takaisin veteen

tania

Veijarit, joista aiemmin jo kirjoittelinkin, ovat kasvaneet huimasti! (tularit)
Nyt mietinkin koska tuo takaisin veteen paluu mahtaa tapahtua?
Viihtyvät nyt tuolla "rantavedessä", mutta siiryvätkö ne (kuten maallekkin) tuosta noin vain ...?

Voinko ne sitten siirtää tuonne aikuisten akvaan?
Ovatko ne sitten "luovutusiässä"?
Minkä ikäisenä ne voivat lisääntyä ..? (noin vanhempia ja toisiaan ajatellen)
Täytyisikö ne erottaa sukupuolen perusteella ennen luovutusta..?

5

552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joonas @ Sammakkolampi.net

      > Nyt mietinkin koska tuo takaisin veteen
      > paluu mahtaa tapahtua?

      Sitä on valitettavasti mahdotonta ennustaa. Meillä on ollut poikueita, joista ensimmäiset ovat palanneet veteen n. 9 kuukauden maallaolon jälkeen, mutta "hitaimmat" viihtyivät maalla jopa puolitoista vuotta!

      Joskus veteen paluuta voi hoputtuu nostamalla/laskemalla veden lämpötilaa viikoksi-pariksi. Tai muuntelemalla veden pinnan korkeutta. Nämä toiminnot "matkivat" vuodenaikojen vaihteluita luonnossa. Mutta aina nekään eivät toimi :(

      > Viihtyvät nyt tuolla "rantavedessä",
      > mutta siiryvätkö ne (kuten maallekkin)
      > tuosta noin vain ...?

      Minun kokemukseni mukaan siirtyvät. Meillä viimeisin tällainen siirtymä oli toissapäivänä: eläin vain meni veteen vajaan vuoden maallaolon päätteeksi, jolloin siirsin sen aikuisten altaaseen. Eikä se siellä ole maalle noussut.

      Joskus kun nuoria eläimiä myy uusiin koteihin, saattaa muutto (ja muuttuvat olosuhteet) toisinaan "houkutella" ne uudelleen hetkeksi maalle, mutta yleensä nämä jaksot ovat satunnaisia, ja usein sellaisia että salamanteri vain "seilaa" veden ja maan väliä jonkin aikaa.

      > Voinko ne sitten siirtää tuonne
      > aikuisten akvaan?

      En näe siihen mitään estettä. Edes kaikista suurimmat tuliliskot, miekkahäntätuliliskot, eivät meillä osoita mitään kiinnostusta hyökkäillä aikuistuneiden poikastensa kimppuun, vaikka kokoero aikuisen naaraan ja pienen poikasen välillä on aivan "valtava".

      > Ovatko ne sitten "luovutusiässä"?

      Mä katson että ne syövät pakasteruokaa altaan pohjalta, ja sen jälkeen luovutan ne eteenpäin. Siinä vaiheessa ne toimivat kuten aikuisen tuliliskon "kuuluukin", joten ne ovat mielestäni aivan valmiita uusiin koteihinsa.

      > Minkä ikäisenä ne voivat lisääntyä ..?

      Kai se sukukypsyys tulee vuoden-muutaman kuluttua (en tiedä/muista tarkasti/varmasti), mutta jo ihan nuoretkin koiraat saattavat harjoitella kutupuuhia aikaisemmin, hyvinkin pian veteen paluunsa jälkeen.

      > Täytyisikö ne erottaa sukupuolen
      > perusteella ennen luovutusta..?

      Moni ostaja tykkää siitä että saa tietää mitä sukupuolia ostaa (ja siksi mäkin niitä aina myydessä heille arvailen), mutta aina/usein se ei niin nuoresta onnistu, ainakaan 100% varmasti. Ja ostajatkin yleensä sen ymmärtävät kun heille selittää ettei vaan pysty/osaa.

      • tania

        nuo nyt ovat ollet puolisen vuotta...("selaa vanhoja kirjoituksia" )

        Lämpötila on laskenut "kesän mentyä" (3 astetta)
        -, mutta aikuisten terrassa olleet "2 aikamiespoikaa" -(eivät suostuneet nousemaan maalle) - ovat mielestäni paljon isompia kuin kuivalla olevat...
        Toinen juuri tänään loi taas nahkansa... (ja koko tämän ajan ovat syöneet "aikuisten ruokaa"-pakastetta kastematoja joita olen pilkkonut mammalle ja papalle..)

