Polkimet?

JNMM

Moi, mulla eka ajotunti takana ja polkimet aivan sekaisin. Mä luulin että siellä on vaan kaks poljinta mutta mikä ihme se kolmas oikeen on?! Apua! Jarru ja kaasu ok mutta sitte siellä oli joku kytkemispoljin? Musta ope selitti tosi epäselvästi milloin sitä pitää painaa, voisko joku selittää ihan alusta alkaen? Auto nyki ihmeellisesti, olikohan siinä jotain vikaa? Ruohonleikkurilla oon ajanut eikä se vikuroi, kaasua vaan niin lähtee eteenpäin?

9

6682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • automaatti.

      Mene sellaiseen autokouluun jossa on automaattivaihteinen auto. Ajokorttiin tulee merkintä "automaattivaihteisto"
      Ostat sitten automaatti auton.
      "Kytkemispoljin" alkaa jäämään pois nykyisin joten automaattikortti on ok.

      • aikoinaan

        suorittaa ajokortin automaattivaihteiseen autoon kun en millään meinannut oppia käyttämään käsivaihteita mutta luovuin siitä osin siksi, koska tulin ajatelleeksi jos en osta omaa autoa. Ja ajan vaan työajoja työnantajan autoilla ja niissä ei kovinkaan usein ole kuin perinteinen käsivaihteisto eli tälläinen ongelma voi tulla jos on automaattikortti.

        Ulkomailta olen kuullut, että siellä voisi suorittaa autokoulun vaikka automaatilla niin vastaavaa rajoitusta ei tulisi mutta se on vaan kuultua juttua mitään takeita ei ole onko se tosiaan noin.


      • EU:n alueella ei
        aikoinaan kirjoitti:

        suorittaa ajokortin automaattivaihteiseen autoon kun en millään meinannut oppia käyttämään käsivaihteita mutta luovuin siitä osin siksi, koska tulin ajatelleeksi jos en osta omaa autoa. Ja ajan vaan työajoja työnantajan autoilla ja niissä ei kovinkaan usein ole kuin perinteinen käsivaihteisto eli tälläinen ongelma voi tulla jos on automaattikortti.

        Ulkomailta olen kuullut, että siellä voisi suorittaa autokoulun vaikka automaatilla niin vastaavaa rajoitusta ei tulisi mutta se on vaan kuultua juttua mitään takeita ei ole onko se tosiaan noin.

        Kyllä amerikassa voi kortin suorittaa tollein, että ajat sen automaattivaihteisella eikä siihen ajokorttiin tule mitään merkintää vaihteistosta. EU:n jälkeen tuli toi säädös suomeen, että jos inssin on suorittanut automaattivaihteisella autolla, saa ajaa vain automaattivaihteista. Käsittääkseni tämä sama sääntö on myös muissakin EU:n maissa.

        Ketjun aloittajalle. Sitä "kytkemispoljinta", eli kytkintä käytetään manuaalivaihteisessa autossa esimerkiksi vaihdettaessa vaihdetta, ja pysähtyessä joudut sitä käyttämään. Jos jäi epäselväksi, niin kerro se opettajallesi ja pyydä selittämään asia vielä tarkemmin. Jos ei tämä auta, niin sitten pyydä saada itsellesi toinen opettaja tai vaihda autokoulua.


      • Kiki  
        EU:n alueella ei kirjoitti:

        Kyllä amerikassa voi kortin suorittaa tollein, että ajat sen automaattivaihteisella eikä siihen ajokorttiin tule mitään merkintää vaihteistosta. EU:n jälkeen tuli toi säädös suomeen, että jos inssin on suorittanut automaattivaihteisella autolla, saa ajaa vain automaattivaihteista. Käsittääkseni tämä sama sääntö on myös muissakin EU:n maissa.

        Ketjun aloittajalle. Sitä "kytkemispoljinta", eli kytkintä käytetään manuaalivaihteisessa autossa esimerkiksi vaihdettaessa vaihdetta, ja pysähtyessä joudut sitä käyttämään. Jos jäi epäselväksi, niin kerro se opettajallesi ja pyydä selittämään asia vielä tarkemmin. Jos ei tämä auta, niin sitten pyydä saada itsellesi toinen opettaja tai vaihda autokoulua.

        Että jos suorittaa inssin automaatilla, ei saa ajaa muita.

        Itse ajoin inssin manuaalilla, ja en siltikään osaa ajaa manuaalia, ennen inssiä ajelin tunnin manuaalia, ja sen jälkeen en oo hetkeäkään ajanut.

        Samoni voisi olla niin että jos inssissä olevassa autossa on ohjaustehstin, abs jarrut, ajovaukutusjärjestelmä, luistonesto niin silloin pitäisi tuollainen olla aina ajaessa


      • ukik
        Kiki   kirjoitti:

        Että jos suorittaa inssin automaatilla, ei saa ajaa muita.

        Itse ajoin inssin manuaalilla, ja en siltikään osaa ajaa manuaalia, ennen inssiä ajelin tunnin manuaalia, ja sen jälkeen en oo hetkeäkään ajanut.

        Samoni voisi olla niin että jos inssissä olevassa autossa on ohjaustehstin, abs jarrut, ajovaukutusjärjestelmä, luistonesto niin silloin pitäisi tuollainen olla aina ajaessa

        Eikös se inssi ajeta samalla opetuskäyttöön katsastetulla autolla.


    • tarkoin

      sen kytkentäpolkimen käytön,jopa kaksoispoljennon.

    • Selvä trolli

      "Mä luulin että siellä on vaan kaks poljinta mutta mikä ihme se kolmas oikeen on?!"

      "Auto nyki ihmeellisesti, olikohan siinä jotain vikaa?" - Kyllä, kytkimen käyttöä taitamaton kuljettaja.

      Ensimmäisillä teoriatunneilla käydään auton hallintalaitteistoa läpi, ja niiden tulee olla käytynä ennen ajamaan lähtöä, joten trollausyritys ei mene läpi.

    • voi voiv voiii

      minä en ole ajnut vielä korttia, muuta kuin kotona kokeillut saada tuntumaa autoon. koulu alkaa parin viikon päästä, mutta voin kyllä kertoa KYTKIMEN käytöstä :)

      Itselläkin oli vaikeaa aluksi hoksata miten se "toimii". vähän ovela poljin.

      1) kun aiot lähtä autolla liikkelle, paina kytkin pohjaan (pidä pohjassa), käynnistä auto ja laita 1. vaihde. nyt alat painamaan kaasua hiljalleen ja samalla nostat kytkintä. kun tunnet että auto alkaa liikkumaan et enää lisää kaasua vaan nostat kytkimen lopun pois auton liikkuessa jo.

      auto alkaa nykimään jos nostat kytkimen liian äkkiä, ja lopulta se saattaa sammuakkin.

      2)kun vaihdat vaihetta, PAINA AINA KYKIN POHJAAN!!! muuten vaihteet hajoavat.

      3)kun jarrutat pienissä vauhteissa kytkin pohjaan.

      4)peruuttaessa sama homma, kun painat kytkimen pohjaan ja laitat pakin päälle, ja painat kaasua, ei kytkintä tarvitse yleensä edes nostaa kokonaan ylös. sillä voi säädellä "kuinka nopeaa peruutat". kaasua kun ei juurikaan tartte käyttää.


      ja varsinkin jos peruutat ja aikomus on jatkaa eteenpäin joudut kuitenkin taas laittaan kytkimen pohjaan kun laitat 1 vaihteen päälle. eli ei tartte peruuttaessa/kannata nostaa kytkintä kokonaan.

      aluksi se voi tuntua monimutkaiselle ja ihan oudolle, mutta lopulta tajuaa kuinka tärkeä poljin se on. ja muista, että käytät kytkintä vain vasemmalla jalalla. oikea jalka on kaasulle ja jarrulle :)

      onnea matkaan :)

    • mnkv-sglas

      en tiiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe