Yanmarin ilmaaminen

Minä en vain tajuu!!!

Suoritin eilen normaalin syyshuollon meille uuden veneen moottorille. Kaikki meni ihan normaalilla rutiinilla polttoainesuodattimen ilmaamiseen asti. Koneemme Yanmar 2GM20 ei suostunut sitten millään ilmaantumaan. Vaikka kuinka yritin pumpata polttoainetta, pyöritellä konetta jne, polttoainesuodattimelle ei tullut polttoainetta. Esisuodatin/vedenerotin ilmaantui aivan normaalista. Melkein tunnin pelleilyn jälkeen minulla naksahti päässä, iskin virrat päälle ja moottorin käyntiin. Moottori käynnistyi käytännössä välittömästi.

Voisiko joku nyt selittää mitä tapahtui, koska kone kävi käynnistämisen jälkeen vartin verran ja polttoainesuodattimella ei ollut polttoainetta ennen käynnistystä? Onko tämä kone sittenkin itseilmaavaa mallia?

12

10711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YSB-8

      Onko 2GM:ssä sähköinen polttoaineen syöttöpumppu? Jos on, virrat pitää luonnollisesti kytkeä päälle ilmatessa, jotta pumppu toimii ja polttoaine virtaa.

      Itselleni tosin sattui sellainen tapaus, että Yanmar YSB-8:n sähköinen syöttöpumppu sanoi sopimuksensa vähitellen irti. Tämä ilmeni ilmatessa siten, ettei polttoainetta tullut kuin vaivalloisesti jos ollenkaan. Kone kävi silti vielä useita tunteja ennenkuin pumppu hyytyi lopullisesti.

      • ole manuaalipumpulla

        Minulla on sellainen mielikuva, että 2G20:ssä on manuaalinen pumppu, jota pitää pumpata ilmaamisen suorittamiseksi. Ilmaamista en ole kuitenkaan koskaan suorittanut kyseiselle koneelle, joten vastausta en osaa antaa kysymykseen.


    • yanmaristi

      Se polttoaineen pumppu on aika hankala käyttää käsin, ainakin mulla tossa samanlaisessa koneessa. Itsekin otin pumpun irti, jotta tajusin sen sielunelämän. Ensinnäkin, käsivivussa on mulla tajuttoman pitkä löysä liike, ja sitten on pirun jäykkä lyhyt liike, millä pumppaus vasta tapahtuu, kun se käsivipu painaa sisäistä käyttövipua tosi lyhyellä varrella. Toiseksi, jos kone on pysähtynyt sellaiseen asentoon, että käyttönokka painaa valmiiksi pumpun sisäistä käyttövipua, niin vaikka kuinka painelee, niin mitään liikettä ei saa pumpulle aikaiseksi. Olen ilmannut suodattimet monta kertaa niin, että ilmausruuvit auki, ensin vedenerottimelta ja sitten hienosuotimelta, puolipuristukset päälle ja startilla kone pyörimään. Kun vedenerottimalla on tarpeeksi kamaa, vielä hiukan pyöritystä ja hienosuotimen ruuvi kiinni. Puristukset päälle ja kone käyntiin. Puolipuristuksilla startti pyörittää iloisesti konetta ja pumppu pumppaa hyvin ja ilmaus hoituu. Kertaakaan en ole suuttimille asti ilmannut, aina on lähtenyt pelkillä suotimien ilmauksilla, koska en ole ajanut koskaan säiliötä tyhjäksi. Jos ajaa tyhjäksi, niin silloin tietty kaikki linjat tyhjenee ja varmaan pitää myös suuttimille asti ilmata. Huollossahan otetaan vaan "suodattimilliset" välistä ainetta pois, joten ilmaustarvekaan ei ole "täydellinen".

      • Satuinpa kerran paikalle seuramme satamassa maleksiessani, kun kaverilla oli pienoisia vaikeuksia. Oli ilmaillut konetta js homma sisälsi pitkiä starttauksia. Lopulta kone ei pyörinyt ollenkaan. Syy: sylintereissä vettä. Raakavesipumppu tietysti työntää sitä ihan tunnottomasti pakoputkeen riippumatta siitä käykö kone vai pyöritelläänkö sitä startilla.


      • yanmaristi
        sepe.teus kirjoitti:

        Satuinpa kerran paikalle seuramme satamassa maleksiessani, kun kaverilla oli pienoisia vaikeuksia. Oli ilmaillut konetta js homma sisälsi pitkiä starttauksia. Lopulta kone ei pyörinyt ollenkaan. Syy: sylintereissä vettä. Raakavesipumppu tietysti työntää sitä ihan tunnottomasti pakoputkeen riippumatta siitä käykö kone vai pyöritelläänkö sitä startilla.

        Toi oli hyvä huomautus, mutta ainakin minulla se polttoainepumppu puskee hyvin kamaa niin, ettei pitkiä pyörityksiä edes tarvitse suodattimien vaihdon yhteydessä. Jos on lyhyt pakoputki, niin silloin varmasti syytä olla tarkkana, ettei saa vettä sylintereihin.


    • Joakim

      Lauantaina ilmasin 1GM10:n ulkoisen ja koneessa olevan suodattimen puhdistusten jälkeen. Avasin koneen suodattimen ilmausruuvin ja pumppasin ehkä 5 min, kunnes löpöä tuli. Sitten vielä pumpun ilmausruuvin, jota varten ei tarvinnut montaa pumppausta tehdä. Lähti heti käyntiin ko. operaation jälkeen.

      Oliko pitänyt avata myös ulkoisen suodattimen ilmausruuvi? Toimiiko se vaikka pumppu on vasta sen jälkeen ja tankki alapuolella?

    • Merikarju

      Minulla Volvo-Penta MD2020, joka alkukesällä vähän aikaan käytyään pysähtyi. Kun en saanut vikaa selvitettyä, kutsuin ammattilaisen sitä katsomaan. Hän yhtenä työvaiheena, polttoainesuodatinta tutkiessaan ilmasi koneen ja siinä yhteydessä sanoi, ettei ikinä jaksa pumpata käsipumpulla polttoainetta niin kauan kuin tarvitaan. Hän pyysi minua kunkin sylinterin kohdalla hetkeksi pyöräyttämään konetta starttimoottorilla. Kun olin ruoritolpalla en kylläkään nähnyt mitä hän kussakin vaiheessa konekopan alla teki.

    • Asian miettinyt

      jaksa pumpata käsipumpulla. Teenkin homman tavallisen käsikäyttöisen öljyntyhjennyspumpun avulla seuraavasti. Uudet suodattimet paikoilleen, ja sitten viimeisen suodattimen taakse yhdistän öljyntyhjennyspumpun kumiletkun avulla. Pari vetoa, niin suodattimet ovat täynnä polttoainetta. Öljyntyhjennyspumppu irti ja suuttimille menevä putki takaisin kiinni, ja ei kun starttaamaan. Ei tule edes hiki.

      • diesell

        Vielä helpommalla pääset kun vedät puukolla
        polttoaineletkun poikki ja laitat sähköisen
        polttoainepumpun väliin, ei maksa montaa euroa ja
        asennus kestää vartin. Johdot voit jättää kie-
        pille pumpun viereen. Ilmatessa painat
        ne hetkeksi akunnapoihin kiinni. Toimii kuin
        pläkki.


      • Kusessa olette
        diesell kirjoitti:

        Vielä helpommalla pääset kun vedät puukolla
        polttoaineletkun poikki ja laitat sähköisen
        polttoainepumpun väliin, ei maksa montaa euroa ja
        asennus kestää vartin. Johdot voit jättää kie-
        pille pumpun viereen. Ilmatessa painat
        ne hetkeksi akunnapoihin kiinni. Toimii kuin
        pläkki.

        ...Ja sitten kun merellä se sähköinen pumppu heittää pyyhkeen kehään hapettumisen tai oikosulun takia, niin kusessa ollaan.


      • olla
        Kusessa olette kirjoitti:

        ...Ja sitten kun merellä se sähköinen pumppu heittää pyyhkeen kehään hapettumisen tai oikosulun takia, niin kusessa ollaan.

        Se sähköpumppu päästää polttoaineen vapaasti läpi. Ainakin ne kaksi, joista minulla on kokemusta. Itse asiassa vähän yllätyin, kun nykyiseen systeemiin sähköpumpun asensin. Samalla tuli vaihdettua polttoainesuodattimen elementti ja kun aioin ruveta ilmaamaan, totesin, että sähköpumppu olikin sen jo tehnyt. Ei kai mene kaikissa moottoreissa näin, mutta itsensä ilmaavat ovat muutenkin mukavampia.


      • diesell
        Kusessa olette kirjoitti:

        ...Ja sitten kun merellä se sähköinen pumppu heittää pyyhkeen kehään hapettumisen tai oikosulun takia, niin kusessa ollaan.

        Et näytä ymmärtäneen asiaa oikein: pumppu otetaan
        käyttöön vain ilmauksen ajaksi (johdot painetaan
        akun napoihin). Muun ajan polttoaine virtaa vapaasti pumpun läpi, eikä pumpulla ole mitään
        tekemistä polttoaineen pumppaamisen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5273
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1939
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1663
    Aihe