Olen viime joulukuusta asti kärsinyt alaselän ja lonkan kivuista. Käyn jumpassa sen takia joka viikko, mutta vaiva pahenee selvästi. Venyttely ehkä olisi kaikista paras hoitokeino tällä hetkellä. En pysty nukkumaan kylkiasennoissa ja täysin selällään on vaikea saada unta. Kiropraktikollakin on tullut käytyä, mutta ei ole ollut apua. Voiko alaselän vaiva säteillä lonkkaan vai onko tässä kahdessa eri kohdassa vika? Onko kenelläkään vastaavaa ja onko jostain keinosta ollut apua?
Alaselkä- ja lonkkakipu
18
22113
Vastaukset
- bursiitti
eli mä olen sairastellut selkaani parivuotta ja sitten sen seurauksena jotenkin "väärin" kävellyt ja kai sen seurauksena lonkanalueen limapussintulehdus sitten tuli.
Kortisonipiikillä hoidettiin. - auttoivat lonkan
kipuun, sekä OMT terapeutin tekemä "kehon retkautus"joka vapautti Si-nivelvälit alaselästä. Jalka oli ollut kuin halko ja varpaissa puutumista. Sitten aloitin kuntosalia, vaiva hävisi kokonaan. Alkusyy oli kai nilkan sisäpronaatio eli jalan sisäreuna painui lattiaa vasten, josta lonkka vinoutui.
- Amalia
Minulla paljastui v1992 alaselkäkivut, jäykkyys ja kävelyvaikeudet selkärankareumaksi.
v 2002 alkoivat lonkkakivut enempi vaivaamaan, tuli ontuminen mukaan. Todettiin lonkkakuluma.
Olen edelleen töissä, välillä fysikaalista. Hyvin vähän sairaslomia on annettu. Ne vähäiset, olisiko kuukauttakaan syksystä 2002 laskettuna, on täytynyt itse ruinata. Samotaan että istumatyö on helppo. Onhan se, mutta jo yhden-puolikahden maissa istuminen on loppu, loppupäivä on hyvin tehotonta työaikaa.
Edessä joskus mahdollisesti keinonivelen asentaminen lonkkaan.
Nyt vain voinnin mukaan momipuolista liikuntaa, työjärjestelyt. Lihasvoimat pitäisi saada kuntoon. Painoa olen ajatellut saada pois 5 kg.
Painon hallinta on vain ruokavalio, koska liikkuminen vaikeata. Polvet nesteilee, päkiät astuma-arat. Lääkkeenä mobic ja 6-8 panacodia vuorokaudessa. Ja mahansuojalääke.
Viimeksi sain fysikaalista viime keväänä. Silloin fysikaalinen pahensi tilannetta.
Pääsen kuukauden päästä reumatologille, katsastetaan tilannetta. - perinteikäs
välilevyn pullistuma, joka oireili aluksi nimenomaan vain lonkkaan. Lonkan sisällä tuntui olevan jotain ylimääräistä joka "puristi". En liioin nukkunut selälläni...ja nukuinkin neljän tunnin pätkissä. Leikkaus oli sitten lopuksi ainut hoitokeino. Kivut sain kuriin (en kuitenkaan pois) David Back klinikalla.
- hoidettu
Selkäkipua? Lonkkakipua? Muitakin vaivoja?
Fysiatri kertoo syyn:
http://www.selkasivut.fi/selka/turunen/turunen.html- been there
Ihan täyttä roskaa. Älkää ihmiset menkö halpaan. Näiden jäsenkorjaajien hoidot ovat täyttä sontaa, been there done that. Hoidettu kirjoittelee jokaiselle palstalle mitä löytyy ja ohjailee asiakkaita "hoitohin" ja saa välistä korvausta . Olen mennyt halpaan ja siksi varoitan muita.
- Paras apu on tullut
been there kirjoitti:
Ihan täyttä roskaa. Älkää ihmiset menkö halpaan. Näiden jäsenkorjaajien hoidot ovat täyttä sontaa, been there done that. Hoidettu kirjoittelee jokaiselle palstalle mitä löytyy ja ohjailee asiakkaita "hoitohin" ja saa välistä korvausta . Olen mennyt halpaan ja siksi varoitan muita.
oikeilta lääkäreiltä. Joita hoidettu ei arvosta.
Mutta tosiaan, jos se jotain provikkaa saa noista mainostuksistaan niin kyllähän niitä joka palstalla pitää sitten olla. - hoidettu
been there kirjoitti:
Siis viestissä ja linkissä on kyse fysiatrian erikoislääkäristä!
Ellet sitten pidä fysiatrejakin sontaa puhuvina kouluttamattomina puoskareina...?
- lonkka+selkä vaiva
Joo alkuun sanon että tiiän tän olevan vanha keskustelu, mutta siis kun yritin googlettamalla ettii että onko jollain muullakin alaselkä kipua ja lonkan oireilua. Itellä siis alaselkä särkee tosi usein ja vasen lonkka saattaa yhtäkkiä esimerkiks harkoissa hyppiessä tulla sellane et lonkka lähtee luisuu hiljaa pois paikoiltaa ei oo onneks ihan kokonaan vielä lähteny silleen ihan kokonaan irti siis. En oo vielä käyny lääkärissä nii voisko olla mahollista että lonkka jotenkin painais selkärankaa myös vasen jalka on koulu terkkarin mukaan lyhyempi mutta voisko sitte taas olla mahollista, että se jalkojen pituus ero ei oliskaan oikeesti pituus ero vaan lonkka ois jotenki väärässä asennossa. Oon kohta 15-vuotias tyttö joka harrastaa suunnistusta.
- lonkkakuvat otettava
Jos sinulla on tuollainen tunne, että lonkka lähtee luisumaan, niin ehdottomasti lääkärille. Alaselän kipu voi jotua esim. jalan pituuserosta (väärään asentoon menemisestä) tai siitä, että lonkankoukistaja kiristyy tuon lonkan häiriön takia.
- Selkä vaivaa
Minullakin alaselkä oireillut nyt pari vuotta. Taitaa pahin syy olla huonot lihakset. Pääsee lannerangan nikamat lukkiutumaan. Apua kaipaisin kuitenkin sellaiseen ongelmaan, kun röntgen lausunnossa on kohta jota en tajua enkä löydä googelistakaan vastausta, eli mitäköhän mahtaa tarkoittaa lause "S1 solmuke korpuksen osalta osin ylimenotyyppinen"?
- Selkäkipuinen
Itse kärsin alaselän kivuista useamman vuoden. Toinen jalka oli pari senttiä lyhyempi ja saman jalan lonkassa oli nivelrikkoa. Itse oli vaikea tietää johtuuko selkäkipu lonkasta ja lääkäritkään eivät sitä varmasti osanneet sanoa. Istuminen sattui selkään ja aina kun aivasti tai nousi ylös niin tuli viiltävä kipu. Nyt lonkkaan on laitettu muutama viikko sitten tekonivel ja sekä selkä että lonkka tuntuvat hyvältä...näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt mennä
leikkaukseen aiemmin...jatkuvien selkä ja lonkkavaivojen kanssa eläminen ei kannata. Nyt jo huomaa kuinka eri tavalla jaksaa kun ei ole koko ajan kipeä. - terve luusto
fysiatri tai kiropraktikko on oikea "osoite"
http://www.kiropraktikkoliitto.fi/index.php/sinun-kiropraktikkosi
Nivelrikossa tärkeimpiä vitamiineja ovat B-, C- ja D-vitamiinit.
B1-, B6- ja B12-vitamiinit lisäävät nivelten aineenvaihduntaa.
On osoitettu tutkimuksin, että C- ja D-vitamiinin liian vähäinen saanti on yhteydessä nivelrikkoon. Käytännössä kaikilla suomalaisilla on vajausta D-vitamiinista (jos ei syö sitä purkista riittävästi), puolella myös kesällä.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm
Auringostahan ei saa tällä hetkellä D-vitamiinia.
Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.
Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä.
Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.
Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.
Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.
D-vitamiini on erittäin halpaa.
Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.- vitamiinit ei auta
Jos kysyjällä on lonkkadysplasia niin siihen ei auta kiropraktikot eikä vitamiinit, vaikka kuinka yritättäisit mainostaa omia poppakonstejasi. Toivottavasti nuoret osaa suodattaa nämä mainokset ja mennä lääkäriin silloin kun on sen aika.
- 60Vvv
Olen lukenut jostakin kauan sitten, että jos saa hyvän luuston jo lapsena, eli tärkeät rakennusaineet ja paljon liikuntaa niin luusto kestää hyvänä läpi elämän. Itse olen todennut monesti kaatumisilla myöhemmin, että siinäkin tilanteessa olisi voinut nilkka tai jokin muu jäsen murtua, on ollut pahoja paikkoja. Toki vanhemmitekin pidän ruokavalion sellaisena, että saan kalsiumia ja muita vitamiineja, mutta lisäravinteita en ole ikinä syönyt.
Lapsena juotiin paljon maito, syötiin juustoja ym. maatilan ravinnetikkaita ruokia. Eli siitäkö hyvä luuston kunto. Tiedä sitten. - KokeilemisenArvoinen
Kiropraktikolla lopetin juuri käymästä, ranka meni kiertyneeksi lannerangan manipulaatiossa. Sittemmin olen kokeillut aqua disk treeniä syntyneiden ongelmien korjaamiseksi ja lihasjännitysten poistamiseksi veden vastusta hyödyntäen. Huikaisevan tehokasta liikettä rangan nivelille, jaloilla ranka vuorottaiseen kiertoliikkeeseen ja vastakkainen kiertoliike käsillä ja lautasilla suuntia vaihdellen välillä. Lihasjännitykset katosivat nopsaan. Kannattaa ehdottomasti kokeilla, erityisesti mikäli mikään muu ei ole auttanut aikaisemmin. Samalla tulee lihaskunto treeni, hieronta, hyvät yöunet ja fysioterapia. Ohessa linkki erääseen tuotteeseen ja YouTubessa on videoita, tosin itse kokeilemalla olen löytänyt itselle liikkeet jotka poistaa kierrettä parhaiten.
Aqquatix happy flower https://www.essenuoto.fi/epages/essenuoto.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Essenuoto/Categories/Vesijumppa
- Selkäkipuinen
Nivelrikko ei aina todellakaan johdu vitamiinin puutteesta...itse olen sairastanut nivelreumaa 15 vuotta. Reuman aiheuttama tulehdus nivelessä on aiheuttanut nivelrikkoa useammassakin nivelessä. D- vitamiinia syön ympäri vuoden mutta valitettavasti se ei reumaa paranna. Tätä tautia ymmärtää vasta kun sen kanssa itse elää...
- että näin
Astman, reuman ja suolisto-ongelmien takana ruokavalio – "Lääkärit antavat väärää tietoa"
http://www.studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1624947/astman-reuman-suolisto-ongelmien-takana-ruokavalio---laakarit-antavat-vaaraa-tietoa
Lääkäri: Autoimmuunisairauksien kasvu osin suomalaisen teollisuuden tukemisen ja aivopesun seurausta
http://www.studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1721445/laakari-autoimmuunisairauksien-kasvu-osin-suomalaisen-teollisuuden-tukemisen-ja-aivopesun-seurausta
Lääkäri Olli Sovijärjen haastattelu Studio55-ohjelmassa 18.3.2013 (kesto 30min)
http://www.katsomo.fi/?progId=170109
Paleoruokavalio pähkinänkuoressa (kesto 5 min)
http://www.youtube.com/watch?v=uCFZoqmKf5M
Nivelreuman nykyaikainen hoito!
http://www.raikasweb.com/nivelreuman-nykyaikainen-hoito
Reumaa ja niveltulehduksia sairastaa lähes 100 000 suomalaista. Perinteisen lääketieteen rinnalle on kehitelty monipuolisia luonnonmukaisia hoitomuotoja, jotka ovat kaikkien ulottuvilla. Ne ovat turvallisia ja myrkyttömiä tavanomaisiin hoitomuotoihin verrattuna.
http://kirja.elisa.fi/ekirja/reuma-ja-niveltulehdukset-luonnonmukainen-hoito
Viljojen mahdolliset haitat!
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871016- 191013
- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99815- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?66742