Mä nyt kysyn et onko tää kenen mielestä väärin/oikein?!? Mä sain tunnille sellasen nuoren hevosen ja tiesin et testailaa vähän ratsastajaa. No kaikki meni tosi hyvin kunnes piti hypätä sellanen 70 cm ristikko niin pari laukka askelta ennen ponnistusta heppa karkas mun alta (hyppäämällä sivuun). Mulla irtos jalustin ja hevonen rupes hyppii pystyyn ja pukittelemaan vähän. No sain sen rauhottumaan ja täs tulee se kysymys teinkö väärin kun näpäytin hevosta raipalla kaulalle??Sit eikun uusiks koko tehtävä ja sen esteen kohalla missä se "kielti" niin se hyppäs tosi hyvin sen. Tiiän et kaikilla on omat mielipiteet mut kommentoikaa asiaa miten ite parhaaksenne näätte. -kiitos-
Oikein/väärin?
19
660
Vastaukset
- Horse Lover
Sanoit että näpäytit heppaa kaulalle...
Jos näpäytit silloin ku se oli pystyssä niin ok,
koska hepap voi tulkita tämän silleen et sen pitää laskeutuu.. Mutta toisaalta se voi tulkita sen myös et "Lisää vauhtia"....- Satu
Mielestäni teit aivan oikein!
Hevonen ei noin saa tehdä (ainakaan nousta 2 jalalle) ja sinä näytit sen hevoselle - ja seuraavalla hypyllä jo varmaan huomasit, että asia meni perille.Olen eri mieltä siitä, että hevonen ymmärtäisi näpäytyksen vaudin lisäämisenä, koska näpäytys tuli kaulalle ja heti väärin teon jälkeen eli tässä tapauksessa kieltäessä esteelle/pystyyn hypätessä! Tsemppiä jatkoon sulle! - Maikki & Jensku
Mitä sä ymmärtäsit hevosena jos sua lyötäis raipalla kaulalle? Vauhtia? Seis? Mä oon joskus kuullu että esteratsastuskilpailuissa voitais antaa virhepisteitä siitä että hevosta lyödään kaulalle? Älä ainakaan ota tavaksi!
- Sade
Mielestäni täysin oikein!
- Namu
ehdottomasti oikein!KOska se raipalla näpäytys oli sille rangaistus ja siitä se tietää että niin ei tehä..Omaakin hevostani täytyy välillä muistuttaa raipan kanssa että mikä on oikein ja mikä väärin..mutta toi on mun mielipide jotkut voi olla eri mieltä...
- LiFFi
joo!teit oikein.jos heppa ei "käyttäydy" kunnolla on sitä asiallista huomauttaa esim.jut raipalla.teit ihan oikein-!
- Anonyymi00019
Ei hevonen tahallaan käyttäydy huonosti, se ei vaan tiiä mitä tehdä
- Cozilla
Minusta raipan käyttö on väärin, jos sillä hutkitaan, mutta pieni näpäytys silloin kun hevonen ei ota asettuakseen ei ole pahaksi :)
- horsepower
mielestäni teit väärin jos annoit hevoselle sen jälkeen raippaa kun se oli jo noussut pystyyn. koska raippa ei ole rangaistusväline vaan apuväline jolla autetaan hevosta takaa, jotta saataisiin mm. askel pidentymään ja hevonen toimisi paremmin,kuin hakataan kannuksilla kyljet verille että hevonen kulkisi reippaammin.. jos annoit raippaa kun hevonen sillä hetkellä nousi pystyyn näpäytit vähän raipalla (huom: vähän ei hakkaamalla)teit oikein.... Mutta yleisesti kaikille ihmisille: jos hevosta pelottaa esim: traileriin meno..antakaa hevoselle aikaa tutkia traileri kuin että pakotatte hevosen hakkaamalla sisälle.. monet hevoset kokevat sen vaaralliseksi,pimeäksi aukoksi,josta ei ole pakotietä. muista hevosella on ahtaan paikan kammo!älä pakota hevosta,jos saatkin sen koppiin suljet sinne samalla hevosen pelon.heti kun hevonen on saatu koppiin useimmat ihmiset salpaavat takaoven mahdollisimman nopeasti jotta hevonen ei heittäytyisi taaksepäin ja pääsisi karkuun.hevosen on saatava tulla ja mennä monta kertaa jotta se tuntisi olonsa turvalliseksi! Kärsivällisyyttä ihmiset!!
- Kannu
Teit oikein. Yksiselitteisesti.
Aina kun hevonen tekee niin kuin sinä haluat se on oikein.
