moro,
haluaisin hommata sellaisen navigaattorin, jota voisin käyttää autossa, veneessä, vaikka metsässä.
Minusta on turhaa hommata erillisiä laitteita, itsekin olen yleensä vain yhdessä paikassa kerrallaan...
Eli pitäisi saada tiekarttojen lisäksi merikortit ja vaikkapa maastokartatkin. Onnistuuko näillä peruslaitteilla, vai tarvitaanko jokin äveriäs "viranomaislaite"?
jo etukäteen vastauksista kiittäen,
erkki
Navigaattori veneeseen ja autoon
6
1054
Vastaukset
- Snaut
Kyllähän näitä on ja itseasissa näitä oli jo olemassa paljon ennen kuin nämä nykyiset nyt kovasti muodissa olevat siirrettävät autonavigaattorit tulivat markkinoille.
Suomessa on tämäntyyppisiä navigaattoreita saatavissa lähinnä Garminilta ja Magellanilta.
Valinta riippuu sitten mikä on pääasiallinen käyttöalue. Itse valitsisin seuraavasti.
- Maasto, perinteellinen iskuja kestävä kapulagepsi: Garmin GPSMAP 60CSx. Kaikki kartat hankittava erikseen, vesitiivis.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=1563
- Meri, pieni karttaplotterityyppinen laite: Garmin GPSMAP 276C. Mukana Euroopan tie/kaupunkikartat, vesitiivis.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=105
- Auto, 3,5 tuuman näytöllä varustettu monitoimilaite. Magellan CrossOverGPS. Mukana Skandinavian kartat, roiskevedenpitävä.
http://www.gps.fi/index.php?page=tuotteet&sub_page=crossover- Snaut
Tarkennetaan vielä, että Garminin Nuvi autonavigaattoreihin on kyllä saatavilla sekä maasto- että merikartat. Mutta näissä laitteissa ei oikein ole ohjelmistoa joka hyvin tukisi maastosuunnistusta ja merellä navigoimista. Eli, ne ovat kyllä miltei pelkästään tarkoitettuja autonavigointiin.
- itsekkin
ja hommasin myös. Tuo Magellanin laite ei kuitenkaan vastannut odotuksiani ja edelleen on käytössä kolme erillistä laitetta. autossa autonavikaattori, veneessä karttaplotteri ja maastökäyttöön käsi GPS paikannin.
- Snaut
Käytän myös erillisiä laitteita, maastossa perinteellistä kapulagepsiä ja veneessä isonäyttöistä karttaplotteria. Autossa on satunnaisesti käytössä Garmin Quest ja joskus myös maastossa. Siinä on vain autokäyttöön kovin pieni näyttö, joten olen ajatellut korvaavani sen Magellanin Crossoverilla.
Olen kerran kokeilut Crossoveria, tosin vain autokäytössä ja siinä se oli kyllä ihan ok. Mitä pidät sen Crossoverin suurimpina puutteina sekakäytössä?
- Navigaattoriko?
6110-puhelin, hinta n. 400 euroa. Sillä saa navigoitua jos osaa käyttää POIXPressiloita sun muita. Jos ei viitsi muunnosohjelmien kanssa leikkiä, niin sitten joku noista "oikeista" navigaattoreista.
Akun kesto navigointikäytössä 6110 vain 3 -5 tuntia, joten metsässä taskuun vara-akku.
6110:n etuna on se, että se on jopa herkempi kuin jotkut Navigaattoit eli toimii ihan oikeesti. - erkki raikusta
kiitos teille vastauksista, eiköhän näillä eväillä jokunen kapine saada hankituksi.
terv, erkki
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402939
- 172726
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402058