Mitä tekee Vanhanen

Vanhasen stressinsieto- ja kriisinhallintakyky joutuvat ensi kertaa koetukselle tosimielessä Vanhasen ollessa pääministerinä. Kokoomus on aiheuttamassa maahan vakavaa kriisiä, kun sairaanhoitajat menevät lakkoon. Sairaanhoitajien ja lääkärien lakot ovat aina vakava asia, koska siinä voi vaarantua ihmishenkiä, vaikka akuutit tapaukset lain mukaan hoidettaisiinkin.

Kokoomus meni lupaamaan vaalivoiton himossaan sellaista mitä se ei kykene täyttämään. Nyt koko hallitus saa maksaa tuosta vilpistä.

Tehy ilmoitti olevansa tyytyväinen yleiskorotuksiin, mutta täysin tyytymätön tasa-arvoerään eli siihen, mitä Kokoomus ennen vaaleja lupasi. Tuntuva kuihtui 30-50 euron kuukausikorotukseksi. Jokainen vähänkin järjissään oleva käsittää, ettei tuollaisella summalla ketään nosteta yhdestäkään palkkakuopasta. Summa kertoo siitä, minkäsuuruiseksi Kokoomuksessa on koultettujen naisvaltaisen alojen palkkojen jälkeenjääneisyys katsottu. 50 euronko vuoksi piti nostaa meteliä palkkakuopasta?

Vanhanen on todella harmistunut ja tuonut jo useaan otteeseen julki sen, että tällaista asiaa ei olisi pitänyt vaaleissa ottaa esiin. Tämä on hyvin mietoa kritiikkiä Kokoomusta kohtaan. Matin sisällä todennäköisesti kiehuu sitäkin enemmän.

Vanhasella olisi mahdollisuus ratkaista kriisi hyväksymällä opposition ehdotus 600 mijoonan lisäpanostuksesta hoitopalvelujen turvaamiseen. Opposition ehdotusta ei tulla kuitenkaan hyväksymään, koska se olisi kirvelevä arvovaltatappio hallitukselle ja erityisesti Kokoomukselle. Sellainen voisi vaarantaa myös Kepun tavoitteiden toteutumisen, sillä Kepuhan on nyt lupailemassa suuria summia juurikasviljelijöille. Kyllä maatalouden ongelmat Kepussa menevät aina hoitoalan edelle. Siitä ei ole kahta sanaa.

30

727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maatalon poika

      Eihän terveydenhoidosta ja sairaanhoitajista saa edes puhua samana päivänä Kepun pyhän lehmän kanssa.

    • määrittelisi

      selkeästi tuon käsitteen "tasa-arvoerä", kiitos

      • Kokoomushan on mainostanut muissa yhteyksissä tätä selkokielisyyttä. Tässä tasa-arvoerässä selkokokieli on heiltä välillä hukassa, kun he tulkitsevat historialliseksi sen, jos jättää lupauksensa täyttämättä. Ei sekään ole historiallista. Kepu on tehnyt sellaista tavan takaa.

        Tasa-arvoerä on määritelty hallitusohjelmassa. Se on kuntien palkkasopimukseen liittyvä erä, missä valtio korotetulla valtionosuudella tukee palkkasopimusta, missä koulutetuille naisvaltaisille aloille jyvitetään sopimuksessa enemmän kuin muille. Nyt tehdyssä sopimuksessa sitä kutsutaan samapalkkaeräksi. Tavoitteena on palkka vastaisi paremmin koulutusta ja työn vaativuutta. Tasa-arvoerällä siis halutaan nostaa tällaisia ryhmiä palkkakuopasta. Sen selkeämmin kuin hallitusohjelmassa on sanottu, tasa-arvoerää ei voi määritellä. Perusajatus on kuitenmin aivan yksinkertainen ja jokaisen helppo käsittää.

        Kokoomuksessa on haluttu nyt sotkea asiaan myös yleiskorotus, joka ei kuro mitään palkkavääristymiä umpeen. Tämä ilmenee siinä, että kerrototaan sopimuksen kokonaisvaikutus palkkoihin, mikä on noin 12 %. Kun tästä vähennetään 2,6 %:n tasa-arvoerä, ollaankin jo siinä tasossa, mikä näyttää olevan palkankorotusten yleinen linja.


      • vaatimattomuudessaan
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Kokoomushan on mainostanut muissa yhteyksissä tätä selkokielisyyttä. Tässä tasa-arvoerässä selkokokieli on heiltä välillä hukassa, kun he tulkitsevat historialliseksi sen, jos jättää lupauksensa täyttämättä. Ei sekään ole historiallista. Kepu on tehnyt sellaista tavan takaa.

        Tasa-arvoerä on määritelty hallitusohjelmassa. Se on kuntien palkkasopimukseen liittyvä erä, missä valtio korotetulla valtionosuudella tukee palkkasopimusta, missä koulutetuille naisvaltaisille aloille jyvitetään sopimuksessa enemmän kuin muille. Nyt tehdyssä sopimuksessa sitä kutsutaan samapalkkaeräksi. Tavoitteena on palkka vastaisi paremmin koulutusta ja työn vaativuutta. Tasa-arvoerällä siis halutaan nostaa tällaisia ryhmiä palkkakuopasta. Sen selkeämmin kuin hallitusohjelmassa on sanottu, tasa-arvoerää ei voi määritellä. Perusajatus on kuitenmin aivan yksinkertainen ja jokaisen helppo käsittää.

        Kokoomuksessa on haluttu nyt sotkea asiaan myös yleiskorotus, joka ei kuro mitään palkkavääristymiä umpeen. Tämä ilmenee siinä, että kerrototaan sopimuksen kokonaisvaikutus palkkoihin, mikä on noin 12 %. Kun tästä vähennetään 2,6 %:n tasa-arvoerä, ollaankin jo siinä tasossa, mikä näyttää olevan palkankorotusten yleinen linja.

        se lienee kuitenkin suurin tasa-arvoerä, mitä työehtosopimuksissa on koskaan saatu. Muistaakseni ne ovat tähän asti liikkuneet nollan ja yhden prosentin välillä.


      • vaatimattomuudessaan kirjoitti:

        se lienee kuitenkin suurin tasa-arvoerä, mitä työehtosopimuksissa on koskaan saatu. Muistaakseni ne ovat tähän asti liikkuneet nollan ja yhden prosentin välillä.

        Nollan ja yhden prosentin välillähän tämäkin on vuotta kohden laskettuna. Tasa-arvoerä on hallituksen lupaamana nelivuotinen eli 0,65 % vuodessa. Minulla on sellainen muistikuva, että työmarkkinaosapuolten sopimuksissa on ollut kyse aiemminkin tämänsuuruisesta vuositason samapalkkaisuuserästä.


      • muistikuvani
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Nollan ja yhden prosentin välillähän tämäkin on vuotta kohden laskettuna. Tasa-arvoerä on hallituksen lupaamana nelivuotinen eli 0,65 % vuodessa. Minulla on sellainen muistikuva, että työmarkkinaosapuolten sopimuksissa on ollut kyse aiemminkin tämänsuuruisesta vuositason samapalkkaisuuserästä.

        mukaan ne ovat kyllä koskeneet koko sopimuskautta.


      • aikaisemmat
        vaatimattomuudessaan kirjoitti:

        se lienee kuitenkin suurin tasa-arvoerä, mitä työehtosopimuksissa on koskaan saatu. Muistaakseni ne ovat tähän asti liikkuneet nollan ja yhden prosentin välillä.

        tasa-arvoerät ovat olleet suhteellisesti samansuuruisia tai suurempia, kun otetaan huomioon että palkakorotusten taso on ollut 2% luokkaa.


      • muistikuvani kirjoitti:

        mukaan ne ovat kyllä koskeneet koko sopimuskautta.

        ovat koskeneet, mutta sopimukset ovat yleensä kattaneet vuoden tai kaksi. Tämä valtion tasa-arvoerä kattaa neljä vuotta.


      • väärin meni
        aikaisemmat kirjoitti:

        tasa-arvoerät ovat olleet suhteellisesti samansuuruisia tai suurempia, kun otetaan huomioon että palkakorotusten taso on ollut 2% luokkaa.

        Yksi syy siihen, että kokoomus ehdotti tasa-arvotupoa oli, etteivät aiemmat tasa-arvoerät ole koskaan koituneet naisten eduksi.

        Keskitetyissä tupoissa maisten palkkauksen kuoppakorotuksiin tarkoitetut tasa-arvoerät sovittiin aina komeasti kolkimannassa ja julkistettiin näkyvästi mediassa.

        Se oli komeaa SDP/SAK:n kilven kiilloitusta ja Tarja Filatovin face liftiä.

        Tasa-arvoerät kuitenkin jätettiin aina liittokohtaisesti sovellettaviksi, ja sillä tasolla demareiden äijänkäppyrät kävelivät joka tupossa naisten yli siirtämällä ne liittokohtaisten yleiskorotusten osiksi, eli miehille kans', koska ei se ole solidaarista, että pienipalkkaiset kokoomusnaiset saisivat isommat %-korotukset kuin isopalkkaiset demarit.

        Onneksi kokoomus tuli ja aloitti korjaamaan tämän demareiden aikaansaaman pahan vääristymän. Töitä siinä vielä riittää seuraavillekin työehtosopimuskausille, mutta onhan pää nyt saatu auki, vaikka SDP vastustaakin, minkä ennättää.


      • tuokin...
        väärin meni kirjoitti:

        Yksi syy siihen, että kokoomus ehdotti tasa-arvotupoa oli, etteivät aiemmat tasa-arvoerät ole koskaan koituneet naisten eduksi.

        Keskitetyissä tupoissa maisten palkkauksen kuoppakorotuksiin tarkoitetut tasa-arvoerät sovittiin aina komeasti kolkimannassa ja julkistettiin näkyvästi mediassa.

        Se oli komeaa SDP/SAK:n kilven kiilloitusta ja Tarja Filatovin face liftiä.

        Tasa-arvoerät kuitenkin jätettiin aina liittokohtaisesti sovellettaviksi, ja sillä tasolla demareiden äijänkäppyrät kävelivät joka tupossa naisten yli siirtämällä ne liittokohtaisten yleiskorotusten osiksi, eli miehille kans', koska ei se ole solidaarista, että pienipalkkaiset kokoomusnaiset saisivat isommat %-korotukset kuin isopalkkaiset demarit.

        Onneksi kokoomus tuli ja aloitti korjaamaan tämän demareiden aikaansaaman pahan vääristymän. Töitä siinä vielä riittää seuraavillekin työehtosopimuskausille, mutta onhan pää nyt saatu auki, vaikka SDP vastustaakin, minkä ennättää.

        on, on. (_43)


    • pez

      tehy kertoo julki mitä ovat heidän tavoitteensa, sillä nythän on niin että ovat vain kertoneet että mikä ei kelpaa.

    • ei hyvältä näytä

      Fiktiota kirjoitat, et faktaa, sanoisi Emerituskin.

      • ...

      • Noinhan teillä osa Kepussa ja kaikki Kokoomuksessa taitavat suhtautua hoitajien vaatimuksiin. Fiktioita puhuvat ja vaativat, eivät faktaa.


    • Vielä ei ole annettu edes lakkouhkausta, enkä ole ollenkaan vakuuttunut, että lakkoon päädytään.

      Kokoomus ei tietääkseni luvannut vaalikampanjassaan, että nimenomaan tehyläisiä pitäisi kohdella jotenkin anteliaammin kuin muita koulutettuja naisaloja. Kun muut kunnalliset alat ovat hyväksymässä omat palkankorotuksensa tasa-arvokorotuksineen, Tehyn asema kansalaisten silmissä ei ole mitenkään erityisen vahva.

      Mutta uhitella toki kannattaa. Koska Tehyllä on julkikokoomuslainen johto, uhittelussa yhtyvät niin ammattiyhdistyksen kuin kokoomuksenkin intressit: vahvistetaan Tehyn mainetta ammattiyhdistyksenä ja samalla Tehyn johdon julkikuvan kautta myös kokoomuksen profiilia työväenpuolueena.

      Todennäköisesti päädytään jonkinlaiseen lupaukseen tai ei-rahalliseen muutokseen, jolla Tehy voi kunniallisesti hyväksyä sopimusehdotuksen.

      Tuosta juurikashommasta sen verran, että siinähän on kysymys enemmän sokeritehtaan säilymisestä Suomessa kuin vain 2000 sokerinviljelijän tuotantosuunnan säilymisestä. Viljelijämäärä on siis pieni, ja sitä paitsi poliittisesti suhteellisesti ei-kepulaisempaa kuin viljelijät keskimäärin. Sekin vielä, että nykyisillä viljanhinnoilla moni sokerinviljelijä varmaan kiinnostuu tuotantosuunnan vaihtamisesta, vaikka kotimaista tukea sokerintuotannolle tulisikin.

      • on tässä yhteydessä väärä sana. Yhtäkään ryhmää ei ole kohdeltu tässä anteliaasti. Kyse on siitä, että kaikille on jaettu niukkuutta. Palkkasopimukset on voitu hyväksyä muissa liitoissa lähinnä sen vuoksi, että niiden yleiskorotustaso on antelias, kun se seuraa teollisuusliittojen tasoa. Yleiskorotus ja palkkakupasta nostamaan tarkoitettu tasa-arvoerä ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Kokoomuksen lupaama tuntuva tasa-arvoerä on tursoksi ja siihen hoitajat ovat tyytymättömiä. Yleiskorotusta hekin pitävät hyvänä.

        Hoitoalalle ei toki luvattu enempää kuin muille kouluteteuille naisvaltaisille aloille. Kokoomuksen propangandassa hoitoalan palkkojen jälkeenjääneisyys vedettiin kuitenkin näkyvimmin ja oikeastaan ainoana esille, minkä vuoksi hoitoalalla oli oikeutetusti tässä eniten odotuksia. Lisäksi on tosiasia, että hoitajien työ on raskasta sekä fyysisesti että eritoten henkisesti. Työajat ovat ympärivuorokautiset, työvoiman vähäisyys ja siitä johtuva kiire ovat myös tunnettuja. Potilasturva kärsii ja potilaat eivät tunne saavansa riittävää huomiota.

        Ongelma ei ratkea yksin hoitajien palkkausta nostamalla. Lääkäreitä ja hoitajia pitäisi kouluttaa enemmän ja kuntien pitäis resurssoida sairaanhoitoon enemmän. Palkkaus on kuitenkin myös keino houkutella ihmisiä tälle alalle. Silti itse olen aina kritsoinut sitä, että varsinkin lääkäriliitto on ollut haluton lääkärikoulutuksen lisäämiseen.

        Maataloustuissa on toki kysymys milloin mistäkin perusteesta. Kyse on siitä, että Kepuhallituksissa tällaisiin tarkoituksiin vain kummasti löytyy aina rahaa enemmän kuin esim. hoitoalalle. Pääministeri Vanhanen ei tule koskaan sanomaan maatalouden osalta, ettei enempää tipu kuten hän hoitajille viestittänyt.


      • en muuta sa'
        Mielipidepankki kirjoitti:

        on tässä yhteydessä väärä sana. Yhtäkään ryhmää ei ole kohdeltu tässä anteliaasti. Kyse on siitä, että kaikille on jaettu niukkuutta. Palkkasopimukset on voitu hyväksyä muissa liitoissa lähinnä sen vuoksi, että niiden yleiskorotustaso on antelias, kun se seuraa teollisuusliittojen tasoa. Yleiskorotus ja palkkakupasta nostamaan tarkoitettu tasa-arvoerä ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Kokoomuksen lupaama tuntuva tasa-arvoerä on tursoksi ja siihen hoitajat ovat tyytymättömiä. Yleiskorotusta hekin pitävät hyvänä.

        Hoitoalalle ei toki luvattu enempää kuin muille kouluteteuille naisvaltaisille aloille. Kokoomuksen propangandassa hoitoalan palkkojen jälkeenjääneisyys vedettiin kuitenkin näkyvimmin ja oikeastaan ainoana esille, minkä vuoksi hoitoalalla oli oikeutetusti tässä eniten odotuksia. Lisäksi on tosiasia, että hoitajien työ on raskasta sekä fyysisesti että eritoten henkisesti. Työajat ovat ympärivuorokautiset, työvoiman vähäisyys ja siitä johtuva kiire ovat myös tunnettuja. Potilasturva kärsii ja potilaat eivät tunne saavansa riittävää huomiota.

        Ongelma ei ratkea yksin hoitajien palkkausta nostamalla. Lääkäreitä ja hoitajia pitäisi kouluttaa enemmän ja kuntien pitäis resurssoida sairaanhoitoon enemmän. Palkkaus on kuitenkin myös keino houkutella ihmisiä tälle alalle. Silti itse olen aina kritsoinut sitä, että varsinkin lääkäriliitto on ollut haluton lääkärikoulutuksen lisäämiseen.

        Maataloustuissa on toki kysymys milloin mistäkin perusteesta. Kyse on siitä, että Kepuhallituksissa tällaisiin tarkoituksiin vain kummasti löytyy aina rahaa enemmän kuin esim. hoitoalalle. Pääministeri Vanhanen ei tule koskaan sanomaan maatalouden osalta, ettei enempää tipu kuten hän hoitajille viestittänyt.

        Koeta nyt jo päättää mitä mieltä aiot olla.

        Kun kerran itse suoraan tunnustat, ettei kokoomus luvannut hoitajille enempää kuin muillekaan, niin älä heti seraavassa lauseessa kumoa omia puheitasi, että kokoomus olisi korostanut hoitajia muita enemmän, kun sen teki media.

        Iltalehden gallup ja kaikki vaalikeskustelut menivät toimittajien vedätyksen vuoksi hoitajien palkkoihin. Kokoomus ei niitä oma-aloitteisesti nostanut esiin muuta kuin kuvaillakseen esimerkinomaisesti mitä tarkoitetaan koulutetuilla naisvaltaisilla aloilla, joilla palkka ei vastaa koulutustasoa eikä työn vaativuutta.

        Arvostelet naisten palkkojen koroytuksia riittämättömiksi. Voitit toki ottaa humioon muutaman tosiasiankin. Naisten palkat kunta-alalla eivät ole koskaan aikaisemmin nousseet kerralla näin paljoa eikä valtio ole koskaan tukenut nimenomaan naisille suunnattua korotusta.

        Korotukset ovat useita %-yksikköjä korkeammat kuin tähänastiset teollisuuden sopimukset ja tiedossa olevat yksityisen puolen korotusvaatimukset. Ne ovat jopa niin korkeat, että EK on asiasta älähtänyt.

        Kolme kunta-alan ammattijärjestöä ja hoitajaliitoista toinen pitää korotuksia riittävinä ja naisten saamaa tasa-arvoerää riittävänä. Vain yksi liitto vaatii itselleen enemmän kuin muut.

        Tavassa, jolla käsittelet näitä tosiasioita, ilmenee ainoastaan vääristelyn halu ja kokoomuksen mustaamisen hinku.

        Oikeassa olet toki siinä, että alalla on työvoimapulaa ja palkalla paremmalla sen saisi houkuttelevammaksi. Kuitenkin tiedät erittäin hyvin, että pelkkä palkka ei ole koskaan ollut tärkein motivaatiotekijä. Tiedät senkin, että palvelu- ja kuntarakenneuudistus ovat kesken. Pääkaupunkiseudulla tehdään HUSissa todella merkittäviä uudistuksia organisaatiorakenteessa ja johtamisjärjestelmissä. Paljon edelleen tekemättäkin. Ilmapiiri hoitoalalla, lääkäreiden ylihoitajien, sairaanhoitajien ja perushoitajien vaöillä on aivan liian paljon historiasta jäänyttä taakkaa, joka on edelleen kitkana työn sujumisen tiellä, vaikuttaa viihtyvyyteen ja työmotivaatioon. Näitä epäkohtia ei korjata palkankorotuksilla, vaan paremmalla, ihmiset huomioon ottavalla jotamisella.

        Kokoomus lupasi tukea sellaista työmarkkinaratkaisua, jossa koulutettujen naisvaltaisten alojen palkankorotukset ovat muita suuremmat.

        Nyt ne ovat, joten lupaus on toteutettu.

        Se, ettei tämä kelpaa Tehylle, on kokonaan eri asia. Tehyn taistelutahdon motiivi ei nyt olekaan mikään lisää liksaa -vaatimus (sehän ei ole edes vaatimuksiaan julkistanut muuta kuin "ei riitä" -tasolla).

        Tehyn tavoite on päästä eroon kuntta-alan jäykästä sopimuskäytännöstä (demareiden vanhasta luomuksesta), jossa kaikki kunta-alan ammattijärjestöt neuvottelevat yhdessä ja hyväksyvät kaiken yhdessä. Tämä järjestelmä on aina tallannut Superin, Tehyn ja akavalaisten lastentarhanopettajien edut lattian rakoon, koska parempituloiset ammattiryhmät ovat aina ajaneet läpi prosenttikorotukset, mikä on merkinnyt palkkaerojan automaattista kasvua.

        Kaikkes ei korjata kerralla. Hallitus ei sotkeennu työmarkkinajärjestöjen sisäisiin neuvottelurakenteisiin eikä näiden järjestöjen sopimuksiin siitä, millä tavalla valtion antama lisätuki halutaan jakaa. Ne ovat työmarkkinaosapuolten sisäisiä asioita.

        Tehy ei ole vielä lakkovaroitustaan antanut. Tänään se neuvottelee Superin kanssa, kun keskustajohtoinen Super jätti kokoomusjohtoisen Tehyn yksin taistelemaan hoitoalan paremmista eduista.

        Katsotaan nyt, mitä tapahtuu. Se, että sinä kirjoitat joka päivä kaksi avausta siitä, miten kokoomus petti lupauksensa ja keskusta ottaa hajurakoa kokoomukseen, on hyvin lapsellista, koska et ota kaikkia tosiasioita asenteellisuudessasi huomioon.

        Yksi kylähullu onneksi palauttaa sinut aina välillä maan pinnalle, mistä syystä minäkin rohkenen olettaa, etteivät tosiasiat ole sinulle vieraita. Koettaisit sinäkin pysyä enemmän asiassa ja vääristellä vähemmän.


      • en muuta sa' kirjoitti:

        Koeta nyt jo päättää mitä mieltä aiot olla.

        Kun kerran itse suoraan tunnustat, ettei kokoomus luvannut hoitajille enempää kuin muillekaan, niin älä heti seraavassa lauseessa kumoa omia puheitasi, että kokoomus olisi korostanut hoitajia muita enemmän, kun sen teki media.

        Iltalehden gallup ja kaikki vaalikeskustelut menivät toimittajien vedätyksen vuoksi hoitajien palkkoihin. Kokoomus ei niitä oma-aloitteisesti nostanut esiin muuta kuin kuvaillakseen esimerkinomaisesti mitä tarkoitetaan koulutetuilla naisvaltaisilla aloilla, joilla palkka ei vastaa koulutustasoa eikä työn vaativuutta.

        Arvostelet naisten palkkojen koroytuksia riittämättömiksi. Voitit toki ottaa humioon muutaman tosiasiankin. Naisten palkat kunta-alalla eivät ole koskaan aikaisemmin nousseet kerralla näin paljoa eikä valtio ole koskaan tukenut nimenomaan naisille suunnattua korotusta.

        Korotukset ovat useita %-yksikköjä korkeammat kuin tähänastiset teollisuuden sopimukset ja tiedossa olevat yksityisen puolen korotusvaatimukset. Ne ovat jopa niin korkeat, että EK on asiasta älähtänyt.

        Kolme kunta-alan ammattijärjestöä ja hoitajaliitoista toinen pitää korotuksia riittävinä ja naisten saamaa tasa-arvoerää riittävänä. Vain yksi liitto vaatii itselleen enemmän kuin muut.

        Tavassa, jolla käsittelet näitä tosiasioita, ilmenee ainoastaan vääristelyn halu ja kokoomuksen mustaamisen hinku.

        Oikeassa olet toki siinä, että alalla on työvoimapulaa ja palkalla paremmalla sen saisi houkuttelevammaksi. Kuitenkin tiedät erittäin hyvin, että pelkkä palkka ei ole koskaan ollut tärkein motivaatiotekijä. Tiedät senkin, että palvelu- ja kuntarakenneuudistus ovat kesken. Pääkaupunkiseudulla tehdään HUSissa todella merkittäviä uudistuksia organisaatiorakenteessa ja johtamisjärjestelmissä. Paljon edelleen tekemättäkin. Ilmapiiri hoitoalalla, lääkäreiden ylihoitajien, sairaanhoitajien ja perushoitajien vaöillä on aivan liian paljon historiasta jäänyttä taakkaa, joka on edelleen kitkana työn sujumisen tiellä, vaikuttaa viihtyvyyteen ja työmotivaatioon. Näitä epäkohtia ei korjata palkankorotuksilla, vaan paremmalla, ihmiset huomioon ottavalla jotamisella.

        Kokoomus lupasi tukea sellaista työmarkkinaratkaisua, jossa koulutettujen naisvaltaisten alojen palkankorotukset ovat muita suuremmat.

        Nyt ne ovat, joten lupaus on toteutettu.

        Se, ettei tämä kelpaa Tehylle, on kokonaan eri asia. Tehyn taistelutahdon motiivi ei nyt olekaan mikään lisää liksaa -vaatimus (sehän ei ole edes vaatimuksiaan julkistanut muuta kuin "ei riitä" -tasolla).

        Tehyn tavoite on päästä eroon kuntta-alan jäykästä sopimuskäytännöstä (demareiden vanhasta luomuksesta), jossa kaikki kunta-alan ammattijärjestöt neuvottelevat yhdessä ja hyväksyvät kaiken yhdessä. Tämä järjestelmä on aina tallannut Superin, Tehyn ja akavalaisten lastentarhanopettajien edut lattian rakoon, koska parempituloiset ammattiryhmät ovat aina ajaneet läpi prosenttikorotukset, mikä on merkinnyt palkkaerojan automaattista kasvua.

        Kaikkes ei korjata kerralla. Hallitus ei sotkeennu työmarkkinajärjestöjen sisäisiin neuvottelurakenteisiin eikä näiden järjestöjen sopimuksiin siitä, millä tavalla valtion antama lisätuki halutaan jakaa. Ne ovat työmarkkinaosapuolten sisäisiä asioita.

        Tehy ei ole vielä lakkovaroitustaan antanut. Tänään se neuvottelee Superin kanssa, kun keskustajohtoinen Super jätti kokoomusjohtoisen Tehyn yksin taistelemaan hoitoalan paremmista eduista.

        Katsotaan nyt, mitä tapahtuu. Se, että sinä kirjoitat joka päivä kaksi avausta siitä, miten kokoomus petti lupauksensa ja keskusta ottaa hajurakoa kokoomukseen, on hyvin lapsellista, koska et ota kaikkia tosiasioita asenteellisuudessasi huomioon.

        Yksi kylähullu onneksi palauttaa sinut aina välillä maan pinnalle, mistä syystä minäkin rohkenen olettaa, etteivät tosiasiat ole sinulle vieraita. Koettaisit sinäkin pysyä enemmän asiassa ja vääristellä vähemmän.

        Kokoomus lupasi tasa-arvotupoa kaikille koulutetuille naisvaltaisille aloille. Sitä en ole koskaan kiistänyt. Kokoomus otti tämän asian kuitenkin aina esille nimenomaan sairaanhoitajien kohdalla. Siinä Suomen Toivo -läpsykässäkin asia otetaan esille vain ja ainaostaan Sari sairaanhoitajasta puhuttaessa.

        En ole arvostellut naisvaltaisen alojen palkkojen korotuksia riittämättömiksi. Edes Tehy ei arvostele niitä riittämättömiksi. Kuntasopimuksen yleiskorotustasoon ollaan oltu myös työntekijäpuolen kommenteissa hyvin tyytyväisiä. Tämähän on ollut täysin työmarkkina-asia eikä siinä Kokoomuksen tasa-arvotupolla ole osaa eikä arpaa. Nämä samat yleiskorotukset olisi sovittu ilmankin. Yleiskorotukset eivät ole yhtään suuremmat kuin teollisuusliittojen korotukset, vaan täysin linjassa niiden kanssa. Kaksi ja puolivuotisen sopimuksen korotukset tälle ajalle ovat ilman tätä tasa-arvoerää reilut 9 prosenttia.

        Tehy ei pitänyt tasa-arvoerää lainkaan riittävänä. Tästä se siis kiikastaa, ei mistään muusta. Tätä onkin vaikea mieltään reiluksi ja tuntuvaksi, joita adjektiivejä Kokoomus on käyttänyt asian tiimoilta. Tasa-arvoerän suuruushan on 30-50 euroa koko vaalikaudeksi. Enempää ei tipu tätä lajia. Kuinka paljon arvelet tällä rahalla nyt kirittävän umpeen hoitajien palkkojen jälkeenjääneisyyttä?

        Se on totta, että tällainen hallituksen lupaama tasa-arvoerä on nyt lajiaan ensimmäinen. Työmarkkinaosapuolten sopimuksissa tällaisa eriä on käytetty kyllä jo aiemminkin. Hallituksen osalta ei pidä kiistääkään sitä, että aikomus on ollut hyvä. Kepua ei tässä kohdin tohdi edes mistään syyttää, sillä puolue ei vaaleissa mitään erikoista tässä suhteessa luvannut. Kokoomus sen sijaan lupasi reilua ja tuntuvaa korotusta. Kyse on nyt siitä, onko reilua luvata sellaista, mitä ei sitten kykene pitämään.

        Tämän sinun logiikkasi mukaan Liisa Hyssälä piti hyvin hsitoriallisen lupauksensa 300 euron korotuksesta kansaneläkkeisiin, kun 5 euroa siitä toteutui. Samalla lailla Hyssälän lupauksessa olisi 300 euron sijaan voitu puhua tuntuvasta ja reilusta korotuksesta. Olisiko silloin 5 euron korotus täyttänyt tämän tuntuvan ja reilun kroiteerit. Kokommuksen Ben Zyskowiczin mielestä ei ainakaan, kun hän jaksoi lähes päivittäin muistuttaa Hyssälää vaalilupausten pettämisestä ja otti vahvasti esille poliittisen kuluttajansuojan. Nyt tämä sama poliittinen kuluttajansuoja löytyy Kokoomuksen edestä. Tässä kyse siis vilpillisestä tavasta hannkia ääniä. Tämä on asian aivan olennaisin pointti, joka sinulta on nyt valitettavasti hukassa, vaikka viisaana miehenä tämän varmasti oivallat, kun oivalsit sen Hyssälänkin kohdalla.


      • vanhaa jauhat
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Kokoomus lupasi tasa-arvotupoa kaikille koulutetuille naisvaltaisille aloille. Sitä en ole koskaan kiistänyt. Kokoomus otti tämän asian kuitenkin aina esille nimenomaan sairaanhoitajien kohdalla. Siinä Suomen Toivo -läpsykässäkin asia otetaan esille vain ja ainaostaan Sari sairaanhoitajasta puhuttaessa.

        En ole arvostellut naisvaltaisen alojen palkkojen korotuksia riittämättömiksi. Edes Tehy ei arvostele niitä riittämättömiksi. Kuntasopimuksen yleiskorotustasoon ollaan oltu myös työntekijäpuolen kommenteissa hyvin tyytyväisiä. Tämähän on ollut täysin työmarkkina-asia eikä siinä Kokoomuksen tasa-arvotupolla ole osaa eikä arpaa. Nämä samat yleiskorotukset olisi sovittu ilmankin. Yleiskorotukset eivät ole yhtään suuremmat kuin teollisuusliittojen korotukset, vaan täysin linjassa niiden kanssa. Kaksi ja puolivuotisen sopimuksen korotukset tälle ajalle ovat ilman tätä tasa-arvoerää reilut 9 prosenttia.

        Tehy ei pitänyt tasa-arvoerää lainkaan riittävänä. Tästä se siis kiikastaa, ei mistään muusta. Tätä onkin vaikea mieltään reiluksi ja tuntuvaksi, joita adjektiivejä Kokoomus on käyttänyt asian tiimoilta. Tasa-arvoerän suuruushan on 30-50 euroa koko vaalikaudeksi. Enempää ei tipu tätä lajia. Kuinka paljon arvelet tällä rahalla nyt kirittävän umpeen hoitajien palkkojen jälkeenjääneisyyttä?

        Se on totta, että tällainen hallituksen lupaama tasa-arvoerä on nyt lajiaan ensimmäinen. Työmarkkinaosapuolten sopimuksissa tällaisa eriä on käytetty kyllä jo aiemminkin. Hallituksen osalta ei pidä kiistääkään sitä, että aikomus on ollut hyvä. Kepua ei tässä kohdin tohdi edes mistään syyttää, sillä puolue ei vaaleissa mitään erikoista tässä suhteessa luvannut. Kokoomus sen sijaan lupasi reilua ja tuntuvaa korotusta. Kyse on nyt siitä, onko reilua luvata sellaista, mitä ei sitten kykene pitämään.

        Tämän sinun logiikkasi mukaan Liisa Hyssälä piti hyvin hsitoriallisen lupauksensa 300 euron korotuksesta kansaneläkkeisiin, kun 5 euroa siitä toteutui. Samalla lailla Hyssälän lupauksessa olisi 300 euron sijaan voitu puhua tuntuvasta ja reilusta korotuksesta. Olisiko silloin 5 euron korotus täyttänyt tämän tuntuvan ja reilun kroiteerit. Kokommuksen Ben Zyskowiczin mielestä ei ainakaan, kun hän jaksoi lähes päivittäin muistuttaa Hyssälää vaalilupausten pettämisestä ja otti vahvasti esille poliittisen kuluttajansuojan. Nyt tämä sama poliittinen kuluttajansuoja löytyy Kokoomuksen edestä. Tässä kyse siis vilpillisestä tavasta hannkia ääniä. Tämä on asian aivan olennaisin pointti, joka sinulta on nyt valitettavasti hukassa, vaikka viisaana miehenä tämän varmasti oivallat, kun oivalsit sen Hyssälänkin kohdalla.

        Kerrot edelleen osatotuuksia ja vihjailuja. Et ota huomioon kokonaisuutta.

        Jätät täysin vaille huomiota sen, että kaikille muille paitsi Tehylle työnantajan tarjous riitti.

        Jätät täysin huomiotta sen, että Tehyn tavoite on kiinnittää huomiota siihen, että muut kunta-alan järjestöt jakoivat valtion tukena saadut 600 miljoonaa euroa tavalla, josta hoitajat eivät saaneet haluamaansa tasa-arvolisää.

        Kun Tehy nyt vetoaa hallitukseen, että se antaisi lisää rahaa nimenomaan hoitajien muita suurempaan korotukseen, tulkitset tämän niin, että kokoomus olisi pettänyt lupauksensa, vaikka toisaalla tunnustat, ettei kokoomus ole luvannut hoitajille mitään enempää.

        Se, että viittaat kokoomuksen vaaliläpysköihin on tosiasia, mutta paljon sitä enemmän odotuksiin vaikutti se tosiasia, että jokaisessa vaalitentissä TOIMITTAJAT nostivat esiin sairaanhoitajat (ei muita koulutettuja aloja) ja iltalehti teki galluppinsa, minkä tuloksista tehtiin sitten median toimesta "kokoomuksen 500 euron lupaus hoitajille".

        Et sinä siitä mihinkään pääse, että puolitotuudet ja perättömät vihjailut ovat asian vääristelyä. Sitä sinä olet harrastanut täällä jo viikkokaudet, vaikka hyvin tunnet kaikki asiaan vaikuttavat faktat


      • vanhaa jauhat kirjoitti:

        Kerrot edelleen osatotuuksia ja vihjailuja. Et ota huomioon kokonaisuutta.

        Jätät täysin vaille huomiota sen, että kaikille muille paitsi Tehylle työnantajan tarjous riitti.

        Jätät täysin huomiotta sen, että Tehyn tavoite on kiinnittää huomiota siihen, että muut kunta-alan järjestöt jakoivat valtion tukena saadut 600 miljoonaa euroa tavalla, josta hoitajat eivät saaneet haluamaansa tasa-arvolisää.

        Kun Tehy nyt vetoaa hallitukseen, että se antaisi lisää rahaa nimenomaan hoitajien muita suurempaan korotukseen, tulkitset tämän niin, että kokoomus olisi pettänyt lupauksensa, vaikka toisaalla tunnustat, ettei kokoomus ole luvannut hoitajille mitään enempää.

        Se, että viittaat kokoomuksen vaaliläpysköihin on tosiasia, mutta paljon sitä enemmän odotuksiin vaikutti se tosiasia, että jokaisessa vaalitentissä TOIMITTAJAT nostivat esiin sairaanhoitajat (ei muita koulutettuja aloja) ja iltalehti teki galluppinsa, minkä tuloksista tehtiin sitten median toimesta "kokoomuksen 500 euron lupaus hoitajille".

        Et sinä siitä mihinkään pääse, että puolitotuudet ja perättömät vihjailut ovat asian vääristelyä. Sitä sinä olet harrastanut täällä jo viikkokaudet, vaikka hyvin tunnet kaikki asiaan vaikuttavat faktat

        Ei missään ole sanottu, että muille kuin Tehylle työantajan tarjous riitti. Kyse saattaa aivan yhtä lailla siitä, että näissä liitoissa ei nähdä realistiseksi sitä, että enempää olisi mahdollista saada. He uskovat Matti Vanhasen sanaan siitä, että enempää ei tipu, riitti tai ei.

        Tehyn tavoite kiinnittää huomiota neuvottelujärjestelmän jäykkyyksiin tulee tietysti esille, kun jaettavaa on niukalti. Hoitajia ei jaossa syrjitty siten, että he olisivat saaneet suhteessa vähemmän kuin muut. Ei hoitajille voi olla mitään sitä vastaan, että muidenkin koulutettujen naisvaltaisten alojen kuoppia täytetään. Kyse on siitä, että valtion rahaa on kaikkinensa varattu riittämättömästi ja tähän riittämättömyyteen hoitajat ovat pettyneitä.

        Miten tämä raha olisi sitten pitänyt jakaa, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Kuinka paljon vähemmän opettajien olisi tullut saada ja kuinka paljon enemmän taas hoitajien. Ja mikä olisi silloin ollut jakoperuste? 150 miljoonaa on 150 miljoonaa eikä yhtään enempää.

        Kokoomus on pettänyt antamansa vaalilupauksen. Siinä on ollut nimenomaan osatotuuksia ja asiatonta vihjailua, kun on puhuttu reilusta ja tuntuvasta korotuksesta. Hoitoala on ottanut tosissaan nämä lupaukset. Ilmeisesti niissä piireissä ei ole totuttu eprehellisyyteen.


      • jonkin aikaa
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Ei missään ole sanottu, että muille kuin Tehylle työantajan tarjous riitti. Kyse saattaa aivan yhtä lailla siitä, että näissä liitoissa ei nähdä realistiseksi sitä, että enempää olisi mahdollista saada. He uskovat Matti Vanhasen sanaan siitä, että enempää ei tipu, riitti tai ei.

        Tehyn tavoite kiinnittää huomiota neuvottelujärjestelmän jäykkyyksiin tulee tietysti esille, kun jaettavaa on niukalti. Hoitajia ei jaossa syrjitty siten, että he olisivat saaneet suhteessa vähemmän kuin muut. Ei hoitajille voi olla mitään sitä vastaan, että muidenkin koulutettujen naisvaltaisten alojen kuoppia täytetään. Kyse on siitä, että valtion rahaa on kaikkinensa varattu riittämättömästi ja tähän riittämättömyyteen hoitajat ovat pettyneitä.

        Miten tämä raha olisi sitten pitänyt jakaa, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Kuinka paljon vähemmän opettajien olisi tullut saada ja kuinka paljon enemmän taas hoitajien. Ja mikä olisi silloin ollut jakoperuste? 150 miljoonaa on 150 miljoonaa eikä yhtään enempää.

        Kokoomus on pettänyt antamansa vaalilupauksen. Siinä on ollut nimenomaan osatotuuksia ja asiatonta vihjailua, kun on puhuttu reilusta ja tuntuvasta korotuksesta. Hoitoala on ottanut tosissaan nämä lupaukset. Ilmeisesti niissä piireissä ei ole totuttu eprehellisyyteen.

        Et ota huomioon, mitä sinulle vastataan, vaan jatkat vanhan toistoasi ja tarinointiasi omien oletustesi pohjalta.

        Pidetään tauko välillä. Jospa taas jonain päivänä pääsisimme eteenkin päin.

        Kunpa edes pysyisit sen faktan puitteissa, että sopimuksen sisältö ja korotusten suuruus ei ole koskaan ollut kokoomuksen eikä hallituksen käsissä, kun se on täysin työmarkkinaosapuolten sisäinen asia.

        Koulutettujen kunta-alan naisten palkat ovat nousseet enemmän kuin koskaan ja enemmän kuin muiden alojen palkat, ja siihen on annettu 600 miljoonaa euroa valtion rahaa neljäksi vuodeksi.

        Kaikki lupaukset on siis täytetty.

        Tehyn erillistavoitteet eivät liity pienimmälläkään tavalla itse perusasiaan, koska heille ei koskaan luvattu enempää kuin muille.

        Jos voitaisi sopia, että pysytään näiden tosiasioiden puitteissa, niin OK. - Muuten ei juuri kannata jatkaa.


      • olikaan...
        vanhaa jauhat kirjoitti:

        Kerrot edelleen osatotuuksia ja vihjailuja. Et ota huomioon kokonaisuutta.

        Jätät täysin vaille huomiota sen, että kaikille muille paitsi Tehylle työnantajan tarjous riitti.

        Jätät täysin huomiotta sen, että Tehyn tavoite on kiinnittää huomiota siihen, että muut kunta-alan järjestöt jakoivat valtion tukena saadut 600 miljoonaa euroa tavalla, josta hoitajat eivät saaneet haluamaansa tasa-arvolisää.

        Kun Tehy nyt vetoaa hallitukseen, että se antaisi lisää rahaa nimenomaan hoitajien muita suurempaan korotukseen, tulkitset tämän niin, että kokoomus olisi pettänyt lupauksensa, vaikka toisaalla tunnustat, ettei kokoomus ole luvannut hoitajille mitään enempää.

        Se, että viittaat kokoomuksen vaaliläpysköihin on tosiasia, mutta paljon sitä enemmän odotuksiin vaikutti se tosiasia, että jokaisessa vaalitentissä TOIMITTAJAT nostivat esiin sairaanhoitajat (ei muita koulutettuja aloja) ja iltalehti teki galluppinsa, minkä tuloksista tehtiin sitten median toimesta "kokoomuksen 500 euron lupaus hoitajille".

        Et sinä siitä mihinkään pääse, että puolitotuudet ja perättömät vihjailut ovat asian vääristelyä. Sitä sinä olet harrastanut täällä jo viikkokaudet, vaikka hyvin tunnet kaikki asiaan vaikuttavat faktat

        Tästähän kaikki sai alkunsa: Hokoomus teki ennen vaaleja välikysymyksen joka koski juuri tätä asiaa:

        "Suomalaisen koulutetun hoitohenkilökunnan palkat ovat selvästi alle kehittyneiden teollisuusmaiden keskitason. Suomalaishoitajien palkat ovat vain 83 % OECD-maiden keskitasosta.
        Koulutetun hoitohenkilökunnan palkat Suomessa eivät vastaa työn vaativuutta ja koulutusta. Tämä on johtamassa hoitajapulaan, mikä vaarantaa suomalaisten tarvitsemien terveyspalveluiden tason."

        http://www.kokoomus.fi/@d4b/@Bin/1541508/VK-Naisten%20työmarkkina-asemasta-20-11-2006.doc

        Keskiviikkona 3.10 käsitellään nykyisen opposion yksimielisesti laatimaa välikysymystä samasta asiasta. Nyt edellisen välikysymyksen tekijät joutuvat vastaamaan omaan välikysymykseensä?


      • jonkin aikaa kirjoitti:

        Et ota huomioon, mitä sinulle vastataan, vaan jatkat vanhan toistoasi ja tarinointiasi omien oletustesi pohjalta.

        Pidetään tauko välillä. Jospa taas jonain päivänä pääsisimme eteenkin päin.

        Kunpa edes pysyisit sen faktan puitteissa, että sopimuksen sisältö ja korotusten suuruus ei ole koskaan ollut kokoomuksen eikä hallituksen käsissä, kun se on täysin työmarkkinaosapuolten sisäinen asia.

        Koulutettujen kunta-alan naisten palkat ovat nousseet enemmän kuin koskaan ja enemmän kuin muiden alojen palkat, ja siihen on annettu 600 miljoonaa euroa valtion rahaa neljäksi vuodeksi.

        Kaikki lupaukset on siis täytetty.

        Tehyn erillistavoitteet eivät liity pienimmälläkään tavalla itse perusasiaan, koska heille ei koskaan luvattu enempää kuin muille.

        Jos voitaisi sopia, että pysytään näiden tosiasioiden puitteissa, niin OK. - Muuten ei juuri kannata jatkaa.

        "Et ota huomioon, mitä sinulle vastataan, vaan jatkat vanhan toistoasi ja tarinointiasi omien oletustesi pohjalta."

        Fiktiota.

        "Pidetään tauko välillä. Jospa taas jonain päivänä pääsisimme eteenkin päin."

        Kokoomukselle tärkeää asiaa on kai hyvä puida ilman eteenpäin pääsyäkin. Eikö ole vain hyvä, että Kokoomuksen esille nostama lupaus puhuttaa ihmisiä.

        "Kunpa edes pysyisit sen faktan puitteissa, että sopimuksen sisältö ja korotusten suuruus ei ole koskaan ollut kokoomuksen eikä hallituksen käsissä, kun se on täysin työmarkkinaosapuolten sisäinen asia."

        Fiktiota. Tasa-arvoerän osalta asia on ollut myös hallituksen käsissä. Kokoomus sekaantui vaaleissa työmarkkinapolitiikkaan ja on nyt sotkeutunut pöksyihinsä henkseleiden pettäessä.

        "Koulutettujen kunta-alan naisten palkat ovat nousseet enemmän kuin koskaan ja enemmän kuin muiden alojen palkat,"

        Fiktiota. Korkean inflaation aikoina nähtiin kyllä suurempiakin nimellisiä korotuksia. Tämä puoli on kuitenkin epärelevantti. Kuntasopimuksen yleiskorotusosuus noudattelee yleistä linjaa.

        "ja siihen on annettu 600 miljoonaa euroa valtion rahaa neljäksi vuodeksi."

        Fakta. Tämä on juuri se mainostettu tasa-arvotupo, joka tuo palkkoihin 30-50 euron kuoppakorotukset kuussa. Tässä on asian ydin, vaikkakin summaltaan pieni.

        "Kaikki lupaukset on siis täytetty."

        Faktaa ja fiktiota. Hallitus on täyttänyt hallitusohjelman mukaiset lupauksensa. Kokoomuksen vaaleissa antamat lupaukset eivät ole täyttyneet, jollei sitten reiluudella ja tuntuvalla ymmärretä aivan jotain muuta kuin mitä ne arkikielessä tarkoittavat. Äänestäjille pitäisi kuitenin antaa vain arki- ja selkokielisiä lupauksia.

        "Tehyn erillistavoitteet eivät liity pienimmälläkään tavalla itse perusasiaan, koska heille ei koskaan luvattu enempää kuin muille."

        Faktaa. Tätä ei kai ole missään kiistettykään. Jos Tehyllä on esimerkiksi tavoitteita neuvottelujärjestelmän suhteen, tämä ei tosiaan liity pienimmälläkän tavalla itse perusasiaan. On hyvä, jos olet tässä kohdin antanut periksi. Tehyn vaatimukset liittyvätkin omien havaintojeni mukaan perustavoitteeseen eli luvattuun tasa-arvoerään ja sen suuruuteen. Tehy ei kaiketi voi ottaa kantaa muiden puolesta siihen, onko näille annettu riittävästi. Omalta kohdaltaan tehyläiset kokevat saaneensa tasa-arvolisää aivan liian vähän. Kyse on siis hallituksen tasa-arvoerän suuruudesta, ei sen jakamisesta eri tahojen kesken. Jaosta on helppo päästä sopuun, kun jaettavaa on riittävästi.

        "Jos voitaisi sopia, että pysytään näiden tosiasioiden puitteissa, niin OK. - Muuten ei juuri kannata jatkaa."

        Niiden osalta, joita pidän faktoina, voidaan minun puolestani edelleenkin pysyä tosiasioiden puitteissa. Omalta puoleltani päätän muutoin itse sen, kannattaako jatkaa vai ei. Minulle tässä on tärkeintä asettaa omat mielipiteeni esille, joihin sitten kuka tahansa voi esittää oman puoltavat tai kiistävät kommenttinsa.


      • niinpä niin
        olikaan... kirjoitti:

        Tästähän kaikki sai alkunsa: Hokoomus teki ennen vaaleja välikysymyksen joka koski juuri tätä asiaa:

        "Suomalaisen koulutetun hoitohenkilökunnan palkat ovat selvästi alle kehittyneiden teollisuusmaiden keskitason. Suomalaishoitajien palkat ovat vain 83 % OECD-maiden keskitasosta.
        Koulutetun hoitohenkilökunnan palkat Suomessa eivät vastaa työn vaativuutta ja koulutusta. Tämä on johtamassa hoitajapulaan, mikä vaarantaa suomalaisten tarvitsemien terveyspalveluiden tason."

        http://www.kokoomus.fi/@d4b/@Bin/1541508/VK-Naisten%20työmarkkina-asemasta-20-11-2006.doc

        Keskiviikkona 3.10 käsitellään nykyisen opposion yksimielisesti laatimaa välikysymystä samasta asiasta. Nyt edellisen välikysymyksen tekijät joutuvat vastaamaan omaan välikysymykseensä?

        Kokoomus teki välikysymyksensä siksi, ettei silloinen hallitus ollut tehnyt asialle yhtään mitään.

        Demarit tekevät välikysymyksensä nyt, koska väärä hallitus meni paikkaamaan heidän saamattomuuttaan "llian vähän".

        Hyvä välikysymys se silti on.

        Paljastaa kaksinaamaisten demareiden politiikan: matalapalkkaisten naisten syrjimisen, jos heidän liittojaan johtaa keskustalainen tai kokoomuslainen.

        Valtrion 600 miljoonasta ja täysimääräisestä indeksikorotuksesta (jota demarit eivät koskaan kunnille antaneet) olisi riittänyt hoitajille isompi kuoppakorotus, mutta kuinkas ollakaan, kun kaikki kouutetut naisvaltaiset alat katsoivat olevansa myös palkkakuopassa ja ahnehtivat valtion lisäeurot tasaprosentteina itselleen.

        Seuraushan oli selvä: mitä matalampi palkka, sen syvemmässä kuopassa olet nyt, kun "matalapalkkaiset" saivat samat %-korotukset.

        Näin toimii sosialidemokraattinen ay-väki, aina kun se saa siihen tilaisuuden.


      • kuittaan lyhyesti
        Mielipidepankki kirjoitti:

        "Et ota huomioon, mitä sinulle vastataan, vaan jatkat vanhan toistoasi ja tarinointiasi omien oletustesi pohjalta."

        Fiktiota.

        "Pidetään tauko välillä. Jospa taas jonain päivänä pääsisimme eteenkin päin."

        Kokoomukselle tärkeää asiaa on kai hyvä puida ilman eteenpäin pääsyäkin. Eikö ole vain hyvä, että Kokoomuksen esille nostama lupaus puhuttaa ihmisiä.

        "Kunpa edes pysyisit sen faktan puitteissa, että sopimuksen sisältö ja korotusten suuruus ei ole koskaan ollut kokoomuksen eikä hallituksen käsissä, kun se on täysin työmarkkinaosapuolten sisäinen asia."

        Fiktiota. Tasa-arvoerän osalta asia on ollut myös hallituksen käsissä. Kokoomus sekaantui vaaleissa työmarkkinapolitiikkaan ja on nyt sotkeutunut pöksyihinsä henkseleiden pettäessä.

        "Koulutettujen kunta-alan naisten palkat ovat nousseet enemmän kuin koskaan ja enemmän kuin muiden alojen palkat,"

        Fiktiota. Korkean inflaation aikoina nähtiin kyllä suurempiakin nimellisiä korotuksia. Tämä puoli on kuitenkin epärelevantti. Kuntasopimuksen yleiskorotusosuus noudattelee yleistä linjaa.

        "ja siihen on annettu 600 miljoonaa euroa valtion rahaa neljäksi vuodeksi."

        Fakta. Tämä on juuri se mainostettu tasa-arvotupo, joka tuo palkkoihin 30-50 euron kuoppakorotukset kuussa. Tässä on asian ydin, vaikkakin summaltaan pieni.

        "Kaikki lupaukset on siis täytetty."

        Faktaa ja fiktiota. Hallitus on täyttänyt hallitusohjelman mukaiset lupauksensa. Kokoomuksen vaaleissa antamat lupaukset eivät ole täyttyneet, jollei sitten reiluudella ja tuntuvalla ymmärretä aivan jotain muuta kuin mitä ne arkikielessä tarkoittavat. Äänestäjille pitäisi kuitenin antaa vain arki- ja selkokielisiä lupauksia.

        "Tehyn erillistavoitteet eivät liity pienimmälläkään tavalla itse perusasiaan, koska heille ei koskaan luvattu enempää kuin muille."

        Faktaa. Tätä ei kai ole missään kiistettykään. Jos Tehyllä on esimerkiksi tavoitteita neuvottelujärjestelmän suhteen, tämä ei tosiaan liity pienimmälläkän tavalla itse perusasiaan. On hyvä, jos olet tässä kohdin antanut periksi. Tehyn vaatimukset liittyvätkin omien havaintojeni mukaan perustavoitteeseen eli luvattuun tasa-arvoerään ja sen suuruuteen. Tehy ei kaiketi voi ottaa kantaa muiden puolesta siihen, onko näille annettu riittävästi. Omalta kohdaltaan tehyläiset kokevat saaneensa tasa-arvolisää aivan liian vähän. Kyse on siis hallituksen tasa-arvoerän suuruudesta, ei sen jakamisesta eri tahojen kesken. Jaosta on helppo päästä sopuun, kun jaettavaa on riittävästi.

        "Jos voitaisi sopia, että pysytään näiden tosiasioiden puitteissa, niin OK. - Muuten ei juuri kannata jatkaa."

        Niiden osalta, joita pidän faktoina, voidaan minun puolestani edelleenkin pysyä tosiasioiden puitteissa. Omalta puoleltani päätän muutoin itse sen, kannattaako jatkaa vai ei. Minulle tässä on tärkeintä asettaa omat mielipiteeni esille, joihin sitten kuka tahansa voi esittää oman puoltavat tai kiistävät kommenttinsa.

        Sellaista summaa ei vltiolla olisi olluytkaan, vaikka olisi annettu 1600 milkoonaa euroa, ettei sitä olisi kunta-alan neuvottelupöydissä jaettu tasaprosentteina kaikille naisaloille.

        Suhteelliset palkkaerot olisivat vain kasvaneet, kun ay-väen palkkasolidaarisuus on sitä, ettei kenkään palkka saa prosenteissa nousta enempää kuin oma palkka.

        Lues muuten kansainvälisytäkin uraa tehneen talous- ja pankkimiehemme kari narsin kirja, nimi muistaakseni "raha ja onni", tai jotain sinne päin.

        Hän tuo havainnollisesti esiin, kuinka ihminen on onnellinen palkankorotuksestaan, mutta vain siihen saakka, kun kaverin palkka nouseekin yhtä paljon.

        Se mitätöi oman onnen.

        Näin tekivät muut kunta-alan järjestöt nyt Superille ja Tehylle.

        Ja tätä ei kokoomus eikä hallitus voi korjata muuta kuin sekaantumalla työmarkkinajärjestöjen sisäisiin asioihin, mitä ne eivät tee enempää kuin nekään hallitukset, joissa SDP on ollut kankean ay-madian takuumiehenä - naisia vastaan.


      • niinpä joo
        niinpä niin kirjoitti:

        Kokoomus teki välikysymyksensä siksi, ettei silloinen hallitus ollut tehnyt asialle yhtään mitään.

        Demarit tekevät välikysymyksensä nyt, koska väärä hallitus meni paikkaamaan heidän saamattomuuttaan "llian vähän".

        Hyvä välikysymys se silti on.

        Paljastaa kaksinaamaisten demareiden politiikan: matalapalkkaisten naisten syrjimisen, jos heidän liittojaan johtaa keskustalainen tai kokoomuslainen.

        Valtrion 600 miljoonasta ja täysimääräisestä indeksikorotuksesta (jota demarit eivät koskaan kunnille antaneet) olisi riittänyt hoitajille isompi kuoppakorotus, mutta kuinkas ollakaan, kun kaikki kouutetut naisvaltaiset alat katsoivat olevansa myös palkkakuopassa ja ahnehtivat valtion lisäeurot tasaprosentteina itselleen.

        Seuraushan oli selvä: mitä matalampi palkka, sen syvemmässä kuopassa olet nyt, kun "matalapalkkaiset" saivat samat %-korotukset.

        Näin toimii sosialidemokraattinen ay-väki, aina kun se saa siihen tilaisuuden.

        "kaikki koulutetut (kokoomuslaiset) naisvaltaiset alat katsoivat olevansa palkkakuopassa ja ahnehtivat valtion lisäeurot tasaprosentteina itselleen."

        - Niinhän ne tietysti ovatkin, ja jako on tarkasti hallitusohjelman kirjauksen mukainen.

        Siinäpä sitä sitten yritetään panna koko sotku demareiden syyksi.

        PS. Ei ole mitään demareiden välikysymystä, vaan kaikkien oppositiopuolueiden yksimielisesti hyväksymä yhteinen välikysymys. Välikysymys koskee hoidon laadun ja ammattitaitoisen työvoiman turvaamista kuntapalveluissa. Oppositio kysyy, mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta lupaukset paremmista kuntapalveluista ja hoitoalan lisähenkilöstöstä sekä kuntien palkkaratkaisun rahoittamisesta turvataan.

        Hyvä välikysymys!


    • jos on suuria palkankorotuk...

      Mikäs siinä on revitellessä ja huudellessa malttia palkankorotuksiin - itse kun on päässyt muiden samassa joutosakissa vaikuttavien kanssa palkankorotusautomaattiin, ensin tuli tuntuva "kuoppakorotus" ja nyt ne vaan kansanedustajien ja ministerien palkat nousevat automaattisesti. Lisäksi uhoaminen palkankorotusten ja tuottavuuden liittämisestä toisiinsa, on tietysti kaunis ajatus - mutta mitäs tuottaa Matti kavereidensa kanssa, suhteessa palkkoihin ja kulukorvauksiin. Eivät taida tuottavuuden ja palkkojen liittäminen toisiinsa siinä paljoa heitä kiinnostaa.

      • juuri noin pitää tehdä

        Palkat pitää todellakin sitoa joka toimialalla erikseen ko alan tuottavuuden kehitykseen, koska vain tuottavuuden kasvu voi kertoa paljonko palkkoja voidaan korottaa.

        Jos palkkoja korotetaan enemmän kuin tuottavuus on kasvanut, on edessä hintojen nosto tai palkkasumman pienentäminenirtisanomalla, ettei hintoja voi nostaa.

        Ja silloin kun talous laukkaa viime vyoden 6% ja tämän vuoden 4,5% tahdissa, ei ole todellakaan pienintäkään järkreä tyrkätä veronalennuksia kansalaisille, kun ostovoima pysyy kunnossa muutenkin.

        Matti Vanhanen on oppinut hyvin Niinistön ja kokoomuksen politiikan, että palkkaveroja alennetaan ainoastaan silloin, kun verojen alentamisella voidaan estää työttömyyden kasvu tai jopa lisätä työllisyyttä, niin kuin tekivät molemmat Lippisen ja Vanhasen 1. hallitus.


      • Palkkakuri suosii myös rikk...
        juuri noin pitää tehdä kirjoitti:

        Palkat pitää todellakin sitoa joka toimialalla erikseen ko alan tuottavuuden kehitykseen, koska vain tuottavuuden kasvu voi kertoa paljonko palkkoja voidaan korottaa.

        Jos palkkoja korotetaan enemmän kuin tuottavuus on kasvanut, on edessä hintojen nosto tai palkkasumman pienentäminenirtisanomalla, ettei hintoja voi nostaa.

        Ja silloin kun talous laukkaa viime vyoden 6% ja tämän vuoden 4,5% tahdissa, ei ole todellakaan pienintäkään järkreä tyrkätä veronalennuksia kansalaisille, kun ostovoima pysyy kunnossa muutenkin.

        Matti Vanhanen on oppinut hyvin Niinistön ja kokoomuksen politiikan, että palkkaveroja alennetaan ainoastaan silloin, kun verojen alentamisella voidaan estää työttömyyden kasvu tai jopa lisätä työllisyyttä, niin kuin tekivät molemmat Lippisen ja Vanhasen 1. hallitus.

        Vanhanen suosii rikkaita.
        Jos palkkoja korotettaisiin terveydenhoitoalalla tulisi osoittaa tuottavuus luvuin.
        Voi olla vaikeaa esittää ihmisten terveyden, pitkäikäisyyden ja pelastamisen tuottavuutta.
        Kuitenkin yhdenkin ihmisen pelastaminen Nokian johdossa maksaa vaivan.
        Samoin jos terveydenhoidossa elvytetään jokin opettaja saatetaan auttaa suomen kansalaista menstymään ja tuomaan verotuloja suomelle.
        Mikä olisi ihmisen hinta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1293
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      73
      623
    4. 50
      557
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      471
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      148
      406
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      362
    Aihe