Beatlesin paras levy?

liivitiiri

Kerro suosikkisi Beatlesin levyistä. Perustelut mukaan!

34

2350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poro Tallinnasta

      Perusteluna puhdas nostalgia, eli oli aikanaan (taisi olla vuonna 1972) ensimmäinen ostamani Beatles-albumi. Tosin hankinta oli silloin osittain pakon sanelema, koska paikallisessa levykaupassa ei juuri sinä päivänä ollut muita Beatles-levyjä. Vaikea sanoa, mikä levy mukaan olisi päätynyt, mikäli valinnanvaraa olisi ollut enemmän. Hyviä ne on kaikki.:)

      • Lovely Rita

        Aika lailla mahdoton kysymys, en pysty millään nimeämään vain yhtä. Beatles oli monipuolinen yhtye, ja eri mielentiloissa kuulostaa erilainen musiikki parhaimmalta. Suosikkejani kokonaisuuksina ovat Abbey Road, Rubber Soul, Revolver ja Stg. Pepper.

        Abbey Roadiin liittyy minullakin nostalgisia muistoja. Minulla ei ollut varaa levyjä ostaa ennen kuin aikuisena, kun olin jo töissä, mutta Abbey Road ilmestyi kesällä 1970, kun olin Ruotsissa töissä. Työkaverina ollut ruotsalaistyttö oli ostanut levyn, jota sitten kuunneltiin kannettavalla levysoittimella töiden taustalla. Varsinkin levyn B-puolella on paljon hienoja pikku pätkiä ja mm. harvinainen pitkä rumpusoolo.


      • Beatlesien testamentti
        Lovely Rita kirjoitti:

        Aika lailla mahdoton kysymys, en pysty millään nimeämään vain yhtä. Beatles oli monipuolinen yhtye, ja eri mielentiloissa kuulostaa erilainen musiikki parhaimmalta. Suosikkejani kokonaisuuksina ovat Abbey Road, Rubber Soul, Revolver ja Stg. Pepper.

        Abbey Roadiin liittyy minullakin nostalgisia muistoja. Minulla ei ollut varaa levyjä ostaa ennen kuin aikuisena, kun olin jo töissä, mutta Abbey Road ilmestyi kesällä 1970, kun olin Ruotsissa töissä. Työkaverina ollut ruotsalaistyttö oli ostanut levyn, jota sitten kuunneltiin kannettavalla levysoittimella töiden taustalla. Varsinkin levyn B-puolella on paljon hienoja pikku pätkiä ja mm. harvinainen pitkä rumpusoolo.

        Jatkumo Here Comes the Sunista The Endiin on ehkä hienoin yksittäinen jakso millään Beatles-levyltä. On pakko käyttää kulunutta sanontaa "sitä ei koskaan väsy kuuntelemaan". Abbey Roadin B-puoli on ennen kaikkea McCartneyn ja George Martinin luomus, John Lennon ei tuollaisia kokonaisuuksia kyennyt hahmottamaan eikä ollut niistä kiinnostunutkaan (joka tapauksessa Because on yksi parhaista Beatlesien ja John Lennonin kappaleista).

        Ainoa ärsyttävä kohta Abbey Roadin B-puolella on se kun myöhempi Sir Paul alkaa karjua paksulla äänellä biisissä Golden Slumbers (joka on muutenkin liian raskaanimelästi orkesteroitu pätkä - miinuspisteet sekä McCartneylle että Martinille). Samasta syystä vihaan A-puolen kappaletta Oh! Darling. Mitä McCartney oikein ajatteli? Vittuilla kuuntelijoille? Myös Maxwell's Silver Hammer on täyttä sontaa joka kuulostaa suunnilleen vuoden 1976 Wingseiltä.


    • Olen tylsä!

      Sgt. Pepper on nimenomaan paras ALBUMI, ei yksittäisten kappaleiden kokoelma. Rubber Soulilla ja Revolverilla on parempia biisejä, mutta ne eivät ole levyinä samanlaisia alusta loppuun mietittyjä taiteellisia kokonaisuuksia. Pepper on kerta kaikkiaan loistavasti sovitettu, soitettu, tuotettu ja rakennettu levy. Biisijärjestys on nerokas ja luo taidokkaasti "teema-albumin" illuusion vaikka levyllä ei juuri varsinaista teemaa olekaan. Ja A Day in the Life on kaikkien aikojen kliimaksi Beatlesien psykedeeliselle music hall -show'lle, jonka voi kunnolla ymmärtää kunnolla ainoastaan peribrittiläisen tradition kautta.

      Pepperissä viehättää juuri sen musiikillinen eklektisyys, ajattomuus, brittiläisyys/eurooppalaisuus ja miten eri musiikkityylit on saatu sopimaan yhteen (mikä ei enää White Albumilla toimi ollenkaan). Sgt. Pepper on Beatlesien (ja ennen kaikkea Paul McCartneyn) taiteellinen huipentuma, ei ehkä niinkään sävellyksellisesti, siinä suhteessa Revolver on parempi (ja Rubber Soul puolestaan John Lennonin paras saavutus). Valitettavasti ylittämättömän Pepperin jälkeen alkoi Beatlesien alamäki ja hajoaminen, yhtye oli yksinkertaisesti sanonut sanottavansa ja jatkui vuoden 1967 jälkeen vain pelkän inertian voimalla. Koska Beatlesit eivät olleet musiikillisia virtuooseja eivätkä osanneet improvisoida, yhtye oli sidottu 2-4 minuutin pop-lauluformaattiin jonka hienoin saavutus on juuri Sgt. Pepper -levy sekä single Strawberry Fields Forever/Penny Lane. Mihin Beatles lopetti kehityksensä omat rajoituksensa tiedostaen, siitä jatkoivat Pink Floyd ja muut. En sano että esim. Dark Side of the Moon olisi parempi kuin Sgt. Pepper, mutta kunnianhimoisempi se ainakin on. Mutta tämä on vähän kuin vertaisi Mozartin Taikahuilua Beethovenin viimeisiin kvartettoihin, jos siirtymä naurettavasta ylevään sallitaan.

      Lopuksi vielä Beatlesien studiolevyt paremmuusjärjestyksessä:
      1. Sgt. Peppers's Lonely Hearts Club Band
      2. Revolver
      3. Rubber Soul
      4. Abbey Road
      5. Magical Mystery Tour
      6. Hard Day's Night
      7. White Album
      8. Help!
      9. Let It Be
      10. Beatles for Sale
      11. With the Beatles
      12. Please Please Me
      13. Yellow Submarine

      • Sweden..

        -onneks nuo on vain sun mielipiteitä,ja makuasioita.Tosin kuulostaa vähän siltä,kuin olisit osittain kopsannut jotain muiden/toimittajien/lehtikirjoitusten juttuja.Sanon vain,et itse olen lähes joka asiassa kanssasi eri mieltä,mut nekin ovat vain minun mielipiteitäni,ja makuasioitani.Otan vain yhden kumman väitteesi tähän,eli Dark side of the moon on mielestäsi kunnianhimoisempi ,kuin Pepper.Millä mitataan kunnianhimoa? Silläkö,kuinka erikoisia ääniä saadaan aikaan,vai jollain muulla? Mun mielestä musiikin tekemisessä tärkeintä on säveltämistaito,ei kunnianhimo,sen vuoksi Beatlet
        oli niin ylivoimaisia..ja on edelleenkin. :)


      • -herkko-
        Sweden.. kirjoitti:

        -onneks nuo on vain sun mielipiteitä,ja makuasioita.Tosin kuulostaa vähän siltä,kuin olisit osittain kopsannut jotain muiden/toimittajien/lehtikirjoitusten juttuja.Sanon vain,et itse olen lähes joka asiassa kanssasi eri mieltä,mut nekin ovat vain minun mielipiteitäni,ja makuasioitani.Otan vain yhden kumman väitteesi tähän,eli Dark side of the moon on mielestäsi kunnianhimoisempi ,kuin Pepper.Millä mitataan kunnianhimoa? Silläkö,kuinka erikoisia ääniä saadaan aikaan,vai jollain muulla? Mun mielestä musiikin tekemisessä tärkeintä on säveltämistaito,ei kunnianhimo,sen vuoksi Beatlet
        oli niin ylivoimaisia..ja on edelleenkin. :)

        "Mun mielestä musiikin tekemisessä tärkeintä on säveltämistaito,ei kunnianhimo,sen vuoksi Beatlet
        oli niin ylivoimaisia..ja on edelleenkin. :)"

        Sävellyksiä sä jaksat peräänkuuluttaa täällä, etkä huomaakaan, että musiikissa on muutakin. Sanoitukset, sovitukset, tuottaminen ja se miten musiikki on esitetty (!) tuntuvat olevan sulle ihan turhia asioita. Samalla menetät valtavasti hienosta musiiikista ja suodatat musiikkia jotenkin vajanaisesti.

        Mua Pepperissä häiritsee se nimenomainen seikka, että siltä puuttuu sävellykset. Albumikokonaisuutena se on Beatlesin onnistunein, mutta melodioiden vaihteleva taso vähentää innostusta. With a Little Help from My Friends ja When I´m 64 ovat tusinakamaa verrattuna vaikka Rubber Soulin yleiseen sävellystasoon. Eivät ne kuitenkaan mitään rimanalituksia ole, kuten Revolverin Yellow Submerine (oli se sitten vitsillä tehty tai ei) Rubber Soulilla ei heikkoja lenkkejä ole lainkaan ja ehkä tämän takia se on Beatlesin onnistunein albumi. Help!in ohella sillä on myös parhaat yksittäiset Beatles-kappaleet ja Beatlesin ehkä paras balladi, In My Life. Abbey Roadista tykkään, sillekin on tosin eksynyt pari hutturaitaa. Pepperistä vielä sen verran, että on siellä toki helmiäkin joukossa, esim. A Day in a Life, joka on Beatlesin parhaita kappaleita. Ja kokonaisuutena se on tosiaan helmi, yksi 60-luvun parhaista.


      • KoMpArE
        -herkko- kirjoitti:

        "Mun mielestä musiikin tekemisessä tärkeintä on säveltämistaito,ei kunnianhimo,sen vuoksi Beatlet
        oli niin ylivoimaisia..ja on edelleenkin. :)"

        Sävellyksiä sä jaksat peräänkuuluttaa täällä, etkä huomaakaan, että musiikissa on muutakin. Sanoitukset, sovitukset, tuottaminen ja se miten musiikki on esitetty (!) tuntuvat olevan sulle ihan turhia asioita. Samalla menetät valtavasti hienosta musiiikista ja suodatat musiikkia jotenkin vajanaisesti.

        Mua Pepperissä häiritsee se nimenomainen seikka, että siltä puuttuu sävellykset. Albumikokonaisuutena se on Beatlesin onnistunein, mutta melodioiden vaihteleva taso vähentää innostusta. With a Little Help from My Friends ja When I´m 64 ovat tusinakamaa verrattuna vaikka Rubber Soulin yleiseen sävellystasoon. Eivät ne kuitenkaan mitään rimanalituksia ole, kuten Revolverin Yellow Submerine (oli se sitten vitsillä tehty tai ei) Rubber Soulilla ei heikkoja lenkkejä ole lainkaan ja ehkä tämän takia se on Beatlesin onnistunein albumi. Help!in ohella sillä on myös parhaat yksittäiset Beatles-kappaleet ja Beatlesin ehkä paras balladi, In My Life. Abbey Roadista tykkään, sillekin on tosin eksynyt pari hutturaitaa. Pepperistä vielä sen verran, että on siellä toki helmiäkin joukossa, esim. A Day in a Life, joka on Beatlesin parhaita kappaleita. Ja kokonaisuutena se on tosiaan helmi, yksi 60-luvun parhaista.

        Se oli Beatlesin aikuistumislevy, hienoja biisejä ja mainio kokonaisuus. Sovitukset rikkaita ja ensimmäistä kertaa Beatles-levyllä mukana myös hyviä sanoituksia. Se puoli ei koskaan ollut bändin omin, mutta tällä levyllä mm. Norvegian Wood ja Girl ovat loistavia tekstejä. Rubber Soulilla pidän myös sen Dylan- ja folk-vaikutteista. Kivasti myös Harrisonin sitar soi jo mainitussa Norvegian Wood-kipaleessa.

        Revolver on ehdottomasti hyvä levy, mutta jotenkin siitä jää puuttumaan mulle se tarvittava kosketuspinta. Harrisonin Taxman ja Tommorrow Never Knows sekä Paulin Eleanor Rigby ovat kuitenkin hienoja biisejä ja kyllähän Revolver on onnistunut kokonaisuus.

        Sgt Pepper´s Lonely Heart Club Band on parhaimmillaa nimiraidoissaan ja A Day in a Lifessa. Lucy in the Sky with the Diamonds ja She´s Leaving Home ovat myös hyviä, mutta valitettavan huono on taso kappaleissa Getting Better ja Good Morning Good Morning. En minä tätä mielellään sano, mutta jonkin verran on aika tätä onnistunut puremaan. Biisimateriaalin puutteita onnistuu jonkin verran kuittaaamaan hieno kokonaisuus, muttei toki kokonaan. Yliarvostettu mutta hyvä levy.

        Abbey Roadista en hirveästi tykkää, White Albumin sillisalaatti toimii sen sijaan isosti. Let It Be-levyllä on kiitettävästä Beatles-magiaa ja nostalgiaa, kun ajattelee, ettei bändi ollut silloin edes "varsinaisesti" kasassa.

        Varhaislevyistä Help! ja Hart Day´s Night ovat helmiä.


      • Ruotsiin.
        -herkko- kirjoitti:

        "Mun mielestä musiikin tekemisessä tärkeintä on säveltämistaito,ei kunnianhimo,sen vuoksi Beatlet
        oli niin ylivoimaisia..ja on edelleenkin. :)"

        Sävellyksiä sä jaksat peräänkuuluttaa täällä, etkä huomaakaan, että musiikissa on muutakin. Sanoitukset, sovitukset, tuottaminen ja se miten musiikki on esitetty (!) tuntuvat olevan sulle ihan turhia asioita. Samalla menetät valtavasti hienosta musiiikista ja suodatat musiikkia jotenkin vajanaisesti.

        Mua Pepperissä häiritsee se nimenomainen seikka, että siltä puuttuu sävellykset. Albumikokonaisuutena se on Beatlesin onnistunein, mutta melodioiden vaihteleva taso vähentää innostusta. With a Little Help from My Friends ja When I´m 64 ovat tusinakamaa verrattuna vaikka Rubber Soulin yleiseen sävellystasoon. Eivät ne kuitenkaan mitään rimanalituksia ole, kuten Revolverin Yellow Submerine (oli se sitten vitsillä tehty tai ei) Rubber Soulilla ei heikkoja lenkkejä ole lainkaan ja ehkä tämän takia se on Beatlesin onnistunein albumi. Help!in ohella sillä on myös parhaat yksittäiset Beatles-kappaleet ja Beatlesin ehkä paras balladi, In My Life. Abbey Roadista tykkään, sillekin on tosin eksynyt pari hutturaitaa. Pepperistä vielä sen verran, että on siellä toki helmiäkin joukossa, esim. A Day in a Life, joka on Beatlesin parhaita kappaleita. Ja kokonaisuutena se on tosiaan helmi, yksi 60-luvun parhaista.

