Joukkoirtisanoutuminen osuu omaan nilkkaan, Tehy..

Sve

nimittäin jäsenet irtisanoutuvat Tehystä, eihän kenekään itseäänkunnioittavan sairaanhoitajan omatunto tuollaista toimintaa salli. Ja jos salli, ei ole hoitajanakaan hyvä.

Meni sympatiat.

37

2469

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Borodin

koko ajan liittyy enemmän kuin eroaa.Kumma että löytyy tuollaisa ihmisiä joiden mielestä vain muka työnantajalla olisi oikeuksia?Oikeudentajusi on pahasti kieroutunut!

• sympatiat

jo ajat sitten. Samoin kuin toisten ammattien haukkuminen.

• Nemo¤

...sairaanhoitajien puolella, mutta nyt riitti! Valehtelulla ja kiristykselläkin on rajansa.

• Pirkasta

löydät avun vaivaan kuin vaivaan.

• keinot

eivät auta, koettu on. V. 1995 olin "lakossa". Tuolloin lakko kesti neljä viikkoa ja minulla oli kaksi lakkopäivää, koska potilaat piti hoitaa. Lakon tulos oli surkea, menetin yhden lisän. Tällä alalla ei lakosta ole mitään hyötyä. Irtisanonoutuminen on ihan laillista. Sallin sympatiasi vaikka teknologialle.

• mieshoitsu

Ennemmin irtisanoudun liitosta, kuin annan asiakkaiden joutua sijaiskärsijöiksi. Liiton demaripellet tekevät vaalien kaltaisen mahalaskun nyt toisella foorumilla.

• et kuulu

edes liittoon. Jos kuulut niin mihin liittoon?

• voi vaikuttaa?

Lakoissa kärsii aina joku. Muuten sillä ei ole merkitystä. Kärsin bussikuskien lskosta, kun en pääse töihin, kauppa-alan lakosta, kun en saa ruokaa jne. Jokaisella on valinnanvapaus, voi sanoutua irti, koska ei ole voimassa olevaa sopimusta. Hoitolan lakko on silmän lumetta, siinä ei voita kuin työnantaja, se nähtiin edellisellä kerralla yli 12 vuotta sitten. Kaikki kuitenkin hoidettiin, koska oli pakko ja lakon tulos nolla.

• lässyn

Hinttihoitsu.

• tämä...

joukkoirtisanoutuminen antaa työnantajalle mahdollisuuden päästä eroon epäsuosiossa olevista työntekijöistä.

• kyllä totta
        tämä... kirjoitti:

joukkoirtisanoutuminen antaa työnantajalle mahdollisuuden päästä eroon epäsuosiossa olevista työntekijöistä.

esimerkiksi työilmapiiriä pilaavat mussuttajat ja tiimityöskentelyyn sopimattomat jne.

• fairtrade
        tämä... kirjoitti:

Yksikään sh ei ole tällä hetkellä (ja ainkaan pääkaupunkiseudulla) niin epäsuosittu, että hänestä olisi vara päästä eroon.

Anteeksi nyt vaan, mutta taisi olla illan typerin kommentti.

• täällä
        fairtrade kirjoitti:

Yksikään sh ei ole tällä hetkellä (ja ainkaan pääkaupunkiseudulla) niin epäsuosittu, että hänestä olisi vara päästä eroon.

Anteeksi nyt vaan, mutta taisi olla illan typerin kommentti.

tyhmyys sen kun tiivistyy..

• Karenssi

Irtisanoutuminenhan olisi taloudellisesti kaikkein epäedullisin vaihtoehto tehyläiselle: ei työttömyysturvaa, kun muutaman kuukauden karenssi iskee, ei lakkoavustusta kun ei ole lakossa. Muutama kuukausi ilman mitään tuloja, huhhuh! Sitten jos työnantaja sattuisi palkkaamaan saman työntekijän uudelleen palvelukseensa, menettäisi mm. työntekijä lomaoikeuksissaan.

• kestävä_

tilanne? Sairaalat ei toimi 5 päivääkään ilman sairaanhoitajia..

• No nurses, no future

"Vaihda alaa, jos ei hoitsun hommat kiinnosta!" Tätähän on tällä foorumilla useasti toivottu. Nyt hoitohenkilöstö on teitä kuullut. He harkitsevat sitä ihan porukalla. Sopimuksettomassa tilassa se on sitäpaitsi täysin laillinen palkkataistelutoimi. Enää oikeastaan kiinnostaa vain se, että miten sairaanhoitopiirit aikovat maksaa kaikkien irtisanoutuvien lomarahat, lopputilit, lisät ym. ulos ennen joulua.

Jouluaikaan on mukavasti muilla aloilla kiireaputöitä tarjolla ja veronpalautukset tulossa. Pankinjohtajakin sanoi lykkäävänsä lyhennyksiä ensimmäiset kuukaudet, jos ei enää oteta takaisin sairaanhoitajaksi. Jos ala vielä kiinnostaa niin siinä ajassa ehtiikin jo hyvin pakata perheen mukaan ja rekisteröityä ulkomaille töihin. Perheellekin mukavaa vaihtelua vähän pidempi "loma" ulkomailla. Siellä suomalaista hyvin koulutettua, osaavaa ja vastuuntuntoista sairaanhoitajaa arvostetaan, myös palkassa eikä vain vaalipuheissa.

Hakuna matata!

• fairtrade

Ja muista, että HKL hakee bussikuskeja; parempi palkka ja vertaapa työnkuvaa...

• nauraa.

"Jouluaikaan on mukavasti muilla aloilla kiireaputöitä tarjolla ja veronpalautukset tulossa."

voitko oikesti olla noin tyhmä? hoitajille pitäisi ilmeisesti järjestää myös älykkyystesti ennen opiskeluun pääsyä.

• fairtrade
        nauraa. kirjoitti:

"Jouluaikaan on mukavasti muilla aloilla kiireaputöitä tarjolla ja veronpalautukset tulossa."

voitko oikesti olla noin tyhmä? hoitajille pitäisi ilmeisesti järjestää myös älykkyystesti ennen opiskeluun pääsyä.

jos on valmis tekemään kaikkensa tämän työtaistelun eteen, jopa irtisanoutumaan ja tekemään hengenpitimiksi jonkun muun alan hommia, mikä siinä on mielestäsi TYHMÄÄ? Varmasti pystyt perustelemaan, ethän toki ole niitä "yhden arvottoman kommentin" tyyppejä?

• lähteä Ruotsiin
        nauraa. kirjoitti:

Täällä voi itse hinnoitella arvonsa hoitotyössä ja suomalaisia sairaanhoitajia arvostetaan. Loman voi myös neuvotella ilman, että tuntuu palkkapussissa. Ja olo on mukavampi, voi jopa nauraa sinullekin.

Millä laskuopilla sinä kuvittelet, että työnantaja pystyy maksamaan jokaiselle irtisanoutuneelle kaikki maksut, kuten lomarahat, palkan pitämättömistä lomista ym? Jos ei muka rahaa palkankorotuksiin, ei ole varaa noihinkaan.

Tervetuloa Ruotsiin kaikki irtisanoutuneet, teitä ei näköjään arvosteta omassa kotimaassa. Täällä on meininki toinen.

• sitä testiä
        nauraa. kirjoitti:

sinulle ihan vilpittömästi.

• mihin muualle?
        fairtrade kirjoitti:

jos on valmis tekemään kaikkensa tämän työtaistelun eteen, jopa irtisanoutumaan ja tekemään hengenpitimiksi jonkun muun alan hommia, mikä siinä on mielestäsi TYHMÄÄ? Varmasti pystyt perustelemaan, ethän toki ole niitä "yhden arvottoman kommentin" tyyppejä?

Mihinkäs muun alan töihin meinasit mennä? Wake up and smell the coffee. Eipä noilla muilla aloilla taida olla kouluttamattomille hommia. Vai luulitko, että hoitajakoulutus pätevöittää mihin vaan?

• fairtrade
        mihin muualle? kirjoitti:

Mihinkäs muun alan töihin meinasit mennä? Wake up and smell the coffee. Eipä noilla muilla aloilla taida olla kouluttamattomille hommia. Vai luulitko, että hoitajakoulutus pätevöittää mihin vaan?

Jos olisit lukenut ketjun, eikä olisi ollut niin kiire louskuttamaan leukojaan, olisit huomannut, että puhe oli joulusesongin kiireapulaisten töistä. Enpä tiedä, mistä koulusta noita valmistuu, olisiko olemassa joku kansanopisto, josta pätevöityy tuohon ammattiin, vai olisiko niin, ETTÄ OVAT IHAN KOULUTTAUTUMATTOMIA? Ei kai sentään??!! Lukiolaisia ja muita (muun alan) opiskelijoita??

Ja minä tiedän täsmälleen, mihin sairaanhoitajan tutkinto pätevöittää, aukkoja tiedoissa taitaa olla siellä päässä.

• metsikköön

tänään kerrottiin, että koskaan ei TEHYyn ole liitytty näin sankoin joukoin. Ja kymmeniä allekirjoituksia = irtisanoutumisia. Enkä usko että nilkkaan sattuu nyt tai tulevaisuudessa.

• Sven

Tehylle voi jättää terveisiä kotisivujen välityksellä, mieli tekisi. Vai meneeköhän tätä kautta?

• ajattelit laittaa?

Sairaanhoidon huonosta tasosta tai mistä? Ennemmin kannattaa antaa palautetta poliittisille päättäjille, ketkä rahoja jakelee ja sitä kautta määrittelee kansan parasta.

• Hoitajien mielivallan uhri
        ajattelit laittaa? kirjoitti:

Sairaanhoidon huonosta tasosta tai mistä? Ennemmin kannattaa antaa palautetta poliittisille päättäjille, ketkä rahoja jakelee ja sitä kautta määrittelee kansan parasta.

Tämä se on hauska asenne, "syyttäkää päättäjiä". Olen törmännyt tähän juuri hoitsujen keskuudessa, jotka jättävät hommansa tekemättä, tai tekevät ne leväperäisesti ja huonosti.

Minullekin on potilaan asemassa suoraan sanottu, että ota päättäjiin yhteyttä ja valita sinne ja annettu jopa "avuliaasti" kaupungin johtajan puhelinnumero.

Sepäs se olisikin hienoa, jos me kaikki työtätekevät väistäisimme vastuumme, ja jättäisimme hommamme hoitamatta, ja käskisimme vaan laittaa päättäjille palautetta... Voi jessus että on röyhkeää itsekkyyttä.

Minulla on usko mennyt hoitajiin! Erotkaa vain joukkoirtisanomisella, päästään teistä lopullisesti eroon. Ei teidänlaisille mitään palkkaa kuulu maksaa puhumattakaan korotuksista. Tilalle vaikka intiasta tai muualta idästä halvalla tekeviä, ystävällisiä, hymyileviä ja kilttejä ammattitaitoisia sairaanhoitajia!!!

• siinäpä
        Hoitajien mielivallan uhri kirjoitti:

Tämä se on hauska asenne, "syyttäkää päättäjiä". Olen törmännyt tähän juuri hoitsujen keskuudessa, jotka jättävät hommansa tekemättä, tai tekevät ne leväperäisesti ja huonosti.

Minullekin on potilaan asemassa suoraan sanottu, että ota päättäjiin yhteyttä ja valita sinne ja annettu jopa "avuliaasti" kaupungin johtajan puhelinnumero.

Sepäs se olisikin hienoa, jos me kaikki työtätekevät väistäisimme vastuumme, ja jättäisimme hommamme hoitamatta, ja käskisimme vaan laittaa päättäjille palautetta... Voi jessus että on röyhkeää itsekkyyttä.

Minulla on usko mennyt hoitajiin! Erotkaa vain joukkoirtisanomisella, päästään teistä lopullisesti eroon. Ei teidänlaisille mitään palkkaa kuulu maksaa puhumattakaan korotuksista. Tilalle vaikka intiasta tai muualta idästä halvalla tekeviä, ystävällisiä, hymyileviä ja kilttejä ammattitaitoisia sairaanhoitajia!!!

ratkaisu ongelmiin. Kuntalaisen aloite intialaisten ammattitaitoisten hoitajien tuomiseksi Suomeen, jep sopii myös hoitotyön tekijöille. Pieni vaikeus, suomen kieli, muuten kyllä sopii, aivan aidosti sopii.

• ei muusta
        Hoitajien mielivallan uhri kirjoitti:

"Sepäs se olisikin hienoa, jos me kaikki työtätekevät väistäisimme vastuumme, ja jättäisimme hommamme hoitamatta, ja käskisimme vaan laittaa päättäjille palautetta... Voi jessus että on röyhkeää itsekkyyttä. "

Mikäli rakennusmestari antaa kirvesmiehelle 15 tiiltä, 10m lautaa sekä vasaran ja nauloja. Ja sitten antaa tehtäväksi rakentaa niistä saunan, niin kyllä minä kirvesmiehen asemassa sanoisin asiakkaalle, että soittakaapa tuolle rakennusmestarille. Ja siinä ei ole kyse vastuun väistämisestä vaan simppelisti riittämättömistä resursseista.

Samallalailla sairaanhoitajalla tulee vastaan se raja, kun ei enää vaan yksinkertaisesti pysty tekemään työtänsä kunnolla. Jos on liikaa potilaita ja kiire, niin silloin vaan yksinkertaisesti on liikaa potilaita ja kiire.

• osui ja uppos
        siinäpä kirjoitti:

ratkaisu ongelmiin. Kuntalaisen aloite intialaisten ammattitaitoisten hoitajien tuomiseksi Suomeen, jep sopii myös hoitotyön tekijöille. Pieni vaikeus, suomen kieli, muuten kyllä sopii, aivan aidosti sopii.

Yhtenä ongelmana on vain se, että intialaiset hoitajat ovat haluttuja myös entisessä emämaassaan englannissa. Ei ongelmaa kielessä ja palkatkin tuplasti suomeen verrattuna. Arvaa kumman intialaiset hoitajat valitsevat?

• osuvasti kirjoitettu
        ei muusta kirjoitti:

"Sepäs se olisikin hienoa, jos me kaikki työtätekevät väistäisimme vastuumme, ja jättäisimme hommamme hoitamatta, ja käskisimme vaan laittaa päättäjille palautetta... Voi jessus että on röyhkeää itsekkyyttä. "

Mikäli rakennusmestari antaa kirvesmiehelle 15 tiiltä, 10m lautaa sekä vasaran ja nauloja. Ja sitten antaa tehtäväksi rakentaa niistä saunan, niin kyllä minä kirvesmiehen asemassa sanoisin asiakkaalle, että soittakaapa tuolle rakennusmestarille. Ja siinä ei ole kyse vastuun väistämisestä vaan simppelisti riittämättömistä resursseista.

Samallalailla sairaanhoitajalla tulee vastaan se raja, kun ei enää vaan yksinkertaisesti pysty tekemään työtänsä kunnolla. Jos on liikaa potilaita ja kiire, niin silloin vaan yksinkertaisesti on liikaa potilaita ja kiire.

"Mikäli rakennusmestari antaa kirvesmiehelle 15 tiiltä, 10m lautaa sekä vasaran ja nauloja. Ja sitten antaa tehtäväksi rakentaa niistä saunan, niin kyllä minä kirvesmiehen asemassa sanoisin asiakkaalle, että soittakaapa tuolle rakennusmestarille. Ja siinä ei ole kyse vastuun väistämisestä vaan simppelisti riittämättömistä resursseista."

Jess, nimenomaan, näin se menee.

• perkele saatanaa

mitä luulet että miten omatuntoon kolkuuttaa yöt hoitaa ihmisiä paskapalkalla...ja hyppää vuorosta toiseen.
      haista paska

• just.

me kaikki kymmenet tuhannet jotka ollaan yöllä töissä hoitajia huonommalla palkalla eiköhän lopeteta hommat tähän.
        kuka sitä nyt yöllä töitä tekee paskapalkalla.

• sh-vm78
        ohjeet kirjoitti:

http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/sairaanhoitajan_tyo/ohjeita_ja_suosituksia/sairaanhoitajan_eettiset_ohjeet/

Jos katsotaan eettisiä ohjeita ja vedetään juttuun vielä "kutsumus", niin miksi meille hoitajille maksetaan ylipäänsä palkkaa... Kun kerran on uransa valinnut(tuntenut kutsumusta), niin eettiset ohjeet velvoittavat vaikka palkkaa ei maksettaisi ollenkaan.

Jos minä kyllästyn pompotteluun ja siihen ettei työtäni arvosteta, minulla on kai oikeus irtisanoutua työstäni...

• Potilas911

Tänään kotiin palattuani luin uutisen että Tehy uhkaa joukkoirtisanoutumisella. Asia kuulostaa karulta, mutta tämä on viimeinen keino välttää lakko. Jos sairaanhoitajien lakko toteutuu niin mitäköhän tapahtuu? Kyllä työt tulee tehtyä, mutta hitaammin. Aikaa jää vain pakollisille toimenpiteille. Tämä irtisanoutuminen on varmaan ainoa keino ilmoittaa päättäjille että nyt saraanhoitajat ovat oikeasti tosissaan.

Jokainen on varmasti joskus ollut sairas ja jotkut ovat varmasti saaneet sairauteensa hoitoa sairaalasta. Jokainen joka on sängynpohjalta katsonut ylöspäin ja nähnyt edessään hoitajan joka antaa aikansa ja kaiken tietotaitonsa sinun parantumiseensa on ollut siitä kiitollinen.

Kylmä tosiasia on että hoitajat eivät saa oikeaa korvausta tärkeästä työstään. Okei... ulkomailta saadaan halpaa työvoimaa, mutta samalla katoaa ammattitaito ja SUOMEN KIELI. Kuinka moni teistä voi käsi sydämellä sanoa, että pystyt ulkomaan kielellä kertomaan tarkasti mikä sinulla on hätänä ja pystyykö tämä hoitoja sinua tarpeeksi informoimaan ulkomaankielellä. Minun vastaukseni on että ei pysty.

Hoitoalalla vallitsee tällä hetkellä suuri työvoima pula. Tällähetkellä yli 3000 suomalaista sairaanhoitajaa työskentelee ulkomailla. Miksi? Siksi, että siellä samasta työstä maksetaan paremmin. Ja moni tutkinnon omaavista hoitoalan työntekijöistä tekee jonkun muun alan töitä samasta syystä. Mitä vikaa siinä on? Raha on tämän maailman keskeisin asia. Vai etkö itse ole vaihtanut työtä paremman palkan takia? Parempi palkka myös varmasti lisää alalle hakeutuvien opiskelijoiden määrää ja jo valmiit hoitajat hakeutuvat takaisin alan töihin.

Mutta mistä sitten rahat hoitajien palkan korotukseen. Varmasti ne jostain saadaan. Kyllä jokaisen pitäisi tajuta se että terveyttä ei rahalla saa, mutta rahalla saa myös parempaa hoitoa sen edistämiseen.

Valtiolla ei ole rahaa. Anna mun kaikki kestää. Minne ne kaikki rahat on sitten tungettu? Joka paikassa ilmoitetaan että Suomi on vauraampi kuin koskaan. Selvä se on että kaikkihan meistä on alipalkattuja tavalla tai toisella. Jopa lääkärit, tuomarit ja poliitikot. Haluttiin tai ei niin kapitalismi on tämänkin yhteiskunnan peruskivi.

Jos ainoa keino tämän lakon ja irtisanoutuisten välttämiseksi on sitten verotuksen korottaminen niin sen olen kyllä mieluusti valmis tekemään. Kyse on silloinkin vain muutamasta kympistä kuukaudessa. Joillekin se on paljon myös minulle, mutta jos se takaa sen sen että sairastuessani tiedän saavani hyvää ja parasta mahdollista hoitoa niin antaa tulla vaan.

• Sh-vm78

Tehyn toimet ovat mielestäni täysin oikeat. Vain tällä työtaistelumenetelmällä saavutetaan jotain. Alalla on yleistä se, että joku tulee aina paikkaamaan kun toinen on poissa (oli sitten kyse lakosta tai ei), koska työantaja kaataa vastuun hoitajien niskaan... "Voisitko jäädä ylimääräiseen vuoroon, koska meillä on näin paljon potilaita eikä niitä voi oman onnensa nojaan jättää." Ym. Vaikka vastuu loppukäsissä kuuluu työnantajalle.

Työnantaja on käyttänyt tätä hoitajien hyvätahtoisuutta, "hoivaviettiä", ja lojaalisuutta kollegoita kohtaan hyväkseen niin, ettei lakoista ole kunnollista hyötyä. Itse olen allekirjoittanut ko. paperin ja aion pitää päätökseni loppuun saakka. Jos palkkojen jälkeenjääneisyyteen ei lakkoilemalla saada muutosta, on pakko käyttää järeämpiä aseita.

Tämä on TAHDON ASIA

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1853
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1741
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1507
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1198
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1114
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      992
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50