ALKURASKAUDEN RYHMÄ 4-12 VKOA

PAMPLEMOUSSE

Heippa!

Ajattelin kerätä meidät alkuraskauden onnea, mahd. oireita ja vaivoja tuntevat samaan ryhmään joten tervetuloa kaikki! vaikuttaa että eri raskauden vaiheissa on eri asiat mielessä, niskapoimu, ruokavalio, rakenneultra jne.. joten olisi kiva saada samaan popppooseen muita mahd kesällä äidiksi toivovia.

Itselläni on nyt 5. raskausvko takana ja sen jo tuntee; pahoinvointia, etovaa oloa, nälkä, nälkä, nälkä.. rinnat kipeet, väsymystä, vähän tunteet pinnassa. Yritystä takana 6 kk ajan.

Ultrassa näkyi pieni tai ehkä kaksi, ei vielä osata sanoa varmuudella. Olo on todella onnellinen!

Lämpimästi tervetuloa kaikki odottajat, olisi kiva vaihtaa ajatuksia ja mielipiteitä.

t. Pamplemousse

27

10086

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ronsunen

Moi!

Itselläni on menossa kaiketi 7. raskausviikko (eli 6 4). Neuvolaan olisi aika varattuna ensi viikolle. Mua jännittää tosi paljon ja monet asiat.

Ensinnäkään en oikein edes osaa uskoa että olisin raskaana. Jotenkin kokoajan pelkään että mitään vauvaa ei koskaan ole ollutkaan tai jos on niin se on kuollut hiljalleen kohtuun.

Mitään vuotoa tai suurempia kipuja minulla ei ole ollut, pelkään siis sitä oireetonta keskenmenoa ja tuulimunaa.

Raskausoireina minulla on lievää rintojen arkuutta, vähäistä pahoinvointia ja väsymystä. Lisäksi on kummallisia tuntemuksia vatsassa sekä nälkä ihan kokoajan!

Tsemppiä sulle odotukseen! Toivon että kaikki menee hyvin meillä molemmilla!

• PAMPLEMOUSSE

jep,

täällä kans pelätään ettei massussa olekaan mitään, ultra kevensi taakkaa. eli uskottava se oli lopulta.
        sullahan on ihann selvät oireet. mulla on vatsakipuja jonnninvverran ja ehkä sellasta vihlontaa.. kai tää kaikilla on erilainen. ultralla halusin selvitettävän onko kohdunsisänen varmasti ja munasarjatkin katsottiin että hyvältä nnäytti, onneksi.. välillä mietin olenko sitten käärö sylissä touko kesäkuussa vvai en. nähtäväksi jää. tietty aina se keskenmenon vaara piilee mielessä mutta toivon tietty parasta.

yhdessä on kiva jakaa kokemuksia. helpottaa kun huomaa ettei ole yksin ajatustensa kanssa.

t. pample

• Jaanas

Onnea sulle! Teillähän on nopeasti taas tärpänny, eikös sulla vasta äskettäin ollu km. Kirjoittelin silloin sun avaamaan keskusteluun, mutta minunkin raskaus meni kesken rv7 6 :(( Heti saatiin lupa uuteen yritykseen, n.vk:n päästä selviää pääsenkö liittymään mukaan keskusteluun. Onnea vielä!!!

• PAMPLEMOUSSE

jep, edelliskierros meni kesken. ei onneks kaavittu kun ol niin alussa. heti tärppäs uudelleen. ja olen todella onnellinen!
        on tää olokin kyllä erilainen, voimakkaammat nuo oireet mitä viimeksi.
        olin jotenkin noista rajuista oireista jo aika varma diagnoosista..
        kiitos onnitteluista Jaana ja samantien yrittelemään uutta.. kai se sillätavalla onnistuu..

plussaonnea kaikille! t. pample

• rv 4+2
        PAMPLEMOUSSE kirjoitti:

jep, edelliskierros meni kesken. ei onneks kaavittu kun ol niin alussa. heti tärppäs uudelleen. ja olen todella onnellinen!
        on tää olokin kyllä erilainen, voimakkaammat nuo oireet mitä viimeksi.
        olin jotenkin noista rajuista oireista jo aika varma diagnoosista..
        kiitos onnitteluista Jaana ja samantien yrittelemään uutta.. kai se sillätavalla onnistuu..

plussaonnea kaikille! t. pample

Moi. Meitä onkin useampi, jotka sai kesken edellisessä kierrossa. Minäkin liityin ryhmään, kun testi oli plussaa.. vaan vuoto alkoi heti testin jälkeen ja HCG laski =(
        Mutta, nyt uudestaan raskaana ja toivotaan että tällä kertaa kyytiläinen pysyy sisällä.

Onnea teille =)Onnea meille =)

• annib

Heips kaikille odottajille!

Kiva kun tällaisiä ryhmiä muodotuu. :) itelläni on nyt menossa rv 5 5, aikaisemmin puhuin jo kuudesta viikosta kun meni laskut vähän sekaisin. :P mulla eka neuvolakäynti vasta marraskuun alussa ja ultra sitten sitäkin myöhemmin, mutta harkitsen kovasti yksityiselle menemistä. minuakin vaivaa se, että ollaanko sitä varmasti raskaana vai ei, vaikka testi plussaa näyttikin. oireita on ollu pieni vihlonta mahassa ja menkkamaiset kivut silloin tällöin, väsymys/heikotus, huimaus, paleleminen, rintojen jomotus ja turpoaminen jne.

olo on tosiaan ihana, vaikka pelkääkin, että onko kaikki varmasti hyvin. täytyy vaan yrittää ottaa rennosti, eihän hermoileminen mitään kuitenkaan muuta. :)

• mariello

aika rientää nopeasti nyt täällä ollaan jo 11 raskausviikolla. oireita ei juurikaan ole muuta kuin väsymys. neuvolassa ja ultrassa olen jo käynyt ja siellä näkyi pieni sikiö jolla kädet ja jalat kovasti heilui =) housut kiristää jo kovin. tästä on jo pikkuruisen hyvät mahikset selvitä =)

• Kesäheinä

Menossa 5 2, joten ihan alkuvaiheessa ollaan -viimeviikonloppuna varmistui iso tumma plussa!!
      Mitään sen kummempia tuntemuksia ei vielä ole, ehkä hiukan rinnat kipeät (Ei pahoinvointia tms.) - väsymys on kuitenkin valtaisa ja nälkä vaivaa hiukan tääläkin.... :) Tällä tai ensiviikolla ajattelin soitella äitiysneuvolaan päin, ja tilata ensimmäisen ajan. Palaillaan asiaan!! :)

• wuuwie

Heissan!

Meillä laskettu näillä näkymin 10.05.08
      rinnat kipeet, välillä etoo, väsyttää, palelee, kutiaa ja kiukuttaa.
      Välillä hirveä pelko keskenmenosta,
      sillä yks takana ja yritystä kaksi vuotta :)

• Txx

Täällä meneillään rv 6 0 ja pahoinvointia on ollut jo pari viikkoa ja väsymystä myös. Tunne on erilainen ku ekan kanssa, nyt ei oo rinnat yhtään arat, mut pahoinvointia on enemmän ollu nyt alussa. Esikoinen nyt 7kk että toivottavasti saa kesäkuun alussa leikkikaverin. Meillä tärppäsi heti kun jätin pillerit pois.

• xsc

neuvoloissa on ainakin täällä päin vain se kuuntelulaite, mikä on todella huono. neuvoloihin pitäisi kyllä kaupungin satsata kunnon ultralaitteet. säästäisivät aikaa ja monen ihmisen paineita. Niillä kuuntelulaitteilla ei aina kuulu ja sitten taas lähete ultraan... onpa fiksua.

• säbäilijä

Täällä eka raskaus meneillään, saimme tietää siitä viime perjantaina :) Veikkaisin, että ollaan viikolla 6 tai 7, rintoja aristaa ja tänään ja eilen on ollut pientä aamupahoinvointia. En tiedä johtuuko se siitä, että odotan voivani pahoin... Ei epätavallista väsymystä tai nälkää. Neuvolaan mennään reilun 2 viikon kuluttua, kyllä jännittää! On se vaan niin vaikeaa uskoa, että vatsassa todellakin on joku. Nyt pitäsi vaan päättää, jätänkö salibandytreenit ja -matsit heti vai jatkanko vielä kun se kuuluu niihin ei-suositeltaviin kontaktilajeihin (heitin siitä tälle palstalle eilen kysymyksen). Ei kai sitä voi muuta kuin ottaa rennosti ja nauttia. Täytyy jotenkin tiedostaa keskenmenon riskiä antamatta sen kuitenkaan vallata ajatuksia...

• rv10

Hei vaan!
      Kerronpa "oman tarinani"...
      Eli elokuussa tein raskaustestin kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla näkyi haalea viiva. Jo silloin mietin, että olenkohan ollenkaan raskaana, sama mietintä jatkuu yhä!
      Viikolla 7 alkoi vuodot,välillä enemmän, välillä vähemmän, mutta ihan veristä oli ja vihloi kuin menkat alkaisivat.
      Lääkäriin sain heti ajan, mutta kun ei ultralaitteita ole, niin sanoi vain, että saattaa mennä kesken, tai sitten ei! Sepä kovasti siinä tilanteessa lohduttikin... : (
      Sain kuitenkin varattua ajan alkuraskauden ultraan ja siellä näkyikin sydämen syke! Mutta tuonkin tiedon jälkeen vuodot jatkuivat n. kaksi viikkoa.
      Neuvolassa kävin viikolla 8 ja sielläkään eivät osanneet asiaan mitään sanoa. Kuulema joillakin vain vuotoa tulee, eikä välttämättä mene kesken.
      Nyt vain odotellaan ensi viikon niskaturvotusultraa, jolloin selviää onko vielä eloa olemassa?
      Nyt olen viikolla 10 2, eikä enää kipuja saatikka vuotoja. Mutta epätietoisuus silloin tällöin tunkee mieleen.
      Raskausoireita ei oikeastaan ole, muuta kuin vessassa ramppaaminen ja väsymys. Ensimmäisessä raskaudessa oli sitä pahaaoloakin jonkin verran.. Toki, aina raskaudet erilaisia!
      Päivät menee pojan kanssa touhutessa,eikä ehdi asiaa paljon miettimään, mutta näköjään unissa ainakin asia tulee esiin erilaisina painajaisina. Tietysti silloin tällöin tulee surumieli asian suhteen, kun ei vieläkään tiedä olenko enää raskaana?!
      Ei auta kuin ensi viikkoon odottaa ja ottaa asia vastaan sellaisena kuin se tulee. Jos sitten on surtava, sitten se on niin. Mutta jos saadaan iloisia uutisia, niin kuulutan varmasti asian koko maailmalle! : )
      Ja mikä tässä "ihmeellistä" on, niin se, että vauvan laskettu-aika arvioitiin samaksi päiväksi milloin olen itsekin syntynyt! Olisi aikamoinen syntymäpäivälahja... : )

• PAMPLEMOUSSE

kurjaa tuo vuoto! mutta jos testi on niin olet raskaana kunnes toisin todistetaan. onko sua siis ultrattu missään vaiheessa? teitkö vuotojen jälkeen uutta raskaustestiä. joillain on kamalasti vuotoa alkuraskaudessa. mun äiti vuosi 3 kk aikana kovasti mutta tässähän mäkin keikun ja sillon ei ollu juurikaan hoitoja käytössä.

tosi raskasta toi vuoto varmasti. kauhulla ajattelen jos alan vuotaa..

mutta hyvä jos syke näkyy ja jos vuoto jatkuu niinvoithan toki tehdä tesstin uudelleen.

mä kyl heti kerroin anopille ja äitille jne kun rupesin odottamaan. jos tulee uus km niin ei voi mitään, sitten tutkimuksiin jos uusii.

nautitaan raskaudesta ja ollaan raskaina kunnes toisin todistetaan.

t. pample

• ilona*
        PAMPLEMOUSSE kirjoitti:

kurjaa tuo vuoto! mutta jos testi on niin olet raskaana kunnes toisin todistetaan. onko sua siis ultrattu missään vaiheessa? teitkö vuotojen jälkeen uutta raskaustestiä. joillain on kamalasti vuotoa alkuraskaudessa. mun äiti vuosi 3 kk aikana kovasti mutta tässähän mäkin keikun ja sillon ei ollu juurikaan hoitoja käytössä.

tosi raskasta toi vuoto varmasti. kauhulla ajattelen jos alan vuotaa..

mutta hyvä jos syke näkyy ja jos vuoto jatkuu niinvoithan toki tehdä tesstin uudelleen.

mä kyl heti kerroin anopille ja äitille jne kun rupesin odottamaan. jos tulee uus km niin ei voi mitään, sitten tutkimuksiin jos uusii.

nautitaan raskaudesta ja ollaan raskaina kunnes toisin todistetaan.

t. pample

tosi paljon onnea sulle, oon iloinen etta sulla menee taas noin hyvin :)

• Jossu_84

Moikka!

Mulla menossa rv 8 ja jotain, eka neuvolakäynti on ensi viikolla. Jännittää, tietääkö kukaan mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tehdään?
      Oireina mulla on ollut lievää pahoinvointia, rintojen arkuutta ja pientä turvotusta masussa.. niitä normaaleja siis kai :) Kiva päästä neuvolaan, hirveästi kysymyksiä kun en ole yhtään varma onko kotipaikkakunnalla enää nykyisin synnytysmahdollisuutta vai mihin sitä pääsee synnyttämään.

• Txx

Eka neuvolakerralla mitataan rutiinijutut eli verenpaine, pulssi, paino ja hemoglobiini. Sitten kysellään perussairaudet ja pissatulehdukset yms. Kysellään myös mitä sairauksia suvussa on. Sitten sieltä saa semmosen tietopaketin, missä kaikenlaista luettavaa... Mukavaa jutustelua terkkarin kanssa.

• Krisse70
        Txx kirjoitti:

Eka neuvolakerralla mitataan rutiinijutut eli verenpaine, pulssi, paino ja hemoglobiini. Sitten kysellään perussairaudet ja pissatulehdukset yms. Kysellään myös mitä sairauksia suvussa on. Sitten sieltä saa semmosen tietopaketin, missä kaikenlaista luettavaa... Mukavaa jutustelua terkkarin kanssa.

Hei minulla on oireina pahoinvointi pitkin päivää joka aamuisin pahempi. Mehua juotava ennen kuin päässee edes aamu pissille. Sitten minulla ei KOSKAAN ole ollut minkään raskauden aikana rinnat kipeinä. Tämä on aivan uusi oire ha tämä on 5 raskauteni. Selkä on kipu on tuttu muista odotus ajoista. Tuntuu vielä uskomattomalt että on raskaana :D. RV: 4

• Elämän yllättämä

Varovaisesti viittaan, että olen tehnyt positiivisen testin... :D Aika vaikea uskoa olevansa raskaana kun ei ole mitään kummempia oireita. Olo on rauhallinen,vaikka tiedän olevani oikea odottajan painajainen, ikää 41v, poltan, ylipainoa rutkasti ja liikkuminen minimissä. Ensimmäinen neuvola ottaa ja valmiiksi hermoille. En ole tilannut aikaa vielä, odottelen jonkun aikaa, että näkee tuleeko tämä heti kesken vai ei. Lapsen isä asuu 300 km päässä eikä tilanne muutu lapsen takia. Kummallekkin ensimmäinen lapsi. Paras ystävä kätilö, joten olen jo tietoinen lasketusta ajasta yms :D, 12.6 oli kiekossa aika.

• mamma2008

heippa

onnea odotukseen!

toivon ettet suomi itseäsi kovasti siitä että et mahdollisesti ole "odottajan unelma" kerro kuka meistä nyt sitten olisi.

mä olen onnellinen siitä että saan mahd 2008 lapsia ja tulin raskaaks.

olin onnellinen tän aamun pahoinvoinnistakin. en oksentanu mutta ajattelin että se on merkki kuitenkin tästä raskaudesta ja söin sitten vähän niin asettu. samoin rintojen arkuus.

mitkä viikot sulla on nyt?? varmaan 6. vko?? mulla kans samoihin aikoihin la, ehkä vähän aiemminkin

t.mamma 2008 toivottavasti!

• Elämän yllättämä
        mamma2008 kirjoitti:

heippa

onnea odotukseen!

toivon ettet suomi itseäsi kovasti siitä että et mahdollisesti ole "odottajan unelma" kerro kuka meistä nyt sitten olisi.

mä olen onnellinen siitä että saan mahd 2008 lapsia ja tulin raskaaks.

olin onnellinen tän aamun pahoinvoinnistakin. en oksentanu mutta ajattelin että se on merkki kuitenkin tästä raskaudesta ja söin sitten vähän niin asettu. samoin rintojen arkuus.

mitkä viikot sulla on nyt?? varmaan 6. vko?? mulla kans samoihin aikoihin la, ehkä vähän aiemminkin

t.mamma 2008 toivottavasti!

En suomi itseäni mistään :D Olen kuitenkin perusterve ihminen, ei kolesterolia, verenpaineita enempää kuin että hengissä pysyy ja veriarvot kohdillaan. Ruokailuja olen jo korjannut ja käynyt päivittäin ulkoilemassa tunteroisen, todennäköisesti paino tippuu ajan kanssa. Paras ystävä, sisko ja lapsen isä tietävät asiasta, muille ei kerrota mitään ennen kuin on käyty rakenneultrassa ja tiedetään onko terve lapsi tulossa. Tai että onko tulossa ollenkaan... :D Oikeasti, vaikea uskoa todeksi testin tulosta. Huvittuneen realistinen ote koko hommaan :D

• mamma2008
        Elämän yllättämä kirjoitti:

En suomi itseäni mistään :D Olen kuitenkin perusterve ihminen, ei kolesterolia, verenpaineita enempää kuin että hengissä pysyy ja veriarvot kohdillaan. Ruokailuja olen jo korjannut ja käynyt päivittäin ulkoilemassa tunteroisen, todennäköisesti paino tippuu ajan kanssa. Paras ystävä, sisko ja lapsen isä tietävät asiasta, muille ei kerrota mitään ennen kuin on käyty rakenneultrassa ja tiedetään onko terve lapsi tulossa. Tai että onko tulossa ollenkaan... :D Oikeasti, vaikea uskoa todeksi testin tulosta. Huvittuneen realistinen ote koko hommaan :D

mulla myös oli vaikeuksia uskoa että olen raskaana. La toukokuun loppuun tai kesäkuun alkuun! olen tosi´onnellinen asiasta!

sulla on ihanan rento ote raskauteen!

aivan ihania viestisi, hämmästyneen naisen komentteja, onnellisia.

Elämä antoi itsestään enemmän ja yllätti!

näin sen näkee ettei me voida säädellä asiaa kauheesti, isot asiat tapahtuu kuitenkin.

t.mamma to be..

• Elämän yllättämä
        mamma2008 kirjoitti:

mulla myös oli vaikeuksia uskoa että olen raskaana. La toukokuun loppuun tai kesäkuun alkuun! olen tosi´onnellinen asiasta!

sulla on ihanan rento ote raskauteen!

aivan ihania viestisi, hämmästyneen naisen komentteja, onnellisia.

Elämä antoi itsestään enemmän ja yllätti!

näin sen näkee ettei me voida säädellä asiaa kauheesti, isot asiat tapahtuu kuitenkin.

t.mamma to be..

