Mobiililaajakaista

Vivasko

Kyllä on ihme homma, myyjä vakuutti toimivan Elisan mobiililaajakaista. Nyt ole viikon kokeillut, toimii miten sattuu. Nopeus vaihtelee 28 kb/s – 370 kb/s, liittymä on 384kb/s. Silloin kun nopeus on alle 100 kb/s, käytännössä sivut ei aukea. Ihmeellisesti saman minuutin aikana, nopeus vaihtelee maksimista – minimiin. Olemme 3 G - alueella, tuli mieleen 80-luku modeemi 14 kb/s. Hyvin pettynyt Elisan myymään tuotteeseen.

77

73505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksajien joukkoon

      Ei toimi mullakaan mutta 2 vuotta saan siitä silti maksaa. Pitäiskö laittaa pystyyn joukkokanne? Yksin en usko voivani mitään ja joukkokanne voisi saada julkisuutta.

      Laitoin taas eilen viestiä ettei toimi. Katsotaas vastataanko. Viimeksi vastasivat kysymällä ne asiat uudestaan mitä kirjoitin vikailmoitukseen. Sen jälkeen kertoivat että viesti vastaanotettu eikä tähän viestii voi vastata. Perkele mikä firma.

      • aklsjkljdj

        Nettimittarin mukaan "laajakaista" tykitti parhaimmillaan 6 kt/s...

        Jo määritelmän mukaan laajakaistan pienin nopeus jota saa myydä laajakaistana on 256 kt/s

        "asiakaspalvelusta" saa ohjeet asentaa Windows uudelleen, viedä tietokone pihalle paremman kuuluvuuden alueelle jne vittuilua/ajantappomantraa.


      • eikä pätki
        aklsjkljdj kirjoitti:

        Nettimittarin mukaan "laajakaista" tykitti parhaimmillaan 6 kt/s...

        Jo määritelmän mukaan laajakaistan pienin nopeus jota saa myydä laajakaistana on 256 kt/s

        "asiakaspalvelusta" saa ohjeet asentaa Windows uudelleen, viedä tietokone pihalle paremman kuuluvuuden alueelle jne vittuilua/ajantappomantraa.

        Tosin Saunalahdelta mun yhteys mutta sekin käyttää elisan verkkoa. Vantaalla nopeus 384kt/s ja mökillä lähellä itärajaa toimii 256 kt/s nopeudella.


      • liittymän tänään

        Minäkin erehdyin hommaamaan Elisan mobiililaajakaistan eilen. Ei toiminut. Koko päivän värkkäsin ja soittelin tekniseen tukeen. Nyt illalla soitin uudestaan ja irtisanoin liittymän. Päivän se siis minulla oli. Miten te muut ette saa sitä irtisanottua?


      • sait irtisanottua?
        liittymän tänään kirjoitti:

        Minäkin erehdyin hommaamaan Elisan mobiililaajakaistan eilen. Ei toiminut. Koko päivän värkkäsin ja soittelin tekniseen tukeen. Nyt illalla soitin uudestaan ja irtisanoin liittymän. Päivän se siis minulla oli. Miten te muut ette saa sitä irtisanottua?

        Sopimuskausihan on 2 v. Eivätkö nikotelleet?


      • liittymän tänään
        sait irtisanottua? kirjoitti:

        Sopimuskausihan on 2 v. Eivätkö nikotelleet?

        No kovasti pelkäsin että alkavat naputtamaan vastaan kun olin lukenut näitä keskusteluja täältä. Omalla kohdallani kävi nimittäin niin ettei myyjä maininnut kuin ohimennen että ai niin tuossa on tuo 24kk kohta, muttei selittänyt sitä sen enempää. Enkä itsekään siihen siinä vaiheessa reagoinut. Soitin asiakaspalveluun ja selitin ettei toimi ja että olin ottanut yhteyttä tekniseen tukeenkin. Tyyppi sanoi että asia selvä, eihän sille mitään voi jos ei toimi. Niin ja käski palauttaa sen 5e/kk maksavan mötikän takaisin liikkeeseen.

        Olisikohan tässä pointtina se, että sopimus oli vasta päivän vanha? En nimittäin ehtinyt saada edes mitään vahvistusilmoitusta tms.


      • LinnaV

        Sain kaksi päivää sitten HSDPA-modeemin. Olen tapellut kahdessa päivässä 2 tuntia toimimattomuuden kanssa ja nyt jonotan tekniseen asiakastukeen - ja kestää. Ehdin jo siirtyä kaupungilta työpaikalle jonottaessani, kun mobiili-internet ei toimi. Olen ensimmäinen käyttäjä noin 300 henkilön työpaikallamme. Miten asiakaskäyntejä voi jättää tällaisen luotettavuuden varaan. Kaikki dokumentit on muistettava ottaa vieläkin mukaan. En voi suositella kenellekään! Haluan toimivan, luotettavan palvelun.


      • LinnaVV
        LinnaV kirjoitti:

        Sain kaksi päivää sitten HSDPA-modeemin. Olen tapellut kahdessa päivässä 2 tuntia toimimattomuuden kanssa ja nyt jonotan tekniseen asiakastukeen - ja kestää. Ehdin jo siirtyä kaupungilta työpaikalle jonottaessani, kun mobiili-internet ei toimi. Olen ensimmäinen käyttäjä noin 300 henkilön työpaikallamme. Miten asiakaskäyntejä voi jättää tällaisen luotettavuuden varaan. Kaikki dokumentit on muistettava ottaa vieläkin mukaan. En voi suositella kenellekään! Haluan toimivan, luotettavan palvelun.

        Kyseessä siis Huawei/Vodafone -modeemi.


      • ei lankoja

        Eihän nuo mobiililaajakaistojen kuuluvuudet tai nopeus ole läheskään niin paljon parantuneet tässä vuosien varrella kuin uskotellaan. Kun tekee nopeustestin esim.

        http://www.mobiililaajakaista.com/nopeustesti/

        niin huomaa että jos ei ole optimaalisessa kohdin ollessaan ulkona isoista kaupungeista ei verkko pelaa ollenkaan. Eikä myöskään isoissa kaupungeissa, jos sillä kohdalla on vähänkin ruuhkaa. Vaikka operaattorit ovat luvanneet rajusti lisäkapasitettiä, niin se taitaa olla jo myyty kun se on rakennettu. Nämä kokeile 2vko ilmaiseksi maksiminopeudella tms. testijaksot ovat todella pahoja olemassa olevien asikkaiden osalta.


    • hankkii

      noin hitaan netin? elisan samaan pakettiin saa 2 megasen joka toimii loistavsti 3g-alueella. maksaa vain 19e kk.

    • 2354265

      ottakaa kaikki yhteyttä kuluttajavirastoon.
      oon kans huomannu et telkussa nyt elisa mainostaa
      tätä asiaa ja arvaatte varmaan kertovatko he että maksiminopeutta saattaa irrota vain pääkaupunkiseudulla.Landelle kun meet se on gprs nopeutta eli sika hidasta tai itse asiassa sun ei tartte mennä kun vaikka askolaan tohon porvoon kupeeseen ni johan rupes vanhat modeemi ajat tulee mieleen tällä mobiili jutskalla.

      myyvät toisinsanoen jaskaa palvelua koko suomelle.
      älkää siis menkö vaan ostamaan tätä mobiili juttua
      laittakaa vaikka kännykän kautta kulkemaan internet yhteys läppärillä ni on sama asia jos puhelimenne 3g ja olette kantoalueella nettiliikenne toimii kohtalaisen hyvin ja tarpeeksi nopeasti.

      katsokaa 3G-verkkojen kuuluvuus alueet ennen ostoa mistä liittymänne sitten on.

      • myymään

        käsiä kaikille kädettömille.


      • kädellinen neuvoja
        myymään kirjoitti:

        käsiä kaikille kädettömille.

        Neuvopa miten Elisan mobiililaajakaistani alkaa toimia kun tekninen tuki ei osaa neuvoa mitään. Niillä on ollut aikaa jo 2 kk. No, neuvo!


      • neuvoa
        kädellinen neuvoja kirjoitti:

        Neuvopa miten Elisan mobiililaajakaistani alkaa toimia kun tekninen tuki ei osaa neuvoa mitään. Niillä on ollut aikaa jo 2 kk. No, neuvo!

        Kerro nyt ensimmäiseksi käyttöjärjestelmä (XP Linux Windows 2000.. muu mikä ?) ja mikä modeemi sulla on ja varsinkin missä väylässä se on kiinni (USB PCMCIA EXPRESSCARD PCI...) niin kyllä se saadaan varmasti toimimaan.


      • Vainö
        myymään kirjoitti:

        käsiä kaikille kädettömille.

        Laitapa viestiä osoitteeseen: vainolinna@yahoo.com, jos voit luvata, että saat homman pelittämään. Saat 100 euroa matkakulut, jos toimii ja maksat 100 euroa, jos ei toimi. Voin suostua isompaankin summaan, jos haluat tienata/hävitä.

        Modeemi pelitti perjantaina ja kaksi tuntia lauantaina, jonka jälkeen se ei ole toiminut. Meidän 300 hengen firman 3 henkinen mikrotuki ei saanut Elisa/Vodaphone-modeemia pelittämään IBM X 40 kanssa maanantain eikä tiistain aikana.


      • epister

        Itse olen kuullut ja kokenut päinvastaista. Kaksi meganen netti ei Hesassa toimi hyvin. Toimii paremmin Lempäälässä syrjässä.
        Samaa olen huomannut itselläni. 384kbs Saunalahdelta ja Uudessakaupungissa toimi loistavasti, tuli yli nopeuden rajan usein. Sama ei toimi Riihimäellä edes luvatulla nopeudella.
        Koneena Apple MacBook. Hesassa käytetty jotain Acerin Win konetta.


    • toiminut

      yhteys hyvin. Hommasin mobiilikaistan jo joulukuussa 2006, jolloin "modemiksi" sain Vodafonen tietoliikennekortin. Kotona 3g-alueella en kaipaa yhtään suurempaa nopeutta kuin nimellinen 1mb. Todellinen nopeus pyörii välillä 750-800kb/s. Mökillä asia onkin sitten eri juttu, kun ollaan gprs-alueella.

      • Kuuluisko

        Mökille sellanen 3G-lisäantenni, ja vois toimia sieltäkin.


      • lisäantennit
        Kuuluisko kirjoitti:

        Mökille sellanen 3G-lisäantenni, ja vois toimia sieltäkin.

        Eipä lisäantennista ole hyötyä jos mökki ei ole 3G alueella. Tuolloin yhteytenä on EDGE jonka teoreettinen max nopeus on muistaakseni 230kbps, käytännössä itselläni Edgellä nopeus on vaihdellut 100-150 kbps välillä. Ja tuo EDGE on siis GPRS verkon "lisäparannus" joka nopeuttaa datasiirtoa GPRS verkon alueella, käytännössä kaikki 3G laitteet tukevat sitä samoin kuin moni GPRS laite.

        Periaatteessa jos mökin lähellä on 3G tukiasema saattaisi siihen saada yhteyden paremmalla antennilla mutta tuolloin myös se GPRS verkon tukiasema saa paremman kuuluvuuden ja laite tuppaa kytkemään siihen tukiasemaan joka kuuluu parhaiten. Tietty suunta-antennilla voi koittaa vaimentaa GPRS tukiasemalta tulevaa signaalia ja vahvistaa 3G tukiasemalta tulevaa mutta menee vähän näpertelyksi....


    • hhy

      Käyttöliittymä pitää päivittää uuteen versioon. Myös minulla ei toiminut aluksi, mutta kun laite päivitettiin Kajaanin Elisassa niin yhteys alkoi toimia hienosti! Nopeus on ollut noin 220-260kbs kaupunkialueella noin 1,5km mastosta.

    • makra

      Olen Elokuusta lähtien tapellut Elisan mobiililaajakaistan kanssa, kun nopeudet jäävät reilusti alle luvatun. Olen ollut yhteydessä tekniseen tukeen noin viisi kertaa ja sieltä ei osata kertoa muuta kun, että "yleensä" nopeudet ovat olleet EDGE aluella n.150 kbit/s, minulla maksiminopeus on ollut lähetys n.35 kbit/s ja vastaanotto n.55 kbit/s. Eräs tuen neuvoja totesi että kyllä noin alhaiset nopeudet ovat selvä sopimuksen irtisanomisen perusta. Nyt sitten on taisteltu asiakasneuvojien kanssa irtisanomisesta. Kolmen soittokerran jälkeen eräs asiakasneuvoja osasi sanoa. että pitää tehdä reklamaatio asiasta, joka sitten tehtiinkin. Muut neuvojat sanoivat pistävänsä asian eteenpäin ja ilmoittavansa sähköpostilla, mitään ei kuitenkaan kuulunut. Lisäksi viimesoitolla selvisi, että elisan järjestelmässä ei näkynyt mitään merkintää aiemmista yhteydenotoista.

    • ei pidä paikkansa

      Kävin Elisan myymälässä ja kysyin toistuvia kysymyksiä tästä minulle uudesta mobiililaajakaistasta. Myyjä vakuutti, että yhden Megan yhteys toimii asuinalueellani moitteettomasti, myöskin www.elisa.fi/kuuluvuus -kartta näytti punaista (3G-alue) asuinalueelleni.

      No sitten tehtiin kaupat, eli kahden vuoden määräaikainen sopimus Vodafone -palikasta ja yhden Megan yhteydestä. Himassa aloin koittamaan systeemiä ja tietokoneen mukaan ollaan juuri ja juuri saatu yhteys GPRS:ään ja nopeudet olivat sen mukaisia.

      Tässä on kaksi vaihtoehtoa;
      a) Elisa laittaa asuinalueellani yhteyden kuntoon
      b) sopimus puretaan ja palikka palautetaan



      Tällä hetkellä olen helevetin tyytymätön noihin tyhjänpäiväisiin lupauksiin.

      • ei pidä paikkansa (osa2)

        Nonni, soitin Elisan asiakaspalveluun ja kerroin tilanteen. Neiti näppärä katsoi jostain kuuluvuus-kartastaan, että ei asuinalueeni olekaan 3G/UMTS -kuuluvuusalueella. Lisäksi hän sanoi,että osoitteessa www.elisa.fi/kuuluvuus oleva kartta ei ole ollenkaan sama, mitä niillä on siellä asiakaspalvelussa. Elikä Elisa Shopissa myyjä,jonka kanssa asioin, oli tietämätön asiasta ja myi tuotetta väärin väittämin.

        Asiakaspalvelun neiti näppärä oli erittäin pahoillaan tapahtuneesta ja reklamaation lisäki laittoi järjestelmään kysymysmerkille sopimuksen purun.


        Jos yhteys ei ala toimimaan, sopimus puretaan.


      • väsynyt ja kiukkuinen asiakas
        ei pidä paikkansa (osa2) kirjoitti:

        Nonni, soitin Elisan asiakaspalveluun ja kerroin tilanteen. Neiti näppärä katsoi jostain kuuluvuus-kartastaan, että ei asuinalueeni olekaan 3G/UMTS -kuuluvuusalueella. Lisäksi hän sanoi,että osoitteessa www.elisa.fi/kuuluvuus oleva kartta ei ole ollenkaan sama, mitä niillä on siellä asiakaspalvelussa. Elikä Elisa Shopissa myyjä,jonka kanssa asioin, oli tietämätön asiasta ja myi tuotetta väärin väittämin.

        Asiakaspalvelun neiti näppärä oli erittäin pahoillaan tapahtuneesta ja reklamaation lisäki laittoi järjestelmään kysymysmerkille sopimuksen purun.


        Jos yhteys ei ala toimimaan, sopimus puretaan.

        Syksyllä muutin uuteen kaupunkiin ja tarvitsin luonnollisesti uuden nettiliittymän. Kävin kaikissa mahdollisissa liikkeissä ja yritin saada tutun ja turvallisen laajakaistayhteyden, mutta mm. DNA:n ja Elisan myyjät naurahtivat huvittuneina minulle ja totesivat ylimielisinä, etteivät myy enää sellaisia vanhanaikaisia tuotteita. Nykypäivän kova sana on nimittäin Mokkula. Tuijotettuani Mokkulaa kolmisen kuukautta, täytyy sanoa, että Nyt riittää. Haluan luotettavan ja toimivan yhteyden. En sanoisi tätä teknologian mullistukseksi, vaan lähinnä suureksi regressioksi takaisin keskiaikaiseen tilaan. Yhteyden piti olla vanhaa yhteyttäni (512 kb) nopeampi, sillä haluasin ylellisyyttä ja valitsin yksimegaisen tällä kertaa, mutta se on vanhaa huomattavasti hitaampi. Asun 3G alueella, eikä se vaikuta mitenkään asiaan. Kun Mokkula on "parhaimillaan" eli turkoosi valo palaa, se avaa sivuja yhtä nopeasti kuin yhteyksien veteraani puhelinverkkoyhteys olisi avannut. Vika ei ole myöskään tietokoneessa, sillä koneeni on uunituore huippukone, ja olen myöskin asentanut uuden Vodafonen ohjelman. Netti toimii muutamia minuutteja ja katkeaa kymmeniksi minuuteiksi. Joka päivä. Nettitilassa lukee, että "rajoitettu yhteys" tai "vain paikallinen yhteys". Käsittääkseni internet luotiin yhdistämään, jolloin Mokkulan paikallinen yhteys on kuin kännykkä, jolla ei voida soittaa ja johon ei voida soittaa.

        Kyllä, olen soittanut kaikkiin mahdollisiin tukiin ja siellä sitten sanottiin, että voin laittaa Elisalle reklamaation, jolloin sopimus voidaan irtisanoa. Asiakasta maltillisempi asiakaspalvelija sanoi asiallisesti, että Mokkulasta jäljelle jäävä hinta pitää tietysti maksaa. Miksi ihmeessä haluaisin maksaa Mokkulasta 110 euroa, jos se ei toimi? Kahden vuoden sopimus tehtiin olettaen, että Mokkula toimii sopimusten mukaan. Mutta nyt kun se ei toimi, mielestäni minun ja kaikkien muidenkin asiasta kärsivien pitäisi voida palauttaa tuote, joka ei vastaa annettuja lupauksia. Mitä modeemilla tekee, jos ei ole yhteyttä? Elisan pitäisi ottaa vastuu asiasta ja hyvittää asia jotenkin asiakkailleen. Eihän tässä ole mitään mieltä. Harmittaa suuresti, että kaiken lisäksi kyseistä tuotetta mainostetaan ja markkinoidaan niin näkyvästi. :S


      • sopimuksen
        väsynyt ja kiukkuinen asiakas kirjoitti:

        Syksyllä muutin uuteen kaupunkiin ja tarvitsin luonnollisesti uuden nettiliittymän. Kävin kaikissa mahdollisissa liikkeissä ja yritin saada tutun ja turvallisen laajakaistayhteyden, mutta mm. DNA:n ja Elisan myyjät naurahtivat huvittuneina minulle ja totesivat ylimielisinä, etteivät myy enää sellaisia vanhanaikaisia tuotteita. Nykypäivän kova sana on nimittäin Mokkula. Tuijotettuani Mokkulaa kolmisen kuukautta, täytyy sanoa, että Nyt riittää. Haluan luotettavan ja toimivan yhteyden. En sanoisi tätä teknologian mullistukseksi, vaan lähinnä suureksi regressioksi takaisin keskiaikaiseen tilaan. Yhteyden piti olla vanhaa yhteyttäni (512 kb) nopeampi, sillä haluasin ylellisyyttä ja valitsin yksimegaisen tällä kertaa, mutta se on vanhaa huomattavasti hitaampi. Asun 3G alueella, eikä se vaikuta mitenkään asiaan. Kun Mokkula on "parhaimillaan" eli turkoosi valo palaa, se avaa sivuja yhtä nopeasti kuin yhteyksien veteraani puhelinverkkoyhteys olisi avannut. Vika ei ole myöskään tietokoneessa, sillä koneeni on uunituore huippukone, ja olen myöskin asentanut uuden Vodafonen ohjelman. Netti toimii muutamia minuutteja ja katkeaa kymmeniksi minuuteiksi. Joka päivä. Nettitilassa lukee, että "rajoitettu yhteys" tai "vain paikallinen yhteys". Käsittääkseni internet luotiin yhdistämään, jolloin Mokkulan paikallinen yhteys on kuin kännykkä, jolla ei voida soittaa ja johon ei voida soittaa.

        Kyllä, olen soittanut kaikkiin mahdollisiin tukiin ja siellä sitten sanottiin, että voin laittaa Elisalle reklamaation, jolloin sopimus voidaan irtisanoa. Asiakasta maltillisempi asiakaspalvelija sanoi asiallisesti, että Mokkulasta jäljelle jäävä hinta pitää tietysti maksaa. Miksi ihmeessä haluaisin maksaa Mokkulasta 110 euroa, jos se ei toimi? Kahden vuoden sopimus tehtiin olettaen, että Mokkula toimii sopimusten mukaan. Mutta nyt kun se ei toimi, mielestäni minun ja kaikkien muidenkin asiasta kärsivien pitäisi voida palauttaa tuote, joka ei vastaa annettuja lupauksia. Mitä modeemilla tekee, jos ei ole yhteyttä? Elisan pitäisi ottaa vastuu asiasta ja hyvittää asia jotenkin asiakkailleen. Eihän tässä ole mitään mieltä. Harmittaa suuresti, että kaiken lisäksi kyseistä tuotetta mainostetaan ja markkinoidaan niin näkyvästi. :S

        Eli Minä aion mennä Elisaan sopimuksen purkuun nyt tulevalla viikolla. Katotaan mitä setä siellä liikkeessä sanoo. Menen sinne sellasella asenteella, että mulla ei ole mikään kiire sieltä pois.

        Voin raportoida tänne sitten myöhemmin tuloksista.


      • Elisan as.palvelusta
        sopimuksen kirjoitti:

        Eli Minä aion mennä Elisaan sopimuksen purkuun nyt tulevalla viikolla. Katotaan mitä setä siellä liikkeessä sanoo. Menen sinne sellasella asenteella, että mulla ei ole mikään kiire sieltä pois.

        Voin raportoida tänne sitten myöhemmin tuloksista.

        Eli Elisalta tuli tämmönen vastaus:

        "Hei xxxx,

        kiitos yhteydenotostasi tekniseen asiakastukeemme koskien 3G -kuuluvuutta.

        Saimme teknisestä tuesta tiedon, että kotiosoitteesi kuuluu 3G -katvealueeseen ja tämän vuoksi haluaisit purkaa määräaikaisen Mobiililaajakaistapaketti -sopimuksesi niin, että haluat kuitenkin pitää sopimukseen kuuluvan tietokoneen ja USB -modeemin.

        Koetin tavoittaa sinua puhelimitsi kertoakseni, että olen nyt välittänyt irtisanomispyyntösi kirjallisten reklamaatioiden käsittelyyn, jota kautta määräaikaisten sopimuksien irtisanomisia käsitellään. Reklamaatioiden käsittely on hieman ruuhkautunut ja vastausaika on tällä hetkellä noin 9 viikkoa. Saat vastauksen sähköpostitse ilmoittamaasi osoitteeseen xxx@kotikone.fi."


      • erityisesti
        Elisan as.palvelusta kirjoitti:

        Eli Elisalta tuli tämmönen vastaus:

        "Hei xxxx,

        kiitos yhteydenotostasi tekniseen asiakastukeemme koskien 3G -kuuluvuutta.

        Saimme teknisestä tuesta tiedon, että kotiosoitteesi kuuluu 3G -katvealueeseen ja tämän vuoksi haluaisit purkaa määräaikaisen Mobiililaajakaistapaketti -sopimuksesi niin, että haluat kuitenkin pitää sopimukseen kuuluvan tietokoneen ja USB -modeemin.

        Koetin tavoittaa sinua puhelimitsi kertoakseni, että olen nyt välittänyt irtisanomispyyntösi kirjallisten reklamaatioiden käsittelyyn, jota kautta määräaikaisten sopimuksien irtisanomisia käsitellään. Reklamaatioiden käsittely on hieman ruuhkautunut ja vastausaika on tällä hetkellä noin 9 viikkoa. Saat vastauksen sähköpostitse ilmoittamaasi osoitteeseen xxx@kotikone.fi."

        Erityisen mielenkkintoiseksi asian tekee tuo reklamaatioruuhka! Olen itse tehnyt Elisalle reklamaation kuukausi sitten, enkä ole saanut vastausta vielä.
        Elisa kämmi puhelimeni kanssa oikein urakalla ja olen valmis menemään asiasta kuluttaja-asiamiehen luo, jos muu ei auta.


      • omistaja dna
        erityisesti kirjoitti:

        Erityisen mielenkkintoiseksi asian tekee tuo reklamaatioruuhka! Olen itse tehnyt Elisalle reklamaation kuukausi sitten, enkä ole saanut vastausta vielä.
        Elisa kämmi puhelimeni kanssa oikein urakalla ja olen valmis menemään asiasta kuluttaja-asiamiehen luo, jos muu ei auta.

        Hankin DNA-konsernin "mokkulan" 1 MB yhteydellä. Aluksi edellämainittu toimimattomuus vaivasi minuakin ja vain mokkulan kova korvaushinta esti minua heittämästä koko roskaa seinään.
        Muutama tunti vierähti toimivuuden optimoinnin suhteen, mutta lopulta sain ko. palikan toimimaan kuin raitatukkamyyjä oli luvannut. Vaati vain palomuurin vaihdon sellaiseen, joka hyväksyy yhteyden kakistelematta. Nyt kaistanopeus 100-130kt/s eli teoreettinen maksiminopeus on saavutettu...

        Älkää menettäkö uskoanne, veljet;), sillä toivoa on...


      • lapinleuku
        omistaja dna kirjoitti:

        Hankin DNA-konsernin "mokkulan" 1 MB yhteydellä. Aluksi edellämainittu toimimattomuus vaivasi minuakin ja vain mokkulan kova korvaushinta esti minua heittämästä koko roskaa seinään.
        Muutama tunti vierähti toimivuuden optimoinnin suhteen, mutta lopulta sain ko. palikan toimimaan kuin raitatukkamyyjä oli luvannut. Vaati vain palomuurin vaihdon sellaiseen, joka hyväksyy yhteyden kakistelematta. Nyt kaistanopeus 100-130kt/s eli teoreettinen maksiminopeus on saavutettu...

        Älkää menettäkö uskoanne, veljet;), sillä toivoa on...

        Vaikuttais siltä, että 90% noista reklamaatioista on turhia.
        Porukka luulee että kun telkussa kaveri saa yhteyden funkkaamaan alle kolmessa sekunnissa, sama toteutuisi käytännössä normikuluttajalla.
        Kuten yllä, kone pitää säätää yhteyttä varten.

        Ja kuten teitä siellä etelässä on mokkulamiehiä about 300 neliökilometriä kohden, saattaa verkon slotit olla aika täynnä välillä :p

        Meillä täällä pohjoisessa tanssitaan ripaskaa, jos meganen adsl toimisi sen 600kbps/200kbps, ja hinta vaivaiset 37e (operaattori ku operaattori)


      • on..
        väsynyt ja kiukkuinen asiakas kirjoitti:

        Syksyllä muutin uuteen kaupunkiin ja tarvitsin luonnollisesti uuden nettiliittymän. Kävin kaikissa mahdollisissa liikkeissä ja yritin saada tutun ja turvallisen laajakaistayhteyden, mutta mm. DNA:n ja Elisan myyjät naurahtivat huvittuneina minulle ja totesivat ylimielisinä, etteivät myy enää sellaisia vanhanaikaisia tuotteita. Nykypäivän kova sana on nimittäin Mokkula. Tuijotettuani Mokkulaa kolmisen kuukautta, täytyy sanoa, että Nyt riittää. Haluan luotettavan ja toimivan yhteyden. En sanoisi tätä teknologian mullistukseksi, vaan lähinnä suureksi regressioksi takaisin keskiaikaiseen tilaan. Yhteyden piti olla vanhaa yhteyttäni (512 kb) nopeampi, sillä haluasin ylellisyyttä ja valitsin yksimegaisen tällä kertaa, mutta se on vanhaa huomattavasti hitaampi. Asun 3G alueella, eikä se vaikuta mitenkään asiaan. Kun Mokkula on "parhaimillaan" eli turkoosi valo palaa, se avaa sivuja yhtä nopeasti kuin yhteyksien veteraani puhelinverkkoyhteys olisi avannut. Vika ei ole myöskään tietokoneessa, sillä koneeni on uunituore huippukone, ja olen myöskin asentanut uuden Vodafonen ohjelman. Netti toimii muutamia minuutteja ja katkeaa kymmeniksi minuuteiksi. Joka päivä. Nettitilassa lukee, että "rajoitettu yhteys" tai "vain paikallinen yhteys". Käsittääkseni internet luotiin yhdistämään, jolloin Mokkulan paikallinen yhteys on kuin kännykkä, jolla ei voida soittaa ja johon ei voida soittaa.

        Kyllä, olen soittanut kaikkiin mahdollisiin tukiin ja siellä sitten sanottiin, että voin laittaa Elisalle reklamaation, jolloin sopimus voidaan irtisanoa. Asiakasta maltillisempi asiakaspalvelija sanoi asiallisesti, että Mokkulasta jäljelle jäävä hinta pitää tietysti maksaa. Miksi ihmeessä haluaisin maksaa Mokkulasta 110 euroa, jos se ei toimi? Kahden vuoden sopimus tehtiin olettaen, että Mokkula toimii sopimusten mukaan. Mutta nyt kun se ei toimi, mielestäni minun ja kaikkien muidenkin asiasta kärsivien pitäisi voida palauttaa tuote, joka ei vastaa annettuja lupauksia. Mitä modeemilla tekee, jos ei ole yhteyttä? Elisan pitäisi ottaa vastuu asiasta ja hyvittää asia jotenkin asiakkailleen. Eihän tässä ole mitään mieltä. Harmittaa suuresti, että kaiken lisäksi kyseistä tuotetta mainostetaan ja markkinoidaan niin näkyvästi. :S

        ...mokkula nopeudella 512...toimii todella hyvin. Sivut aukeaa nopeasti ja surffailu muutenkin sujuu vallan jouhevasti. Latausnopeuskin yli 512...eli hyvin toimii, eikä pätki.


      • mahtavaa palvelua
        väsynyt ja kiukkuinen asiakas kirjoitti:

        Syksyllä muutin uuteen kaupunkiin ja tarvitsin luonnollisesti uuden nettiliittymän. Kävin kaikissa mahdollisissa liikkeissä ja yritin saada tutun ja turvallisen laajakaistayhteyden, mutta mm. DNA:n ja Elisan myyjät naurahtivat huvittuneina minulle ja totesivat ylimielisinä, etteivät myy enää sellaisia vanhanaikaisia tuotteita. Nykypäivän kova sana on nimittäin Mokkula. Tuijotettuani Mokkulaa kolmisen kuukautta, täytyy sanoa, että Nyt riittää. Haluan luotettavan ja toimivan yhteyden. En sanoisi tätä teknologian mullistukseksi, vaan lähinnä suureksi regressioksi takaisin keskiaikaiseen tilaan. Yhteyden piti olla vanhaa yhteyttäni (512 kb) nopeampi, sillä haluasin ylellisyyttä ja valitsin yksimegaisen tällä kertaa, mutta se on vanhaa huomattavasti hitaampi. Asun 3G alueella, eikä se vaikuta mitenkään asiaan. Kun Mokkula on "parhaimillaan" eli turkoosi valo palaa, se avaa sivuja yhtä nopeasti kuin yhteyksien veteraani puhelinverkkoyhteys olisi avannut. Vika ei ole myöskään tietokoneessa, sillä koneeni on uunituore huippukone, ja olen myöskin asentanut uuden Vodafonen ohjelman. Netti toimii muutamia minuutteja ja katkeaa kymmeniksi minuuteiksi. Joka päivä. Nettitilassa lukee, että "rajoitettu yhteys" tai "vain paikallinen yhteys". Käsittääkseni internet luotiin yhdistämään, jolloin Mokkulan paikallinen yhteys on kuin kännykkä, jolla ei voida soittaa ja johon ei voida soittaa.

        Kyllä, olen soittanut kaikkiin mahdollisiin tukiin ja siellä sitten sanottiin, että voin laittaa Elisalle reklamaation, jolloin sopimus voidaan irtisanoa. Asiakasta maltillisempi asiakaspalvelija sanoi asiallisesti, että Mokkulasta jäljelle jäävä hinta pitää tietysti maksaa. Miksi ihmeessä haluaisin maksaa Mokkulasta 110 euroa, jos se ei toimi? Kahden vuoden sopimus tehtiin olettaen, että Mokkula toimii sopimusten mukaan. Mutta nyt kun se ei toimi, mielestäni minun ja kaikkien muidenkin asiasta kärsivien pitäisi voida palauttaa tuote, joka ei vastaa annettuja lupauksia. Mitä modeemilla tekee, jos ei ole yhteyttä? Elisan pitäisi ottaa vastuu asiasta ja hyvittää asia jotenkin asiakkailleen. Eihän tässä ole mitään mieltä. Harmittaa suuresti, että kaiken lisäksi kyseistä tuotetta mainostetaan ja markkinoidaan niin näkyvästi. :S

        Iltaa!
        otin eilen tosat DNA.lta tähä mökille tämmösen 380kbs mokkulan ku ei satuta olemaan 3g alueella.. eiks toi 380kbs tarkota about 38KB/s??

        mulla on tääl 100% signaali tossa anteenissa ja tavaraa saan maksimissaan 10kb/s.. ja toiki heittelee aivan uskomattomasti toi nopeus.. ei pysy hetkeekään paikallaan vaikka kuuluvuudet on maksimissaan.. en voi kyllä suositella kenellekkään tätä shittiä.


      • kuuluvuuskartan?
        ei pidä paikkansa (osa2) kirjoitti:

        Nonni, soitin Elisan asiakaspalveluun ja kerroin tilanteen. Neiti näppärä katsoi jostain kuuluvuus-kartastaan, että ei asuinalueeni olekaan 3G/UMTS -kuuluvuusalueella. Lisäksi hän sanoi,että osoitteessa www.elisa.fi/kuuluvuus oleva kartta ei ole ollenkaan sama, mitä niillä on siellä asiakaspalvelussa. Elikä Elisa Shopissa myyjä,jonka kanssa asioin, oli tietämätön asiasta ja myi tuotetta väärin väittämin.

        Asiakaspalvelun neiti näppärä oli erittäin pahoillaan tapahtuneesta ja reklamaation lisäki laittoi järjestelmään kysymysmerkille sopimuksen purun.


        Jos yhteys ei ala toimimaan, sopimus puretaan.

        .

        siis sen mikä kertoo todelliset asemat ja niiden vaikutusalueet

        .


    • kommentoija__

      Kyllä mobiililaajakaista toimii, jos on verkko saatavana. Kuitenkin näitä katvealueita aina löytyy. Tekniikka on vielä suhteellisen uutta ja verkkoa ollaan täydentämässä. Lähitulevaisuudessa verkko varmasti tulee olemaan entistä kattavampi. Elisalla verkko on käsittääkseni Suomen parhain verrattuna muihin operaattoreihin.

      Kuitenkin mobiililaajakaista on tarkoitettu liikkuvalle ihmiselle, joka ei käytä internetiä kiinteässä paikassa.

      • yksi näistä

        katvealueista on sitten helsingin keskustassa, koska täällä ei ainakaan toimi.


    • Conny Carlsson

      Hain pahaa-aavistamattomana Elisan mobiililaajakaistan, liittymän piti aueta 1. tammikuuta. Liittymä ei kuitenkaan toiminut vielä 3.1., joten soitin asiakaspalveluun. Sanoivat, että on tapahtunut tekninen virhe ja että liittymä aukeaisin 8.1. tienoilla.

      9.1. soitin taas asiakaspalveluun, liittymä ei ollut vieläkään avautunut. Sanoivat, että 15.1. aukeaa.

      16.1. liittymä ei ollut vieläkään auennut, soitin taas asiakaspalveluun ja sanoin sopimuksen irti. HAH! Onneksi en joutunut mobiililaajakaistan loukkuun. Nyt elän ilman internet-liittymää, kiitos Elisan. :)

    • 3x-p3rtt1

      Pakko on kommentoida tähän luettuani koko ketjun. Ärsyttää kun ihmiset eivät osaa käyttää konettaan ja sitten syytetään palveluntarjoajaa ja reklamoidaan. Sitten kun tarvitsisi soittaa asiakaspalveluun esimerkiksi osoitteenmuutoksen takia, ei se onnistu kun sen tukkivat nämä kädettömät ihmiset jotka soittavat sinne palveluntarjoajasta johtumattomasta syystä.
      Itselläni on seuraavia kokemuksia elisan mobiililaajakaistasta: Kävin tekemässä paikallisessa liikkeessa 1mb/s mobiililaajakaistasopimuksen. Seuraavana päivänä tökkäsin kokeilumielessä laitteen koneeseen kiinni, kone tunnisti "mokkulan" ja asensi tikulta yhteysohjelman koneeseen. Yllätyksekseni havaitsin yhteyden olevan jo toiminnassa. Testasin yhteyden nopeutta ja havaitsin sen olevan jopa aikaisempaa ADSL liittymääni nopeampi, 1mb/s yhteys siirtää noin 120kt/s!
      Aivan esimerkillista palvelua mielestäni. Eikä nopeusongelmia ole ollut. 3G verkon ulkopuolella liikkuessani nopeus vaihtelee yleensä noin 10-40 kt/s siirtonopeuksissa joka on tälläiselle Analogimodeemiaikakaudella eläneelle aivan riittävä.
      Mielestäni tämä mobiililaajakaista on aivan mullistava juttu kun yhteyden saa mukaan jokapaikkaan eikä ole todellakaan hinnalla pilattu. 1mb/s yhteys riittää peruskäyttäjälle aivan loistavasti kaikkeen käyttöön ja maksaa 20e kuussa. Ainut huono puoli minkä olen mobiiliyhteydessä havainnut on sen tarjoama huono vasteaika, sinänsä ymmärrettävää kun ottaa huomioon että paketit joutuvat tekemään hieman pidemmän lenkin kuin normi DSL yhteydessä, mutta ei ainakaan itse tullut ajateltua yhteyttä ottaessa. Näinolleen yhteys soveltuu huonosti esim. pelaamiseen.

      • Lapin Leuku

        No ostin sitten HSDPA modeemin ja elisan 512 liittymän ADSL:n rinnalle testiksi kun ei saanu tarpeeksi tietoa ja vertailua näiden välillä.

        Noh, asennus oli helppoa. xp:n palomuuri päälle ja menoksi.
        Asun elisan kuuluvuuskartan mukaan 3g/hsdpa alueella. raja-alue ja kivitalo ehkä vaimentaa yhteyttä, ei täysiä palkkeja signaalimittarissa.

        Ping www.google.fi antaa keskiarvoksi n.250ms, mikä säikäytti aluksi. www.speedtest.net antaa 560kt/s ja 150kt/s. Aika hyvin kun ei signaali paras mahdollinen.

        Sitten ohjelmilla testaaminen, µtorrent lataa ihan mukavasti 20-40kt/s (adsl 66kt/s max). Emule on oletetusti lowid, portit estetty. Lataa kumminkin 20-30kt/s, mutta lähteitä ei löydy lähes ollenkaan. Emulen käyttäminen siis erittäin hidasta/mahdotonta.

        *Wolfenstein: Enemy Territory:ssa pingi 110-150ms, joskus 250ms piikkejä. Ainakin meikäläisellä pelaaminen luonnistuu kuten ennenkin (adsl 50-70ms)(tätä ihmetettelen, miksi googleen pingaaminen tuplaa ms:t)

        *LFS alpha: Ei eroa adsl:ään.
        *Test Drive Unlimited: Ei eroa adsl:ään (xp:n palomuuri ei tartte omia porttiohjauksia)

        Nämä siis online-pelejä.

        Muuta en vielä ole kerennyt testaamaan.
        Voin vain sanoa että LOISTAVA ostos, kun hinta 14,90e/kk! Internetin peruskäytön, surffaamisen yms. ja pelaamisen takia voi minun mielestä adsl:stä luopua kokonaan. Jos jotain täytyy imuttaa ja torrenttien kans sinut, voi tätä suositella. Nopeudesta joutuu tinkimään ton µtorrentin kans, mut mulle ainakin toi 20-40kt/s riittää mainiosti. Eipähän rasita verkkoa turhan kovasti.

        Sähköäkin tämä kapula säästää verrattuna adsl motukkaan ja wlan reitittimeen, eikä tartte johtojen kans tapella. Sinne vaan huuto.nettiin vanhat romut. Elisan myyjän mukaan tänne pohjoiseen elisa lisää tukiasemia reilusti 2008, kuuluvuudetkin paranee vielä.

        Laittakaas lisää omia kokemuksia mokkulahommista, ja vähän nopeus/viive statsia että voi vertailla :p


      • kun sulla

        toimii moitteettomasti tuote nii sillon se pakosta toimii kaikilla muillakin ja kaikkien reklamaatiot on turhia. Hyvä että selvis tämäki asia.


    • SAMI L.

      Tilasin elisalta mobiililaajakaista paketin. E220 modeemi ja sim kortti saapui pian perille. Asennus tuotti suuria vaikeuksia kun mokkula ei asentunut XP:lle ilman kikkailuja. Lopulta sain mokkulan sitten asennettua ja yhteys toimi mutta todella hitaasti. Vaikka yhteydeksi näytti 3G tai 3G niin imurointinopeus oli luokkaa 15-20kt/s. eli todella hidas.

      Sain ongelman ratkaistua seuraavalla tavalla ja nyt toimii Elisa HSDPA moitteettomasti.

      Seuraavassa ohjeet mitä jouduin tekemään.

      1. Imuroi tuo softa saksankieliseltä sivulta (asentuu suomenkielellä) http://www.vodafone.de/hilfe-support/technischer-suppor t/97000.html

      2.Poista vodafonelite softa koneeltasi lisää/poista sovelluksesta ja sammuta kone ota motukka pois koneesta.

      3.Asenna tuo uusi softa koneelle ja laita motukka takaisin paikoilleen, kun vodafone lite haluaisi asentua uudelleen niin peruuta sen asennus sen jälkeen usbi löytää ajurit.

      4.Sen Jälkeen mene softan laitehallintaan ja valitse sieltä Huawei modeemi ja klikkaa se kohta aktiiviseksi klikkaa muokkaa valitse sieltä vain 3 g

      5.Lisäksi otin pin koodin kydelyn pois päältä joka tapahtuu seuraavasti Työkalut /pyydä pin siitä kruksi pois ja se vielä kysyy kerran piniä. Nyt noiden toimenpiteiden jälkeen kysyy vain kerran buutatessa yhdistetäänkö elisa 3 g verkkoon.

      6.Paina yhdistä ja kohta nakkaa elisa HSDPA:n päälle.

      Toivottavasti näistä ohjeista on jollekkin apua.

      • henkka

        Pitääpä kokeilla tuota ohjetta. Itsellä kyllä nopeudessa ei oo mitään ongelmaa, mutta yhteys katkoo parhaimmillaan vartin välein. Kun yrittää yhdistää uudelleen, valittaa kone yhteysvirhettä, että modeemi on jo käytössä jne. Kun käyttää mokkulan irti koneesta niin taas toimii ainakin vähän aikaa. Ja Elisan sivuilla olevat ohjeet ei tätä ongelma ole poistaneet, kokeiltu on.


      • noup

        No, ei toiminut neuvosi hyvät...
        linkki ei johda mihinkään. Olen yrittänyt päivittää vmc lite modeemia, mutta ei onnistu elisan sivujen kautta ainakaan vistaan. Elisan ohjeet ovat, että vie kone pitäjämäelle heidän johonkin tukeen!!!!
        Olen lopen kyllästynyt yhteyden jatkuvaan takkuiluun ja kaikkiin jo keskusteluissa mainittuihin mötikän metkuihin. Ostin koko jutun noin kuukausi sitten ja heti oli valmiina vanha versio, jota ei nyt sitten hyvällä eikä pahalla saa toimimaan. Kiitos, neuvoista, mutta linkki ei siis toimi. Täytyy siis jatkaa avun etsimistä tai yksinkertaisesti vaihtaa firmaa, jos nyt siitäkään on apua.


      • SAMI L.
        noup kirjoitti:

        No, ei toiminut neuvosi hyvät...
        linkki ei johda mihinkään. Olen yrittänyt päivittää vmc lite modeemia, mutta ei onnistu elisan sivujen kautta ainakaan vistaan. Elisan ohjeet ovat, että vie kone pitäjämäelle heidän johonkin tukeen!!!!
        Olen lopen kyllästynyt yhteyden jatkuvaan takkuiluun ja kaikkiin jo keskusteluissa mainittuihin mötikän metkuihin. Ostin koko jutun noin kuukausi sitten ja heti oli valmiina vanha versio, jota ei nyt sitten hyvällä eikä pahalla saa toimimaan. Kiitos, neuvoista, mutta linkki ei siis toimi. Täytyy siis jatkaa avun etsimistä tai yksinkertaisesti vaihtaa firmaa, jos nyt siitäkään on apua.

        Tässä uusi linkki.

        http://www.vodafone.de/hilfe-support/technischer-support/97000.html


      • bebak

        Kyllä nyt toimii hyvin. Kiitos ohjeesta


      • mmmmmm3

        terve niin mä oon ostamassa kannettavaa jossa on windows vista ja elisan mokkulan jossa on nopeus 1mbit niin toimiiko nämä mokkulat kannettavilla jossa on vista


      • Testaaja1123

        Toimii. Testasin miten neuvoit ja kyllä toimii.
        Ostin 5megasen mobiililaajakaistan joka hiihti 50kb/s. Onneksi löysin tämän artikkelin.
        Tosiaan oli muutama ongelma verkonlöytämisessä mutta loppujen lopuksi se löysi sen.
        Asensin sen Vistan päälle eli tämä juju toimii sekä XP että Vistalla.


      • Huawei 169

        Kiitos vinkistä, latasin softan Vodafonen sivuilta ja asensin. huomautan vain että kaikkia välivaiheita ei tarvitse tehdä (tapaus Win Vista, ehkä eri Win XP)muuta kuin 1. asentaa softa ja mokkula pois 2. kun kone on bootannut---laita mokkula kiinni 3. Vodafone softa tunnistaa heti ajurit ja yhdistä 3g...ja nyt toimii kuin unelma....Kyllä Elisan porukkaa pitäs käydä kädestä pitäen neuvomassa...aika harhaanjohtavaa mobiilikaistamyyntiä...ajatellen että joku mummo haluaa mokkulalla päästä nettiin...Kiitos linkeistä, suosittelen tätä Elisa mokkula käyttäjille ehdottomasti! TOIMII!!!


    • ariel57

      Soitin juuri Elisan teknisen tukeen (oli piiiiitkäää jonotus tietty) ja kertoivat että ko. mobiililaajakaistalla en voi korvata nykyistä langatonta modeemia, jossa siis piuhasta tulee adsl koneeseen ja siitä se lähtee pöytäkoneeseen piuhalla ja läppäriin ilman piuhaa.

      Pitäisi olla kumpaankin koneeseen oma mobiili, jotta ei kannata.

      Miksei Elisa pistä tästä tietoa sivuilleen?

      Tosin tätä palstaa odotellessani lueskellessani päädyin muutenkin epäröimään koko mobiililaajakaistaa. Vaikka olishan se näppärää ottaa kannettavaan verkko mukaan lomalle lähtiessä. Mutta ehkä sitten joskus kun systeemi kehittyy..

    • T.....

      Itsekin menin solmimaan kyseisen 24 kk määräaikaisen sopimuksen Elisan kanssa, sillä eräs sukulaiseni oli laittanut kyseisen yhteyden. No pari päivää sitten testailin omaani ja kyllä täytyy sanoa, että vaikka olen ns. punaisella 3G alueella ovat nopeudet mokkulalla parhaimmillaan 300-770 kbit/s. Yhteys on kuitenkin melko epävarma, sillä se pätkii, jolloin esim. joidenkin nettisivujen lataaminen kestää tuskallisen kauan, videoista puhumattakaan. Päädyinkin siihen lopputulokseen, että tämä 1 megan nopeus soveltuu ainoastaan tavalliselle nettisurffaajalle, joka ei videoita netistä katsele.

      Tulin siihen lopputulokseen, että vaihdan takaisin kaapeli laajakaistaan. Soitin Elisan asiakaspalveluun ja koska eivät osanneet mihinkään kysymykseen oikein sanoa mitään yhdistivät sitten tekniseen tukeen, jossa kaveri kyseli rutiini kysymykset ja otti vikailmoitukset ylös, jonka jälkeen sanoi, että Elisalta ollaan yhteydessä ja jos vastaus vikailmoituksiin ei miellytä voin tehdä reklamaation Elisalle ja irtisanoa liittymän, koska se ei todellakaan sovellu omaan käyttööni saati ole sitä mitä luvattiin.

      Teksnisessäkin tuessa kaveri kertoi, että verkko on aika kovalla käytöllä, joten 300-600 kbit/s on hyvä nopeus. Aikovat kuulemma tämän vuoden aikana tehdä verkkoon parannuksia, jotta tuo 1mbit yhteys toimisi luvatulla tavalla. Myymälässäkin väittivät, että mobiililaajakaista on varteenotettava vaihtoehto tavalliseen 1m/256 kaapeliin verrattuna.

      No ainahan ne oppirahat on joskus maksettava, mutta tulevaisuudessa tietää olla vähän varovaisempi "uuden" tekniikan perässä juoksennellessa. Katsellaan sitten vuoden parin päästä jos yrittäisi tuota mobiililaajakaistaa uudestaan.

    • mobiililaajakaistat

      katso mobiililaajakaistojen vertailu:
      www.mobiililaajakaistat.com

      • tyhmis

        monta kertaa. tätä keskusteluakin lukiessa yhteys katkesi kolme kertaa, tulee teksti "varmista ettei muut ohjelmat käytä yhteyttä" tai jotain siihen suuntaan.

        voisiko joku kertoa mitä teen? ja silleen jotta minä tajuan (heh olen blondi nainen)


      • pätkii
        tyhmis kirjoitti:

        monta kertaa. tätä keskusteluakin lukiessa yhteys katkesi kolme kertaa, tulee teksti "varmista ettei muut ohjelmat käytä yhteyttä" tai jotain siihen suuntaan.

        voisiko joku kertoa mitä teen? ja silleen jotta minä tajuan (heh olen blondi nainen)

        juu taitaa olla valtakunnallinen vika ollut jo viime viikosta asti..tutkivat kuulemma asiaa...


      • prkl...
        pätkii kirjoitti:

        juu taitaa olla valtakunnallinen vika ollut jo viime viikosta asti..tutkivat kuulemma asiaa...

        Nyt 1,5 kk käyttäny elisan mobiilia laajakaistaa. Pääasiassa toiminu ihan kohtuullisesti. Käytän vehettä iltaisin, ja joka ilta vähintään muutaman kerran katkasee yhteyden. nyt menee kuitenkin hermot ku ei pysy viittä minuuttia päällä. ei päässy tekniseen tukeenkaan. pistin viestiä asiakaspalveluun, jos ne ottais sitte sieltä yhteyttä kun sinne suuntaan ei ite pääse...


      • langaton paska
        prkl... kirjoitti:

        Nyt 1,5 kk käyttäny elisan mobiilia laajakaistaa. Pääasiassa toiminu ihan kohtuullisesti. Käytän vehettä iltaisin, ja joka ilta vähintään muutaman kerran katkasee yhteyden. nyt menee kuitenkin hermot ku ei pysy viittä minuuttia päällä. ei päässy tekniseen tukeenkaan. pistin viestiä asiakaspalveluun, jos ne ottais sitte sieltä yhteyttä kun sinne suuntaan ei ite pääse...

        Juu ei toimi elisan mobiili, ei huonostikkaan pätkii yhteydet poikki koko ajan. Muuten ei haittais mutta ei pääse pelaamaan pokeria, prkl.


      • prkl...
        prkl... kirjoitti:

        Nyt 1,5 kk käyttäny elisan mobiilia laajakaistaa. Pääasiassa toiminu ihan kohtuullisesti. Käytän vehettä iltaisin, ja joka ilta vähintään muutaman kerran katkasee yhteyden. nyt menee kuitenkin hermot ku ei pysy viittä minuuttia päällä. ei päässy tekniseen tukeenkaan. pistin viestiä asiakaspalveluun, jos ne ottais sitte sieltä yhteyttä kun sinne suuntaan ei ite pääse...

        Soittivat tänää Elisalta, niiku "pätkii" sanoikin, pahoitteli, että valtakunnallinen vika 3g verkossa, jota koittavat kovasti korjata


      • ,.......
        prkl... kirjoitti:

        Soittivat tänää Elisalta, niiku "pätkii" sanoikin, pahoitteli, että valtakunnallinen vika 3g verkossa, jota koittavat kovasti korjata

        Kummallista purnaamista, minulla (en asu pääkaupunkia lähelläkään, mutta kaupungin keskustassa kyllä) toimii vallan mainiosti mobiililaajakaista 1M. Asentui ilman mitään ongelmia eikä ole sen jälkeen ollut vaikeuksia. 2 viikon koeaika tuli ja meni, hyvä niin. Neuvoivat liikkeessä kokeilemaan 2 usb-porttia vaativaa piuhaa, jos ei sillä lyhyemmällä toimi, mutta ei tarvinnut tehdä sitäkään.


    • Nimetön

      Mulla on 1,5 vuoden käytön jälkeen ilmaantunut Vodafonen mokkulan kanssa uudelleen asentamista vaativa ongelma.
      Yhteys ei siis kytkeydy irrottamalla ja liittämällä mokkula tai mokkulan kuvakkeesta. Saattaa ilmoittaa jostakin Runtime error tai Yhteysvirhe: Modeemi on ilmoittanut virheestä.
      Eikä saa toimimaan muuten kuin poistamalla Vodafone ja asentamalla uudelleen, minkä jälkeen saattaa toimia päivän tai pari.

    • puskaradio.org
      • EDGE9586034958

        Asun katvealueella Oulun läänissä. Ostin Elisa 256Mt mobiililaajakaistan, jota olen käyttänyt nyt 6kk. Olen ollut tyytyväinen itse nettitikun toimintaan, mutta yhteys ei pelaa ilman lisäantennia. Tällä hetkellä piiskamalli antaa 50Mt nopeuden ja yhden kerran olen päässyt sillä kaikkein nopeimpaan luokkaan, jolloin palaa sininen valo. Se oli huippunopea silloin mielestäni. Olen harkinnut GSM harava-antennin ostamista. Käyttöjärjestelminä käytän Windows Vistaa sekä Linux Ubuntu 8.10. Jälkimmäisessä käyttiksessä mobiililaajakaista toimii vielä nopeammin kuin Vistassa. Asentaminen molempiin tapahtui "heittämällä".


    • Alaric

      en ymmärrä mikä hinku noilla operaattoreilla on myydä tota mokkulaa jos kerta puhelinmastoissa ei riitä kaistat nykyisiinkään asiakkaisiin?!?!?!!? tuleehan siinä säästöjä kun ei tarvitse päivittää tekniikkaa, vastataan vain että "lähitulevaisuudessa ei ole tulossa päivityksiä" ja samaan aikaan mainokset huutaa hoosiannaa kun "Mokkula on hyvä ja paras".

      asiakkaita viedään taas kuin pässiä narussa ja kukaan ei tee asialle mitään.

      itse sain peruttua eilen mokkulan eilen, onneksi. eivät meinanneet ensin irtisanoa mutta kun ei luovuta ja tarpeeksi uhkailee oikeusasiamiehellä niin alkoivat pikkuhiljaa muuttamaan kantaansa. Se on halvempaa operaattorille vaihtaa liittymä vaikka kiinteään adsl:ään ja pitää maksava asiakas kuin käyttää lukemattomia työtunteja siihen että tapellaan asiakkaan kanssa joka sitten vielä menetetään kilpailevalle. he eivät ole vielä vain huomanneet sitä, ja jos ovat niin he toivovat että asiakkaat eivät huomaa sitä. Jos jokainen tyytymätön mokkulasiakas alkaisi soittaa 10min päivässä aspaan tästä asiasta niin nykyinen mokkulabisnes ei olisi enää niin kannattavaa.

    • arja77

      elisan huawei koneessa ja puolisen vuotta hyvin toiminut. nyt viimeiset pari viikkoa nettiyhteys ei kestä kuin pari minuuttia ja sitten menee poikki. Mobile partner näyttäisi että yhteys on päällä, mutta eipä ole. Elisa avustaja-hommelinkin latasin, no eipä siitä mitään iloa ollut. Joka kerta vain käskee sulkemaan ohjelmat, irroittamaan ubs ja aloittamaan alusta, kivapa sitä on 10 päivässä tehdä.. Elisan chati-asiakaspalvelu kerkesi neuvomaan ohjelman poiston ja uudelleen asennuksen ennen kuin yhteys katkesi.
      Onko neuvoja mitä pitäisi tehdä? Muilla samoja ongelmia?

      • Pää tötteröllä

        Samat ongelmat minulla kuin 'pätkii kovasti' -kirjoittajalla. Olen 28.12.2009 kirjoittanut asiasta Elisan asiakastukeen. Menee hermot, kun 2 minuutin välein katkeilee, ei riipu onko aamu, ilta tai yö. Nyt syksyn aikana lisääntynyt vika. Edes lentolippuja ei saa tilattuja loppuun, eikä tiedä mihin asti tieto on mennyt, kun katkeaa. Ollut kyllä sitä ennenkin katkoja, mutta ei näin käsittämättömän tiheästi. Taidan viedä kannettavani sinne asiakaspalveluun Tampereella. Jos vuoden olen tätä sietänyt, ei mielestäni pidä ottaa mitään lisämaksua.

        Ei missään saa näin huonoa tuotetta myydä kuin näköjään mokkuloita....ja asiakaspalvelusta vastataan kun jaksetaan, ihan arvausmentaliteetilla. Luulisi että heillä olisi tietoa, mistä eri asioista voi johtua. Suomi on täynnä koulutettuja IT-ja mobiili-ihmisiä....
        Teitkö jotain jo koneellesi, 'pätkii kovasti'?
        Tätäkin pätkää kirjoittaessani katkesi 2x ......nopeuteni 512


    • Vituuntunut ihminen2

      Nyt vittu oikeesti. Elisan 3G mobiililaajakaistaa käytän. Ja tän viestinkin kirjottaminen vie vittu tunnin koska yhteys pätkii koko ajan! Luvattu nopeus jopa 5 megaa ostettaessa. Todellisuudesa joskus yltänyt jopa siihen 2 megaan. Yleensä ei löydä nopeinta yhteyttävaan ruksuttelee rauhassa nopeudella 0-100 kbs. ONko elisan insinööriksi pääsyvaatimuksena että on täysi idiootti? Mitä vittu voi olla niin vaikeaa saada tätä toimimaan kunolla ja niinkuin on luvattu. Alkaa pikkuhiljaa riittää näiden vesipäiden touhu. Saatatn nysvärit tehkää jotain työtä elääksenne älkääkä keskittykä ihmisten kusettamiseen.

      • paskan möivät

        Mulla on 384kb mokkulayhteys. Vaihdoin viikko sitten megan yhteyteen kun tuskastuin hitauteen. Paraniko tilanne? No ei. Nopeus ei muuttunut mihinkään. Kuormitus kuulemma vaikuttaa nopeuteen... No miksei se kuormitus vaikuta sitten hintaan? Jos luvataan megan nopeus ja se on todellisuudessa 0,1 megaa ja alle, eikö hinnankin pitäis pudota silloin kun on "kuormitusta"?? Taidan maksaa 1/10 laskun summasta.


      • kivetönpussi

        Itsellä päinvastaisia kokemuksia. Otin ton elisan mobiililaajakaistan ihan kylkiäiseks puhelimen nettiin kun sai samaan rahaan ja se toimii aivan järjettömällä nopeudella. Speedtest.net antaa milloin 10mb/s ja milloin 2mb/s. Tällä välillä kuitenkin heittelee ja minullahan on tuo hitain käytössä, elikkäs 384 nopeuksinen. En edes tiennyt että noita nopeuksia on mahdollista saavuttaa kyseisellä laitteella. Tästä iso plussa elisalle/saunalahdelle. Puhelimesta taas saanut tehä jo toista reklaa xD


      • kivetönpussi
        kivetönpussi kirjoitti:

        Itsellä päinvastaisia kokemuksia. Otin ton elisan mobiililaajakaistan ihan kylkiäiseks puhelimen nettiin kun sai samaan rahaan ja se toimii aivan järjettömällä nopeudella. Speedtest.net antaa milloin 10mb/s ja milloin 2mb/s. Tällä välillä kuitenkin heittelee ja minullahan on tuo hitain käytössä, elikkäs 384 nopeuksinen. En edes tiennyt että noita nopeuksia on mahdollista saavuttaa kyseisellä laitteella. Tästä iso plussa elisalle/saunalahdelle. Puhelimesta taas saanut tehä jo toista reklaa xD

        [URL=http://www.speedtest.net][IMG]http://www.speedtest.net/result/786408286.png[/IMG][/URL]


      • kivetönpussi

      • never elisa

    • Vittuuntunut asiakas

      Itse tapellut tuon Saunalahden mobiililaajakaistan kanssa jo 2 viikkoa. Liikkeessä yrittävät väittää että ei se vika mitenkään voi olla siinä mokkulassa. No soitin tukeen ja hekään eivät osanneet auttaa (yllätys). Joka helvetin usb paikka testattu, asenneltu ohjelmaa uudestaan ja uudestaan, testattu yhteensopivuusasetuksilla kun on tämä seiska käytössä, windowsinkin ajoin uusiks vaan kokeilun vuoks niin ei mitään hiton tulosta. Puhelimessa sanoivat että kokeile ladata heidän sivuiltaan yhteysohjelma no minäpä tein sen. lopputulos: Se koko ohjelma ei tunnistanut koko tikkua. Se alkuperäinenkin yhteysohjelma ei anna mitään yhdistämisen mahdollisuutta paitsi ihan alussa ehkä sekunnin verran palaa vihree yhdistä näppäin jonka painamisesta ei ole paskankaan hyötyä ja kaikki windowsin ja yhteysohjelman asetukset on käyty kokonaan läpi. Hitto minä jopa sen asennusohjelmankin pistin asentumaan yhteensopivuusasetuksilla kun liikkeessä niin painottivat että siitä se johtuu. KYLLÄ EN SUOSITTELE MITÄÄN NÄITÄ MOKKULOITA KENELLEKKÄÄN. DNA:LTA OLI AIEMPI MOKKULA JOKA MYÖSKIN TOIMI SILLON TÄLLÖIN JA SIITÄKIN JOUDUN MAKSAMAAN VIELÄ TÄNÄKIN PÄIVÄNÄ.

      • Kokemusta on..

        Eipä se siitä tappelemalla parane, jos ei tiedä/osaa hahmottaa, että missä se vika voisi olla. Ohjelmistot ovat saattavat olla nykypäivinä hankalia johtuen juurikin käyttöjärjestelmien moninaisuudesta. Tällöin pienet asiakasohjelmistot jäävät auttamatta jälkeen kehityksestä. Auttaisi enemmän asiaa jos kertoisit tarkemmin, että mikä siinä hommassa tökkii. Itselläni Elisan mokkula toiminut suht. moitteetta kunnes ostin windows 7:n. Siihen loppui toimiminen, jos ei oteta huomioon jotain yksittäistä kertaa milloin mokkula sai yhteyden aikaiseksi, jonka jälkeen se katkesi oitis. No syy oli se, että mokkula alkoi luvallani lataamaan siihen jotain päivitystä, joka sai sitten ohjelman sulkeutumaan, ja tämän jälkeen yhteyttä ei enää löytynyt. Eilen tein läpimurron, kun useaan kertaan uudelleen asennettuani ohjelmiston, en antanutkaan lupaa sille päivityksen lataukselle. Ilo oli lyhytaikainen, kun aamulla avasin netin ja mitään ei taaskaan tapahtunut. Sitten löysin Elisan sivulta ohjeen http://www.elisa.fi/asiakastuki/1998.12/mobiililaajakaistan-kayttoonotto-windows-7/ , josta sitten huomasinkin, että yhteensopivuusongelma oli kyseessä. Nyt toimii moitteetta.


      • Turbo Urpo
        Kokemusta on.. kirjoitti:

        Eipä se siitä tappelemalla parane, jos ei tiedä/osaa hahmottaa, että missä se vika voisi olla. Ohjelmistot ovat saattavat olla nykypäivinä hankalia johtuen juurikin käyttöjärjestelmien moninaisuudesta. Tällöin pienet asiakasohjelmistot jäävät auttamatta jälkeen kehityksestä. Auttaisi enemmän asiaa jos kertoisit tarkemmin, että mikä siinä hommassa tökkii. Itselläni Elisan mokkula toiminut suht. moitteetta kunnes ostin windows 7:n. Siihen loppui toimiminen, jos ei oteta huomioon jotain yksittäistä kertaa milloin mokkula sai yhteyden aikaiseksi, jonka jälkeen se katkesi oitis. No syy oli se, että mokkula alkoi luvallani lataamaan siihen jotain päivitystä, joka sai sitten ohjelman sulkeutumaan, ja tämän jälkeen yhteyttä ei enää löytynyt. Eilen tein läpimurron, kun useaan kertaan uudelleen asennettuani ohjelmiston, en antanutkaan lupaa sille päivityksen lataukselle. Ilo oli lyhytaikainen, kun aamulla avasin netin ja mitään ei taaskaan tapahtunut. Sitten löysin Elisan sivulta ohjeen http://www.elisa.fi/asiakastuki/1998.12/mobiililaajakaistan-kayttoonotto-windows-7/ , josta sitten huomasinkin, että yhteensopivuusongelma oli kyseessä. Nyt toimii moitteetta.

        On Saunalahden e1820 mokkula Ubuntussa ja toimii todella vakaasti
        speed test näytää nopeudeksi 3-6 Mb riippuen kuinka paljon verkkoa kuormitetaan
        Ennen oli 2mb kiinteä laajakaista ja vaihdoin sen edullisempaan ja nopeempaan 13.90€ kk
        Jos mokkulanne toimii huonosti kanattaisi hakea netistä antenni boostereita niilä saa mokkulan vauhtia.


      • jäsen 24kk
        Turbo Urpo kirjoitti:

        On Saunalahden e1820 mokkula Ubuntussa ja toimii todella vakaasti
        speed test näytää nopeudeksi 3-6 Mb riippuen kuinka paljon verkkoa kuormitetaan
        Ennen oli 2mb kiinteä laajakaista ja vaihdoin sen edullisempaan ja nopeempaan 13.90€ kk
        Jos mokkulanne toimii huonosti kanattaisi hakea netistä antenni boostereita niilä saa mokkulan vauhtia.

        saunalahdelle jos panee viestiä niin sieltä tulee takas aivoinvalidien vastauksia
        mulla mokkula katkoo jatkuvasti,
        ja jos laitan jonkun nettitikun toiseen porttiin niin tulee sanoma
        yksi portti on vikasietotilassa joten en voi käyttää enää puhelimen johtoakaan
        koneessa.
        sitten kun otan mokkulan pois niin kaikki pelaa paitsi ei ole samaan aikaan
        internet yhteyttä.
        joten 400e puhelimeni on myös entinen en voi enää käyttää ees navikaattoria.
        paska laitos koko suanalahti/elisa


      • jessööör
        jäsen 24kk kirjoitti:

        saunalahdelle jos panee viestiä niin sieltä tulee takas aivoinvalidien vastauksia
        mulla mokkula katkoo jatkuvasti,
        ja jos laitan jonkun nettitikun toiseen porttiin niin tulee sanoma
        yksi portti on vikasietotilassa joten en voi käyttää enää puhelimen johtoakaan
        koneessa.
        sitten kun otan mokkulan pois niin kaikki pelaa paitsi ei ole samaan aikaan
        internet yhteyttä.
        joten 400e puhelimeni on myös entinen en voi enää käyttää ees navikaattoria.
        paska laitos koko suanalahti/elisa

        Ei urbaaniruikuttaja tullut ajatelleeksi että kyseessä saattaa olla vika omissa laitteissa?
        Esim. vaan paska halppis tietokone, josta loppuu USB-porteista puhti kun virtasyöpöt nettitikku ja puhelimen akun lataus kytketään siihen.
        Itsellä on ollut 999h (laskuri meni nollille sen jälkeen) Option Globesurfer III 3G-reititin yhteydessä saunalahteen n. 70-80 dBM signaalilla, joten osta paremmat vehkeet jos puhelinkaan ei ole ihan karvalakkimalli eikä mitään "DNA mokkuloita" (heidän tuotenimike). Ainakin ulkoinen virrallinen USB-hubi.


    • 1390kk

      Mulla on saunalahden motikassa täydet palkit mutta yhteys pätkii melkein aina.
      Elisan vastaus oli että verkko on ruuhkainen, kysyin sähköpostilla sopimuksen purkua johon ei ole viikkoon tullut vastausta. Videoita ei saa ladattua ikinä loppuun asti.

    • HANNU KARPOV

      ÄLKÄÄ IKINÄ HANKKIKO 3G PASKOJA EI NE TOIMI SUOMESSA .

    • Epärehellinen Elisa

      Kun irtisano joitakin liittymiä, puhelinta, laajakaistaa, tee se aina s-postina hyvissä ajoin. Olin sanonut irti Elisan mogilelaajakaistan reilu kuukausi ennen sopimuskauden päättymistä ja vahvistanut sen myös. Nyt väittivät, ettei näin ole tapahtunut. Onneksi kaikki oli s-postissa muistissa. Lähetin juuri kopion Elisaan niistä. On ne pirut ketkuja ja epärehellisiä.

    • sillä lailla x)

      njoo.. mulla ois semmonen tilanne, että latasin 30e saldoo saunalahen mobiililaajakaista prepaidiin, ja sitten menin vahingossa lähettämään DATA6KK viestin.. stna.. nyt mulla on 384kb/s netti, mikä ei sinänsä haittaa mut kysynpä tässä että voiko sen jotenkin perua...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jetin syöksy saanut lisää vauhtia

      Huh huh - uusimmat uutiset viittaa siihen aika vahvasti, että nyt mennään lujaa kyytiä kohti pohjaa! Mutta eipä sitä koskaan tiedä, jospa sieltä viel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2987
    2. Nainen tuutko mun vaimoksi

      Ostin jo sormukset ja rakastan sinua ♥️♥️♥️♥️
      Ikävä
      80
      1493
    3. Mulla on ikävä sinua

      Kun oli edes joku yhteys. Nyt ei ole enää mitään, ja tuskin tulee koskaan olemaan. Katsoin kuvaasi ja tulin niin iloiseksi, mutta samalla haikeaksi.
      Ikävä
      32
      933
    4. Uusi viihdesarja-tietovisa Hengaillaan sai murskakritiikkiä somessa. Mitä itse tykkäsit?

      Ylen uusi Hengaillaan starttasi lauantaina. Jenni Poikelus juonsi ja Riku Rantala tuomaroi. Ohjelma sai murskakritiikkiä somessa. Mitä itse tykkäsit
      Tv-sarjat
      48
      900
    5. Hyvää iltaa

      Onko tullut edistymistä kaivattunsa kanssa? Tämä kysymys erityisesti yhdelle miehelle täällä. :)
      Ikävä
      88
      885
    6. Suomi kuihtuu ilman maahanmuuttoa

      Aika pahan laittoi Iltalehti persuille :-D https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/87de288c-7c6f-4ed3-b81c-72bea585649a
      Maailman menoa
      405
      869
    7. Törmäsin lauseeseen

      "Kun ihmiset tietävät tehneensä sinulle väärin, he välttelevät sinua". Taitaa olla totuuden siemen.
      Ikävä
      73
      738
    8. Ikuisuusaihe yön pimeiden tuntien mausteeksi

      Kuka nyt sitten on koijannut, ketä ja miten, se on aina hyvä debatin paikka. Ei ne miehetkään puhtaita pulmusia tuolla saralla ole, siksi kummeksuttaa
      Sinkut
      166
      723
    9. Suomalaisen koulun alamäki alkoi ministeri Vikkusen aikana

      konsulentit hyppäsivät pöydällä ja meno jatkui Graham-Laasosen aikana, kun kokoomus halpuutti suomalaista koulutusjärjestelmää parhaansa mukaan. Nyt t
      Perussuomalaiset
      61
      673
    Aihe