Korkea hemoglobiini homeen johdosta?

Nimetön

Muutin uuteen asuntoon noin vuosi sitten. Kyseessä on 1950-luvulla rakennettu kerrostalo kivestä. Vessa/kylpyhuone itsessään on selviä kosteusvaurioita kärsinyt, eli seinät kupruilevat ja listojen alle mennyt vettä.

Lähdin lääkäriin n. kuukausi sitten väsymyksestä, alaselän kivuista sekä tutkimusten aikana selvistä rintakivuistakin. Tulokset olivat muuten puhtaat, vaan hemoglobiinini oli silloin 175. Viikon jälkeen uusissa kokeissa se oli kuitenkin laskenut viitekehyksen sisäpuolelle, eli 167:ään, joka on miehille käsittääkseni normaali. Muutkin oireet sitten katosivat, tosin vain hetkeksi.

Viime aikoina kuitenkin on alkanut tuntumaan siltä, että pystyn hengittämään ja muutenkin voin paljon paremmin ulkona, kuin asunnossani. Myös toisinaan minulle on saattanut tulla tukkoinen nenä yöksi, ja tyttöystäväni on valittanut ihan samanlaisia oireita.

Nyt kun suurin osa sairaus-vaihtoehdoista on käsitelty pois, niin asunnon kunnon puolesta alamme epäilemään hometta. Olisiko siis alaselän kivut ja ennen kaikkea korkeat hemoglobiini-arvot mahdollisesti homeen aiheuttamia? Myös väsymystä on aikalailla, tosin vain tässä vaiheessa minulla.

Asiaa kyselee 22-vuotias muuten terve ja hyviä elämäntapoja noudattava nuori mies. En polta tai juo.

17

7900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että johtuu homeista

      aika monelle home nostaa hb arvoja, mutta lasku tulee jossakin vaiheessa myös. Jotkut eivät asiaa tiedä, koska arvoja ei ole otettu. Hengittäminen pitäisi kotona luistaa kyllä yhtä hyvin kuin ulkona, joten aika ikävältä kuulostaa. Voitko vaihtaa asuntoa ja mahd. nopeasti? Se olisi nyt ensimmäinen tehtävä, mikään muu ei homeiden kohdalla auta kun vaihtaa maisemaa. Home voittaa tämän taiston lähes aina.

      Erilaiset nivel- ja alaselän kivut tuntuvat olevan aika yleisiä homesairailla, myös minulla, joten.... asunnon etsimiseen ja jos mahdollista niin vie kaikki kamasi jo jonnekin homeettomaan paikkaan ja puhdista ne hyvin. Asuntoon vain ne kamat mitkä on pakko olla ja .... sitten toivotaan, että löydät uuden asunnon ja nopeasti.

      Tästä asunnosta tee kirjallinen viesti isännöitsijälle, taloyhtiölle tms. että epäilet siellä olevan jonkin sortin sisäilmaongelman. Älä jätä asuntoa jonkun toisen kontolle homeisena....

      • Nimetön

        Juu, asunnon vaihtamista olen kyllä tässä pohdiskellutkin. Ajattelin vain sitä, että käsittääkseni paikallisissa terveyskeskuksissa voidaan tehdä verikokeena jonkinlainen homeitiöiden mittaaminen veressä. Pitäisiköhän minun pyytää tällainen testi vielä ennen lopullista päätöstä?

        Ja mitä hengittämiseen tulee, niin ei se aina niin vaikeaa ole. Todellakin se vaihtelee, ja vaikuttaisi myös siltä, että jos tuulettaa n. tunnin, niin huoneilma paranee ainakin jonkin verran. Nämä hengitysongelmat ovat nimittäin aika vaihtelevia, eli toisinaan helpompi, mutta huomattavasti helpompaa sitten kokonaan ulkona.

        Lähes kaikki muut terveyteen liittyvät tutkimukset minulle on tehty kuviteltavissa olevista sairauksista, ja kaikki ovat puhtaina tulleet takaisin. Nyt tämä home jää sitten melkeinpä ainoaksi syyksi mitä voisin enää kuvitella, ja olenkin miettinyt myös jonkinlaisen hometutkimuksen tilaamista asunnolle. Ensiksi olisi kuitenkin hyvä saada tietää muilla keinoin tämän homeen vaikutus minuun. Ja siksipä ajattelinkin tuota siihen tarkoitettua verikoetta näin ihan aluksi.


      • homeverikoetta
        Nimetön kirjoitti:

        Juu, asunnon vaihtamista olen kyllä tässä pohdiskellutkin. Ajattelin vain sitä, että käsittääkseni paikallisissa terveyskeskuksissa voidaan tehdä verikokeena jonkinlainen homeitiöiden mittaaminen veressä. Pitäisiköhän minun pyytää tällainen testi vielä ennen lopullista päätöstä?

        Ja mitä hengittämiseen tulee, niin ei se aina niin vaikeaa ole. Todellakin se vaihtelee, ja vaikuttaisi myös siltä, että jos tuulettaa n. tunnin, niin huoneilma paranee ainakin jonkin verran. Nämä hengitysongelmat ovat nimittäin aika vaihtelevia, eli toisinaan helpompi, mutta huomattavasti helpompaa sitten kokonaan ulkona.

        Lähes kaikki muut terveyteen liittyvät tutkimukset minulle on tehty kuviteltavissa olevista sairauksista, ja kaikki ovat puhtaina tulleet takaisin. Nyt tämä home jää sitten melkeinpä ainoaksi syyksi mitä voisin enää kuvitella, ja olenkin miettinyt myös jonkinlaisen hometutkimuksen tilaamista asunnolle. Ensiksi olisi kuitenkin hyvä saada tietää muilla keinoin tämän homeen vaikutus minuun. Ja siksipä ajattelinkin tuota siihen tarkoitettua verikoetta näin ihan aluksi.

        josta jotain selviäisi yksilötasolla ei ole olemassa. Paljon järkevämpää on tutkituttaa asuntosi. Siellä voi olla paljon muutakin sairauden aiheuttajia, kuten esim. myrkyllisiä materiaalipäästöjä.


      • nyt tärkein vaihe
        Nimetön kirjoitti:

        Juu, asunnon vaihtamista olen kyllä tässä pohdiskellutkin. Ajattelin vain sitä, että käsittääkseni paikallisissa terveyskeskuksissa voidaan tehdä verikokeena jonkinlainen homeitiöiden mittaaminen veressä. Pitäisiköhän minun pyytää tällainen testi vielä ennen lopullista päätöstä?

        Ja mitä hengittämiseen tulee, niin ei se aina niin vaikeaa ole. Todellakin se vaihtelee, ja vaikuttaisi myös siltä, että jos tuulettaa n. tunnin, niin huoneilma paranee ainakin jonkin verran. Nämä hengitysongelmat ovat nimittäin aika vaihtelevia, eli toisinaan helpompi, mutta huomattavasti helpompaa sitten kokonaan ulkona.

        Lähes kaikki muut terveyteen liittyvät tutkimukset minulle on tehty kuviteltavissa olevista sairauksista, ja kaikki ovat puhtaina tulleet takaisin. Nyt tämä home jää sitten melkeinpä ainoaksi syyksi mitä voisin enää kuvitella, ja olenkin miettinyt myös jonkinlaisen hometutkimuksen tilaamista asunnolle. Ensiksi olisi kuitenkin hyvä saada tietää muilla keinoin tämän homeen vaikutus minuun. Ja siksipä ajattelinkin tuota siihen tarkoitettua verikoetta näin ihan aluksi.

        ja jos sieltä löytyy kosteusvauriomikrobeja, melko varmaa oireilusi perusteella on syy-yhteys homeet/oireet.

        On monta vaihtoehtoa aloittaa tutkimukset:

        - tutkit silmämääräisesti kaikki katot ym. pinnat
        - keittiön kaappi,suihkutila ym. vesipisteiden läheisyydet
        - näkyykö selviä kupruja maalipinnoissa
        - miltä näyttää laatoitus tai muovimatto suihkutilassa
        - jollet itse haista pyydä joku tarkkanokkainen kylään haistelemaan
        - kysy tutuilta haisevatko vaatteesi
        jos näistä mikään ei tuota tulosta, niin
        -pyydä asiantuntija tarkistamaan asuntosi Tämä onkin sitten se kriittisin vaihe. Paljon riippuu siitä onko hän asiantuntija OIKEASTI, vai ei.
        - voit myös tilata terveystarkastajan epäilysi perusteella, joku osaa heistäkin hommansa ja toinen ei
        vaihtoehtoisesti näillä voit tilata HOmekoira Teamin Vesilahdelta, koirien avulla saat ainakin 100-varman vastauksen.

        Ei se paljoa auta asiaa jos verestäsi löytyisikin homevasta-aineiden kohonneet pitoisuudet. Ongelma on kuitenkin kotisi, siis jos oireesi ovat homeoireita.
        Ja sellaisessa kodissa ei todellakaan pitäisi asua päivääkään kun asia on varmistunut.
        Valitettavasti meistä harva pääsee sieltä saman tien pois, harvalla on paikkaa mihin heti äkkisilteen voi mennä.


      • nyt tärkein.
        nyt tärkein vaihe kirjoitti:

        ja jos sieltä löytyy kosteusvauriomikrobeja, melko varmaa oireilusi perusteella on syy-yhteys homeet/oireet.

        On monta vaihtoehtoa aloittaa tutkimukset:

        - tutkit silmämääräisesti kaikki katot ym. pinnat
        - keittiön kaappi,suihkutila ym. vesipisteiden läheisyydet
        - näkyykö selviä kupruja maalipinnoissa
        - miltä näyttää laatoitus tai muovimatto suihkutilassa
        - jollet itse haista pyydä joku tarkkanokkainen kylään haistelemaan
        - kysy tutuilta haisevatko vaatteesi
        jos näistä mikään ei tuota tulosta, niin
        -pyydä asiantuntija tarkistamaan asuntosi Tämä onkin sitten se kriittisin vaihe. Paljon riippuu siitä onko hän asiantuntija OIKEASTI, vai ei.
        - voit myös tilata terveystarkastajan epäilysi perusteella, joku osaa heistäkin hommansa ja toinen ei
        vaihtoehtoisesti näillä voit tilata HOmekoira Teamin Vesilahdelta, koirien avulla saat ainakin 100-varman vastauksen.

        Ei se paljoa auta asiaa jos verestäsi löytyisikin homevasta-aineiden kohonneet pitoisuudet. Ongelma on kuitenkin kotisi, siis jos oireesi ovat homeoireita.
        Ja sellaisessa kodissa ei todellakaan pitäisi asua päivääkään kun asia on varmistunut.
        Valitettavasti meistä harva pääsee sieltä saman tien pois, harvalla on paikkaa mihin heti äkkisilteen voi mennä.

        aloituksesi ja siellähän se kosteusvaurio seisoo.

        Nyt sitten tuumasta toimeen. Onko asuntosi oma vai oletko vuokralla? Marssijärjestys on vähän eri, mutta lopputuloksen pitäisi olla sama.


      • vuokralla niin
        nyt tärkein. kirjoitti:

        aloituksesi ja siellähän se kosteusvaurio seisoo.

        Nyt sitten tuumasta toimeen. Onko asuntosi oma vai oletko vuokralla? Marssijärjestys on vähän eri, mutta lopputuloksen pitäisi olla sama.

        kokoa kampsusi mahdollisimman nopeasti ja jätä koko asunto. Siis sano itsesi irti heti, kun on mahdollista ja löydät uuden, niin ettei mene päällekkäin.

        Jos on oma, niin hinnanalennusta asunnon hintaan. Aloita vaikka terveystarkastajasta, jos et muita keksi.

        Allergisena tiedän, että siellä on melko varmasti hometta ja saattaa olla naapuriasunnoissakin. Asuntosi pinnat kertovat ainakin karua kieltään omalta kohdaltasi.

        Yleiskuntosi laskee nopeasti, joten ulkoile useasti päivässä, että pysyt terveempänä. Ja jaksat vielä suunnitella uutta elämääsi.


    • voivat olla

      merkki homeen aiheuttamasta munuaisten vajaatoiminnasta tai homeen aiheuttamasta selkäkivusta. Jos voisit olla jonkin aikaa pois rakennuksesta ja seurata muuttuuko tilanteesi mihinkään suuntaan. Esim. 2 - 4 viikkoa olisi hyvä aika. Ennättäisit huomata eron.

      Munuaiset eivät ole aivan alaselässä, vaan sanoisinko keuhkojen alareunan ja ristiselän välissä molemmin puolin selkärankaa.

      Kokeissa ei välttämättä näkyisi mitään vaikka ne otettaisiinkin. Toisekseen arvoissa tyypillisen, normaalin arvon vaihteluvälit on melkoiset ja vaikka arvo olisi selvästikin yli tai ali normaalin, niin sekään ei saa lääkäreitä toteamaan, että asiassa olisi jotain outoa.

      Yksi pieni vinkki, jolla helpotat elämääsi suuresti. Älä erehdy sanomaan lääkäreille epäilyäsi homeoireilusta - ramppaat muuten vaan kuvaamassa oireitasi, mutta älä sano sanaa home. Siihen loppuvat tutkimukset ja myötämielisyys. Tsemppiä ja no panic!

      • alaselän kivut

        jäivät tosiaan sinne homerakennukseen. Kivut olivat niin pahat, että ei aamulla meinannut sängystä ylös päästä, oli jäykkä kuin puu-ukko. Mutta niin nekin vain jäivät, kun ei tarvitse hengitellä homeista sisäilmaa. Nykyään selkä tulee kipeäksi vain,kun on saanut homemällin jostakin eli äärimmäisen harvoin.


      • Dr Housen mukaan
        alaselän kivut kirjoitti:

        jäivät tosiaan sinne homerakennukseen. Kivut olivat niin pahat, että ei aamulla meinannut sängystä ylös päästä, oli jäykkä kuin puu-ukko. Mutta niin nekin vain jäivät, kun ei tarvitse hengitellä homeista sisäilmaa. Nykyään selkä tulee kipeäksi vain,kun on saanut homemällin jostakin eli äärimmäisen harvoin.

        voi olla monen asian summa lähtien esim. vääränlaisesta hengitystekniikasta, runsaasta istumisesta,päättellä työskentelystä, liian vähäisestä liikunnasta, ylipainosta tai kaikesta näistä yhteensä.

        Kipu on aina seuraus jostakin eikä syy, joten selkäkivuissakin suurimmat syyt löytyy lihasten kireydestä,väärästä painopisteestä jne. ja
        yleensä alaselkäkipu on seuraus lapojen välisestä kireydestä joka taasen voi johtua vääränlaisesta hengitystekniikasta.

        Jos syy olisi munuaisissa oireita olisi muitakin kuin pelkkä selkäsärky.


      • mutta on se vaan
        Dr Housen mukaan kirjoitti:

        voi olla monen asian summa lähtien esim. vääränlaisesta hengitystekniikasta, runsaasta istumisesta,päättellä työskentelystä, liian vähäisestä liikunnasta, ylipainosta tai kaikesta näistä yhteensä.

        Kipu on aina seuraus jostakin eikä syy, joten selkäkivuissakin suurimmat syyt löytyy lihasten kireydestä,väärästä painopisteestä jne. ja
        yleensä alaselkäkipu on seuraus lapojen välisestä kireydestä joka taasen voi johtua vääränlaisesta hengitystekniikasta.

        Jos syy olisi munuaisissa oireita olisi muitakin kuin pelkkä selkäsärky.

        kumma, kun tässä paletissa se yksi tekijä muuttuu ja se on se homeinen rakennus, niin eipä koske selkää. Jäi noi kaikki muut luetellut vääränlainen hengitystekniikka, runsas istuminen, päätteellä työskentely, liian vähäinen liikunta, ylipaino ja kaikki nämä yhteensä, vain homeinen rakennus on poissa kuvioista ja tsadam sinne hävisi selkäkipu. Lihaksetkin yhtä kireät kuin ennenkin ja lapojen väinen kireyskin on tallella, mutta alaselkäkipu on historiaa.


      • Nimetön

        Juu, eli ihan munuaisia minäkin epäilin ennen lääkärille menoa. Niistäkin kuitenkin kokeet tehtiin, ja mitään ei näkynyt. Mitään munuaisten vajaatoimintaan liittyviä oireitakaan minulla ei ole ollut, mutta ymmärrän tietysti homeen aiheuttamien oireiden salakavaluuden. En nyt kuitenkaan uskoisi munuaisten tässä olevan se ainoa syy. Minulla kun nimittäin on kaikki paikat toimineet hyvin aina, eikä ikääkään ole niin paljoa, että jonkun sairauden riskiä pitäisi tässä alkaa miettimään sen puolesta.

        Ja tosiaan vuokralla tässä talossa asun. Soitin terveystarkastajalle tänään, ja hän lupasi ottaa asian käsittelyyn kokeineen kaikkineen tulevalla viikolla. Tämän jälkeen me sitten saamme luultavasti tietää omituisten vaivojeni syyn.

        Olen myös onnistunut tässä samassa kaupungissa asuvan sukulaiseni kanssa sopimaan pienestä koejaksosta, jonka aikana asustelen hänen luonaan. Katsotaan että jos oireet lähtevät lähes kokonaan pois, niin sittenpä alkaa monikin asia selviämään.

        Sinänsä vaan erikoista, että nämä kaikki oireet ovat alkaneet muutettuani tänne. Siksipä siis alkaa tuo home jäämään melkeinpä ainoaksi mahdolliseksi syyksi enää. Minusta kun ei oikein ole kolmen eri testauskerran jälkeen löydetty mitään sen kummempaa.


      • IgE IgG prick
        Nimetön kirjoitti:

        Juu, eli ihan munuaisia minäkin epäilin ennen lääkärille menoa. Niistäkin kuitenkin kokeet tehtiin, ja mitään ei näkynyt. Mitään munuaisten vajaatoimintaan liittyviä oireitakaan minulla ei ole ollut, mutta ymmärrän tietysti homeen aiheuttamien oireiden salakavaluuden. En nyt kuitenkaan uskoisi munuaisten tässä olevan se ainoa syy. Minulla kun nimittäin on kaikki paikat toimineet hyvin aina, eikä ikääkään ole niin paljoa, että jonkun sairauden riskiä pitäisi tässä alkaa miettimään sen puolesta.

        Ja tosiaan vuokralla tässä talossa asun. Soitin terveystarkastajalle tänään, ja hän lupasi ottaa asian käsittelyyn kokeineen kaikkineen tulevalla viikolla. Tämän jälkeen me sitten saamme luultavasti tietää omituisten vaivojeni syyn.

        Olen myös onnistunut tässä samassa kaupungissa asuvan sukulaiseni kanssa sopimaan pienestä koejaksosta, jonka aikana asustelen hänen luonaan. Katsotaan että jos oireet lähtevät lähes kokonaan pois, niin sittenpä alkaa monikin asia selviämään.

        Sinänsä vaan erikoista, että nämä kaikki oireet ovat alkaneet muutettuani tänne. Siksipä siis alkaa tuo home jäämään melkeinpä ainoaksi mahdolliseksi syyksi enää. Minusta kun ei oikein ole kolmen eri testauskerran jälkeen löydetty mitään sen kummempaa.

        jne. ei minullakaan ollut niissä muutoksia altistumisen aikana. Kuitenkin kaikki mahdolliset homealtistusoireet olen saanut samassa järjestyksessä kuin moni muukin ja edelleen oireilen kun olen hometiloissa.

        Sinänsä niillä kokeilla ei ole merkitystä että ei lääkärikään niiden perusteella suostu kirjaamaan sinulle diagnoosia: homealtistus tai sairaus. Jos sinulla on oireet jotka muualla helpottuvat, niin tulevaisuutta silmällä pitäen sieltä homekodista on muutettava pois.
        Seuraavassa kodissa voit alkaa jälleen oireilla, kun olet jo kerran altistunut (jos sielläkin on homevaurio). Monelle käy niin että muutettuaan homekodista joutuukin muuttamaan 1,2,3,4 kertaa ennenkuin löytää itselleen terveen kodin, koska herkistyminen on eri luokkaa kuin ennen ensimmäistä altistumista.


      • ja venyttelyä
        mutta on se vaan kirjoitti:

        kumma, kun tässä paletissa se yksi tekijä muuttuu ja se on se homeinen rakennus, niin eipä koske selkää. Jäi noi kaikki muut luetellut vääränlainen hengitystekniikka, runsas istuminen, päätteellä työskentely, liian vähäinen liikunta, ylipaino ja kaikki nämä yhteensä, vain homeinen rakennus on poissa kuvioista ja tsadam sinne hävisi selkäkipu. Lihaksetkin yhtä kireät kuin ennenkin ja lapojen väinen kireyskin on tallella, mutta alaselkäkipu on historiaa.

        kireyksien hoitoon tai hierojan pakeille tai jäsenkorjaajan, naprapaatin tms. Olo helpottuu ja hymy nousee suupieleen.


      • Anonyymi

        Aloin miettimään nostaako homeisessa talossa asuminen hemoklopiinia ja tää tulin esiin


    • korkea Hb
      • korkea hb

        ei se sairautta todellakaan aina merkkaa. Joten toivotaan että sunkaan kohdalla.


      • oli ennen
        korkea hb kirjoitti:

        ei se sairautta todellakaan aina merkkaa. Joten toivotaan että sunkaan kohdalla.

        homealtistustumista ja nyt huitelee korkealla.
        Matala hb ei ollut tilapäinen vaan vuosia ja vuosia minulla. Nyt lääkäri on sitä mieltä että korkea hb on hyvä merkki. Kuitenkin olen samaa mieltä että keuhkoahtaumaan päin olen menossa jo diffuusiokapasiteetinkin puolesta. Mutta lääkäri on eri mieltä. Sama kait sitten, kuollaan sitä kuitenkin keuhkoahtaumalla tai ilman.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe