Webaston ohjeen mukaan pitää sisäilman puhalluksen olla n. 2-teholla, lämmöt täysillä ja ilmavirta suunnattu tuulilasille. Eli samat nappulasäädöt kelillä kuin kelillä. Mutta onko järjestelmä niin rakennettu, että laitetta pidetään aina, ulkolämpötilasta riippumatta, päällä se 30 min. kerrallaan, jolloin lämmintä ilmaa tulee vähemmän kerrallaan jos on esim. nollakeli ja puolestaan sitten suuremmalla teholla jos on kovat pakkaset?
Esim. tänään ei montaa pakkasastetta ollut, mutta auto oli 30 min jälkeen juuri ja juuri sulanut. Eli mitä on odotettavissa kun on -20 astetta? Tuleeko silloin hyttiin lämmintä ilmaa samalla (alhaisella) teholla vai suuremmalla teholla?
Kiitos etukäteen kommenteista.
Webaston tehon vaihtelu?
10
2129
Vastaukset
- SQV
Omat kokemukset 1.1.2007 alkaen: Jälkiasennettuna uuteen autoon eivät olleet odotusten mukaiset. Ei kannata mennä -10 asteen pakkasella ja 30 min lämmityksen jälkeen paitasillaan ajelemaan.
- jhjh
Kun Webasto laitetaan päälle,se alkaa lämmittämään moottorin jäähdytin nestettä,kun nesteen lämpötila on noussut 30 asteeseen Webaston ohjainlaite laittaa auton sisäpuhaltimen päälle ja sisätila alkaa lämpiämään!Kun veden lämpö on noussut (pikkasen vaihtelee) n. 73 asteeseen niin Webasto menee pienemmälle teholle.Jos pienellä teholla ollessaan veden lämpö alkaa laskemaan ja laskee n. 67 asteen niin menee takaisin suuremmalle teholle! Veden lämmön vaihtelu ei vaikuta sisäpuhaltimen nopeuteen saati lämmön tuloon ratkaisevasti.Ja kokoajan on puhuttu jälkiasennus laitteesta,alkuperäis asenteiset saattaa toimia ihan erilailla (mutta yleensä ei suuria heittoja em.tietoihin)!Palo aikaa voi muuttaa 30-60 minuuttiin tarpeen mukaan! Eli voin väittää että jos näillä keleillä järjestelmän toiminta ja kytkentä on OK ja kaikki nappulat oikein niin 30 min käytön jälkeen VARMASTI hiki valuu sisällä (tietysti lämmittimen koko täytyy olla oikeassa suhteessa auton/vesi tilan kokoon)!
- Diesel-fani
Itselläni on kokemuksia webastosta vuodesta 2005 ja eberistä vuodesta 1999. Jos lämmitintä käyttää pienillä puhaltimen nopeuksilla niin lämmitin jaksaa lämmittää veden lämpötilan korkeammaksi ja sitä kautta lämmitys tulee tehokkaammaksi. Siis puhaltimen nopeus ei ole kovin olennainen, mutta jos ajaa lyhyitä matkoja niin pieni virran kulutus on tärkeää ja sitä kautta puhaltimen nopeus 2 on ehdoton maksimi. Jos säilyttää autoa katoksessa ei kannata puhallinta laittaa tuulilasiin, koska lasi jäähdyttää tehokkaasti puhallettavaa ilmaa eikä lasien sulatus ole olennaista. Polttoainelämmittimet on hieman tehokkaampia kuin sähkölämmittimet, mutta liikkeelle lähdön jälkeen ero korostuu, kun polttoainelämmitintä voi pitää sen jälkeenkin päällä ja moottori on jonkin verran lämpöisempi.
- jhjh
Kyllä se lämmitin lämmittää sen veden yhtä lämpimäksi oli se puhallin sitten 1 tai 2 tai vaikka 3 nopeudella mutta nopeamminhan se tietenkin lämpiää mitä pienemmällä puhallin on!Jos puhallinta pitää suuremmalla nopeudella niin vesi jäähtyy silloin nopeammin ja laite käy enemmän isolla teholla ja silloin virran kulutuskin kasvaa.Nyrkki sääntöhän on että niin kauan kuin lämmitin on päällä niin ajoakin täytyisi tulla yhtä paljon että akku ehtii lataantua.Varteen otettava vaihtoehto on lisääntyneeseen virran kulutukseen esim.lisälaturi akulle....sellainen joka kestää myös kuormitusta.
- Diesel-fani
jhjh kirjoitti:
Kyllä se lämmitin lämmittää sen veden yhtä lämpimäksi oli se puhallin sitten 1 tai 2 tai vaikka 3 nopeudella mutta nopeamminhan se tietenkin lämpiää mitä pienemmällä puhallin on!Jos puhallinta pitää suuremmalla nopeudella niin vesi jäähtyy silloin nopeammin ja laite käy enemmän isolla teholla ja silloin virran kulutuskin kasvaa.Nyrkki sääntöhän on että niin kauan kuin lämmitin on päällä niin ajoakin täytyisi tulla yhtä paljon että akku ehtii lataantua.Varteen otettava vaihtoehto on lisääntyneeseen virran kulutukseen esim.lisälaturi akulle....sellainen joka kestää myös kuormitusta.
"Kyllä se lämmitin lämmittää sen veden yhtä lämpimäksi oli se puhallin sitten 1 tai 2 tai vaikka 3 nopeudella......"
Ei lämpiä minun kokemukseni pohjalla ainakaan millään järkevällä käyttöajalla ja ulkoläpötilan ollessa selvästi pakkasella. Jos ilman sisäkierron saa päälle niin se saattaa muuttaa asiaa. Toiseen autoomme asensin Galixin lisälaturin, mutta eipä niiden johtojen kanssa ainakaan vaimo jaksa pelata joten lähes käyttämättömänä on ollut ja akun kestossa vuosi on tiukoilla. Meillä saattaisi olla joku akun lämmitin parempi näin akun virran vastaanottokyky olisi parempi. Auton laturissahan teho riittäisi, mutta kylmä akku ei ota virtaa riittävästi vastaan. Nyt toisessa autossa joku ihmeen hyytelöakku, katotaan miten menestyy. - jhjh
Diesel-fani kirjoitti:
"Kyllä se lämmitin lämmittää sen veden yhtä lämpimäksi oli se puhallin sitten 1 tai 2 tai vaikka 3 nopeudella......"
Ei lämpiä minun kokemukseni pohjalla ainakaan millään järkevällä käyttöajalla ja ulkoläpötilan ollessa selvästi pakkasella. Jos ilman sisäkierron saa päälle niin se saattaa muuttaa asiaa. Toiseen autoomme asensin Galixin lisälaturin, mutta eipä niiden johtojen kanssa ainakaan vaimo jaksa pelata joten lähes käyttämättömänä on ollut ja akun kestossa vuosi on tiukoilla. Meillä saattaisi olla joku akun lämmitin parempi näin akun virran vastaanottokyky olisi parempi. Auton laturissahan teho riittäisi, mutta kylmä akku ei ota virtaa riittävästi vastaan. Nyt toisessa autossa joku ihmeen hyytelöakku, katotaan miten menestyy.Usko vaan...kyllä se vesi lämpiää yhtä lämpimäksi...oon sen varmaan tuhat kertaa joutunu tarkastamaan....ja edelleen että nopeamminhan se lämpiää ku puhallin on pienemmällä...ja korostuu tietenkin kun pakkasta on kunnolla! Ja se tietenkin että jaksaako pelata sen johdon kanssa on toinen juttu!
- Diesel-fani
jhjh kirjoitti:
Usko vaan...kyllä se vesi lämpiää yhtä lämpimäksi...oon sen varmaan tuhat kertaa joutunu tarkastamaan....ja edelleen että nopeamminhan se lämpiää ku puhallin on pienemmällä...ja korostuu tietenkin kun pakkasta on kunnolla! Ja se tietenkin että jaksaako pelata sen johdon kanssa on toinen juttu!
No ehkä sulla tehokkaampi lämmitin suhteessa auton/moottorin kokoon.
- jhjh
Diesel-fani kirjoitti:
No ehkä sulla tehokkaampi lämmitin suhteessa auton/moottorin kokoon.
Noup...vanhassa autossa pienimmästä päästä...4.2kw
Webasto eikä ongelmia lämpiämisen suhteen...ja moottorin/vesitilan koko normaali perheauto - W_B_S_T
jhjh kirjoitti:
Noup...vanhassa autossa pienimmästä päästä...4.2kw
Webasto eikä ongelmia lämpiämisen suhteen...ja moottorin/vesitilan koko normaali perheautoKiitokset asiaan liittyvistä näkemyksistä.
Palaisin vielä alkuperäiseen kysymykseeni: muuttuuko lämpimän ilman puhallusteho lämpötilan mukaan?
Eli toimiiko härveli siten, että jos on esim. nollakeli, lämmintä ilmaa tulee 30 min pienellä teholla ja vastavasti kovilla pakkasilla suuremmalla teholla, jolloin lopputuloksena kummassakin tilanteessa olisi se että 30 min lämmittelyn jälkeen saavutetaan haluttu sisälämpötila (tehdasasetus 20)? Vai paahtaako lämpimän ilman puhallus täysillä nollakelilläkin? - jhjh
W_B_S_T kirjoitti:
Kiitokset asiaan liittyvistä näkemyksistä.
Palaisin vielä alkuperäiseen kysymykseeni: muuttuuko lämpimän ilman puhallusteho lämpötilan mukaan?
Eli toimiiko härveli siten, että jos on esim. nollakeli, lämmintä ilmaa tulee 30 min pienellä teholla ja vastavasti kovilla pakkasilla suuremmalla teholla, jolloin lopputuloksena kummassakin tilanteessa olisi se että 30 min lämmittelyn jälkeen saavutetaan haluttu sisälämpötila (tehdasasetus 20)? Vai paahtaako lämpimän ilman puhallus täysillä nollakelilläkin?Lämmitin lämmittää moottorin veden aina yhtä lämpimäksi...oli sitten nolla keli tai pakkasta! Ja nähtävästi kun puhut 20 asteen tehdas asetuksesta niin autossasi on automaatti-ilmastointi jolloin se vähän riippuu auton valmistajasta miten se on ohjelmoinut puhalluksen/lämpötilan säädön toimimaan lisälämmityksellä tai miten puhallin on laitettu toimimaan Webasto asennuksen yhteydessä jos on sen mallin systeemi että pystyy muuttamaan! Jos "vanhemman" mallinen auto niin yleensä puhallus aina sama ja niin kuumaa kuin tulee!Puhaltimen/lämmön säädön toiminta riippuu täysin autosta ja vuosi mallista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529