Hoitamattoman keliakian seuraukset...

Jelppiä

Otsikko...

6

5802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiiliskivi

      Jos Sinulla on keliakia etkä noudata annettuja hoito-ohjeita, niin miten siinä käykään...Aivan oikein! Suolinukka tuhoutuu tuhoutumistaan ja lopulta mikään ruoka ei imeydy. Potilas laihtuu lopulta tapauksesta riippuen ainakin 10 kiloa/vuosi tai enemmänkin ja koko kehon elektrolyyttinen tasapaino on poskellaan. Jos mikään ravinto ei enää imeydy, niin kuinka siinä käykään?

      Hoitamattomassa keliakiassa oireet vaihtelevat äärettömän paljon. Toisilla on ripulia, toisilla yleensä mahavaivoja, toisilla ummetusta, toisilla neuropaattisia oireita, toisilla kouristuksia, toisilla kiillevaurioita hampaissa, ärtyisyyttä, yleensä huonoa oloa...Lihavuus ei mitenkään poissulje keliakiaa, koska se tauti voi olla niin pulskalla kuin kuikelollakin.

      Keliakia on tunnettu reippaat 50 vuotta ja edelleen se keliakian olemus, jonka lääkärit ovat diagnosoineet, on vain jäävuoren huippu. Monet oireet, joita hoidetaan ihan muuna sairautena, ovat keliakian oireita. Veikkaisin niin, että lähimmän 20-30 vuoden kuluessa toivottavasti keliakin olennaisin olemus alkaisi selvitä.

    • tulehdus

      ohutsuolessa voi vuosien/vuosikymmenien kuluessa aiheuttaa ohutsuolisyövän, ohutsuolilymfooman.

    • vielä...

      Keliakia aiheuttaa esimerkiksi anemiaa, joka puolestaan aiheuttaa muun muuassa väsymystä, voimattomuutta, hengenahdistusta ym. Kun D-vitamiini ja kalkki eivät imeydy haurastuu kynnet ja tukka ja lopulta myös luusto. Osteoporoosin seurauksena syntyy helposti luunmurtumia, jotka pahimmillaan vievät liikuntakyvyn. Ihminen menee koko ajan huonompaan kuntoon ja kun suolinukka on lopulta täysin tuhoutunut ja mikään ravinto ei enää imeydy, niin kyllä siinä ennen pitkään niin käy, että kuolla kupsahtaa, jollei sitä ennen hakeudu hoitoon ja jätä gluteenia ravinnostaan.

      • Luuranko

        Mä olin sairastanut keliakiaa varmaan jo 10 vuotta, oireena oli anemia. Söin vain rautalääkkeitä, koska lääkärit eivät muuta osanneet diagnosoida.

        Vuosia meni, koko ajan olin vain huonommassa ja huonommassa kunnossa. Hiukset tippuivat päästä, iho kuiva ja harmaa, ryppyinen, kynnet lentelivät sormista. Laihduin ja laihduin. Jokaisen kylkiluun pystyi laskemaan selän puoleltakin.

        Kärsin aivan hirvittävistä vatsakivuista 24 tuntia vuorokaudessa, joko turvotti tai/ja koski valtavasti.

        Kun tauti vihdoin diagnosoitiin, suolinukka oli totaalisesti tuhoutunut, kaikki elimistön vitamiini- ja rautavarastot tyhjät, hemoglobiini 87. Lisäksi minulla oli ruokatorventulehdus, verestävällä jauhelihalla koko ruokatorvi alituisesta närästyksestä.

        Voitte kuvitella, miten jaksoin työpäivän läpi? HUONOSTI! Nyt olen ollut 6 kk gluteenittomalla ruokavaliolla, syönyt foolihappolääkkeitä ja rautaa. Iho on hehkeä, hiukset lainentivat jälleen. Jaksan juosta ja touhuta koko päivän. Ranteet täynnä virtaa :)

        Ja mikä parasta, suolisyöpämuutoksia EI VIELÄ ollut ehtinyt tulla. Nyt en syö mitään arveluttavaa. Nään vielä unta ruisleivästä, mutta tätä elämä on, "rakkaistaan" on luovuttava, niin myös suuresta intohimostani, ruisleivästä.

        Parempaa jaksamista kaikille kohtalotovereille.


    • diipa daa

      Itse olen huomannut, että allergiat pahenee selvästi jos suoli keliakian takia taas (joskus vahingossa) paskana. Kai jotain "myrkkyjä" pääsee verenkiertoon helpommin. Olen myös kalpea ja väsyttää.

    • aiheuttaa

      Lapsettomuutta lähdetään usein hakemaan keliakiasta, että semmosta voi aiheuttaa, jos ei itsestään pidä huolta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe