Miten ihmeessä Suomi vältti "kyrillistymisen" vaikka olemmekin venäjän vieressä? monet muut valtiothan ovat alkaneet/joutuneet käyttämään Kyrillisiä kirjaimia.
Olisiko parempi jos käyttäisimme kyrillisiä? minusta se olisin hienoa.
Kyrillinen kirjaimisto ja Suomi
22
1543
Vastaukset
- eipä väliä
ne Balttiassakaan ole käytössä tai Puolassa. Mikäli Suomi olisi Agricolan aikoihin Venajän alla, niin silloin Kyriliset Aakkoset olisvat voineet tulla kirjoitettuun kieleen.
- Matti E Simonaho
Kryllinen kirjaimisto perustuu Kreikan aakkostoon, suomen aakkosto muinaisikaiseen kaavaan josta, nuolenpääkirjoitukset, riimukirjoitukset ja Kreikan aakkosto on peräisin.
- saimme käyttää
omia lakejamme, omaa rahaamme, omia kieliämme, omaa koululaitostamme, omia postimerkkejämme.
Siis mikä oli venäläistä?
Armeija oli osittain venäläistä.
Oliko oikeasti ns. "sortovuosia" olemassakaan?- suomenkielinen
Autonomian aikana ruotsin merkitys väheni ja
suomi nouvi hyljeksityn ja halveksitun Aleksis
Kiven ja Snellmannin Saimaa-lehden myötä jopa
virkamiehistön hyväksymäksi kieleksi.
Myös Suomen oman historian - ei ainoastaan kuten
nykyisin Ruotsin historian - tutkimus sai laajat
tukijajoukot. Ja taiteiljoiden keskuudessa nousi
karelianismin aate vahvimmaksi käyttövoimaksi.
- Jan Stark
Kyrilisin kirjaimin on kirjoitettu karjalankieltä mm. novgorodilaisissa tuohiteksteissä 1300-luvulla, ja Stalinin venäläistämistoimien alla 1930-luvulla.
- dokumentti
Ja vanhin suomalaisia koskeva historiallinen
(kirjallinen) dokumentti on kirjoitettu
kyrillisillä kirjaimilla...
- Tosin minun pitäisi tutkia asiaa hieman
tarkemmin, se vain veisi tietysti oman aikansa.
Väitteeni perustui vanhaan muistikuvaan... - Matti E Simonaho
dokumentti kirjoitti:
Ja vanhin suomalaisia koskeva historiallinen
(kirjallinen) dokumentti on kirjoitettu
kyrillisillä kirjaimilla...
- Tosin minun pitäisi tutkia asiaa hieman
tarkemmin, se vain veisi tietysti oman aikansa.
Väitteeni perustui vanhaan muistikuvaan...Vanhin tidossa oleva suomenkielinen dokumentti on kirjoitettu aakkosilla jotka koostuu IO kirjaimesta joista 3 on vokaalia: A I O. Sanoja löytyy hieman yli IOOOO, ja osa niistä on käytässä tänä päivänäkin.
dokumentti kirjoitti:
Ja vanhin suomalaisia koskeva historiallinen
(kirjallinen) dokumentti on kirjoitettu
kyrillisillä kirjaimilla...
- Tosin minun pitäisi tutkia asiaa hieman
tarkemmin, se vain veisi tietysti oman aikansa.
Väitteeni perustui vanhaan muistikuvaan...Vanhin suomalaisia koskeva historiallinen dokumentti on roomalaiselta historioitsijalta Tacitukselta (n. 55-117 j.Kr.) ja sisältää mm. seuraavaa:
"Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa."- Matti E Simonaho
Sologdin kirjoitti:
Vanhin suomalaisia koskeva historiallinen dokumentti on roomalaiselta historioitsijalta Tacitukselta (n. 55-117 j.Kr.) ja sisältää mm. seuraavaa:
"Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa."Tacitusta ei ole ollut olemassakaan. Kyseinen dokumentti on jälkikäteen tehty väärennös. Siihen aikaan kun "Tacitus" eli, ei ollut niitä kirjaimia eikä käytetty sitä kielioppia mitä "Tacituksen" kirjoituksessa on.
