sähköpostia saksaksi...

Saksassa

Mitenkäs pitäisi, saksalaisten kohteliaisuus- & kirjoitusnormeja noudattaen, kirjoittaa

a) sähköposti opettajalle/yliopiston proffalle
b) työhakemus

?

Lähinnä nyt tarkoitan, miten tulisi esimerkiksi aloittaa ja lopettaa, ja minkälaisia teitittely- ja tittelimuotoja tulisi käyttää?

2

5689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • strgaltgr

      Aloittaa voit näin:

      Sehr geehrter Herr X/Sehr geehrte Frau X, jos ei tiedä vastaanottajaa niin "Sehr geehrte Damen und Herren". Vähän vapaamuotoisempi olisi Lieber Herr/Liebe Frau X, jota voi käyttää seuraavissa posteissa jos vastaanottaja puhuttelee sinua noin. Jos tunnet tittelit niin ne pitäisi ängetä mukaan, esim. "Sehr geehrte Frau Mag. X/Frau Dr. X"

      Loppuun kannattaa laittaa työhakemukseen "Ich würde mich sehr freuen, von Ihnen zu hören und verbleibe mit freundlichen Grüßen, (allekirjoitus)". Proffalle/opelle voi laittaa vain "Mit freundlichen Grüßen", ja allekirjoitus. Laita myös oma tittelisi omien tietojesi yhteyteen alkuun ja loppuun jos sinulla jo sellainen on, saksankielisillä alueilla tittelit on tärkeitä ;-)

      • Pipa01

        .. lyhennettä "mfg", ihan missä s-postissa tahansa! Se antaa vastaanottajalle kuvan, että vastaanottaja on lähettäjälle yhdentekevä. Kirjoita siis aina "mit freundlichen Grüßen" vaikka miten kiire olisi.

        Saksalaiselle kohteliaisuudet samoin kuin tittelitkin noin yleensä ottaen ovat tärkeämpiä kuin suomalaisille, eikä kirjeen sävy saa olla liian tuttavallinen muuta kuin ystävien kesken.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe