäistä laskua voi olla erityisillä alueilla. Yhtä voimakkaalle nousulle en näe perusteita, mutta en ihmettele vaikka markkinat yllättäisivät sen verran outoa on ollut. Hinnat pitävät pintansa jatkossakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4813
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3232
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1332
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      106
      1001
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      30
      984
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      971
    Aihe