Aivoverenkiertohäiriö?

Huolenaiheeni on seuraavanlainen.. Vein tänään erään sukulaismiehen sairaalaan huimauksen ja jalan tunnottomuuden takia. Taustatietona sen verran, että tällä miehellä on muutamia vuosia sitten tehty mm. ohitusleikkaus ja selän välilevyn pullistuman leikkaus.
Noin viikon verran niskat ovat potilaalla olleet kipeät ja hiukan huimaustakin. Nyt kuitenkin tänään oireet pahenivat yhtäkkiä niin, ettei tämä henkilö päässyt enää kunnolla itse kävelemään vaan meinasi aina kaatua. Jouduin siis taluttamaan hänet lääkäriin päivystykseen. Pää oli jotenkin myös kipeä ja tuntui vähän turralta. Toisesta jalasta oli osittain tuntoa pois.
Lääkärin tutkiessa aluksi ennen kuvauksia ja verikokeita, hän epäili aivoverenkiertohäiriötä, koska kaikki riskitekijät potilaalla täyttyivät. Sitä sitten tutkittiin.. Mutta illalla tuli tieto, että potilas laitetaankin kotiin, koska pään kuvista ei löytynyt mitään. Vaikka hän ei päässyt kunnolla itse edes kävelemään niin hänet passitettiin kotiin! Verikokeista oli löytynyt kohonnut verensokeri, joten diagnoosi oli diabetes. Sitä vain ihmettelen, että miksi niskat ja pää ovat kipeät sekä toisesta jalasta tuntoa pois. Nämä oireethan viittaavat suoraan aivoverenkiertohäiriöön! Niskat ovat lääkärin mielestä muuten vaan tiukalla. Jalan tunnottomuus johtuisi kuulemma aiemmin tehdystä pullistuman leikkauksesta. Ja pään turtaisuudesta en tiedä.. Eikö nämä oireet viittaa kuitenkin tuohon verenkiertohäiriöön? Vai voiko diabetes reagoida näin? Mitenhän verenkiertohäiriö oikeasti todetaan, kuvistako vain? Kertokaa ihmiset, jos teillä on mielipiteitä tai kokemuksia asiasta. Olen todella huolissani läheiseni terveydestä, kun hoitona on "vain" diabeteslääkitys.
52233
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Ei tunnu pelkältä diabeteoire3ilulta. Paha sanoa aivan näin.
Mikähän kuvaus siellä sairaalassa on tehty.
Oireet kyllä viittaa aivoverenkiertohäiriöön. Myös kaulavaltimo voi olla ahtautunut ja siitä kyllä tulee tuontapaista häiriötä.

Äänestä
  • Lääkäri kuulemma oli todennut, ettei kaulavaltimoissa ole tukoksia. Ilmeisesti aivojen kuvien perusteella. Keuhkokuvat ja sydänfilmi myös ok. Potilaalla on edelleenkin hiukan pääkipua. Diabetes ilmeisesti voi tehdä yhdessä verenpaineen kanssa pääkipua, jos sokeriarvot ovat koholla. Mutta silti hiukan epäilen diagnoosia..

    Äänestä

  • *Taru* kirjoitti:

    Lääkäri kuulemma oli todennut, ettei kaulavaltimoissa ole tukoksia. Ilmeisesti aivojen kuvien perusteella. Keuhkokuvat ja sydänfilmi myös ok. Potilaalla on edelleenkin hiukan pääkipua. Diabetes ilmeisesti voi tehdä yhdessä verenpaineen kanssa pääkipua, jos sokeriarvot ovat koholla. Mutta silti hiukan epäilen diagnoosia..

    Ei kaulavaltimoiden tilanne selviä pääkuvista.

    "Diabetes ilmeisesti voi tehdä yhdessä verenpaineen kanssa pääkipua, jos sokeriarvot ovat koholla."

    Niin voi olla, mutta se on aika yksilöllistä joten se ei ole diagnoosin peruste, tai ei pitäisi olla.

    Äänestä

usein ja johtuu, kun minulla on aina niska ja hartiat liian jumissa, siitä aiheutuu kaikenlaista vaivaa, kuten huimausta, tunnottomuutta, turta tunne päässä, käsien puutumista ym.

Äänestä
  • tällä hetkellä.

    Itselläni oli vastaavia oireita ja muitakin oireita, jotka kestivät noin pari vuotta ja nyt ovat hiukan muuttuneetkin.

    Sairaslomalla olin puoli vuotta ja opin uudestaan ajamaan autoa ja käyttämään hellaa yms.
    Teen töitä osa-aikaisesti. Kela ei auta.

    Niskasta kaikki tuntuu juontuvan.
    Jäljelle jäi lähimuistin heikkous, uuden oppimisen heikkous, keskittymisen vaikeus jos on hälinää, en kuule aina puhelimessa keskustelua.

    Sain erilaisia diagnooseja: psykoosi, joku mielenterveyshäikkä, depressio (vaikka kyselyssä ei pisteet riittäneet) verenkiertohäiriö X 4.

    Nyt on "uusia" oireita. Käsien tunnottomuus ilman kipua, leuan ja kasvojen tunnottomuus ja sydämen sivuäänet. Jalat puurona portaiden noususta...

    Kyllä tuttavasi oireet kovasti vaikuttaa TIA-kohtaukselta. HUS:n sivuillakin sanotaan, ettei läheskään kaikkia kohtauksia osata diagnosoida.

    Mikäli tuttavasi on kuntoutunut, niin hänen kannattaa myös pyrkiä parantamaan elintapojaan entisestään.
    *terveellistä vähärasvaista ruokaa
    *aivojumppaa esim. sudoku, ristisanat, kieliopinnot yms.
    *liikuntaa
    *hyvät yöunet
    *työllä ei kannata tappaa itseään, kukaan ei ole korvaamaton.

    ja niin edelleen.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


*Taru* kirjoitti:

Huolenaiheeni on seuraavanlainen.. Vein tänään erään sukulaismiehen sairaalaan huimauksen ja jalan tunnottomuuden takia. Taustatietona sen verran, että tällä miehellä on muutamia vuosia sitten tehty mm. ohitusleikkaus ja selän välilevyn pullistuman leikkaus.
Noin viikon verran niskat ovat potilaalla olleet kipeät ja hiukan huimaustakin. Nyt kuitenkin tänään oireet pahenivat yhtäkkiä niin, ettei tämä henkilö päässyt enää kunnolla itse kävelemään vaan meinasi aina kaatua. Jouduin siis taluttamaan hänet lääkäriin päivystykseen. Pää oli jotenkin myös kipeä ja tuntui vähän turralta. Toisesta jalasta oli osittain tuntoa pois.
Lääkärin tutkiessa aluksi ennen kuvauksia ja verikokeita, hän epäili aivoverenkiertohäiriötä, koska kaikki riskitekijät potilaalla täyttyivät. Sitä sitten tutkittiin.. Mutta illalla tuli tieto, että potilas laitetaankin kotiin, koska pään kuvista ei löytynyt mitään. Vaikka hän ei päässyt kunnolla itse edes kävelemään niin hänet passitettiin kotiin! Verikokeista oli löytynyt kohonnut verensokeri, joten diagnoosi oli diabetes. Sitä vain ihmettelen, että miksi niskat ja pää ovat kipeät sekä toisesta jalasta tuntoa pois. Nämä oireethan viittaavat suoraan aivoverenkiertohäiriöön! Niskat ovat lääkärin mielestä muuten vaan tiukalla. Jalan tunnottomuus johtuisi kuulemma aiemmin tehdystä pullistuman leikkauksesta. Ja pään turtaisuudesta en tiedä.. Eikö nämä oireet viittaa kuitenkin tuohon verenkiertohäiriöön? Vai voiko diabetes reagoida näin? Mitenhän verenkiertohäiriö oikeasti todetaan, kuvistako vain? Kertokaa ihmiset, jos teillä on mielipiteitä tai kokemuksia asiasta. Olen todella huolissani läheiseni terveydestä, kun hoitona on "vain" diabeteslääkitys.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu