Kyrillinen kirjaimisto ja Suomi

Hitlor

Miten ihmeessä Suomi vältti "kyrillistymisen" vaikka olemmekin venäjän vieressä? monet muut valtiothan ovat alkaneet/joutuneet käyttämään Kyrillisiä kirjaimia.

Olisiko parempi jos käyttäisimme kyrillisiä? minusta se olisin hienoa.

22

1543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipä väliä

      ne Balttiassakaan ole käytössä tai Puolassa. Mikäli Suomi olisi Agricolan aikoihin Venajän alla, niin silloin Kyriliset Aakkoset olisvat voineet tulla kirjoitettuun kieleen.

    • Matti E Simonaho

      Kryllinen kirjaimisto perustuu Kreikan aakkostoon, suomen aakkosto muinaisikaiseen kaavaan josta, nuolenpääkirjoitukset, riimukirjoitukset ja Kreikan aakkosto on peräisin.

    • saimme käyttää

      omia lakejamme, omaa rahaamme, omia kieliämme, omaa koululaitostamme, omia postimerkkejämme.
      Siis mikä oli venäläistä?
      Armeija oli osittain venäläistä.

      Oliko oikeasti ns. "sortovuosia" olemassakaan?

      • suomenkielinen

        Autonomian aikana ruotsin merkitys väheni ja
        suomi nouvi hyljeksityn ja halveksitun Aleksis
        Kiven ja Snellmannin Saimaa-lehden myötä jopa
        virkamiehistön hyväksymäksi kieleksi.

        Myös Suomen oman historian - ei ainoastaan kuten
        nykyisin Ruotsin historian - tutkimus sai laajat
        tukijajoukot. Ja taiteiljoiden keskuudessa nousi
        karelianismin aate vahvimmaksi käyttövoimaksi.


    • Jan Stark

      Kyrilisin kirjaimin on kirjoitettu karjalankieltä mm. novgorodilaisissa tuohiteksteissä 1300-luvulla, ja Stalinin venäläistämistoimien alla 1930-luvulla.

      • dokumentti

        Ja vanhin suomalaisia koskeva historiallinen
        (kirjallinen) dokumentti on kirjoitettu
        kyrillisillä kirjaimilla...

        - Tosin minun pitäisi tutkia asiaa hieman
        tarkemmin, se vain veisi tietysti oman aikansa.
        Väitteeni perustui vanhaan muistikuvaan...


      • Matti E Simonaho
        dokumentti kirjoitti:

        Ja vanhin suomalaisia koskeva historiallinen
        (kirjallinen) dokumentti on kirjoitettu
        kyrillisillä kirjaimilla...

        - Tosin minun pitäisi tutkia asiaa hieman
        tarkemmin, se vain veisi tietysti oman aikansa.
        Väitteeni perustui vanhaan muistikuvaan...

        Vanhin tidossa oleva suomenkielinen dokumentti on kirjoitettu aakkosilla jotka koostuu IO kirjaimesta joista 3 on vokaalia: A I O. Sanoja löytyy hieman yli IOOOO, ja osa niistä on käytässä tänä päivänäkin.


      • dokumentti kirjoitti:

        Ja vanhin suomalaisia koskeva historiallinen
        (kirjallinen) dokumentti on kirjoitettu
        kyrillisillä kirjaimilla...

        - Tosin minun pitäisi tutkia asiaa hieman
        tarkemmin, se vain veisi tietysti oman aikansa.
        Väitteeni perustui vanhaan muistikuvaan...

        Vanhin suomalaisia koskeva historiallinen dokumentti on roomalaiselta historioitsijalta Tacitukselta (n. 55-117 j.Kr.) ja sisältää mm. seuraavaa:

        "Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa."


      • Matti E Simonaho
        Sologdin kirjoitti:

        Vanhin suomalaisia koskeva historiallinen dokumentti on roomalaiselta historioitsijalta Tacitukselta (n. 55-117 j.Kr.) ja sisältää mm. seuraavaa:

        "Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa."

        Tacitusta ei ole ollut olemassakaan. Kyseinen dokumentti on jälkikäteen tehty väärennös. Siihen aikaan kun "Tacitus" eli, ei ollut niitä kirjaimia eikä käytetty sitä kielioppia mitä "Tacituksen" kirjoituksessa on.


      • Matti E Simonaho
        Matti E Simonaho kirjoitti:

        Tacitusta ei ole ollut olemassakaan. Kyseinen dokumentti on jälkikäteen tehty väärennös. Siihen aikaan kun "Tacitus" eli, ei ollut niitä kirjaimia eikä käytetty sitä kielioppia mitä "Tacituksen" kirjoituksessa on.

        Sama koskee "Mikael Agricolaa". Ei ole koskaan ollut olemassa. Suomen kieli on jatkomuotoinen kieli ja sen voi ajoittaa -100 vuoden tarkkuudella. "Mikael Agricolan" kirjoituksissa on 1800 -luvulla käytettyä kielioppia ja sanastoa. Eli riippumatta siitä mitä on painettu, kieli ja kielioppi paljastaa että milloin kirja on kirjoitettu.

        "Mikael Agricola" on yksi monista "kristinuskon ja sivistyksen" keksimistä hahmoista jota koskaan ei ole ollut olemassa.


      • - Agricola
        Matti E Simonaho kirjoitti:

        Vanhin tidossa oleva suomenkielinen dokumentti on kirjoitettu aakkosilla jotka koostuu IO kirjaimesta joista 3 on vokaalia: A I O. Sanoja löytyy hieman yli IOOOO, ja osa niistä on käytässä tänä päivänäkin.

        Jos tarkoitat ABC-kiria, niin siinäpä erehdyt monta vuosisataa...

        Kyrilliikalla kirjoitettiin karjalaa jo joskus
        1200- - 1300-luvulla.

        Mutta niin kuin sanottu minun pitäisi tietysti
        kaivaa aineistoni esiin ja tarkistaa asia. Nyt se
        ei lentokentällä istuskellessa oikein käy.


      • fennougri
        Sologdin kirjoitti:

        Vanhin suomalaisia koskeva historiallinen dokumentti on roomalaiselta historioitsijalta Tacitukselta (n. 55-117 j.Kr.) ja sisältää mm. seuraavaa:

        "Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa."

        --- kysymys oli suomenkielisestä, mikä
        käytännössä tarkoitta suomensukuista kieltä koska
        suomenkieli syntyi kirjakielenä ..


      • mentti
        Matti E Simonaho kirjoitti:

        Vanhin tidossa oleva suomenkielinen dokumentti on kirjoitettu aakkosilla jotka koostuu IO kirjaimesta joista 3 on vokaalia: A I O. Sanoja löytyy hieman yli IOOOO, ja osa niistä on käytässä tänä päivänäkin.

        Mikä tämä documentti on. Olen hyvin kiinnostunut tietämään.


      • T.A.P.
        Sologdin kirjoitti:

        Vanhin suomalaisia koskeva historiallinen dokumentti on roomalaiselta historioitsijalta Tacitukselta (n. 55-117 j.Kr.) ja sisältää mm. seuraavaa:

        "Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa."

        Oliko kysymys ehkä Lappalaisista? Mene ja tiedä...


      • Matti E Simonaho
        Sologdin kirjoitti:

        Vanhin suomalaisia koskeva historiallinen dokumentti on roomalaiselta historioitsijalta Tacitukselta (n. 55-117 j.Kr.) ja sisältää mm. seuraavaa:

        "Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa."

        Ainut kuninkaallinen puhdas rotu, joka ei koskaan ole sekoittunut toiseen rotuun, on apinat.


      • Jan Stark
        dokumentti kirjoitti:

        Ja vanhin suomalaisia koskeva historiallinen
        (kirjallinen) dokumentti on kirjoitettu
        kyrillisillä kirjaimilla...

        - Tosin minun pitäisi tutkia asiaa hieman
        tarkemmin, se vain veisi tietysti oman aikansa.
        Väitteeni perustui vanhaan muistikuvaan...

        Nk. "Novgorod 292" -dokumentti:

        http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/vir99laakso.pdf

        Kieleksi on veikattu (Aunuksen-)karjalaa.

        Joka tapauksessa alkaa sanalla "jumalanuoli"...


    • Jan Stark

      Kyrilinen kirjaimisto pohjautuu kreikkalaiselle, ja on tiiviisti yhteydessä idän ortodoksikirkon toimintaan.

      Kyrilisiä kirjaimia käyttävät kielessään venäläiset, ukrainalaiset, bulgarialaiset ja serbit. Kaikki Idän ortodoksisia kansakuntia.

      Slaavilaista kieltä puhuvia kansoja, jotka kuitenkin kuuluvat roomalaiskatolisen kirkon piiriin ja siksi käyttävät latinalaista kirjaimistoa ovat puolalaiset, tsekit, slovakit, sloveenit ja kroaatit.

      Ongelma iski eteeni kun halusin tutkia isöäitini sukujuurta Laatokan Karjalan Suojärvellä. Marssin Valtionarkistoon ja Suojärven ortodoksisen seurakunnan kirkonkirjat 1800-luvulta löytyivät helposti - mutta siihen lukeminen tyssäsikin, kun mikrofilmeille tallennetut kirkonkirjat olivat venäjää!

      • Jäyhä Jököttäjä ( inhoreali...

        "Kyrilisiä kirjaimia käyttävät kielessään venäläiset, ukrainalaiset, bulgarialaiset ja serbit. Kaikki Idän ortodoksisia kansakuntia. "

        Tästähän puuttuu Kreikka. Länsimaisen demokratian kehto.Oliko sitten tarkoitushakuisuutta tai ei. Suomi on yhtä idässä kuin Kreikkakin, osin jopa Yhtä idässä Turkin kanssa. Tosin sanoen Joensuu on idempänä kun Istambul.


      • Pappa-1
        Jäyhä Jököttäjä ( inhoreali... kirjoitti:

        "Kyrilisiä kirjaimia käyttävät kielessään venäläiset, ukrainalaiset, bulgarialaiset ja serbit. Kaikki Idän ortodoksisia kansakuntia. "

        Tästähän puuttuu Kreikka. Länsimaisen demokratian kehto.Oliko sitten tarkoitushakuisuutta tai ei. Suomi on yhtä idässä kuin Kreikkakin, osin jopa Yhtä idässä Turkin kanssa. Tosin sanoen Joensuu on idempänä kun Istambul.

        Ei kreikkalaisilla ole kyrillisiä aakkosia vaan ihan omansa. Alfa, beta, gamma, delta, ...


      • aakkosiin
        Pappa-1 kirjoitti:

        Ei kreikkalaisilla ole kyrillisiä aakkosia vaan ihan omansa. Alfa, beta, gamma, delta, ...

        800-luvulla munkkiveljekset Kyrillos ja
        Methodius (Makedonia) kehittivät kyrilliset
        aakkoset... ja käänsivät kirkollisia kirjoja
        kirkkoslaaviksi

        "In the 9 century the monk brothers Kyrillos and
        Methodios introduced the Cyrillic alphabet and
        translated the Gospels and other church books
        into Church Slavonic.."

        http://www.sweden.orthodoxy.ru/Engelska/history_en.html


      • Jan Stark
        Jäyhä Jököttäjä ( inhoreali... kirjoitti:

        "Kyrilisiä kirjaimia käyttävät kielessään venäläiset, ukrainalaiset, bulgarialaiset ja serbit. Kaikki Idän ortodoksisia kansakuntia. "

        Tästähän puuttuu Kreikka. Länsimaisen demokratian kehto.Oliko sitten tarkoitushakuisuutta tai ei. Suomi on yhtä idässä kuin Kreikkakin, osin jopa Yhtä idässä Turkin kanssa. Tosin sanoen Joensuu on idempänä kun Istambul.

        Kreikan kielestä tuo kirjaimisto lähti kehittymään. Kreikka on edelleen yksi keskeisimpiä ortodoksiuskon kansakuntia.

        Mutta kreikkalainen kirjaimisto ei ole sama kuin kyrilinen kirjaimisto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1248
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      884
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      818
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      125
      540
    Aihe