Akku tyhjenee - missä vika?

Tintti

Tervehdys, rakkaat kanssa-autoilijat!

Kerrottakoon jo heti aluksi että olen naisautoilija - sitten ette kenties ihmettele kysymystäni ja sen mahdollista alkeellisuutta. Myönnän, etten ymmärrä autoista juurikaan muuta kuin bensan ja lasinpesunesteen täyttöpaikkojen sijainnit, joten luotan sinisilmäisesti korjaamojen lausuntoihin.

Allani on vm.98 V40 T4, jossa vikaa on riittänyt alapallonivelistä ja tukivarsista lähtien. Tämänhetkinen ja akuutein ongelma on kuitenkin akun tyhjeneminen auton ollessa sammuksissa. Tyhjeneminen tapahtuu 7 ampeerin teholla/voimalla (kumpi sitten lieneekään oikea termi). Auto kestää kyllä ajoa, laturin merkkivalo ei pala, eikä sulakkeitakaan ole palanut. Auton ollessa pidempään sammuksissa, on aina pitänyt irrottaa akunkenkä, jotta autolla sitten hetken päästä vielä liikkeellekin pääsisi.

Auto on ollut jo useammassakin korjaamossa saamassa valohoitoa; vioiksi on ehdotettu mm. murtohälyttimen toimintahäiriötä, laturinjohdon hapettumista sekä laturin diodi(?)-vikaa. Todennäköisin lienee tämä diodivika, mutta asian korjaamiseksi ei ole vielä tehty mitään. Oletteko törmänneet vastaavaan, entä mistä vika saattaisi johtua?

Kiitokset jo etukäteen!!

9

8472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yliasentaja

      Se pitää lähteä järjestelmällisesti tutkimaan,
      -Otetaan laturin Akun liitin irti,mitataan akun navasta ,vieläkö "vuotaa",mikäli ei
      -otetaan laturi pois ja tutkitaan(yksikin tapaus oli(suojattu laturi)oli likaa ja pölyä ja siihen pintaan hiilipöly liimautunut ja se sitten maatti,puhdistus vain ja suojan jättö pois)
      -7 A tuntuu kyllä suurelta 7*14v=100W,pitäisi jo tuntea lämpenemisenä(kädellä koitella eri paikoista)
      -Mikäli muualla,täytyy vain koittaa irroittelemalla eri piirejä,ja laitteita(onko vesi päässyt johonkin koteloon ja se sitten voutaisi),runkokosketuksia johdossa.
      -Jos kuitenkin vuoto on pienempi,tutkia palaako peräkontin valo aina(muitakin valoja,hanskakotelo ym.)

      • asialla

        Olipa ilo lukea kirjoitustasi. Harvoin olen näillä palstoilla nähnyt yhtä asiallista tekstiä (paitsi tietysti omani ;=) Niin tuo alempana oleva juttu on minulta.


    • menee

      Tuo 7 Ampeerin vuotovirta vaikuttaa aika hurjalta, tekee tehossa lähes 100 Wattia. Jos se menee esim laturiin viallisen diodin kautta niin kyllä sen sitten erottaa (kylmässä koneessa) lämpötilastakin. Kokeile, ajon jälkeen moottori seis, akkukenkä irti ja anna paikkojen jäähtyä (tunteja), kun nyt laitat akkukengän kiinni ja jos akusta menee laturiin (tai startille) noinkin paljon sähköä niin kyllä sen kädellä erottaa jonkun ajan kuluttua ja vikakohde on löytynyt. Nämähän oli siis piirejä joissa ei ole sulakesuojausta. Ne piirit joissa on sulakkeita on helppo tarkistaa irroittelemalla sulakkeen kerrallaan, kunnes virtaa ei enää kulje ja tällöin on tiedossa mihin laitteisiin se virta voi hävitä. Yksi mahdollisuus on, että virta-avaimen pohjassa on oikosulku, jolloin avaimen poisto ei kytkekkään kaikkia kuluttajia Sytytys, penkinlämmittimet tms.) pois. Toisaalta tällöin myös merkkivalojen pitäisi jäädä palamaan ja moottori ei myöskään ehkä sammuisi avaimesta ? Joskus on vika ollut koko ajan palavassa tavaratilan valossa, mutta sinne ei kyllä 7 Ampeeria häviä, pikemminkin jotain 1 A. Tässä aluksi jotain, jos saat lisää tietoa, niin vikaa voi yrittää paikallistaa paremmin. Onnea matkaan t. M

    • JHA

      Voi olla vika itse akussa. Itselläni oli vastaavanlainen ongelma. Akku purkautui auton seistessä.

      • olla nuinkin

        Kyllähän noita itsekseen purkautuvia akkuja on tullut nähtyä joitakin satoja tai olisiko tuhansia. Yleensä niissä on vain yksi kenno viallinen, mutta sekin riittää kun melkein vedeksi laimentuneesta elektrolyytistä (kennon sisäisen oikosulun aiheuttama itsepurkaus) tai loppuun syöpyneistä lyijyrungoista ei saa starttivirtaa menemään läpi. Kysyjä kuitenkin mainitsi akun nimenomaan purkautuvan suurehkolla ulkoisella virralla (millainen jäppinen lie mitannut ja millä mittarilla ja liekö mennyt voltit ja amppeerit sekaisin) joten lähdin siitä olettamuksesta asiaa selvittelemään. terveisin M


    • Amatööri

      Aina kun olen kuullut, että jollain häipyy virrat, on autoon juuri asennettu stereot. Jos autoosi on asennettu jotain muutakin viime aikoina, niin kannattaa miettiä sitäkin.

      Asensin omaan romuuni vahvistimen. Tuossa erään kirjoittajan viestissä vilahti lämmönlähteen etsiminen. Minulla se on helppoa. Jos jätän autoradion päälle, saa irtovahvistin siitä sysäyksen käynnistyä ja hehkuu penkin alla kuin sisälämmitin kunnes akku noin kolmen päivän päästä on tyhjä.

      Kerran asensin tankin yhteen autooni. Sen jälkeen se poltti aina kaikki sulakkeet vaikka paikkakunnan kalleimmat miehet tutkivat sitä.

      Auto jäi seisomaan uusi kone sisällään niin pitkäksi aikaa, että lopulta se vietiin romuttamolla. Vika oli varmaan sen tankin mittarin piuhoissa. Muuta en keksi kun kaikki muut revittiin irti ja asenneettiin uudestaan.

    • Anonyymi

      Mulla on Volvo v40 purkaa akkua missä vois olla vikaa

      • Anonyymi

        Sama vika, volvo 40 purkaa akun. Volvo tutkinut, vikaa ei löydy


    • Anonyymi

      Volvolla ei ole päteviä sähköasentajia, jos ei saa vuotoa tukittua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      289
      3193
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      23
      2854
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      22
      1935
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      130
      1881
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1704
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      117
      1638
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1390
    8. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1183
    9. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1143
    10. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      62
      1093
    Aihe