Juwel Record 60:n suodatin

vaihtoko

Meillä on ollut vuodenpäivät Juwel Recor 60 akva jossa alkuperäinen sisäsuodatinpaketti (Compact Super). Nyt vaikuttaa siltä kuin pumpun pumppausteho olisi laskenut eikä suodattimen tyynyjen puhdistuskaan tunnu auttavan. Ja pimppukin on purerru ja puhdistettu.

Onko kokemuksia vastaavista Juwelin pumppujen tehon laskusta?

Aikomukseni on hankkia Eheim Aquaball 2210 ja irroittaa Juwelin oma suodatinsysteemi kokonaan. Juwelin lämmitin hajosi jo uutuudeltaan ja tilalla on eri valmistajan lämmitin joka on pelittänyt hyvin.

5

1660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

Pese se moottori osasto hyvin ja nistä taitaa lähtee sisuskalutkin irti käteen kokonaan kun sitä vain malttaa purkaa.
      Jätä ainakin likoomaan kuumaan veteen ja huuhtele välillä niin eiköhän sieltä gaggat irtoile, nän tulee pimppusi purerrtua perustellisesti, hehe.

• vaihtoko

Jep, puhdistettu on, paitsi impellerin akselin reikä.

• vaihtoko
        vaihtoko kirjoitti:

Jep, puhdistettu on, paitsi impellerin akselin reikä.

No joo, puhdistin uudelleen moottorin, impellerin akselin ja itse impellerin akselin reiän. Niissä ei "töhnää" ollut, MUTTA putki jolla Juwelin suodattimessa saa pistenäisemmän pintavirtauksen oli "hieman töhnäinen". Olin kyllä huuhtonut putken aiemmin ja se vaikutti puhtaalta (läpi ei toki näy puhtaallakaan putkella, koska putki L-muotoinen). Nyt kuitenkin vedin kangastilkun läpi ja sieltähän löytyi töhnää enemmänkin.

Nyt pumppu toimii kuten ennenkin ja virtaukset ovat OK.

Impellerin akselissä oli havaittavissa hieman yli vuoden käytön jälkeen pientä kulumista liukupintojen päiden kohdilta, mutta muutoin.

• fish KING
        vaihtoko kirjoitti:

No joo, puhdistin uudelleen moottorin, impellerin akselin ja itse impellerin akselin reiän. Niissä ei "töhnää" ollut, MUTTA putki jolla Juwelin suodattimessa saa pistenäisemmän pintavirtauksen oli "hieman töhnäinen". Olin kyllä huuhtonut putken aiemmin ja se vaikutti puhtaalta (läpi ei toki näy puhtaallakaan putkella, koska putki L-muotoinen). Nyt kuitenkin vedin kangastilkun läpi ja sieltähän löytyi töhnää enemmänkin.

Nyt pumppu toimii kuten ennenkin ja virtaukset ovat OK.

Impellerin akselissä oli havaittavissa hieman yli vuoden käytön jälkeen pientä kulumista liukupintojen päiden kohdilta, mutta muutoin.

Oliko paha remppa, kerroppas muillekin miltä tiuntu puhdistella suodatinta mekaaniselta puolelta.

• vaihtoko
        fish KING kirjoitti:

Oliko paha remppa, kerroppas muillekin miltä tiuntu puhdistella suodatinta mekaaniselta puolelta.

Ei Juwelin suodattimen puhdistus ole ihmeempi homma. Juwelin ohje:
        Ota suodatinvanu ulos suodattimesta ja vedä toisella kädellä suodatinyksikkö ulos suodatinkotelosta. Pidä samalla toisella kädellä kiinni välilevystä, jotta et tulisi vetäneeksi sitä samalla ulos suodattimesta. Vedä tämän jälkeen välilevy, pumppu ja mahdollinen nousuputki ulos suodatinkotelosta. Irrota pumppu pumpun pidikkeestä. Irrota pumpunpesä ja moottori toisistaan ja irrota roottori.

Pumppu impellerin (varsinainen pumpun siipi kestomagneetti) pesän ja akselin puhdistun pumpulipuikolla ja sen nousuputken pitkällä puutikulla (grillivarrrastikku) jonka päähän pyöritin talouspaperia. Aiemmin olin huuhtonut nousuputken pelkällä hanavedellä ja ilmeisesti kaikki töhnä ei sillä lähtenyt Pumpun siipi on pieni ja moottori pienitehoinen jolloin enempi töhnä laskee virtausta merkittävästi.

Että tälleen. Muistaa ainakin itse tarkistaa ja puhdistaa vähän huolellisemmin pumpun.

Ainoa heikkous Juwelissa tähän saakka onkin vain kiinteä suodatinkotelo, eikä siten laseja voi puhdistaa suodattimen takaa. Samoin kätevämpää olisi muutoinkin, jos koko kotelo lähtisi irti puhdistusta varten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2677
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      199
      1947
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1696
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1411
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      74
      1078
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      944
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      911
    Aihe