pionin tauti?

mökkipuutarha

Kysymykseni koskee pionia. Mummonmökkini pihapiirissä on 3 pionipuskaa joista 2 kukki kohtuullisesti viime kesänä. Kolmas, suurin ja komein pensaista teki kyllä nuppuja mutta vain pari ehti kukaksi asti - loput nuput omituisesti tummuivat ja 'homehtuivat'. Nyt tämä suurin pensaista on jo aivan ruskea kauttaaltaan, 2 muuta vielä kohtuullisen vihreitä...Olen ihmeissäni; onko pionissani joku sadekesän tauti ja voiko se levitä? Pitäisiköhän tuon tautisen yksilön ruskeat varret leikata jo näin syksyllä vai mitä teen? Kaikki vinkit otetaan vastaan....

5

1907

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikkaa alas

Meillä oli tänä kesänä poikkeuksellisesti aika lailla sama kokemus, eli osa nupuista ei auennut.
      Yksi puskista kellastui osittain muita nopeammin, mutta ihan terhakasti ne siinä seisoivat viime viikonloppuun saakka, jolloin leikkasin ne alas. Näin olen tehnyt edellisen omistajan neuvojen mukaan jo useita kertoja niin pioneille, kuin kaikille muillekin "mummon puutarhan" perennoille. Siis kaikki sileäksi.

Ehkä tässä kesässä oli jotain poikkeuksellista, samaa olen miettinyt.

• peruspioni

Katselin tänään pionien alkuja. Yhdessä on jokin vaiva. Muutaman sentin mittaiset alut alkavat nuupottaa. Poistin verson, joka oli puolivälistään jotenkin nitkahtanut ja kuin jonkin taudin tai homeen tai muun vaivaama.
      Ei kai harmaahome näin aikaisin keväällä iske?

• mä aion kokeilla

siihen auttaa kanakalkki....siis ei lannoike vaan kanoille tarkoitettu kalkki, saa maatalouskaupoista. Sitä juurelle niin alkaa home vähetä. Ei auta enää tämän vuotisiin mutta ensi vuonna on terveet pionit. Luin tämän jostain ja aion hankkia sitä kanakalkkia ihan lähipäivinä kun menemme paikkaan jossa sitä myydään.Mulla on ollut niitä kaatuvia pioneja joka vuosi mutta toivottavasti jo ensikesä on parempi. Sitä ei sotketa maahan vaan laitetaan juurelle suojaamaan ja se on hidas liukoinen, toisin kuin normi kalkki jota ei pidä kovinkaan paljon pioneille laittaa.

• mä aion kokeilla

nyt on kanakalkki kukkientyvelle laitettuna... jo oli aikakin , oli nääs jo lähes 10 irtonaista kukkavanaa, kun vähän veti niin käteen jäi.Toivottavasti ensikesänä ei sitten enää ole kaatuvia pioneja.

• tuholaisia?

Vihannespunkit viihtyy näköjään pionissakin vaikka seittiä ei näy. Vaikea havaita lehtien alapinnalla, pilaavat kukinnan ja vaurioittavat lehtiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4298
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      136
      2989
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      2332
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      44
      2218
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1873
    6. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      91
      1792
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1586
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      22
      1529
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      147
      1367
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      32
      1200
    Aihe