Kun sinä teet niin kuin hevonen haluaa se on väärin.- horsepower
ei hevosta kuulu alistaa niin ettei hevonen itse saa päättää joitain asioita.. tietenkään ei saa antaa hevoselle liikaa valtaa että se tekee mitä lystää..mutta minun mielestä ihmisen ja hevosen yhteistyöhön kuuluu molempien osapuolien huomioon ottaminen kun me kunnioitamme hevosta se kunnioittaa meitä!! tässä pieni lausahdus:
"se että mikä tahansa eläin rakastaa meitä,pitäisi herättää meissä kunnioitusta-sillä emme ole ansainneet sitä! marion. c. Garretty" - nepsu
horsepower kirjoitti:
ei hevosta kuulu alistaa niin ettei hevonen itse saa päättää joitain asioita.. tietenkään ei saa antaa hevoselle liikaa valtaa että se tekee mitä lystää..mutta minun mielestä ihmisen ja hevosen yhteistyöhön kuuluu molempien osapuolien huomioon ottaminen kun me kunnioitamme hevosta se kunnioittaa meitä!! tässä pieni lausahdus:
"se että mikä tahansa eläin rakastaa meitä,pitäisi herättää meissä kunnioitusta-sillä emme ole ansainneet sitä! marion. c. Garretty"ihanaa että täältä löytyy myös ihmisiä,jotka osaavat käsitellä hevosia oikein!!!!olen lukenut myös muita viestejäsi...näyt tietävän tarkalleen mitä teet,sinusta tulisi loistava ratsastuksenopettaja!!joko olet harkinnut alaa??? ;) muistakaa että ratsastus onnistuu vain silloin kun ratsastajalla ja hevosella on yhteys jossa molemmat osapuolet tuntevat olonsa turvalliseksi!hyvä ratsastaja osaa kunnioittaa hevosta!
- Kannu
nepsu kirjoitti:
ihanaa että täältä löytyy myös ihmisiä,jotka osaavat käsitellä hevosia oikein!!!!olen lukenut myös muita viestejäsi...näyt tietävän tarkalleen mitä teet,sinusta tulisi loistava ratsastuksenopettaja!!joko olet harkinnut alaa??? ;) muistakaa että ratsastus onnistuu vain silloin kun ratsastajalla ja hevosella on yhteys jossa molemmat osapuolet tuntevat olonsa turvalliseksi!hyvä ratsastaja osaa kunnioittaa hevosta!
Ei, enpä ole harkinnut. Mutta entä sinä ? Oletko itse jo alalla ? Sinulla on varmasti paljon onnellisia oppilaita.
Ja ihanasta en nyt tässä kyllä puhuisi, vaan makuasia tietysti.
Kunnioitusta tarvitaan ja myös hyvä hevonen kunnioittaa ratsastajaa. Ellei tuo kunnioitus tahdo säilyä on hyvä sitten muistuttaa kuka oikeastaan päätää siitä mitä tehdään ja kuinka.
Vai tarkoitatko kunniotuksella sitä että annat hevosen aina päättää mitä tehdään, esimerkiksi pudottaa satulasta ikävät henkilöt ?
- Heppatyttö
Mielestäni teit oikein.. Hevosta pitää AINA rangaista, torumalla sitä tai jos se tekee jotain vastaavaa, niin raipalla saa näpäyttää, mutta ei hakata.. Minulla on kokemusta..
- Huli84
Kirjoitan nyt lukematta muiden viestejä, joten saatan käyttää jo aiemmin esiin tulleita perusteita.
Lähinnä mua kiinnostais syy siihen, miks hevonen karkas. Jos se johtui siitä, että polle oli epävarma, niin raipalla rankaiseminen oli väärin. Nuorta hevosta pitää rohkaista, mutta välttämättä oikea tapa siihen ei ole raippa tai kannus.
Jos taas polle kielsi kiusallaan tekosi oli täysin oikeutettu. - nanna
hmm.. missä vaiheessa sä näpäytit sitä raipalla? paljon ton jutun jälkeen heppa ei ainakaan voinu tajuta et mistä sä sitä rankaset, mut jos se tapahtu kun se teki ton, niin eise ainakaan ollu väärin, ainakaan mun mielestä. pitäähän sitä heppaa ainakin vähän kieltää kun se tekee tommosta. muutenhan siitä tulee ihan mahdoton=P
- Pihla
Mä näpäytin sitä hevosta siinä vaiheessa kun se hyppäs sivuun eli tavallaan kielti esteelle.
- nanna
Pihla kirjoitti:
Mä näpäytin sitä hevosta siinä vaiheessa kun se hyppäs sivuun eli tavallaan kielti esteelle.
emmä ainakaan nää tossa mitään väärää=)
- Anonyymi00018
Ei todellakaan ollu oikein tehty, hevonen luultavasti säikähti tai oli paniikissa koska se nousi pystyyn, jos näpäytät raipalla se vaan menee enemmän paniikkiin, ja sit ku sanoit että seuraava kerta meni hyvin, ni sillon pitää kehua sitä hevosta. Mutta koska näpäytit sitä raipalla, ni se meni sen esteen pakon, kivun ja pelon kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383662Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273219- 652855
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak822677- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801680- 281507
- 151485
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474- 281468