Läksyjen teko ja hermot

h-nanna

Tänään tuli taas itku, niin äidiltä kun pojalta, kun äikän läksyjä tehtiin. Poika ei osannut lukea ekaluokalle kun mentiin (siis tänä syksynä), nyt tuntee kaikki kirjaimet, ja vokaalit ovat helppoja.
Mutta kun aapinen lyödään eteen ja siitä pitäisi alkaa tavuja opetteleen: en muista, en jaksa, en tiedä...
Laskin joskus huvikseni, kuinka monta kertaa nuo tavut tulivat kahden tunnin aikana: hiukan reilu 200 kertaa.
Tiedän, ettei pitäisi jatkaa, jollei huvita, mutta kun tuota poikaa ei huvita ollenkaan.
Meillä siis muuten on kyseessä keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriö.
Nyt on sellainen tilanne, ettei meistä kumpikaan jaksa.
Avustajalta tuli lappi, ettei tänään ollut suostunut lukemaan eikä laskemaan. Kysyin kotona syytä, ja sain vaan vastauksen, että kun muut nauraa. Ja se on yllättävää, koska matikassa tuo poika loistaa. HArvemmin täytyy laskuja korjata ja matikasta muutenkin tykkää.

ELi mitä kikkoja te olette käyttäneet, että läksyjen teko sujuu? Mulla on keinot ja hermot vähis...

7

2665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjat lentää

      Tuo on ihan tyypillistä ad/hd lapsen käytöstä. Meidänkään lapsi ei jaksaisi keskittyä kotitehtäviin , ei sitten ollenkaan. Jos läksyissä tulee virheitä ja niitä kehoittaa sitten nätisti korjaamaan, poika hermostuu todella paljon ja tekemisestä ei tule oikein mitään.

      Enpä tiedä, onko tuohon mitään poppaskonstia..

    • vaikka tätä:

      leikkaa esimerkiksi lehdistä tai tulosta netistä kivoja kuvia: auto, aasi, omena, kissa, kukka, kana, sika yms. Kiinnitä niitä eri puolille asuntoa ja kirjoita niiden viereen sanat isoin, mieluiten punaisin kirjaimin tavuviivoilla varustettuina. Kun poika huomaa, mistä on kyse, voit myöhemmin peittää kuvat paperilla, johon sana on kirjoitettu, ja poika saa lukemalla ottaa selvää, mitä paperin alla on piilossa ja katsoa sitten itse, oliko oikeassa.
      Älä tee niistä mitään numeroa, älä edes mainitse niistä aluksi mitään. Kokeile, jos poika innostuisi sillä lailla oma-aloitteisesti tavailemaan.
      Päätä, ettet käytä läksyihin puolta tuntia tai tuntia kauempaa. Eihän kukaan loputtomiin jaksa. Vaikka läksyjen teosta ei tulisikaan mitään, palkitse poikaa sen jälkeen iloisella yhteisellä hetkellä.
      Lapsi kaipaa eniten ihailua äitinsä silmissä. Pojassasi on, kuten tiedät, paljon ihailtavaa, vaikka läksyjenteko ei vielä sujuisikaan.
      Jos kokeilet konstia, olisi kiva joskus kuulla, oliko sillä mitään vaikutusta.

    • adhd pojan äiti

      Kokeile palkkio järjestelmää.Minulla 8v poika ja toimii.Kun jaksaa yrittää parhaansa mukaan saa rastin vaikka vihkoon ja kun rasteja esim.10 niin saa jotain.Vaikka jäätelöä,lelun,uimahalliin,kirjastoon.Kaikkea mistä lapsesi tykkää.
      Meillä toimii.Iso palkkio oli kun oppi lukemaan tavutuksen avulla.Tehosi ja nyt 2 luokalla parannellaan lukutaitoa.
      Minun pojalla myös avustaja.Heillä on sellainen tapa että kun tunti on mennyt hyvin saa vihkoon hymymerkin.Jos koko päivä menee hyvin saa 4 merkkiä ja äiti antaa jotain extraa kotona.3 merkistä jo kehutaan.Niin ja nämä lapset tarvitsee todella paljon kehumista silloin kun on sen aika.Ja kannustusta että he oppivat aivan varmasti vaikka se voi kestää normaalia kauemmin.

    • santtuliina 40

      Meillä taisteltiin läksyjen kanssa monta vuotta,kijrat lensivät, itkua, huutoa, sivut rikki jne.
      Viime syksynä HOJKS-palaverissa sitten sovittiin, että poika tekee läksyjä korkeintaan 30min. Tekee sen minkä saa siinä ajassa tehtyä ja jos ei jotain ymmärrä niin open kanssa sitten yhdessä koulussa katsovat. Tää on osoittautunut hyväksi, ja nyt sitä jatketaan mutta nyt poikakin jo joustaa ettei se ole just se 30 min. Saattaa joskus jopa aamulla jatkaa läksyjen tekoa jos edellisenä päivänä niiden tekeminen ei ole onnistunut.

      Nyt meillä on suuri ongelma kokeisiin lukemisen kanssa, se ei kertakaikkiaan tahdo vaan sujua.

    • kanssa toveri

      Itkuraivarit, kirjan katoomiset, kirjan sivujen repiminen yms. Läksyt ei suju, ei halua, tappelua, itkua sekä äidiltä että pojalta.. Ikävää. Kärjistyi pahaksi: saattoi yhden läksytehtävän tekoon taukoineen kulua helposti 6 tuntia! Ja pojalleni kuitenkin annettu armoa ja vähemmän läksyjä ja kokeiltua palkkioita ja vaikka mitä. Oma jaksaminen loppui ja melkein luovutin.
      Apu löytyi lopulta, kun istuu ns. jälki-istunnossa 3 kertaa viikossa noin puoli tuntia tunnin ja tekee läksyt siellä. Jokseenkaan tuo ei auta kaikkiin ongelmiin mitä meillä on :( Käytöshäiriöt jatkuvat pahenevaan malliin, ilkityöt jatkuvat, tottelemattomuus ja kouluun kuulumattomien tavaroiden salakuljetus jatkuu.. Onko kellään sattumoisin vinkkejä tähän?

      • h-nanna

        Ei meilläkään ne raivarit vieläkään ole loppuneet, mutta tosi harvassa nykyään ovat. Jos koulupäivä on mennyt hyvin, niin lukeminen maistuu. Ja yllättävää kyllä, se poika on todenteolla oppinut lukemaan. Kahdes kuukaudes tullu sellanen muutos, että itekkin jään välillä oikein ihmettelemään ;o )
        Meillä mentiin siihen, että poika alkoi saamaan tukiopetusta kaksi kertaa viikossa, yhtenä paivänä menee aamuisin opettajan kanssa lukemaan ja kirjoitelemaan ja yhtenä päivänä jää sitten avustajan kanssa koulun jälkeen tekemään läksyt, eli yhtenä päivänä kotona ei ole läksyjä. Ja ainakin tähän asti homma on toiminut ja tuonut myös edistystä.Ja meillä on open kanssa sopimus, että jos lukeminen ei ole kotona sujunut, niin laitan äikän kirjan väliin lappua ja he sitten koulussa koittavat uudestaan.

        Meillä auttoi oikeasti paljon se, että open kanssa päästiin puhumaan ja hakemaan niitä ratkaisuja. Esim. pääsee läksyissä hiukan helpommalla. Ope sano suoraan, että se oppiminen on heidän ongelmansa siellä koulussa, ei meidän kotona kuulu opettaa,vaan harjotella niitä opittuja.

        Mutta minkä ikäinen sun poikas on?Meinaan, pystytkö ennen kouluunlähtöö tarkistaan taskut ja reput yms.

        Tää kokeilee kyllä hermoja, mutta täytyy vaan yrittää nauttia niistä hyvistä hetkistä...


      • kanssa toveri
        h-nanna kirjoitti:

        Ei meilläkään ne raivarit vieläkään ole loppuneet, mutta tosi harvassa nykyään ovat. Jos koulupäivä on mennyt hyvin, niin lukeminen maistuu. Ja yllättävää kyllä, se poika on todenteolla oppinut lukemaan. Kahdes kuukaudes tullu sellanen muutos, että itekkin jään välillä oikein ihmettelemään ;o )
        Meillä mentiin siihen, että poika alkoi saamaan tukiopetusta kaksi kertaa viikossa, yhtenä paivänä menee aamuisin opettajan kanssa lukemaan ja kirjoitelemaan ja yhtenä päivänä jää sitten avustajan kanssa koulun jälkeen tekemään läksyt, eli yhtenä päivänä kotona ei ole läksyjä. Ja ainakin tähän asti homma on toiminut ja tuonut myös edistystä.Ja meillä on open kanssa sopimus, että jos lukeminen ei ole kotona sujunut, niin laitan äikän kirjan väliin lappua ja he sitten koulussa koittavat uudestaan.

        Meillä auttoi oikeasti paljon se, että open kanssa päästiin puhumaan ja hakemaan niitä ratkaisuja. Esim. pääsee läksyissä hiukan helpommalla. Ope sano suoraan, että se oppiminen on heidän ongelmansa siellä koulussa, ei meidän kotona kuulu opettaa,vaan harjotella niitä opittuja.

        Mutta minkä ikäinen sun poikas on?Meinaan, pystytkö ennen kouluunlähtöö tarkistaan taskut ja reput yms.

        Tää kokeilee kyllä hermoja, mutta täytyy vaan yrittää nauttia niistä hyvistä hetkistä...

        Mukava kuulla, että teillä kohentunut tilanne. Muistan meilläkin samankaltaisuutta olleen tuohon teitin tilanteeseen nähden; meille kerrottiinkin etukäteen, että voi olla mahdollista, että vaikeuksien keskellä saattaa tulla tälläsiä oppimispyrähdyksiä. Sinänsä ilo huomata, että jotakin oppinut :)

        Ekan luokan keväällähän meillä oli niin hankalaa, että lopulta itse henkilökohtaisesti olin läsnä oppitunneilla katsomassa ja auttamassa omaa poikaani. Ei se yksi avustaja riitä isoissa luokissa, kun moni muukin tarvitsee apua ja mun pojan luokalla he vuorottelevat sen rauhottavan piikkityynyn kanssa, jota oma poika on käyttänyt jo 3 vuotta.
        Kuulostaa teillä olevan hyvä opettaja. Ei kaikki opet halua nähdä sitä vaivaa oppilaittensa eteen. Eniten mua itteeni harmittaa opettajien vaihtuvuus, mikä ei ole koululaisten kannalta hyvä ollenkaan.
        Mun poika, joka käy nyt kakkosluokkaa, täyttää 10 parin kuukauden päästä vaikka tuntuukin siltä kuin hän olisi vasta 6 vuotias; käyttäytyy väliin kuten 6 vuotiaat...
        Juu pyrinhän minä tekeen täysruumiintarkastuksen aamuisin ennen kouluun lähtöä, jos olen vain kotosalla itse, ettei ole menoja. Noloahan se on mutta totista totta, että sen tarkastuksen joudun tekemään myös kaupoilla ja kirppareilla asioidessani; se ehkä johtuu siitä, kun eräs noin 6 vuotias pikkutyttö sai pistää kaupasta tavaraa taskuihin ja irtokarkkia laatikoista suuhunsa ilman vanhempien puuttumista asiaan... Pääkaupunkiseudun tuntumassa, kun asustan, niin täällähän ei sovi puuttua toisten asioihin.

        Hyvistä hetkistä puheenollen; vaikea niitä on tässä arjessa löytää. Joskus tuntuu etten pääse koskaan kehumaan poikaa, joka jatkuvalla syötöllä saa aikaan jotakin.
        Arkisia temppuja esimerkiksi: aurakeppien taittuminen, luokkatoverin uuden talvitakin korvaus, käytöshäiriöt koulussa, omien vaatteiden leikkely saksilla koulupäivän aikana, myöhästelyt (onneksi ei ole koulusta karkaillut), roskisten tonkiminen, sähköjohtojen ja piirilevyjen kanssa koulumatkalla leikkiminen (roskiksesta vissiin löytänyt), kouluun salakuljetellaan koulumatkalta löytyneitä tavaroita ja niillä häiritään tuntia kunnes tavarat takavarikoidaan.. Yksi parhaista viikon sisään sattuneista oli koulumatkalta löytynyt iso kossupullo, jota en kerennyt hävittää välittömästi pojalta, joten hän salakuljetti sen suihkuun ja pesun sijasta leikki sillä ja onnistui sen hajottamaan niin, että lasinsiruja on pesutilojen ulkopuolellakin.. Ai että nautin kun yritin siistiä lasia märkätilasta sormet ja jalat verillä. Jos oisin poikaa laittanut siistimään jälkiään, ni joku olisi mun tuurilla syyttäny mua huonoksi äidiksi kuitenkin. Tää on niin tätä, kissahiiriympyrää, teit niin tai näin, ni aina se menee väärin päin.
        Ainoa positiivinen asia päivittäin on se hali, jonka "vaadin" joka aamu pojalta ennen kouluun lähtöä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2178
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2128
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1397
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1316
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1217
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1188
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      896
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      869
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      854
    Aihe