On tää silleen hauskaa, veljentytöllä on la tammikuun lopulla niin pystyn tässä touhuileen ja kyseleen kaikkea hänen piikkiin eikä kukaan osaa epäillä mitään :p Ja alusta asti on ollut miehen kanssa selvää että lapsi saa tulla jos on tullakseen, en vain uskonut ollenkaan että tärppäis koskaan, kun näemmekin kohtuu harvoin. :p Taianpa hakea testin taas.. heh.

• Elämän yllättämä

Täällä ei kovin kauhea kuhina käy viestien osalta, mutta laitan kuitenkin väliaikatietoja.
        10.vko menossa, ei minkäänlaisia oireita edelleenkään.. :D Hyvin vaikea itse uskoa odottavansa.
        19.pv on eka neuvola. Hoitsujen lakko pelottaa, koska minun pitää ehdottomasti päästä niskaturvotusultraan ennen 4.12. Sillon vasta tietää jatkuuko raskaus.Ja sen jälkeen vasta alamme tiedottaa asiasta suvuille. Tulevat järkyttymään :D

• annib

juu, näin tein eli yksityiselle varasin. en millään jaksa odotella yli kuukautta, että pääsisin kunnalliselle. aika tyyristä vaan on, hinnaksi arvioivat 170 e! mutta onhan se sen arvoista. :) nyt siis rv 6 6 ja ultrapäivänä 7 5.

mitenkäs teillä muilla menee? itselläni pahoinvointi vie voimia ja nää levottomat jalat, mutta muuten taidan voida ihan hyvin. toivottavasti vaan pieni pähkinäkin. :)

• mamma2008

hyvä kun varasit, siitä tulee ihan kiva mieli kun näkee että on kohdunsisällä se raskaus. vaikka maksaiskin niin mä en välitä. käyn ne 3 ultraa privaatissa ja sillä hyvä. ystäväni ei käyny vaan ajatteli et on raskaana ku testi oli plussaa. mutta repesin sitten munatorvi kokonaan kun raskausolikin siellä ja toinen munasarja jouduttiin poistamaan kokonaan hätäleikkauksessa! jos olis ollu ultrassa niin tuokin olis vältetty. on pieni hinta terveydestä. paljonko auton huolto maksaa? ja siihen tuntuu aina olevan rahaa. kelakorv kuitenkin saa.

oireita.. well.. aamulla pahoinvointia ja turpee alavatsa, saa vähän asentoa hakea. voin muuten ihan ok. ruokahalu ja pissalla käynti lisääntynyt selvästi, rinnat arat. ihanaa silti tää raskausaika!!

t. mamma to be..

• annib
        mamma2008 kirjoitti:

hyvä kun varasit, siitä tulee ihan kiva mieli kun näkee että on kohdunsisällä se raskaus. vaikka maksaiskin niin mä en välitä. käyn ne 3 ultraa privaatissa ja sillä hyvä. ystäväni ei käyny vaan ajatteli et on raskaana ku testi oli plussaa. mutta repesin sitten munatorvi kokonaan kun raskausolikin siellä ja toinen munasarja jouduttiin poistamaan kokonaan hätäleikkauksessa! jos olis ollu ultrassa niin tuokin olis vältetty. on pieni hinta terveydestä. paljonko auton huolto maksaa? ja siihen tuntuu aina olevan rahaa. kelakorv kuitenkin saa.

oireita.. well.. aamulla pahoinvointia ja turpee alavatsa, saa vähän asentoa hakea. voin muuten ihan ok. ruokahalu ja pissalla käynti lisääntynyt selvästi, rinnat arat. ihanaa silti tää raskausaika!!

t. mamma to be..

kiva tosiaan saada vielä "varmistus" tälle koko hommalle. :) itse ajattelin tuon ekan ultran vaan käydä ykstyisellä ja loput sitte kunnallisella. espoossahan taitaa olla vaan kaksi noita kunnallisia niin tuleepahan nyt tähän alkuun yks ylimääränen.

toivottavasti kaikki vaan on hyvin, en jotenkin osaa rauhottua ennen ku nään/kuulen jotain itse, kun eihän noista kohdunulkoisista sun muista kuitenkaan voi olla varma. Tsemppiä kaikille! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1661
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      183
      1254
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe