mulla on pieni sea ray 16 cb ob vene (5.11 pitkä),siinä on aika kookas tuo 100 hv moottori (sea ray mercury) ja lisäksi bensatankki takana niin ajaminen hitaasti on vaikeaa ja plaaniin nousu myös, mitenkäs jos teettäis eteen (lattian alle tai keulan alle) tankin ja siirtäis näin painopistettä eteenpäin, mitenköhän toimii.
PAINOPISTETTÄ ETEENPÄIN
13
3762
Vastaukset
- keulapiikkiin
lyijyä. kaveri teki niin ja alkoi vene pelittää hyvin.
- VolvoMan
Itse EN laittaisi lyijyä keulaan, on nimittäin omiaan lisäämään bensankulutusta (suurissa määrin), tai sitten sen lyijyn voi laittaa AIVAN veneen nokkaan, niin että se on aivan veneen etunokassa, näin painon vaikutus tulee suurimmaksi.
Minulla on Jurmo Trimara -76 veneessäni bensatankki keulapiikissä (60L), ja plaaniin lähjtee toi vene ja 130hv AQ130C VolvoPentalla vaikka 8henk., jopa 9henk. on saatu plaaniin, ja 750kg betonia kuljettaja, uskot tai et, huippunopeus tosin laski n. 24kn paikkeille ;D
- TJ..
Ovat varmaan aika lähellä perälautaa. Ne kun siirtää eteenpäin, niin painopiste korjaantuu ilman että kokonaispaino kasvaa.
Ja voihan sitä tankkiakin siirtää eteenpäin jos rakenteet antaa myöden. - Valtti
Trimmilevyt taakse, mallia pitkät ja kapeat, (offshore). Tulee lisää märkäpintaa ja vakautta. Kaikki paino sinne perälaudan lähelle, niin kulkee huippuja hyvin. Sitten vaan trimmailemaan,,,,,
- VANIFANI
ONKO TOSIAAN NÄIN ETTÄ JOS PAINOPISTETTÄ SIIRTÄÄ ETEENPÄIN NIIN VENEEN HUIPPUNOPEUS KÄRSII.
- Janne
VANIFANI kirjoitti:
ONKO TOSIAAN NÄIN ETTÄ JOS PAINOPISTETTÄ SIIRTÄÄ ETEENPÄIN NIIN VENEEN HUIPPUNOPEUS KÄRSII.
Märkäpinta kasvaa, jolloin vauhti liukuvissa veneissä pääsääntöisesti kärsii. Älä korjaa kulkuasentoa lisäämällä painoa. Jätä muutenkin turhat roinat rannalle. Yritä ennemmin tasapainottaa venettä siirtämällä painoja, kuten edellä esitettiin. Onko potkurissa liikaa nousua, jos liukuunnousu on tahmeata ? Erityyppisillä potkureilla on myös erilaiset keulaa/perää nostavat ominaisuudet, tiedä sitten vaikuttaako vaihto hirveesti tässä tapauksessa. Sataheppainen nelisylinterinen (?) ei mun mielestä vaikuta mitenkään ylisuurelta.
Janne
www.rusetti.com - VolvoMan
VANIFANI kirjoitti:
ONKO TOSIAAN NÄIN ETTÄ JOS PAINOPISTETTÄ SIIRTÄÄ ETEENPÄIN NIIN VENEEN HUIPPUNOPEUS KÄRSII.
Kokeilitiin viime vuonna kavereiden kanssa mun Jurmo Trimara HT veneellä vähän eri painopisteitä. Veneessä on 130HV sisäperä volvo, ja 2 akkua n.35kg yht, ja bensatankki (60L) 60cm keulasta, ja jotain muuta pientä kevyttä.
Lähdettiin plaaniin 3 henk á 75kg, kaks kaveria keskellä, ja toinen perässä keskellä, sillo nopeus 24kn, perässä keskellä oleva kaveri siirty etukannelle, eli 5m eteenpäin, ja veneen nopeus hidaustui 20kn, vaikka keli oli peilityyni, ja menosuunta sama, ja kaasukahvan asento sama.
Eli veneen nopeus kärsii HUOMATTAVASTI siitä että painopistettä siirretään eteenpäin.
Itse suosittelisin myös trimmilevyjä, kuten joku täällä jo ehti suositella. Aina plaaniin lähdettäessä trimmilevyt aivan alas, ja kaasu pohjaan, ja sitten trimmilevyt ylös, kun ollaan saavutettu 15-20kn vauhti. Se auttaa EIRITTÄIN paljon, ja on mukavampi ajaakin. - Valtti
VANIFANI kirjoitti:
ONKO TOSIAAN NÄIN ETTÄ JOS PAINOPISTETTÄ SIIRTÄÄ ETEENPÄIN NIIN VENEEN HUIPPUNOPEUS KÄRSII.
Semmoinen perusidea. Mitä korkeammalle saat veneen keulan nousemaan niin sen paremmin kulkee. Ja mitä enemmän on nopeutta niin sitä enemmän voi konetta trimmata ylös ja nopeus kasvaa. Eli hitaasta liukunopeudesta ei voi suoraan trimmata asentoon jossa kulkee parhaiten. Ja huipuissa levyt ylös kokonaan tai voi koittaa pitää "iholla" ,, kokeiltava asia.
- hydratech
Älä lisää mitään painoja. Huiput kärsii kasvaneesta märkäpinta-alasta ja painosta.
Lisäksi rakenteita ei ole välttämättä suunniteltu kannattelemaan suuria lisäpainoja. Samasta syystä epäilen bensatankin siirron onnistumista. Pohjassa olevat jäykisterakennelmat eivät ole yleensä niin tilavia, että sinne väliin tankki mahtuisi. Siinä missä se nykyään on, on pohjalaminaatin paksuudessa huomioitu harvempi jäykistejako. Jos purat nykyiset jäykisteet, on vaarana että vene särkyy aallokkoajossa.
Aikaisemmat vihjeet kunnon trimmitasoista on mielestäni paras neuvo - samoin kuin potkurinousun tarkastaminen ja tarvittaessa vaihto loivempaan nousuun.- VANIFANI
YMMÄRSIT VÄÄRIN, EN MISSÄÄN NIMESSÄ MEINANNUT LISÄTÄ PAINOJA VAAN SIIRTÄÄ TANKIN ETEENPÄIN, SE KYLLÄ SOPISI SINNE ETEEN PITKITTÄISJÄYKISTÄJIEN VÄLIIN KUTEN TAKANAKIN, MUTTA EI VISSIIN SEKÄÄN KANNATA, TRIMMEJÄ OVAT SUOSITELLEET, MUTTA OVAT AIKA KALLIITA, MIKÄKÖHÄN NIISSÄ MAKSAA???
- VANI FANI
POTKURISTA JÄI VIELÄ SANOMATTA ETTÄ EI SITÄ AINAKAAN KANNATA LOIVEMPAAN VAIHTAA, OTTAA JO NYT SUHT HERKÄSTI TÄYDET KIEPIT
- Anonyymi
VANI FANI kirjoitti:
POTKURISTA JÄI VIELÄ SANOMATTA ETTÄ EI SITÄ AINAKAAN KANNATA LOIVEMPAAN VAIHTAA, OTTAA JO NYT SUHT HERKÄSTI TÄYDET KIEPIT
Älä huuda!
- Anonyymi
Tässäpä se helpoin ja paras ratkaisu: https://riemurasia.fi/kuva/Veneet/79022
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3633802Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1091413- 941267
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko651054Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔58877Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass14877- 38860
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään60839Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise11837- 65831