Terve vaan vene ihmiset. Miten te mahdatte asiat tehdä jos omistatte jonkin iso tehoisen ja kokoisen moottorin ilman trimmiä. Onko teillä kone koko kesän alhaalla ja ette koskaan nosta sitä ylös paitsi sitten syksyllä? Onkohan ihan suositeltavaa pitää konetta koko ajan vedessä. Kaveri korroosio voi tulla kyläilemään aika vilkkaasti? Minun moottorissani on asennettu lisä sinnekejä koska tuo koneen oma pikku sinkkievä ei ehkä riitä. Enemmän vain mietityttää että miten ihmeessä pääseen mukavasti johonkin saaren rantaan kun konetta saa olla kiskomassa ylös koko kylä. Voikohan asentaa jälkeenpäin jonkinlaisen trimmin , ihan vain saadakseen koneen ylös helpommin. Kertokaas mielipiteitänne , kiitän kaikenlaisista vastauksista.
miten te asiat teette?
11
6238
Vastaukset
- ..i..
...samaa konetta on aikanaan myyty myös trimmillä, niin periaatteessa sun koneessa pitäis olla paikat trimmille. Eli jos satut löytää trimmin jostain perämoottoripurkaamolta, tai käytettynä vaikka ko. merkin korjaalmolta, niin sitten ei muuta kuin asentamaan. Itse en o kyseistä operaatiota ikinä tehnyt, mutta kaverini asensi 80-luvun Yamahaan trimmin juurin näin, että etsi käsiinsä toimivan käytetyntrimmin purkumoottorista. On kyl v-mäistä jos ei oo trimmiä. Itsellä ei myöskään ollut vanhassa koneessani, mut onneks uudessa on.
- Niin saahan sen
Pieni pullotunkki käpälien väliin aika lähelle kippiakselia, niin riittää iskunpituus ja kone nousee. Työntäähän tunkki parin tonnin voimalla.
Pumppuvivun kanssa saattaa tulla muutoksia, että jotain kautta saa sitä viputettua.
Toinen temppu olisi pieni akulla toimiva hydraulipumppu, joka painaa tunkille päin ja pyörimissuunnan vaihdolla laskee moottorin, eikä maksa paljon. - emil
Mikähän moottori,vois olla trimmi!
- utelias apuri
Miten määrittelet ison koneen.. ei ihan heti tule mieleen isoa myllyä jossa ei kippiä löytyisi..
- püfa
no siis se mun motti on Yamaha 60hp -82... kait senkin ylös saa jos ottaa reippaasti kiinni ja asennettea mukaan. Mutta on se kyllä niin saatanan painava että töitä saa tehä et saa koneen nostettua ihan tosta noin vaan , vaikka rantautumis tilanteessa jossa aikaa koneen nostamiseen on 2sekunttia , ei tule mitään ilman trimmiä..
- ..i..
püfa kirjoitti:
no siis se mun motti on Yamaha 60hp -82... kait senkin ylös saa jos ottaa reippaasti kiinni ja asennettea mukaan. Mutta on se kyllä niin saatanan painava että töitä saa tehä et saa koneen nostettua ihan tosta noin vaan , vaikka rantautumis tilanteessa jossa aikaa koneen nostamiseen on 2sekunttia , ei tule mitään ilman trimmiä..
...se kyllä aivan niin raskas pitäisi olla. Kyllä tuon kokoisen motin pitäisi suht iisisti sieltä nousta. Koitappa rasvata kippiakseli ja kaikki mahdolliset rasvanipat, niin vois vähän keventyä. Sen pitäis olla sellainen, et ihan "kevyesti" vetämällä nousee. Jossain on vikaa jos joutuu rykimään, koska itellä vanha kone oli 85hp Yamaha ja sitä ennen ollut 50hp Marinen, enkä ole kokenut koneen nostoa mitenkään raskaaksi vaikka ihan normaali kokoinen nuorimies olenkin.
- püfa
..i.. kirjoitti:
...se kyllä aivan niin raskas pitäisi olla. Kyllä tuon kokoisen motin pitäisi suht iisisti sieltä nousta. Koitappa rasvata kippiakseli ja kaikki mahdolliset rasvanipat, niin vois vähän keventyä. Sen pitäis olla sellainen, et ihan "kevyesti" vetämällä nousee. Jossain on vikaa jos joutuu rykimään, koska itellä vanha kone oli 85hp Yamaha ja sitä ennen ollut 50hp Marinen, enkä ole kokenut koneen nostoa mitenkään raskaaksi vaikka ihan normaali kokoinen nuorimies olenkin.
Siinä moottorissahan on sellainen jonkinlainen "painepumppu" tai mikä lie painejousi mikä moottoria laskettaessa hiljentää eittei ihan koko voimalla motti rytkähdä alas. En ole varma mutta voi olla etä siinä painehärvelissä on jotain vikaa kun nimenomaan nosto vaiheessa otta kauheasti vastaan.. ilman tuota painehärveliä nousisi paljon kevyemmin.. ehkä.. pitänee selvitellä asioita.. sekin on tietty totta että täytyy rasvata ja vähän CRC:tä ruiskia joka paikkaan...
- trimmi ?
mikä on trimmi ?
tämä systeemi jolla säädellään koneen kallistumiskulmaa ?- Jeppe II
Mulla on 90hp Yamaha trimmillä. Pistin veneen vesille toukokuun alussa. Ajattelin että mitä sitä perää nostaa turhaan ylös kun kerran joka viikonloppu käy mökillä. Heinäkuussä alkoi piipittää kuumaakäyntiä kovalla ajolla, voi helvetti, olisi kestänyt tän kesän. Kävin ja tilasin impellerin, ajattelin että vaihdan vasta kun on pakko,ajetaan hissukseen. Elokuun lopussa vesi meni niin matalaksi että oli mökillä pakko nostaa moottoria laiturissa. Miten kattelinkaan, veden imuaukkoja ei näkynyt. Rupesin juuriharjalla hakeen levän seasta reikiä, löytyihän niitä, ja putsasin kunnolla. Ei minkäänlaisiä jäähdytysongelmia, impelleri on vaihtamatta ja lämmöt on normaalissa. Nytten mulla on kone ylhäällä sekä
laiturissa että mökillä. Pietarissa on vihitty käyttöön uusi vedenpuhdistamo, mutta ennenkuin levät katoaa suomenlahdelta menee vuosia, pidetään kone ylhäällä.☺
- Paatisti
Taitaa olla aika vanha masiina, jos ei trimmiä, eikä kippiä...
Trimmittömään koneeseen tuskin saa sellaista edes rahalla. Jos saa, maksaa se maltaita. Sen verran tiedän, että jos trimmimoottori menee rikki, saa taskusta kaivaa 1500-2000€. Kannattaako vanhaan koneeseen sellaisia summia laittaa?? - Kippi/Trimmi
Onko kyseessä lekentaarinen 2 -syl puikulajammu? Jos on, niin en ihmettele kipittömän koneen kippaamisvaikeuksia.
No ropleem. Laitat siihen tällaisen CMC:n jälkiasennettavan trimmin/kipin:
http://cook-mfg.net/cart/index.php?main_page=product_info&cPath=5&products_id=14&zenid=04f6497918e3a1bd9ec731625e6de19c
Koneen automaattikippauksen lisäksi toi parantaa huippunopeutta (tai polttoainetaloutta), lisää suuntavakavuutta ja myös kääntyvyyttä sekä myös voi pienentää liukukynnystä.
Suomessa CMC:t myy USA-Marine Shop:
http://www.usamarineshop.fi/CMC.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760