Heippa!
Olen kärsinyt n. reilun kuukauden masennuksesta, väsymyksestä, syömisen lisääntymisestä, runsaasta hiustenlähdöstä, kurkkukivusta ym.
Kurkku mulla oli kesälläkin reilun kuukauden kipeä ja ääni käheänä, se kuitenkin palautui ja tullut takaisin.
Viikon on ollut kaula kipeä, ajattelin olevan normaalia niska/hartiakipua. Jos olen nukkunut väärässä asennossa tai lukenut kokeisiin jotenkin että niskat ovat jämähtäneet.
Tänään kuitenkin löysin kaulasta vasemmalta puolelta korvan alapuolelta (hiukan eteenpäin) tuollaisen pullistuneen kohdan, kaula on vähän arka siitä kohti. Sitten oikealta puolelta löysin korvantakaa reilusti taaksepäin tuollaisen selvän kahden sormenpään kokoisen patin.
Minulta on otettu verikokeet viimeksi n. vuosi sitten ja kilpirauhas arvot olivat kuulemma normaalit.
ne olivat 1.66 ja toinen taisi olla 12.
Silloinkin oli vähän oireita kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyviä luulo-oireita, mutta ne johtuivatkin stressistä. Nyt oireet ovat valitettavasti oikeita.
Sain lääkäri ajan vasta 4vko:n päähän, saas nähä miten kestetään sinne asti
Olen 14v. vuotias tyttö, enkä tupakoi. Olen myös huomannut puolen vuoden aikana kasvuni pysähtyneen lähes kokonaan, kehitystä eteenpäin ei ole tapahtunut. Pituus kasvua en kyllä odottanutkaan enää tulevan olen reilu 170cm, mutta muuten kehitys on jämähtänyt.
Voisiko mahdollisesti olla kilpirauhasen tulehdus tms?
2
560
Vastaukset
- pauliinaneiti
eli siis kaulani on aika turvoksissa ja kipeä. myös aina kun esim olen koneella puolikin tuntia jalkani puutuvat kokonaan vaikka istun aivan normaalisti.
- alitoimintainen
Jotta jalat eivät turpoaisi, katso, että tuoli ei ole liian korkealla. Kun istut hyväryhtisesti laittamalla jalat 90asteen kulmassa alas, kantapääsi pitää ulottua lattiaa eikä tuolin etureuna saa painaa reisien alapuolta. Jos näin tapahtuu, se painaa laskimoita ja raajat turpoavat.
Tuolin ja pöydän korkeuksien suhde on myös tärkeä. Kun istut pöydän ääressä ja laitat käden hiirelle, ei ranne saa olla korkeammalla kuin kyynärpää. Jos se on, tulet tiedostamatta nostamaan olkapäitäsi työskennellessäsi tietokoneella. Tästä seuraa kipeät hartialihakset ja siitä edelleen aiheutuu päänsärkyä. Rystyset eivät myöskään saa olla korkeammalla kuin ranne. Muuten on riski saada käteen jännetuppitulehdus. Tarkista työskentelyasentosi.
Ikäsi puolesta on normaalia, että et enää kasva pituutta. Mutta, jos olet sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan, saatat jäädä lyhyempi kuin geneettisesti sinun oletettaisiin.
Näin syksyllä on liikkeellä paljon erilaisia hengitystietulehduksia. Tulehdustauteihin liittyy imusolmukkeiden turpoaminen. Ne sormenpään kokoiset aristavat möykyt leuan alapuolella lähellä korvia, joita kuvailit, ovat imusolmukkeita. Niitä on paljon myös lähellä kainaloja ja nivusia. Ne palaantuvat ennalleen tulehduksen parannuttua.
Voit lukea kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista ja hoidosta Kilpirauhasfoorumin sivustolta www.kilpirauhas.info. Jos sinusta tuntuu, että monet oireet osuvat kohdallesi (pitemmällä kuin kuukauden tarkastelujaksolla), mene juttelemaan koululääkärille. Pyydä, että sinulta otetaan kilpirauhaskokeet (verikokeet TSH ja T4V). Vaikka mainitsemasi oireet sopivat kilpirauhasen alitoimintaan, niin ne voivat olla seurausta myös kurkkuinfektiosta. Kun pöpöt jylläävät elimistössä, niin ihminen on väsynyt. Kova kuume voi pudottaa hiuksia viikkojenkin jälkeen. Pelkän yhden kuukauden oirehtimisen perusteella ei vielä kannata epäillä kilpirauhassairautta.
Jos suvussasi on kilpirauhassairauksia tai muita autoimmuunisairauksia, kerro niistä lääkärillä ollessasi. Ja keskustele näistä kaikista äitisi kanssa. Kilpirauhassairauksiin liittyy vahva perinnöllinen taipumus. Kilpirauhassairaudet voivat alkaa rajusti rauhasen akuutin tulehduksen seurauksena tai kehittyä salakavalasti hiipien. Alussa oireet ovat niin vähäisiä ettei niitä edes noteeraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667