Kaupan tehneenä ja odotellessani nyt Audi avant 05 vm. johon laitetaan jälkiasennuksena peräkoukku. Ilmeni, että homma ei ole mikään pikku juttu, myös erittäin hintava n.5 tunnin töineen.
Pelkkä johtosarja maksaa 390 koukku 300-450 työt yli 5 tuntia, eli yli 1000 euron luokkaa. 05 vuoden malli ja sitä uudemmissa sähkötyöt erittäin hankalia. Markan aikaan olisi ennenkuulumatonta maksaa peräkoukusta 7000 mk. On vaan nykyään hinnat perseestä!
Peräkoukun jälkiasennus maksaa
20
8329
Vastaukset
- Rolf
Olen elämäni aikana asentanut muutamia vetokoukkuja autoihini. Ennen koukun asennus oli melko helppoa, muutama reikä porattiin ja koukku pultattiin perään kiinni. Mutta nykyään pitää purkaa koko auton takaosa, että saa koukun asennettua, siitä se suolainen hinta kertyykin. Koukku kannattaa asentaa itse jos sen pystyy tekemään, säästyy aikamoiset rahat vaikkapa bensan ostoon :) Vielä tuntimääristä, minulta meni täysi työpäivä, kun viime kesänä asensin vetokoukun ostamaani autoon, ei siis ihan pikku juttu sekään.
- audimies64
Tee-se itse mies ei pysty nykyään näihin juttuihin. Vaatii koko auton elektroniikkapiirilevyjen tuntemista. Uúdemmissa autoissa koukkua ei voi asentaa kokonaan autokorjaamolla, pitää vielä viedä erikseen sähköekspertille.
- Rolf
audimies64 kirjoitti:
Tee-se itse mies ei pysty nykyään näihin juttuihin. Vaatii koko auton elektroniikkapiirilevyjen tuntemista. Uúdemmissa autoissa koukkua ei voi asentaa kokonaan autokorjaamolla, pitää vielä viedä erikseen sähköekspertille.
Sähkötyöt olivat kahdessa viimeisimmässä koukkuasennuksessa helpoin työ, pistokkeet olivat valmiita johtosarjoissa, näillä oli helppo kytkeä koukun johdot auton vastaaviin pistokkeisiin. Ainakin näin Korean Letukoissa.
- JAL A6
Rolf kirjoitti:
Sähkötyöt olivat kahdessa viimeisimmässä koukkuasennuksessa helpoin työ, pistokkeet olivat valmiita johtosarjoissa, näillä oli helppo kytkeä koukun johdot auton vastaaviin pistokkeisiin. Ainakin näin Korean Letukoissa.
Pistokkeiden kiinnitys ei olekaan se juttu mikä näissä uusissa on vaikeaa, kaikkihan ne kytkennät osaa vaikkapa rosvoliittimillä. Sormi menee suuhun siinä vaiheessa kun auton tietokoneelle pitää ohjelmoida tieto asennetusta koukusta. Eipä onnistu kotona (paitsi jos olet todellinen alan harrastaja ja omaat VAG-COM:in) eikä esim. Varaosamaailman asentamoissa. Fiksu konsti autovalmistajalta saada taas yksi homma merkkiliikkeen monopoliksi. "Tee se itse" miestä tietysti v.....aa.
- Rolf
JAL A6 kirjoitti:
Pistokkeiden kiinnitys ei olekaan se juttu mikä näissä uusissa on vaikeaa, kaikkihan ne kytkennät osaa vaikkapa rosvoliittimillä. Sormi menee suuhun siinä vaiheessa kun auton tietokoneelle pitää ohjelmoida tieto asennetusta koukusta. Eipä onnistu kotona (paitsi jos olet todellinen alan harrastaja ja omaat VAG-COM:in) eikä esim. Varaosamaailman asentamoissa. Fiksu konsti autovalmistajalta saada taas yksi homma merkkiliikkeen monopoliksi. "Tee se itse" miestä tietysti v.....aa.
Onpa tosiaan mennyt vaikeaksi, onneksi ei omalle kohdalle ole vielä osunut tuollaista tapausta, mutta tuohon suuntaan ne kaikki merkit varmaan on menossa.Tee se itse miehet kuolee ennen pitkään sukupuuttoon, jos niitä nyt enää on montakaan jäljellä.
- tuli hintaa
ässäjaguarin koukulle joka asennettiin merkkiliikkeessä. Koukkua ei edes saanut suomesta vaan hankin sen itse englannista ja nyt menee auto vaihtoon...
- Se on
VETOKOUKKU!
- vittu.
kiinnostaa kumpi se on,kaikki tietää kummiski mist on kyse.
- Kake.
Laitatutin vetokoukun autooni ja koko lysti maksoi 350€ sisältäen koukun, johtosarjan ja asennuksen. Eli noin 2000 mummon markkaa. Työ tehtiin vielä valtuutetussa merkkihuollossa.
Auton merkki ei ollut Audi.- auts_!
Ei tuolla hinnalla 350e saa audille muuta kuin korjaamolle sisään ajon ja noston pukille.
- on on on A6
Katsoppa esim Audin sivuilta mitä maksaa vetokoukku uuteen Akuukkaan? 1990 Euroa, eli lähes 12000 mummon markkaa, daa daa ja nunnuka nunnuka lailaaaaa.
- itse,
-06 Golf V:hen, tuskinpa Audin sähköt paljoa eroaa.
Brinkin koukun mekaaninen kiinnitys oli palakakkua. Valmiit reiät siististi teippien alla, puskutin tietty tarvitsee irroittaa ja tehdä koukulle reikä. (Itse kun tekee, niin saa koukkuun ruostesuojauksen, jota tuskin pajalla urakkatöinä tehdään)
Sähkösarjassa tulee muutama peukalonpaksuinen nippu johtoja, joille pitää keksiä paikat. 60% takaosan paneeleista pitää irroittaa, jotta löytää oikeat liittimet ja saa johdot pujotettua. Lisäksi kojetaululle pitää pujottaa johtonippu, lisätä sulakerasiaan muutama uusi sulake pohjineen, juottaa CAN-väylän ja jarruvalojen johdot auton johtosarjoihin. Erillistä ohjelmointia ei tarvittu, sillä Kolopallon ajonvakautuksessa ei ole perävaunun vakautusohjelmaa.
Voin kertoa luottamuksellisesti, että aikaa meni _yli_ 5h, miettiessä kuinka mikäkin osa irtoaa.- just joo
Eroa vaikuttaa olevan. Tuskinpa valehtelevat autokorjaamolla. Audissa eri jutskat kuin volkkarissa.
Koukkusi taitaa olla -tee se itse- miehen laiton tekele , ja katsastuksessa menee uusiksi. - siihen
sinun 06 autoosi tulee takuu aikana jotain sähkö/käytöshäiriöitä niin itse maksat koska itse myös olet kytkenyt.Vaikka olisit ostanut sähkösarjan merkkiliikkeestä niin yleensä kun väylään kytketään jotain niin se ei toimi pulttaa kiinni periaatteella,toki valot voivat toimia peräkärrössä ja häiriöt alkavat vasta parin kuukauden kuluttua,aika suuri vian aiheuttaja on tänä päivänä väärin kytketty radio tai vetokoukun sähkösarja.
- toki...
just joo kirjoitti:
Eroa vaikuttaa olevan. Tuskinpa valehtelevat autokorjaamolla. Audissa eri jutskat kuin volkkarissa.
Koukkusi taitaa olla -tee se itse- miehen laiton tekele , ja katsastuksessa menee uusiksi.niissä eroa. Audissahan on nostovarret vai miten helvetti siihen muuten saadaan kyntöaurat perään, neliveto traktoriin.
- oulunpoika
Et taida ymmärtää, että tietyissä automerkeissä kaikki maksaa normaalia selvästi enemmän ( juppimerkit), johon muka Audi on luokiteltu.
Eli asiakasta kusetetaan tahallaan, koska luullaan, että ompa ollut vara ostaa tuollainen auto, niin on sillä varaa- ja halua maksaa kaikesta ylimääräistä.
Katsoin kerran jostakin julkaisusta esimerkkinä oli autojen öljynsuodatin patruunat. Siin oli Jaguaarin ja monen muun (prenium merkin) tai jota pidetään muka parempina autoina, niin hinnat oli aivan käsittämättömän kalliita. Samoja patruunoita on käytössä muissa autoissa. Ja hinnat oli puolet halvempia tai ainakin melkein. Laitetaan merkkilogo ja sillä selvä.
Itsellä on ollut ja on japsiautoja aina käytössä, enkä ole huomannut ylimääräistä kusetusta missään hinnoittelussa.
Kaverillani on Audi Allround ja sen huoltohinnat ovat aivan järjettömiä. Samoin oli vetokoukun laitto siihen autoon maksoi tuhansia euroja jälkiasenuksena.
Että silleen !- on sitten
onnistunut hankkimaan tosi harvinaisen Audi Allroundin. Liekö ajettu katolleen, vai missä pyöritelty?
- oulunpoika
on sitten kirjoitti:
onnistunut hankkimaan tosi harvinaisen Audi Allroundin. Liekö ajettu katolleen, vai missä pyöritelty?
En ymmärrä, mitä tarkoitat ? Jos nimi oli väärin, niin se siitä. Ei ole pyörittänyt katolleen sitä Audia.
Totuus on kumminkin, että Audiin ja tiettyihin merkkeihin on kaikki vain yksinkertaisesti kalliinpaa,koska aivan tietoisesti jymäytetään kunnolla !
Että se siitä ! Minä ajelen Honda dieselillä ja maksan jokaisesta autoon liittyvästä huollosta yksinkertaisesti vähemmän, kuin Audin omistaja. - Möksy1
oulunpoika kirjoitti:
En ymmärrä, mitä tarkoitat ? Jos nimi oli väärin, niin se siitä. Ei ole pyörittänyt katolleen sitä Audia.
Totuus on kumminkin, että Audiin ja tiettyihin merkkeihin on kaikki vain yksinkertaisesti kalliinpaa,koska aivan tietoisesti jymäytetään kunnolla !
Että se siitä ! Minä ajelen Honda dieselillä ja maksan jokaisesta autoon liittyvästä huollosta yksinkertaisesti vähemmän, kuin Audin omistaja.Lueskelin TM jossa vertailu audi, volvo, MB ja bmw. Näitten autojen osien hinnoista volvolla oli kalleimmat osat.
- perttiLa
Audin osat ei niin paljon kalliimpia ole. Mutta merkkiliikkeissä tehdyt huollot ja korjaukset ovat kalliitta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1861395Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231198- 49921
- 70890
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva51788- 56772
- 102764
- 33712
- 60709