Luin eilen uusinta vauvalehteä ja siinä kysmys/vastauspalstalla joku kysyi, että saako syödä vitamiineja raskausaikana. Vaustaus oli:
"Raskauden aikana tulee huolehtia vitamiinien saannista syömällä mahdollisimman monipuolisesti ja terveellisesti. Omin päin ei tule nauttia ylimääräisiä vitamiineja tabletteina. Näistä asioista äitiysneuvolat antavat yleisen käytännön mukaiset ohjeet, joita kannattaa noudattaa. Esimerkiksi lokakuun alusta maaliskuun loppuun suositellaan kaikille raskaana oleville D-vitamiinilisää. "
Eli täh? Minä olen soimannut itseäni kahdessa ekassa raskaudessa, kun en ole vitamiineja syönyt ja kaikki muut niitä tuntuvat popsivan. Nyt kun aloin odottaa tätä kolmatta niin taas tuolla huhtikuisissa suurin osa välittömästi haki itselleen jotain raskausajan multitabs yms. juttuja.
Itse ostin nyt myös ja olen viikon syönyt niitä Multitabs raskaus -vitamiineja tai mitä onkaan. Ajattelin, että koska imetänkin vielä niin olisi hyvä syödä jotain semmoisia.
Mutta olenko nyt siis tehnyt väärin? Eikö olisi saanutkaan? Minä en käsitä tätä nyt yhtään?
Mulla nyt rv 14 6.
Ei saa syödä vitamiineja???
16
5447
Vastaukset
- rv36+5
Mulle suositeltiin neuvolassa terveellisen ruokavalion lisäksi juuri sitä multitabsin raskaus- monivitamiinia ja lisäksi vielä omega-3 kapseleita. Ne on hyväksi sikiön aivojen kehitykselle ja niinkuin tuolla aiemmassa keskustelussa omega-3:sta oli, ne on hyväksi myös äidille. B-vitamiinilisä on myös ihan ehdoton, koska b-vitamiini vaikuttaa tosi myönteisesti sikiön suoliston ja hermoston kehitykseen.
- tuuria...
Mulle ei suositeltu mitään, mutta oon aina syöny noita Möllerin Omega kolmosia, ja raskauduttuani alotin myös Raskaus-Multitabsit. Eli hyvä yhdistelmä siis :)
B-vitamiinia tulee tarpeeks siitä Tabsista, ei tarvitse ostaa erikseen. - syön
tuuria... kirjoitti:
Mulle ei suositeltu mitään, mutta oon aina syöny noita Möllerin Omega kolmosia, ja raskauduttuani alotin myös Raskaus-Multitabsit. Eli hyvä yhdistelmä siis :)
B-vitamiinia tulee tarpeeks siitä Tabsista, ei tarvitse ostaa erikseen.Ja mä oon syönyt ainakin ihan tavallista multivitaa, kun tuoteselosteessa sanotaan, että voi syödä raskausaikanakin. Mitäköhän haittaa noista sitten voi olla, jos syö sellaista valmistetta, mihin ei ole kuitenkaan lisätty sitä oliko se nyt A-vitamiinia (?), mitä ei saa syödä?
- joita lähetetään
syön kirjoitti:
Ja mä oon syönyt ainakin ihan tavallista multivitaa, kun tuoteselosteessa sanotaan, että voi syödä raskausaikanakin. Mitäköhän haittaa noista sitten voi olla, jos syö sellaista valmistetta, mihin ei ole kuitenkaan lisätty sitä oliko se nyt A-vitamiinia (?), mitä ei saa syödä?
ei tule perille.
Vitun hyvin toimii taas. - hermo meneeeee !
syön kirjoitti:
Ja mä oon syönyt ainakin ihan tavallista multivitaa, kun tuoteselosteessa sanotaan, että voi syödä raskausaikanakin. Mitäköhän haittaa noista sitten voi olla, jos syö sellaista valmistetta, mihin ei ole kuitenkaan lisätty sitä oliko se nyt A-vitamiinia (?), mitä ei saa syödä?
Niin. YRITIN siis sanoa ennen kun Suomi24 taas väitti minun jo lähettäneen viestin, että tuskin on mitään haittaa.
Leguri Vauva-lehdessä todennäkösesti tarkoitti ylenpalttista vitskujen popsimista,
tyyliin yhdestä purkista magnesiumit, toisesta B-vitskut, kolmannesta foolihapot, etc etc.
Raskauteen tarkoitetut vitamiinilisät ja perus vitamiinit järkevästi käytettynä tuskin "haittaa" aiheuttavat,päinvastoin. - esikoista odottava
Heips! Miksiköhän minulle sanottiin neuvolassa että multitabs raskaus-vitamiineista saa kaiken tarvittavan, en ole kuullutkaan että jotain omega-3 kapseleita olisi hyvä syödä myös? Kysyin vielä erikseen että mitä kaikkea kannattaa ostaa, ja varsinkin D-vitamiinista kysyin, niin sanoivat että KAIKEN tarvittavan saa multitabseista. Siis pitäisikö nyt ostaa omega-3:sia ja B- ja D-vitamiineja lisäksi? Tai siis saako niitä ottaa, kaiken kyllä mielelläni ostan ja otan mitä vaan saa ja mistä hyötyä on. =)
- ym rasvahapot
esikoista odottava kirjoitti:
Heips! Miksiköhän minulle sanottiin neuvolassa että multitabs raskaus-vitamiineista saa kaiken tarvittavan, en ole kuullutkaan että jotain omega-3 kapseleita olisi hyvä syödä myös? Kysyin vielä erikseen että mitä kaikkea kannattaa ostaa, ja varsinkin D-vitamiinista kysyin, niin sanoivat että KAIKEN tarvittavan saa multitabseista. Siis pitäisikö nyt ostaa omega-3:sia ja B- ja D-vitamiineja lisäksi? Tai siis saako niitä ottaa, kaiken kyllä mielelläni ostan ja otan mitä vaan saa ja mistä hyötyä on. =)
on yleisimmin tarpeellinen lisä vain niille, jotka syystä tai toisesta ei noita ravinnosta riittävästi saa - omega-3 tabletit lähinnä jos ei syö kalaa.
rauhottukaa nyt ihmeessä noiden vitamiinilisien kanssa, ne on harvoin todella tarpeellisia! Ite joudun syömään omega-3 valmisteita ja B12-vitamiinia kasvisruokavalion (lakto-ovovege) takia (näin siis aina, raskaana tai ei). Pimeimpinä talvikuukausina D-vitamiini on ehkä tarpeen, mutta ei edes joka päivä (varastoituu elimistöön ja riittävän määrän saa maitotuotteista aika helposti -kattokaa purkkien kyljestä paljonko niihin on lisätty).
Yleensäkin lisävitamiinit purkista otettuna imeytyy melko huonosti eivätkä koskaan korvaa monipuolista ruokavaliota!
Ja edelleen: Afrikassakin syntyy terveitä lapsia! - Suunitteleva
tuuria... kirjoitti:
B-vitamiinia tulee tarpeeks siitä Tabsista, ei tarvitse ostaa erikseen.Netistä poimittua.."A-vitamiinia tarvitaan sikiön kehitykseen erityisesti raskauden viimeisellä kolmanneksella. Retinoidimuotoinen A-vitamiini voi kuitenkin lisätä sikiövaurioiden ja keskenmenoriskiä. Siksi raskaana olevat eivät saa syödä A-vitamiinia sisältäviä kalanmaksaöljy-, kalaöljyvalmisteita tai ravintolisiä. "..Mited tuo Möller tähän sijoittuu..??
- jouluodottelija
että se multitabsin raskaus-vitamiini on ihan riittävä, eikä edes ollut puhetta mistään omega-3:sista tms. Niitä omega-3 rasvahappoja saa myös mm. rypsiöljystä (eri muodossa kuin kapselissa, joka ymmärtääkseni kalapohjainen) ja jostain siemenistä/pähkinöistä. Mutta ite en ole tota rasvahappoasiaa miettinyt sen enempää, lähinnä siis noi raskaus-vitamiinit nyt lisärautaa olen popsinut tunnollisesti ohjeen mukaan.
- kiellettiin
neuvolassa heti ekalla käynnillä juuri noi raskaus multitabsit. On kulemma aivan turhia. Ja hyvin oon pärjänny ilman, normaalilla ruokavaliolla. Nyt suositeltiin d-vitamiinia, kun talvi tekee tuloaan.Olen kyllä itsekin ehdottomasti sitä mieltä, että neuvottele asiasta neuvolassa, he varmasti tietävät mitä sinä henkilökohtaisesti tarvitset.
- ja paniikki pois
Jos syöt ihan tavallista ja monipuolista kotiruokaa, vihanneksia yms ja liikut ja vietät muutenkin ihan ns. terveellistä elämää, saa lapsi kaiken tarvitsemansa sinulta eikä mitään vitamiinilisiä tarvita. Sitä paitsi se lapsihan imee äidistä ne ravintoaineet yms, eli korkeintaan itsellesi tulee puutosta mutta vauveli kyllä pysyy hengissä. Korkeintaan sitä D-vitamiinia voi syödä mutta sehän onkin suositeltavaa kaikille, ei vaan raskaana oleville.
- Näin meillä
ja paniikki pois kirjoitti:
Jos syöt ihan tavallista ja monipuolista kotiruokaa, vihanneksia yms ja liikut ja vietät muutenkin ihan ns. terveellistä elämää, saa lapsi kaiken tarvitsemansa sinulta eikä mitään vitamiinilisiä tarvita. Sitä paitsi se lapsihan imee äidistä ne ravintoaineet yms, eli korkeintaan itsellesi tulee puutosta mutta vauveli kyllä pysyy hengissä. Korkeintaan sitä D-vitamiinia voi syödä mutta sehän onkin suositeltavaa kaikille, ei vaan raskaana oleville.
Itse syön ainoastaan D-vitamiiniä. Kyselin neuvolasta raskaus multitabseista mutta hänen mielestä niihin ei ole tarvetta kun syön monipuolista ruokaa muutenkin. Ja rautaa tarvitset vain jos hb-arvosi on matala. Itselläni se oli 159 joten en todellakaan saisi syödä rautalisiä.
- Saafra
ja paniikki pois kirjoitti:
Foolihaposta on usein suomalaisilla puutetta. Sen saamiseen täytyy kiinnittää huomiota raskaana ollessaan, mielellään jo ennen raskautta. Jos sitä ei saa tarpeeksi ravinnosta allergioiden tms takia, foolihappoa sisältäviä vitamiineja kannattaa ottaa. Foolihapon puute aiheuttaa selkärankahalkiota, joka on vakava kehityshäiriö. Foolihappo on B-ryhmän vitamiini.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Foolihappo
- susanna..
Ettei saisi syödä ainakaan sellaisia tuotteita mitkä sisältävät kalaöljyä kun kalan syöntiäkin tulisi rajoittaa pariin kertaan kuussa. Sellaisia vitamiineja ei saa syödä mitkä sisältävät A-vitamiinia, mutta muita vitamiineja saa syödä. Itse olen käyttänyt pelkästään D-vitamiini valmistetta sekä syön tuoreita hedelmiä päivittäin ja juon tuoremehuja jotka sisältävät c-vitamiinia. C-vitamiini ehkäisee virtsatietulehdusta jota sairastin esikoista odottaessa usein.
- terv.h
ymmärtänyt, kalan syöntiä EI todellakaan tulisi rajoittaa pariin kertaan kuussa!!!
Etkö käytä SUSANNA raskausaikaan tarkoitettua vitamiinivalmistetta? Etkö syö laisinkaan foolihappoa? Eli käytät pelkkää D-vitamiinia ja syöt hed. ja juot tuoremehuja joista saat C-vitamiinia. Entäpäs esim. B-ryhmän vitamiinit??
A-vitamiinin suhteen olet oikeassa, muutoin olet ym.nyt jtkn asioita väärin.
- --------------------
Minä olen lakto-ovo-vegetaristi ja syön vitamiineja kuten ennnekin. Mitähän jos jättäisin esim. b-vitamiinitabletit pois? En saisi sitä silloin juuri mistään. Lisäksi esim. opiskelijoilla harvoin on rahaa syödä tarpeeksi monipuolisesti, silloin vitamiinipurkit tulevat tarpeeseen.
Tuskin se sikiö kuolee siihen, että syötte kuten ennenkin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202343Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071277- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35671