Otsikko...
Hoitamattoman keliakian seuraukset...
6
6083
Vastaukset
- Tiiliskivi
Jos Sinulla on keliakia etkä noudata annettuja hoito-ohjeita, niin miten siinä käykään...Aivan oikein! Suolinukka tuhoutuu tuhoutumistaan ja lopulta mikään ruoka ei imeydy. Potilas laihtuu lopulta tapauksesta riippuen ainakin 10 kiloa/vuosi tai enemmänkin ja koko kehon elektrolyyttinen tasapaino on poskellaan. Jos mikään ravinto ei enää imeydy, niin kuinka siinä käykään?
Hoitamattomassa keliakiassa oireet vaihtelevat äärettömän paljon. Toisilla on ripulia, toisilla yleensä mahavaivoja, toisilla ummetusta, toisilla neuropaattisia oireita, toisilla kouristuksia, toisilla kiillevaurioita hampaissa, ärtyisyyttä, yleensä huonoa oloa...Lihavuus ei mitenkään poissulje keliakiaa, koska se tauti voi olla niin pulskalla kuin kuikelollakin.
Keliakia on tunnettu reippaat 50 vuotta ja edelleen se keliakian olemus, jonka lääkärit ovat diagnosoineet, on vain jäävuoren huippu. Monet oireet, joita hoidetaan ihan muuna sairautena, ovat keliakian oireita. Veikkaisin niin, että lähimmän 20-30 vuoden kuluessa toivottavasti keliakin olennaisin olemus alkaisi selvitä. - tulehdus
ohutsuolessa voi vuosien/vuosikymmenien kuluessa aiheuttaa ohutsuolisyövän, ohutsuolilymfooman.
- vielä...
Keliakia aiheuttaa esimerkiksi anemiaa, joka puolestaan aiheuttaa muun muuassa väsymystä, voimattomuutta, hengenahdistusta ym. Kun D-vitamiini ja kalkki eivät imeydy haurastuu kynnet ja tukka ja lopulta myös luusto. Osteoporoosin seurauksena syntyy helposti luunmurtumia, jotka pahimmillaan vievät liikuntakyvyn. Ihminen menee koko ajan huonompaan kuntoon ja kun suolinukka on lopulta täysin tuhoutunut ja mikään ravinto ei enää imeydy, niin kyllä siinä ennen pitkään niin käy, että kuolla kupsahtaa, jollei sitä ennen hakeudu hoitoon ja jätä gluteenia ravinnostaan.
- Luuranko
Mä olin sairastanut keliakiaa varmaan jo 10 vuotta, oireena oli anemia. Söin vain rautalääkkeitä, koska lääkärit eivät muuta osanneet diagnosoida.
Vuosia meni, koko ajan olin vain huonommassa ja huonommassa kunnossa. Hiukset tippuivat päästä, iho kuiva ja harmaa, ryppyinen, kynnet lentelivät sormista. Laihduin ja laihduin. Jokaisen kylkiluun pystyi laskemaan selän puoleltakin.
Kärsin aivan hirvittävistä vatsakivuista 24 tuntia vuorokaudessa, joko turvotti tai/ja koski valtavasti.
Kun tauti vihdoin diagnosoitiin, suolinukka oli totaalisesti tuhoutunut, kaikki elimistön vitamiini- ja rautavarastot tyhjät, hemoglobiini 87. Lisäksi minulla oli ruokatorventulehdus, verestävällä jauhelihalla koko ruokatorvi alituisesta närästyksestä.
Voitte kuvitella, miten jaksoin työpäivän läpi? HUONOSTI! Nyt olen ollut 6 kk gluteenittomalla ruokavaliolla, syönyt foolihappolääkkeitä ja rautaa. Iho on hehkeä, hiukset lainentivat jälleen. Jaksan juosta ja touhuta koko päivän. Ranteet täynnä virtaa :)
Ja mikä parasta, suolisyöpämuutoksia EI VIELÄ ollut ehtinyt tulla. Nyt en syö mitään arveluttavaa. Nään vielä unta ruisleivästä, mutta tätä elämä on, "rakkaistaan" on luovuttava, niin myös suuresta intohimostani, ruisleivästä.
Parempaa jaksamista kaikille kohtalotovereille.
- diipa daa
Itse olen huomannut, että allergiat pahenee selvästi jos suoli keliakian takia taas (joskus vahingossa) paskana. Kai jotain "myrkkyjä" pääsee verenkiertoon helpommin. Olen myös kalpea ja väsyttää.
- aiheuttaa
Lapsettomuutta lähdetään usein hakemaan keliakiasta, että semmosta voi aiheuttaa, jos ei itsestään pidä huolta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133738Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja273030Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2752819Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51945- 2241504
- 751271
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1671129Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk21107Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_31032Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi311014