        -kuten sanoin..makuasioita..ps.huomaan muutakin,kuin pelkästään sävellystaidon,tai sen puutteen,mm. sen,et olet aika yksisilmäinen,tai pitäisikö sanoa,yksikorvainen,kun puhutaan musiikista.Ehkäpä sitten vanhempana tajuat paremmin,mikä musiikissa on sitä OLEELLISTA..ja älä nyt taas hermostu sit.. :)


      • Ellie R.
        Ruotsiin. kirjoitti:

        -kuten sanoin..makuasioita..ps.huomaan muutakin,kuin pelkästään sävellystaidon,tai sen puutteen,mm. sen,et olet aika yksisilmäinen,tai pitäisikö sanoa,yksikorvainen,kun puhutaan musiikista.Ehkäpä sitten vanhempana tajuat paremmin,mikä musiikissa on sitä OLEELLISTA..ja älä nyt taas hermostu sit.. :)

        Makuasioitahan nämä... Sgt. Pepper on tietysti monen mielestä "oikea vastaus" ja perusteluina kuulee aina ne samat jutut siitä, miten se on rockmusiikin rajoja aikoinaan kokeillut moniulotteinen kokonaisuus ja teema-albumi, jossa kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa.

        Varmasti totta, mutta mielestäni tässä tapauksessa jotkin osaset ovat vain niin heikkoja, ettei niiden summan ylityskään tee tästä vielä hienointa Beatles-levyä. Kuten jo on tullut muidenkin viesteistä ilmi, yksittäisinä sävellyksinä Sgt. Pepperin biisit eivät nouse aivan bändin huipputasolle (olkoonkin että A Day In The Life on allekirjoittaneen Top5-listalla).

        Parhaat biisit löytyvät mielestäni Magical Mystery Tourilta. Vaikka mistään koherentista albumikokonaisuudesta ei levyn kohdalla voida puhua (puritistit voivat jopa kiistää, onko kyseessä albumi lainkaan ;), yksittäiset osaset kohottavat levyn omaan luokkaansa. Lisäksi annan suurta arvoa sovituksille ja upeille äänimaisemille, jotka tällä levyllä ovat mielestäni Beatlesin parhaimmistoa (vrt. esim. Strawberry Fields Forever).


      • olisi oikeasti mielestäsi
        Sweden.. kirjoitti:

        -onneks nuo on vain sun mielipiteitä,ja makuasioita.Tosin kuulostaa vähän siltä,kuin olisit osittain kopsannut jotain muiden/toimittajien/lehtikirjoitusten juttuja.Sanon vain,et itse olen lähes joka asiassa kanssasi eri mieltä,mut nekin ovat vain minun mielipiteitäni,ja makuasioitani.Otan vain yhden kumman väitteesi tähän,eli Dark side of the moon on mielestäsi kunnianhimoisempi ,kuin Pepper.Millä mitataan kunnianhimoa? Silläkö,kuinka erikoisia ääniä saadaan aikaan,vai jollain muulla? Mun mielestä musiikin tekemisessä tärkeintä on säveltämistaito,ei kunnianhimo,sen vuoksi Beatlet
        oli niin ylivoimaisia..ja on edelleenkin. :)

        tärkeintä sävellystaito, et kuuntelisi mitään Beatleseja, vaan klassista musiikkia. Tosiasiassa musiikissa tärkeintä sinulle on (musiikkimakusi perusteella, suosikkibändistäsi päätellen) hyvät sävellykset SOPIVAN HELPOSSA LAULUFORMAATISSA. Mozartin oopperoita, Beethovenin sinfonioita, Bachin messuja, Schubertin liedejä et pysty omaksumaan, mutta Beatles-poikien kivoja Penny Lane -renkutuksia kyllä.


      • Anonyymi

        1. Abbey road
        2. Valkoinen tupla
        3. Sg. pepper ...
        4. Magical mystery tour
        5. Revolver
        6. Rubber soul
        7. Hard days night
        8. Help
        9. Let be
        10. With the Beatles
        11. Beatles for sale
        12. Please please me
        13. Hey bulldog (Yellow submarine)


    • Sverige.

      -aika vaikea valita vain yhtä,kun kaikki ovat jollain tapaa kuitenkin suosikkeja..-jos nyt kuitenkin olis ihan PAKKO sanoa ainoastaan yksi älpee,minkä voisi mukaansa ottaa autiolle saarelle,se olisi Abbey Road..tai Pepper..öö,tai With The Beatles..tai...ei en osaa päättää!..

      • fanina2

        On kun voi ottaa yhden mp3 cd jossa on noi kaikki
        mukana,joten fiilisten mukaan.


      • C'moon little baby now...
        fanina2 kirjoitti:

        On kun voi ottaa yhden mp3 cd jossa on noi kaikki
        mukana,joten fiilisten mukaan.

        parasta,kaikissa on jotain hyvää...esim.Ensimmäinen,Please Please Me ! Mä uskon että siinä on vielä jotain sitä Hampurin meininkiä jäljellä,ihan pikkusen...Historiikki kertoo,että se tehtiin päivässä,kaksraiturilla,käytännössä livenä ja kyllä sen kuulee...Twist And Shout vedettiin viimesenä,Lennonin kurkku oli kipeä ja lopussa..."yhdellä otolla jätkät,mä en pysty enempää"...ja niinhän se meni,yhdellä otolla.Tuloksessa on munaa ja nielurisojen kappaleita...alkuperäinen? Isley Brothers versio on todella lässy Beatles-coveriin verrattuna.


      • beatleman
        C'moon little baby now... kirjoitti:

        parasta,kaikissa on jotain hyvää...esim.Ensimmäinen,Please Please Me ! Mä uskon että siinä on vielä jotain sitä Hampurin meininkiä jäljellä,ihan pikkusen...Historiikki kertoo,että se tehtiin päivässä,kaksraiturilla,käytännössä livenä ja kyllä sen kuulee...Twist And Shout vedettiin viimesenä,Lennonin kurkku oli kipeä ja lopussa..."yhdellä otolla jätkät,mä en pysty enempää"...ja niinhän se meni,yhdellä otolla.Tuloksessa on munaa ja nielurisojen kappaleita...alkuperäinen? Isley Brothers versio on todella lässy Beatles-coveriin verrattuna.

        Viime aikoina olen kuunnellut paljon kaoottista White Albumia,syystä tai toisesta..joskus pikku kaljoissani yritän siirtää itseni Hampurin star clubille,jolloin kuuntelen rahisevaa The Beatles at star club`62 livetaltiointia.Mahtava kokemus,kaikkine autenttisine välispiikkeineen ja yleisön taustametelöinteineen.


      • hino koknaisuus
        beatleman kirjoitti:

        Viime aikoina olen kuunnellut paljon kaoottista White Albumia,syystä tai toisesta..joskus pikku kaljoissani yritän siirtää itseni Hampurin star clubille,jolloin kuuntelen rahisevaa The Beatles at star club`62 livetaltiointia.Mahtava kokemus,kaikkine autenttisine välispiikkeineen ja yleisön taustametelöinteineen.

        Sopivasti tuotannon keskivaiheilla - ei liian kokeellista mutta ei sitä perusrokkenrolliakaan....


      • Makkk
        hino koknaisuus kirjoitti:

        Sopivasti tuotannon keskivaiheilla - ei liian kokeellista mutta ei sitä perusrokkenrolliakaan....

        on ehdottomasti Beatlesin paras levy. Todellakin hyvä kokonaisuus. Rubber Soul myös, mutta sovituksiltaan, soundeiltaan ja sanoituksiltaan (ja myös sävellyksiltään) Revolver on vaan huomattavasti kiinnostavampi. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band on selkeästi aikaansa sidottu, se kuulostaa myöhäiseltä 60-luvulta, eikä ansaitse titteliä "ajaton". Toki sillä on muutama loistava ja ajaton kappale (kolme ensimmäistä ja A Day in a Life etunenässä), mutta Getting Better, Fixing a Hole, Lovely Rita ja monet muut ovat kovin heppoisia biisejä verrattuna esim. Revolverin heikompiin biiseihin. Pepperi ei vaan ole kestänyt aikaa, ja biisien vaihtelevuus ottaa koville. White Albumilla taas on liikaa turhia hetkiä, siitä olis saanut yhden hyvän levyn helposti, mutta tuplalevyksi saakka ei ole hyviä biisejä löytynyt. Abbey Roadilla täysosumat ovat liian harvassa, jotta se nousisi erinomaiseksi levyksi, hyvä se on ehdottomasti. Kaikissa Beatlesin levyissä on siis jotain pientä tai suurta vikaa, paitsi Revolverissa ja Rubber Soulissa. Ja ne ovatkin bändin kaksi parasta.


