moi
voisiko joku asian tunteva kertoa hevosten madotuksesta... et kuin usein sitä annetaan ja miten sitä annetaan niinku jonain kuureina vai miten?
ja mistä niitä saa ostettua ja paljonko ne maksaa?
milloin niitä annetaan?
sekotetaanko ne johonkin ruokaan vai annetaanko suoraan hepan suuhun jolai ruiskulla?
kiitos-
madotus
7
8946
Vastaukset
- soitetaan
kunnan eläinlääkärille että kirjoittaa reseptin apteekkiin ja kummallekin hevoselle pruutataan ruiskun määrä tahnaa hammaskolosta suuhun neljä kertaa vuodessa. Helppo rasti.
- nuttttttttMUT
voi sen hakea matolääkkeen ihan ittekki apteekista, noin hevosen painoa vastaava määrä vaan pruutataan hepan kielen taakse, ei ole vaikea homma;) ihan simppeli homma. pruutta vaan käteen ja työnnetään hevosen suuhun suupielen sivusta niin kauas kuin mahollista ja pruut, niin simppeliä.
- tarvita, ellei
nuttttttttMUT kirjoitti:
voi sen hakea matolääkkeen ihan ittekki apteekista, noin hevosen painoa vastaava määrä vaan pruutataan hepan kielen taakse, ei ole vaikea homma;) ihan simppeli homma. pruutta vaan käteen ja työnnetään hevosen suuhun suupielen sivusta niin kauas kuin mahollista ja pruut, niin simppeliä.
sitten tosiaan osaa..mut tosiaan ei ole vaikea homma ja säästyy lekurin palakalta
- juu kuule
tarvita, ellei kirjoitti:
sitten tosiaan osaa..mut tosiaan ei ole vaikea homma ja säästyy lekurin palakalta
pöllö. Koska kaikenkattava matolääke on reseptilääke, el.lekuri soittaa reseptin koska ilman sitä ei saa. Kyllä osaan ihan itse lääkkeen sitten antaa. Haloo.
- kikura
juu kuule kirjoitti:
pöllö. Koska kaikenkattava matolääke on reseptilääke, el.lekuri soittaa reseptin koska ilman sitä ei saa. Kyllä osaan ihan itse lääkkeen sitten antaa. Haloo.
kiitos vastauksista.. eli voiko vaan marssia mihinkä tahansa apteekkiiin ja pyytää matolääkettä vai tarviiko siihen sen reseptin?
ja annetaanko sitä sitte esim viikon ajan päivittäin vai miten ja monta kertaa päiväsä?
- polle1
Hevosen matolääkkeen saa apteekista ilman reseptiä. Se on aivan "riittävän tujua tavaraa", joten e.lääkäri on turha tässä asiassa. Hinta muistaakseni jotain 10e luokkaa.
Aikuinen hevonen pitää madottaa väh. 2 kertaa vuodessa: keväällä kun laidunkausi alkaa ja syksyllä kun se loppuu. Jotkut madottavat pollen vielä kesällä, ja jotkut jopa talvella, mutta itse olen pitäytynyt 2 kerrassa. Ja hyvin on riittänyt.
Kerralla annetaan hevosen painon mukaan sitä tahnaa, joka on isossa ruiskussa/tuubissa. Annosteluohjeet ovat kyllä lääkkeen ohjeissa, joten sinun tarvitsee vain tietää suurin piirtein pollen paino.
Ja tahna kannattaa annostella suoraan suuhun, joskin esim. kauraankin voi sekoittaa (mutta heppa ei välttämättä halua syödä sitä, kun ei ole herkkua). Ota riimusta kiinni, toisella kädellä työnnät ruiskun (joka on aika iso) suupielestä sisään ja pruittaat tahnan mahd. syvälle kielen taakse. Jos jää liian eteen, polle herkästi "sylkee" tahnan pois. Harjoittelemalla oppii, ei ole vaikeaa. - madotan
2-4 kertaa vuodessa... sekotan lääkkeen ruokaan, koska suuhun laittaminen ei onnistu tämän tapauksen kanssa... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401553- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9894- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829