        Mitä jos siirränkin vauvat "liian aikaisin" maalle?
        (toki maa-alue on myös aikuisten terrassa), mutta saavatko ne siitä traumoja jos nyt en ihan ymmärrä niiden "vesittymistä"??

        (todistin kertaalleen tapahtumaa..: äippä tuli rohmuamaan lapsen ruoat ja yllättäen nappasi lapsukaisen - jo ison- suuhunsa...! (vauva oli puoliksi äipän suussa - päästi kuitenkin irti kun nappasin pyrstöstä kiinni..) -muu ei tepsinyt..


        Syövätköhän poikaset vanhemmat tulevat poikaset???

        Mamma on kuitenkin muninut vaikka kuinka... - ja taas-
        Voisinkohan lahjoittaa jonnekkin nuo munat ????


      • tania78
        tania kirjoitti:

        nuo nyt ovat ollet puolisen vuotta...("selaa vanhoja kirjoituksia" )

        Lämpötila on laskenut "kesän mentyä" (3 astetta)
        -, mutta aikuisten terrassa olleet "2 aikamiespoikaa" -(eivät suostuneet nousemaan maalle) - ovat mielestäni paljon isompia kuin kuivalla olevat...
        Toinen juuri tänään loi taas nahkansa... (ja koko tämän ajan ovat syöneet "aikuisten ruokaa"-pakastetta kastematoja joita olen pilkkonut mammalle ja papalle..)

        Mitä jos siirränkin vauvat "liian aikaisin" maalle?
        (toki maa-alue on myös aikuisten terrassa), mutta saavatko ne siitä traumoja jos nyt en ihan ymmärrä niiden "vesittymistä"??

        (todistin kertaalleen tapahtumaa..: äippä tuli rohmuamaan lapsen ruoat ja yllättäen nappasi lapsukaisen - jo ison- suuhunsa...! (vauva oli puoliksi äipän suussa - päästi kuitenkin irti kun nappasin pyrstöstä kiinni..) -muu ei tepsinyt..


        Syövätköhän poikaset vanhemmat tulevat poikaset???

        Mamma on kuitenkin muninut vaikka kuinka... - ja taas-
        Voisinkohan lahjoittaa jonnekkin nuo munat ????

        Eli maa jäätyy kohta.. (täälläkin satoi jo lunta)

        En välttämättä kohta saa enää ruokaa (Matoja ym..) lapsukaisille kun maa on jäässä eivätkä muutkaan öttiäiset liiku enää...( kauppaan on pitkä matka...) !

        Ja tänään juuri huomasin... TAAS UUSIA LAPSIA !
        (aikuisten altaassa..munia kyllä löytyy koko ajan..)
        Ainakin 1 toukka...pakeni lappoa.. ja mamma on "paksuna koko ajan !!"

        (auttakee nyt joku? )

        Kuinka tuon saa loppumaan ???


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        tania78 kirjoitti:

        Eli maa jäätyy kohta.. (täälläkin satoi jo lunta)

        En välttämättä kohta saa enää ruokaa (Matoja ym..) lapsukaisille kun maa on jäässä eivätkä muutkaan öttiäiset liiku enää...( kauppaan on pitkä matka...) !

        Ja tänään juuri huomasin... TAAS UUSIA LAPSIA !
        (aikuisten altaassa..munia kyllä löytyy koko ajan..)
        Ainakin 1 toukka...pakeni lappoa.. ja mamma on "paksuna koko ajan !!"

        (auttakee nyt joku? )

        Kuinka tuon saa loppumaan ???

        > Mitä jos siirränkin vauvat
        > "liian aikaisin" maalle?

        Anna niiden siirtyä ihan omaan tahtiinsa. Tulla ja mennä maan ja veden väliä kuten haluavat. Jos siirrät otuksen altaasta toiseen, mutta näyttääkin siltä, että se sittenkin viihtyisi vielä edellisessä, siirrä takaisin. Kun molemmissa paikoissa on sekä maata että vettä, elämet saavat itse valita, ja se on parasta.

        > äippä tuli rohmuamaan lapsen ruoat
        > ja yllättäen nappasi lapsukaisen
        > - jo ison- suuhunsa...!

        Varmaan ruokailun aiheuttama innostus. Silloinhan ne napsivat helposti suuhunsa mitä tahansa... Eivät ne minun kokemukseni mukaan isoja poikasiaan enää tarkoituksella syö, mutta vahinkoja voi tietenkin aina sattua. Kuten aikuiset voivat vahingoittaa toisiaankin ruokailun tiimellyksessä.
        Pienet (sentin-parin mittaiset) poikaset sen sijaan tuntuvat kelpaavan ihan tarkoituksellakin ruoaksi.

        > Voisinkohan lahjoittaa jonnekkin
        > nuo munat ????

        Ehkä löydät vapaaehtoisen. Mutta jos "lahjoitat" ne heti ne löydettyäsi vaikka kiehuvaan veteen, ne kuolevat, eivätkä enää aiheuta vaivaa kenellekään. Se on toki ikävää, ehkä jopa julman kuuloista, mutta jälkikasvun määrän säätely vain kuuluu asiaan silloin kun puhutaan eläimistä jotka muuten lisääntuvät kuin... pienet eläimet :)

        Munat on (henkisesti) helpompi lopettaa kuin toukat tai jopa pienet salamanterit!

        > En välttämättä kohta saa enää
        > ruokaa lapsukaisille kun maa
        > on jäässä

        Oletko ajatellut mahdollisuutta kasvattaa ravintoa itse? Hankit kaupasta (tai harrastajatoverilta) alkuun vähän ruokaeläimiä, ja niistä kasvatat sitten itse lisää. Banaanikärpäsiä, buffalomatoja, hinkalokuoriaisia, jopa sirkkoja (pin-headit ovat sopivan kokoisia)?
        Toinen vaihtoehto on marssia kalastusliikkeeseen: sieltä saa syötiksi tarkoitettuja kastematoja, kärpäsentoukkia ja hyvällä tuurilla pienempiäkin otuksia salamanterien syötäväksi. Tosin syöttiötökät tuppaavat olemaan kovin isoja pienten poikasten ravinnoksi, niistä saa purtavaa lähinnä aikuisille tuliliskoille...

        Vähänhän sapuskan kasvattaminen itse lisää vaivaa, mutta jos salamanteripienokaisia haluaa kasvattaa, ruoan hankinta valitettavasti kuuluu pakettiin...

        > Ja tänään juuri huomasin...
        > TAAS UUSIA LAPSIA !
        > Kuinka tuon saa loppumaan ???

        Ei sitä ehkä oikein saa loppumaan, mutta kyllä se siitä aikanaan varmasti loppuu. Sen sijaan voit olla tyytyväinen itseesi: salamanterisi voivat hyvin kun ne noin innolla lisääntyvät!

        Lopetat vaan jokaisen löytämäsi munan ja toukan, sillä tavalla niistä pääsee eroon. Tai ehkä aikuiset söisivät valtaosan munista/toukista ihan itse? Meillä homma toimii melko hyvin ihan sillä tavalla: jos poikasia ei ota erilleen, ei niitä kamalan montaa vuodessa aikuisten altaassa itsekseen elellen muodonvaihdokseen saakka selviä. Päätyvät monipuolistamaan aikuisten ruokavaliota.


      • tania78
        Joonas @ Sammakkolampi.net kirjoitti:

        > Mitä jos siirränkin vauvat
        > "liian aikaisin" maalle?

        Anna niiden siirtyä ihan omaan tahtiinsa. Tulla ja mennä maan ja veden väliä kuten haluavat. Jos siirrät otuksen altaasta toiseen, mutta näyttääkin siltä, että se sittenkin viihtyisi vielä edellisessä, siirrä takaisin. Kun molemmissa paikoissa on sekä maata että vettä, elämet saavat itse valita, ja se on parasta.

        > äippä tuli rohmuamaan lapsen ruoat
        > ja yllättäen nappasi lapsukaisen
        > - jo ison- suuhunsa...!

        Varmaan ruokailun aiheuttama innostus. Silloinhan ne napsivat helposti suuhunsa mitä tahansa... Eivät ne minun kokemukseni mukaan isoja poikasiaan enää tarkoituksella syö, mutta vahinkoja voi tietenkin aina sattua. Kuten aikuiset voivat vahingoittaa toisiaankin ruokailun tiimellyksessä.
        Pienet (sentin-parin mittaiset) poikaset sen sijaan tuntuvat kelpaavan ihan tarkoituksellakin ruoaksi.

        > Voisinkohan lahjoittaa jonnekkin
        > nuo munat ????

        Ehkä löydät vapaaehtoisen. Mutta jos "lahjoitat" ne heti ne löydettyäsi vaikka kiehuvaan veteen, ne kuolevat, eivätkä enää aiheuta vaivaa kenellekään. Se on toki ikävää, ehkä jopa julman kuuloista, mutta jälkikasvun määrän säätely vain kuuluu asiaan silloin kun puhutaan eläimistä jotka muuten lisääntuvät kuin... pienet eläimet :)

        Munat on (henkisesti) helpompi lopettaa kuin toukat tai jopa pienet salamanterit!

        > En välttämättä kohta saa enää
        > ruokaa lapsukaisille kun maa
        > on jäässä

        Oletko ajatellut mahdollisuutta kasvattaa ravintoa itse? Hankit kaupasta (tai harrastajatoverilta) alkuun vähän ruokaeläimiä, ja niistä kasvatat sitten itse lisää. Banaanikärpäsiä, buffalomatoja, hinkalokuoriaisia, jopa sirkkoja (pin-headit ovat sopivan kokoisia)?
        Toinen vaihtoehto on marssia kalastusliikkeeseen: sieltä saa syötiksi tarkoitettuja kastematoja, kärpäsentoukkia ja hyvällä tuurilla pienempiäkin otuksia salamanterien syötäväksi. Tosin syöttiötökät tuppaavat olemaan kovin isoja pienten poikasten ravinnoksi, niistä saa purtavaa lähinnä aikuisille tuliliskoille...

        Vähänhän sapuskan kasvattaminen itse lisää vaivaa, mutta jos salamanteripienokaisia haluaa kasvattaa, ruoan hankinta valitettavasti kuuluu pakettiin...

        > Ja tänään juuri huomasin...
        > TAAS UUSIA LAPSIA !
        > Kuinka tuon saa loppumaan ???

        Ei sitä ehkä oikein saa loppumaan, mutta kyllä se siitä aikanaan varmasti loppuu. Sen sijaan voit olla tyytyväinen itseesi: salamanterisi voivat hyvin kun ne noin innolla lisääntyvät!

        Lopetat vaan jokaisen löytämäsi munan ja toukan, sillä tavalla niistä pääsee eroon. Tai ehkä aikuiset söisivät valtaosan munista/toukista ihan itse? Meillä homma toimii melko hyvin ihan sillä tavalla: jos poikasia ei ota erilleen, ei niitä kamalan montaa vuodessa aikuisten altaassa itsekseen elellen muodonvaihdokseen saakka selviä. Päätyvät monipuolistamaan aikuisten ruokavaliota.

        Noita munia tosiaan tulee..suurimman osan onneksi hoitaa "luonto"..
        (on kiva tietää että tularit viihtyvät, mutta ei nyt ihan noin hyvin tarvitsisi.. =) )

        Munien hävittämisessä en koe ongelmaa, mutta noita lapsukaisia en kyllä voi ..
        (en edes ollut ajatellut että munat voi hävittää..TIETYSTI ! .. aikoinaan akvassa hävitin monnin kudun ! )

        Ruokaeläimiä en varmaankaan voi kasvattaa.. (mieheni).. =)
        jo nyt pakasteruot ovat ainoina omassa lokerossaan ja matoset ym.muiden elävien täytyy oikeasti pysyä varmistetusti purkissa..=)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      329
      4019
    2. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      24
      2256
    3. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      20
      1483
    4. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      39
      1384
    5. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      33
      1336
    6. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      24
      1268
    7. Herätys nyt vittu!

      Laihduta hyvänen aika
      Ikävä
      125
      1218
    8. Hävetkäämme!

      Rydman saa jatkaa. Hymyili leveästi haastattelujen aikana. Mikä meissä on vikana kun tuollainen "mies" ministerinä?
      Perussuomalaiset
      81
      1202
    9. Älkää käyttäkö tunnisteita

      Täällä pesii muutama mt-tapaus, joka alkaa esittää teitä ja pilaa välinne kaivattuun. Alat kuvitella että se kaivattusi
      Ikävä
      36
      1111
    10. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      49
      1100
    Aihe