- Matti E Simonaho
Matti E Simonaho kirjoitti:
Tacitusta ei ole ollut olemassakaan. Kyseinen dokumentti on jälkikäteen tehty väärennös. Siihen aikaan kun "Tacitus" eli, ei ollut niitä kirjaimia eikä käytetty sitä kielioppia mitä "Tacituksen" kirjoituksessa on.
Sama koskee "Mikael Agricolaa". Ei ole koskaan ollut olemassa. Suomen kieli on jatkomuotoinen kieli ja sen voi ajoittaa -100 vuoden tarkkuudella. "Mikael Agricolan" kirjoituksissa on 1800 -luvulla käytettyä kielioppia ja sanastoa. Eli riippumatta siitä mitä on painettu, kieli ja kielioppi paljastaa että milloin kirja on kirjoitettu.
"Mikael Agricola" on yksi monista "kristinuskon ja sivistyksen" keksimistä hahmoista jota koskaan ei ole ollut olemassa. - - Agricola
Matti E Simonaho kirjoitti:
Vanhin tidossa oleva suomenkielinen dokumentti on kirjoitettu aakkosilla jotka koostuu IO kirjaimesta joista 3 on vokaalia: A I O. Sanoja löytyy hieman yli IOOOO, ja osa niistä on käytässä tänä päivänäkin.
Jos tarkoitat ABC-kiria, niin siinäpä erehdyt monta vuosisataa...
Kyrilliikalla kirjoitettiin karjalaa jo joskus
1200- - 1300-luvulla.
Mutta niin kuin sanottu minun pitäisi tietysti
kaivaa aineistoni esiin ja tarkistaa asia. Nyt se
ei lentokentällä istuskellessa oikein käy. - fennougri
Sologdin kirjoitti:
Vanhin suomalaisia koskeva historiallinen dokumentti on roomalaiselta historioitsijalta Tacitukselta (n. 55-117 j.Kr.) ja sisältää mm. seuraavaa:
"Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa."--- kysymys oli suomenkielisestä, mikä
käytännössä tarkoitta suomensukuista kieltä koska
suomenkieli syntyi kirjakielenä .. - mentti
Matti E Simonaho kirjoitti:
Vanhin tidossa oleva suomenkielinen dokumentti on kirjoitettu aakkosilla jotka koostuu IO kirjaimesta joista 3 on vokaalia: A I O. Sanoja löytyy hieman yli IOOOO, ja osa niistä on käytässä tänä päivänäkin.
Mikä tämä documentti on. Olen hyvin kiinnostunut tietämään.
- T.A.P.
Sologdin kirjoitti:
Vanhin suomalaisia koskeva historiallinen dokumentti on roomalaiselta historioitsijalta Tacitukselta (n. 55-117 j.Kr.) ja sisältää mm. seuraavaa:
"Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa."Oliko kysymys ehkä Lappalaisista? Mene ja tiedä...
- Matti E Simonaho
Sologdin kirjoitti:
Vanhin suomalaisia koskeva historiallinen dokumentti on roomalaiselta historioitsijalta Tacitukselta (n. 55-117 j.Kr.) ja sisältää mm. seuraavaa:
"Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa."Ainut kuninkaallinen puhdas rotu, joka ei koskaan ole sekoittunut toiseen rotuun, on apinat.
- Jan Stark
dokumentti kirjoitti:
Ja vanhin suomalaisia koskeva historiallinen
(kirjallinen) dokumentti on kirjoitettu
kyrillisillä kirjaimilla...
- Tosin minun pitäisi tutkia asiaa hieman
tarkemmin, se vain veisi tietysti oman aikansa.
Väitteeni perustui vanhaan muistikuvaan...Nk. "Novgorod 292" -dokumentti:
http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/vir99laakso.pdf
Kieleksi on veikattu (Aunuksen-)karjalaa.
Joka tapauksessa alkaa sanalla "jumalanuoli"...
- Jan Stark
Kyrilinen kirjaimisto pohjautuu kreikkalaiselle, ja on tiiviisti yhteydessä idän ortodoksikirkon toimintaan.
Kyrilisiä kirjaimia käyttävät kielessään venäläiset, ukrainalaiset, bulgarialaiset ja serbit. Kaikki Idän ortodoksisia kansakuntia.
Slaavilaista kieltä puhuvia kansoja, jotka kuitenkin kuuluvat roomalaiskatolisen kirkon piiriin ja siksi käyttävät latinalaista kirjaimistoa ovat puolalaiset, tsekit, slovakit, sloveenit ja kroaatit.
Ongelma iski eteeni kun halusin tutkia isöäitini sukujuurta Laatokan Karjalan Suojärvellä. Marssin Valtionarkistoon ja Suojärven ortodoksisen seurakunnan kirkonkirjat 1800-luvulta löytyivät helposti - mutta siihen lukeminen tyssäsikin, kun mikrofilmeille tallennetut kirkonkirjat olivat venäjää!- Jäyhä Jököttäjä ( inhoreali...
"Kyrilisiä kirjaimia käyttävät kielessään venäläiset, ukrainalaiset, bulgarialaiset ja serbit. Kaikki Idän ortodoksisia kansakuntia. "
Tästähän puuttuu Kreikka. Länsimaisen demokratian kehto.Oliko sitten tarkoitushakuisuutta tai ei. Suomi on yhtä idässä kuin Kreikkakin, osin jopa Yhtä idässä Turkin kanssa. Tosin sanoen Joensuu on idempänä kun Istambul. - Pappa-1
Jäyhä Jököttäjä ( inhoreali... kirjoitti:
"Kyrilisiä kirjaimia käyttävät kielessään venäläiset, ukrainalaiset, bulgarialaiset ja serbit. Kaikki Idän ortodoksisia kansakuntia. "
Tästähän puuttuu Kreikka. Länsimaisen demokratian kehto.Oliko sitten tarkoitushakuisuutta tai ei. Suomi on yhtä idässä kuin Kreikkakin, osin jopa Yhtä idässä Turkin kanssa. Tosin sanoen Joensuu on idempänä kun Istambul.Ei kreikkalaisilla ole kyrillisiä aakkosia vaan ihan omansa. Alfa, beta, gamma, delta, ...
- aakkosiin
Pappa-1 kirjoitti:
Ei kreikkalaisilla ole kyrillisiä aakkosia vaan ihan omansa. Alfa, beta, gamma, delta, ...
800-luvulla munkkiveljekset Kyrillos ja
Methodius (Makedonia) kehittivät kyrilliset
aakkoset... ja käänsivät kirkollisia kirjoja
kirkkoslaaviksi
"In the 9 century the monk brothers Kyrillos and
Methodios introduced the Cyrillic alphabet and
translated the Gospels and other church books
into Church Slavonic.."
http://www.sweden.orthodoxy.ru/Engelska/history_en.html - Jan Stark
Jäyhä Jököttäjä ( inhoreali... kirjoitti:
"Kyrilisiä kirjaimia käyttävät kielessään venäläiset, ukrainalaiset, bulgarialaiset ja serbit. Kaikki Idän ortodoksisia kansakuntia. "
Tästähän puuttuu Kreikka. Länsimaisen demokratian kehto.Oliko sitten tarkoitushakuisuutta tai ei. Suomi on yhtä idässä kuin Kreikkakin, osin jopa Yhtä idässä Turkin kanssa. Tosin sanoen Joensuu on idempänä kun Istambul.Kreikan kielestä tuo kirjaimisto lähti kehittymään. Kreikka on edelleen yksi keskeisimpiä ortodoksiuskon kansakuntia.
Mutta kreikkalainen kirjaimisto ei ole sama kuin kyrilinen kirjaimisto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251248
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89914- 94884
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede22818Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat283723- 93717
- 109636
- 33617
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet125540