    • Dr. Robert

      Rubber soul on ollu jo vuosia lempialbumini. Tasavahva, kitaravoittoinen, melodiset biisit. Samoin sieltä löytyy suosikkini Norwegian Wood...(Walrusin ohella). A Hard day's night LP ei paljon jää jälkeen.

      • Daddy Pop

        on varmasti ja ehdottomasti yksi kymmenestä parhaasta rock-biisistä mitä koskaan on sävelletty. Ihme kyllä tämä ei ollut listaykkösenä Englannissa eikä jenkeissä, eikä kai mikään muukaan Rubber Soulin raita, vaikka noita ykköshittejä muuten Beatlesillä piisaskin.

        Kokonaisuutena Rubber Soul on suosikkini Beatlesien levyistä, Lennon ja McCartney ovat tällä albumilla säveltäjinä parhaimmillaan. Taisi muuten olla ensimmäinen ja viimeinen Beatles-levy jolla kaikki biisit ovat Lennonin ja McCartneyn kynästä? Siitäkö tasapainoinen kokonaisuus? Enkä näemmä ole ainoa jonka mielestä Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band on hieman yliarvostettu levy, jolla studiokikkailulla on peitelty biisien puutteita.


      • KoMpArE
        Daddy Pop kirjoitti:

        on varmasti ja ehdottomasti yksi kymmenestä parhaasta rock-biisistä mitä koskaan on sävelletty. Ihme kyllä tämä ei ollut listaykkösenä Englannissa eikä jenkeissä, eikä kai mikään muukaan Rubber Soulin raita, vaikka noita ykköshittejä muuten Beatlesillä piisaskin.

        Kokonaisuutena Rubber Soul on suosikkini Beatlesien levyistä, Lennon ja McCartney ovat tällä albumilla säveltäjinä parhaimmillaan. Taisi muuten olla ensimmäinen ja viimeinen Beatles-levy jolla kaikki biisit ovat Lennonin ja McCartneyn kynästä? Siitäkö tasapainoinen kokonaisuus? Enkä näemmä ole ainoa jonka mielestä Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band on hieman yliarvostettu levy, jolla studiokikkailulla on peitelty biisien puutteita.

        Minustakin siis Rubber Soul on Beatlesin paras levy (jonka totesinkin mielipiteeni olevan tuossa aiemmin) Ja samaa mieltä olen myös siitä, Sgt Pepperin ongelma on ikävän vaihteleva biisimateriaali. Löytyy helmeä ja keskinkertaistakin materiaalia.

        "Taisi muuten olla ensimmäinen ja viimeinen Beatles-levy jolla kaikki biisit ovat Lennonin ja McCartneyn kynästä?"

        Itse asiassa tohon kuvaukseen sopii albumi Hart Day´s Night. Se oli ensimmäinen ja viimeinen Beatles-levy, jolla oli pelkästään Lennon/McCartney-biisejä, seuraavalla Beatles for Sale-albumilla Harrison osallistui jo materiaalin kirjoittamiseen. Rubber Soulilla on kaks Harrison-biisiä: Think For Yourself ja If I Needed Someone. Lisäksi hemmo soittaa sitaria mainitsemassasi Norwegian Wood-kappaleessa.


      • kumisielua
        KoMpArE kirjoitti:

        Minustakin siis Rubber Soul on Beatlesin paras levy (jonka totesinkin mielipiteeni olevan tuossa aiemmin) Ja samaa mieltä olen myös siitä, Sgt Pepperin ongelma on ikävän vaihteleva biisimateriaali. Löytyy helmeä ja keskinkertaistakin materiaalia.

        "Taisi muuten olla ensimmäinen ja viimeinen Beatles-levy jolla kaikki biisit ovat Lennonin ja McCartneyn kynästä?"

        Itse asiassa tohon kuvaukseen sopii albumi Hart Day´s Night. Se oli ensimmäinen ja viimeinen Beatles-levy, jolla oli pelkästään Lennon/McCartney-biisejä, seuraavalla Beatles for Sale-albumilla Harrison osallistui jo materiaalin kirjoittamiseen. Rubber Soulilla on kaks Harrison-biisiä: Think For Yourself ja If I Needed Someone. Lisäksi hemmo soittaa sitaria mainitsemassasi Norwegian Wood-kappaleessa.

        Suosikit on Help!-Rubber Soul-Revolver.
        Beatles oli loistoiskussa 1965-66.Hienoja poplevyjä täynnä mahtavia biisejä,hienoja kitaroita ja stemmalaulua...


      • Eleanor Rigby
        Daddy Pop kirjoitti:

        on varmasti ja ehdottomasti yksi kymmenestä parhaasta rock-biisistä mitä koskaan on sävelletty. Ihme kyllä tämä ei ollut listaykkösenä Englannissa eikä jenkeissä, eikä kai mikään muukaan Rubber Soulin raita, vaikka noita ykköshittejä muuten Beatlesillä piisaskin.

        Kokonaisuutena Rubber Soul on suosikkini Beatlesien levyistä, Lennon ja McCartney ovat tällä albumilla säveltäjinä parhaimmillaan. Taisi muuten olla ensimmäinen ja viimeinen Beatles-levy jolla kaikki biisit ovat Lennonin ja McCartneyn kynästä? Siitäkö tasapainoinen kokonaisuus? Enkä näemmä ole ainoa jonka mielestä Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band on hieman yliarvostettu levy, jolla studiokikkailulla on peitelty biisien puutteita.

        paras Beatles-levy on Rubber Soul. Hyviä biisejä, hyvä kokonaisuus.

        Vaan siitäkin huolimatta minun "aution saaren levyni" on jo n. 26 vuotta ollut The Beatles eli Valkoinen tupla. Se on niin monipuolinen, että siihen ei kyllästy koskaan, vaikka siinä on selkeästi ns. täytebiisejäkin mukana (Wild Honey Pie, Why Don't We Do It In The Road) - ja sitten se aivan hirveä "number nine, number nine". Mutta siis monipuolisuus on tuon levyn valtti.


    • mun mielest' white album on paras, siinä on loistavia biisejä ja progeilua

    • ghshgsh

      ehdottoamsti revolver, joak toimii paremmin kokonaisuutena kuin muut levy, ja revolverillä ei juuri ole tylsiä hetkiä, suurin osa biiseistä on jonkun muun levyn parhaimman biisin tasoa

    • A.B

      Oma lempparini on Revolver...mutta Let it be on hyvä. Mutta hei, kaikkihan ne on hyviä...:)

      • Because

        Siinä on kaikki - jopa Ringon soolo.


      • 11
        Because kirjoitti:

        Siinä on kaikki - jopa Ringon soolo.

        KOmppan. Abbey Road menne luihin ja ytimiin. Kuuntelin juuri ja sitä kokemusta on vaikea kuvailla.


    • eeer23242

      Ikuisuuskysymys.


      Parasta on se uskomaton kehityksen kaari. Osin tavara on ihan samaa koko ajan juu. Keinot vaihtelivat studiossa, sävelmissä.

    • Georgefan97

      Sgt. Pepper, mahtava albumikokonaisuus ja ihanan psykedeelinen :)

      • Anonyymi

        Se on aikamoinen juuri kokonaisuutena, kokoajan tapahtuu mielenkiintoisia asioita, tylsää hetkeä ei ole.


    • Anonyymi

      Abbey Road. Siinä vasta todella hieno tuo B puolen medley. Samoin oh darling on beatlesia parhaimmillaan.

    • Anonyymi

      Help!
      En tiedä, miksi. Minulla vain jostakin syystä on suuri yhteys tähän lauluun.

      • Anonyymi

        Hector lainasi siitä bassokuvion Lumi teki enkelin-piisiin.


    • Anonyymi

      Abbey Road. Parhaiten äänitetty

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe