poikani 7v

aloitti ekaluokkansa

ja helvetti alkoi perheesämme! Keväällä todettiin ADHD pojalla,jota itse olemme epäilleet ihan pienestä pitäen. Vuosi toisensa jälkeen pyysin testaamaan pojan epäilyjeni perusteella.Lapsi on vain vilkas oli perhe/lasten neuvolan vastaus.Kunnes eskarin koulunvalmius testeissä huomattiin poikkeavuutta ja asiaa alettiin luojan kiitos selvittää.Keväällä oli tulevalla opella,luokka-avustajalla ja eskarin opella ja psykologilla palarveri koskien lapsen koulun käyntiä.Minulle vakuuteltiin,että tänä päivänä ADHD lapset käyvät ihan tavallisessa luokassa koulua ja nykypäivän opettajilla/avustajilla on valmius hoitaa kyseiset lapset erityistoimenpidolla.Ja mitenkä sitten kävikään? Luokka on iso ja oppilaissa on suurin osa poikia ja todella vilkkaita tapuksia.poikamme joutuu käytävään ja yksin toiseen luokkan tekemään tehtäviä, kuin opetteja ja luokka avustaja ei kerkiä ja osaa hoitaakkaan lastamme .Poikamme on iloinen,sosiallinen ja kiltti lapsi.Ei ole agressiivinen, tai muutenkaan huonosti käyttäytyvä.Hän on kova höpöttelemään ja malttamaton,levoton ja ikiliikkuja.Opppimisessa ei ole tullut vaikeuksia tai läksyjen tekemisessä.On kavereita,pitää koulussa käymmisestä.On sopivasti harrastuksienkin.Tietenkin poikani joutui silmätikuksi koulussa, onhan hänellä diagnoosi.Yritän tehdä yhteistyötä koulun kanssa,mutta koulu ei ole oikein siihen myönteinen.Ihmettelen syvästi, että miten ope/avustaja eivät osaakaan/kerkiä hoitaa poikaani,vaan laittavat hänet ulos luokasta.Olen hakenut alusta alkaen pojalleni henkilökohtaista avustaa.Rehtori ole sitä mieltä,että nimikkeellä ei ole väliä,kunhan asiat hoituu.Eipä näytä hoituvan.Olen aivan henkisesti loppuun palanut poikani koulun käymisen hoidosta. Miten muualla ADHD lapset käyvät koluansa ja asiat hoituvat koulussa?Olisi ihanaa saada tietoa.En tunne ketään toista perhettä,joilla olisi sama tilanne kuin meillä on.

6

1236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annio

      Poikamme tulee todennäköisesti menemään kouluun starttiluokalle. Siellä on noin 10 oppilasta, joista joillain jotain erityistä, kuten liikuntavamma, mutta ei kaikilla. Yhdellä luokalla ehkä yksi kaksi tarkkaavaisuushäiriöistä. Osa siis ihan 'tavallisia', voi muuten olla että starttiluokka ja pienluokka on erikseen, siitä en osaa vielä sanoa. Myös tässä luokassa on avustajia. Uudellamaan kunnassa tämä.

      • Annio

        Ei kuulosta lapsesi kohtelu lainkaan reilulta. Lapsirukka! Toivottavasti saat asiaan parannusta!


      • -Blondi-
        Annio kirjoitti:

        Ei kuulosta lapsesi kohtelu lainkaan reilulta. Lapsirukka! Toivottavasti saat asiaan parannusta!

        Hän aloitti koulun 7-vuotiaana, dysfasia luokalla, jonne olin hänet itse kielellisten ongelmien takia väkisin vaatinut. Luokassa 2 avustajaa ja 1 ope ja 6 oppilasta. Hyvin sujuu. Nyt hän on 10 ja neljännellä luokalla. Järjestely on muuten sama, mutta luokassa on kaksi oppilasta enemmän. Olen itse hoitoalalla ja käynyt lisäksi erityiskasvatuksen opinnot, minun oli helppo vaatia, koska tiesin mitä vaadin. En kuunnellut ehdotuksia startti luokasta tms. Ne ei addi oppilaaseen auta. ADHD ei vuodessa katoa minnekään. Startti luokka sopii silloin, kun ongelmat todetaan olevan väliaikaisia. Kieltäydyin ehdottomasti moisesta luokasta, sitäkin lapselleni ehdotettiin. Nyt jälkeenpäin voin sanoa, että viisas valinta, koska lapseni erityisvaikeudet ei ole vieläkään hävinneet minnekään, eikä ole puhettakaan normaali luokalle siirtymisessä.


      • Annio
        -Blondi- kirjoitti:

        Hän aloitti koulun 7-vuotiaana, dysfasia luokalla, jonne olin hänet itse kielellisten ongelmien takia väkisin vaatinut. Luokassa 2 avustajaa ja 1 ope ja 6 oppilasta. Hyvin sujuu. Nyt hän on 10 ja neljännellä luokalla. Järjestely on muuten sama, mutta luokassa on kaksi oppilasta enemmän. Olen itse hoitoalalla ja käynyt lisäksi erityiskasvatuksen opinnot, minun oli helppo vaatia, koska tiesin mitä vaadin. En kuunnellut ehdotuksia startti luokasta tms. Ne ei addi oppilaaseen auta. ADHD ei vuodessa katoa minnekään. Startti luokka sopii silloin, kun ongelmat todetaan olevan väliaikaisia. Kieltäydyin ehdottomasti moisesta luokasta, sitäkin lapselleni ehdotettiin. Nyt jälkeenpäin voin sanoa, että viisas valinta, koska lapseni erityisvaikeudet ei ole vieläkään hävinneet minnekään, eikä ole puhettakaan normaali luokalle siirtymisessä.

        Tämä on erittäin hyvä tietää. Keskustelut elton ja neuvolapsykologin kanssa on taas marraskuun aikana.
        Meidän pojalla ei onnistu R eikä S, mutta ei ole muita kielellisiä ongelmia. Tosin kunta enää ees järjestä puheterapiaa päiväkodissa :/ Poika ei myöskään ole kiinnostunut yhtään lukemisesta, eikä osaa kuin oman nimensä kirjoittaa, niin ei sitä tiedä, mikä on taustalla. Luin dysfasian määrittelyn, en poikaani siitä tunnista. Mutta jos on luokkavaihtoehtoja, niin tarkistanpa asian.


    • adhd pojan äityli

      Moi.Varaa aika lääkäriin jolle kerrot huolet.Uskoisin hänen kirjoittavan lääkärintodistuksen henkilökohtaisen avustajan tarpeellisuudesta.Meillä 8v poika jolla avustaja ollut jo päiväkodissa ja nyt koko koulu ajan.He menevät välillä toiseen huoneeseen tekemään tehtäviä jos ei pysty keskittymään luokassa.Luokassa 10 oppilasta mutta hälinä häiritsee.Jos paljon läksyjä niin on sovittu että jos ei jaksa niin tekee koulussa avustajan kanssa loput.Välitunnilla on pakko olla avustaja koko ajan mukana.Tulee tappeluja toisten kanssa.
      Avustaja antaa joka tunnin jälkeen hymymerkin vihkoon jos on mennyt hyvin ja kun on esim 10 merkki tulee jotain mukavaa.Näitä lapsia pitää paljon kannustaa ja kehua kun on sen aika.
      Ja sinun täytyy olla kovana ja vaatia muutosta.Olen itse joutunut pitämään aikamoista rähinää koulun kanssa että asiat hoituu.Opettajilla ja rehtorilla on myös pomo johon voi ottaa yhteyttä.Vanhemmilta vaaditaan paljon että pärjää näiden lasten kanssa.

    • Järkky77

      Poikani aloitti ekaluokan juuri alkaneena syksynä, ja toissa keväänä eli 2006 pyysin lääkäriltä lähetettä et poikani pääsisi testeihin ylivilkkauden vuoksi. No, testit tehtiin ja tulokset olivat hyvät, ei mitään vikaa.. oli lopputulos. Otettiin aivosähkökäyrät(tuplasti)kun ekassa jotain pieniä ylimääräisiä "piikkejä", seuraava oli vuorokauden seuranta mut ei selvyyttä piikeille.. ei mitään vikaa.. oli taas diagnoosi.
      Kuitenkin eskari meni, mut ei kovin rauhallisella menestyksellä.. tuli opettajalta kirjeitä kotiin minkä ehtii.. olihan poika viikon kotona "kasvamassa".. heti syksyn alkajaisiksi, kuulemma auttaa rauhoittumaan, no tiedä häntä..
      Nyt ku alkoi eka, sama tahti jatkui.. ope toki vahtui kevään jälkeen. ei oikein jaksa keskittyä ja suuttuu ja kiukustuu helposti ja sit ei tahdo saad aitseään rauhoittumaan siitä. sit tuli muutaman viikon kestävä hyvä jakso, jaksoi keskittyä ja olla rauhalliseati tunnilla, mut nyt tässä pari viikkoa sitten ennen syysloman alkua taas heitti kiuskustumis vimman päälle.. ja suun soittokin alkoi, mut kotona emme enää tiedä mitä tehdä. Koulussa kyllä kun on vain sillä päällä et keskittyy osaa tehdä koulutehtävät täydellisesti ja lukenut on jo eskarin keväästä asti ja laskeminen on melkeimpä lempi puuhia et ei oppimispuolella ole vaikeusia, mut tuo vilkkaus ja levottomuus on meillä todellinen hermojen kiristys, kun ei enää oikein ole millään keinoilla hyvä...
      et koitetaan yhdessä keksiä keino tähänkin asiaan..
      en vain enää tiedä et mikä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe