En ole varma tuleeko tämä uusi aivan ääliömäinen käytäntö vain Helsinkiin vai koko Suomeen. Mutta päivälukiolaiselta peritään maksua aikuisopiskelusta. Jos esim. menee suorittamaan suorittamattoman kurssin niin eikun maksamaan. Tai päivälukiossa ei muodostu vaikka fysiikan abikurssi niin aikuislukioon voi mennä mutta siitäkin saa maksaa!
Näinkö meitä päivälukiolaisia kannustetaan opiskelemaan? Ihan kun päivälukiot ei muutenkaan imisi kaikkea opiskelumotivaatiota muilla tyhmillä käytännöillään.
Ei voi kyllä muuta sanoa kuin ****!!!
Aikuislukio maksulliseksi päivälukiolaisille!
10
971
Vastaukset
- aikuislukiolainen
Hei, otapa vielä selvää, mistä on kysymys. Nimittäin minulla on toisenlaisia kokemuksia Helsingistä.
Helsingissä on tiettyjä yhteistoiminta-alueita, joiden sisällä opiskelija voi valita toisesta koulusta kursseja maksamatta. Näissä on mukana myös aikuislukioita. Esim Eiran aikuislukio näyttää toimivan alueella jossa on kouluja Lauttasaaresta ja Töölöstä. Näissä maksusysteemi toimii siten, että pyydät omasta koulustasi ensin jonkinlaisen voucherin, jolla sitten pääset ilmoittautumaan toiseen kouluun. Kysy teidän opolta!
Yhteistoiminta-alueiden ulkopuolella sitten luultavasti maksat aikuislukioon niiden ns. aineopiskelijamaksun, joka vaihtelee eri kouluissa. Joissain se on vuosimaksu, jolla voi opiskella kuinka monta kurssia tahansa, joissain kurssimaksu.
Musta käytäntö on ihan ymmärrettävä. Koulut nimittäin toimivat valtion tai kaupungin rahoituksella ja sitä opiskelijakohtaista rahaa saa vain se koulu, jossa olet varsinaisesti kirjoilla. Jos mitään maksuja tai yhteistyökuvioita (rajoituksineen) ei olisi, silloin aikuislukio voisi joutua pahimmassa tapauksessa pitämään kursseja, joista kukaan ei maksaisi, ei valtio, ei kaupunki, ei opiskelija.
Jos päivälukio noin pännii, niin siirry aikuislukioon kokonaan! Mulla on kokemusta aikuislukiosta. Sua kohdellaan aikuisena, kunhan vain ite oot sitä, sulla on yleensä paljon enemmän mahdollisuuksia valita kursseja, eikä sun tarvitse opiskella mitään semmoista, mikä ei tule yo-kirjoituksiin. Ainakin mulle sopii se, että ei ole esim liikuntatunteja!
Mutta ole sitten kanssa itsenäinen. Sun pitää yleensä opiskella enemmän itse, tunteja on vähemmän, ja oma syy, jos et mahdu kurssille, kun et ole ajoissa ilmoittautunut. Itsenäiselle ihan mahtava vaihtoehto!- \../
Olen jutellut oponi kanssa ja tämä sanoi myös että se tulee maksulliseksi, se on (hänen mukaan) varma juttu.
Minusta tuo on aivan törkeää! Iltalukiossa ei voi valita esim. 6-8 kurssia per jakso, vaan ehkäpä 3-4 per jakso. En voi siirtyä vain aikuislukioon. Kirjoittaisin siinä tapauksessa vasta kahden-kolmen vuoden kuluttua. Se ei sovi. Ja totisesti tiedän mitä aikuislukiossa on olla, olen siellä viettänyt jo vuoden. Aion kirjoittaa aikuislukiossa ja abivuoden siellä vietänkin.
Ongelmana tässä on se, että hinta on sama kuin kellä tahansa. Ei edes puoleen hintaan! Mutta esim. amiksessa opiskelevat saavat opiskella ilmaiseksi. Alkaa totisesti motivaatio laskea. Onneksi enää yksi vuosi. Se lukukausihinta on aika suolainen, mutta minkäs teen. - tyytyväinen
\../ kirjoitti:
Olen jutellut oponi kanssa ja tämä sanoi myös että se tulee maksulliseksi, se on (hänen mukaan) varma juttu.
Minusta tuo on aivan törkeää! Iltalukiossa ei voi valita esim. 6-8 kurssia per jakso, vaan ehkäpä 3-4 per jakso. En voi siirtyä vain aikuislukioon. Kirjoittaisin siinä tapauksessa vasta kahden-kolmen vuoden kuluttua. Se ei sovi. Ja totisesti tiedän mitä aikuislukiossa on olla, olen siellä viettänyt jo vuoden. Aion kirjoittaa aikuislukiossa ja abivuoden siellä vietänkin.
Ongelmana tässä on se, että hinta on sama kuin kellä tahansa. Ei edes puoleen hintaan! Mutta esim. amiksessa opiskelevat saavat opiskella ilmaiseksi. Alkaa totisesti motivaatio laskea. Onneksi enää yksi vuosi. Se lukukausihinta on aika suolainen, mutta minkäs teen.Hei, sulla on niin monta asiavirhettä tekstissäsi, että joko sinä tai sun opo eivät ole ottaneet selvää yksityiskohdista. Viittaanpa minäkin noihin yhteistoiminta-alueisiin.
Amiksessa opiskelevat ei opiskele sen kummemmin ilmaiseksi kuin muutkaan. Ne opiskelee, jotka on pyrkineet ja päässeet amikseensa suorittamaan sitä kaksoistutkintoa, jossa voi tehdä samalla ammattikoulututkinnon ja lukion. Ammiksilla on näitä yhteistyökuvioita sitten ihan tietyn lukion kanssa, ei nekään mitään vapaasti saa valita. Jos tekee jotain jossain muussa lukiossa, missä ei ole sovittu yhteistyöstä, maksaa taas.
Ennen kuin valitat, ettei aikuislukiossa voi ottaa kuin 3-4 kurssia jaksossa, käy ite katsomassa. Hesassa on lukioita, joissa on kursseja päivällä, illalla, verkossa, tenttien, suomeksi, englanniksi - saisko olla vielä muuta? Aloita vaikka niiltä mainituilta Eiran aikuislukion sivuilta tai käy niiden opoilta kysymässä.
Mäkin olen viettänyt aikaa aikuislukiossa, joten tiedän. Ja mun tutkinto valmistuu kahdessa vuodessa. Se on itestä kii.
Ja jos sä opiskelet vuoden ja teet muutaman kurssin, ei musta 70 - 100 euroo siitä niin kamala hinta ole, vaikka maksaisitkin. Ja jos siirryt kokonaan aikuislukioon, et maksa yhtään mitään. - \,,/
tyytyväinen kirjoitti:
Hei, sulla on niin monta asiavirhettä tekstissäsi, että joko sinä tai sun opo eivät ole ottaneet selvää yksityiskohdista. Viittaanpa minäkin noihin yhteistoiminta-alueisiin.
Amiksessa opiskelevat ei opiskele sen kummemmin ilmaiseksi kuin muutkaan. Ne opiskelee, jotka on pyrkineet ja päässeet amikseensa suorittamaan sitä kaksoistutkintoa, jossa voi tehdä samalla ammattikoulututkinnon ja lukion. Ammiksilla on näitä yhteistyökuvioita sitten ihan tietyn lukion kanssa, ei nekään mitään vapaasti saa valita. Jos tekee jotain jossain muussa lukiossa, missä ei ole sovittu yhteistyöstä, maksaa taas.
Ennen kuin valitat, ettei aikuislukiossa voi ottaa kuin 3-4 kurssia jaksossa, käy ite katsomassa. Hesassa on lukioita, joissa on kursseja päivällä, illalla, verkossa, tenttien, suomeksi, englanniksi - saisko olla vielä muuta? Aloita vaikka niiltä mainituilta Eiran aikuislukion sivuilta tai käy niiden opoilta kysymässä.
Mäkin olen viettänyt aikaa aikuislukiossa, joten tiedän. Ja mun tutkinto valmistuu kahdessa vuodessa. Se on itestä kii.
Ja jos sä opiskelet vuoden ja teet muutaman kurssin, ei musta 70 - 100 euroo siitä niin kamala hinta ole, vaikka maksaisitkin. Ja jos siirryt kokonaan aikuislukioon, et maksa yhtään mitään.Jaahas, ja sinullako ei ole asiavirheitä?
Minä olen käynyt aikuislukiota jo vuoden. Pitääkö se sanoa miljoonaan kertaan? (Anteeksi vihainen sävy, olen niin v*ttuuntunut tähän uuteen systeemiin).
Minä kysyin opolta ja rehtorilta asiasta. He sanoivat minulle selvällä suomen kielellä että aikuislukion kurrsit tulevat maksullisiksi päivälukiolaisille. Eli muut toisenasteen koulutuksessa olevat saavat käydä ilmaiseksi aikuislukion kursseja, jos vain haluavat käydä lukiota. Tässä ei ole kyse mistään yhdistelmätutkinnoista.
Ja olen erittäin tietoinen Eiran aikuislukiosta. Kuten sanoin, käyn päivälukiota samaan aikaan. Joten miten voisin olla Eirassa päivällä samaan aikaan kuin päivälukiossa? Siinäpä vasta pulma.
"Ja jos siirryt kokonaan aikuislukioon, et maksa yhtään mitään."
Väärin, väärin, väärin. Esim. Ressussa on lukuvuosimaksu tai kurssimaksu. Se peritään kaikilta paitsi toisenasteen opiskelijoilta päivälukiolaisia lukuunottamatta. En muista tarkkaan paljonko se maksaa mutta ihan tarpeeksi. Tosin opetus on niin korkeatasoista että hinta on siinä mielessä ok. Mutta silti se on epäreilua että päivälukiolaiset joutuvat maksamaan. Tämä tosiaan oli opon ja rehtorin mielestä varma juttu. Kysyinpä vielä aikuislukion puolelta, kuulemma se tulee käytäntöön.
Minulle tuo hinta opiskelijana on suolainen. En asu kotona, käyn viikonloput töissä jne. Joten siinäpähän se vaan on minusta itsestäni kiinni miten valmistun. Joo niin varmaan! Kaikki ihmiset eivät satu elämään pumpulista elämää jolloin on kaikkeen varaa ja aikaa. - tyytyväinen
\,,/ kirjoitti:
Jaahas, ja sinullako ei ole asiavirheitä?
Minä olen käynyt aikuislukiota jo vuoden. Pitääkö se sanoa miljoonaan kertaan? (Anteeksi vihainen sävy, olen niin v*ttuuntunut tähän uuteen systeemiin).
Minä kysyin opolta ja rehtorilta asiasta. He sanoivat minulle selvällä suomen kielellä että aikuislukion kurrsit tulevat maksullisiksi päivälukiolaisille. Eli muut toisenasteen koulutuksessa olevat saavat käydä ilmaiseksi aikuislukion kursseja, jos vain haluavat käydä lukiota. Tässä ei ole kyse mistään yhdistelmätutkinnoista.
Ja olen erittäin tietoinen Eiran aikuislukiosta. Kuten sanoin, käyn päivälukiota samaan aikaan. Joten miten voisin olla Eirassa päivällä samaan aikaan kuin päivälukiossa? Siinäpä vasta pulma.
"Ja jos siirryt kokonaan aikuislukioon, et maksa yhtään mitään."
Väärin, väärin, väärin. Esim. Ressussa on lukuvuosimaksu tai kurssimaksu. Se peritään kaikilta paitsi toisenasteen opiskelijoilta päivälukiolaisia lukuunottamatta. En muista tarkkaan paljonko se maksaa mutta ihan tarpeeksi. Tosin opetus on niin korkeatasoista että hinta on siinä mielessä ok. Mutta silti se on epäreilua että päivälukiolaiset joutuvat maksamaan. Tämä tosiaan oli opon ja rehtorin mielestä varma juttu. Kysyinpä vielä aikuislukion puolelta, kuulemma se tulee käytäntöön.
Minulle tuo hinta opiskelijana on suolainen. En asu kotona, käyn viikonloput töissä jne. Joten siinäpähän se vaan on minusta itsestäni kiinni miten valmistun. Joo niin varmaan! Kaikki ihmiset eivät satu elämään pumpulista elämää jolloin on kaikkeen varaa ja aikaa.Älä nyt meuhkaa. Me on selvästi opiskeltu eri aikuislukioissa. Mä olen omaani tyytyväinen, eikä mulla todellakaan ole lukuvuosimaksua. Olen siis kirjoilla pelkästään aikuislukiossa, en muualla.
Olen suorittanut 5 - 6 kurssia jaksossa, jotkut tenttimällä, eli valmistun kahdessa vuodessa. Ei se tosiaankaan ole pumpulista elämää näin työssäkäyvälle, kuten mainitsit. Joka tapauksessa se on mun mielestä itestä kiinni, missä tahdissa opiskelee. Mä joudun tekemään tämän eteen aika paljon valintoja. Älä turhaan syytä, kun et tiedä toisen tilanteesta yhtään mitään.
Kysymys näissä maksuissa on loppujen lopuksi siitä, että et voi opiskella ilmaiseksi kahdessa eri oppilaitoksessa, kuten eka vastaaja sulle jo kertoi. Johtuu niistä valtionapusysteemeistä. Ja jos aikaisemmin näin on voinut tehdä, luultavasti Helsingin kaupunki on sopinut omien lukioittensa kesken jotain, mistä se nyt joutuu säästämään.
Meillä opiskelevat "ilmaiseksi" vain yhdistelmätutkintoa tekevät amislaiset. Kaikki muut maksaa vuosimaksun, jos eivät ole kirjoilla aikuislukiolaisina. Tuo "ilmaiseksi" sana on lainausmerkeissä siksi, että tarkoitan, että nämä opiskelijat ei itse maksa mitään, koska niiden amis maksaa meidän koululle yhteistyösopimuksen mukaan.
Sorry, että syytin sua asiavirheistä, mutta meidän lukiossa asiat ovat näin ja luulin, että et ollut ottanut selvää. Puhut ilmeisesti eri lukiosta kuin mä. - \,,/
tyytyväinen kirjoitti:
Älä nyt meuhkaa. Me on selvästi opiskeltu eri aikuislukioissa. Mä olen omaani tyytyväinen, eikä mulla todellakaan ole lukuvuosimaksua. Olen siis kirjoilla pelkästään aikuislukiossa, en muualla.
Olen suorittanut 5 - 6 kurssia jaksossa, jotkut tenttimällä, eli valmistun kahdessa vuodessa. Ei se tosiaankaan ole pumpulista elämää näin työssäkäyvälle, kuten mainitsit. Joka tapauksessa se on mun mielestä itestä kiinni, missä tahdissa opiskelee. Mä joudun tekemään tämän eteen aika paljon valintoja. Älä turhaan syytä, kun et tiedä toisen tilanteesta yhtään mitään.
Kysymys näissä maksuissa on loppujen lopuksi siitä, että et voi opiskella ilmaiseksi kahdessa eri oppilaitoksessa, kuten eka vastaaja sulle jo kertoi. Johtuu niistä valtionapusysteemeistä. Ja jos aikaisemmin näin on voinut tehdä, luultavasti Helsingin kaupunki on sopinut omien lukioittensa kesken jotain, mistä se nyt joutuu säästämään.
Meillä opiskelevat "ilmaiseksi" vain yhdistelmätutkintoa tekevät amislaiset. Kaikki muut maksaa vuosimaksun, jos eivät ole kirjoilla aikuislukiolaisina. Tuo "ilmaiseksi" sana on lainausmerkeissä siksi, että tarkoitan, että nämä opiskelijat ei itse maksa mitään, koska niiden amis maksaa meidän koululle yhteistyösopimuksen mukaan.
Sorry, että syytin sua asiavirheistä, mutta meidän lukiossa asiat ovat näin ja luulin, että et ollut ottanut selvää. Puhut ilmeisesti eri lukiosta kuin mä.Minulla vaan on hieman pinna kireellä kun mihinkään ei tunnut rahat riittävän. Anteeksi.
Jos Eirassa tosiaan on ilmaista ollut niin kaipa sinne voisin siirtyä. Ja toisaalta nyt mahdollisen raskauden vuoksi joudun ehkä jättämään päivälukion sikseen ja siirtyä tuohon Eiran päiväopetukseen. Saas nähdä. Mutta tämä on ihan uusi juttu. Tämän käytännön pitäisi tulla jokaisen aikuislukioon Helsingissä. Mutta onkohan Eira jossain erikoisasemassa?
Minusta on ankeeta maksaa jokaisesta kurssista kurssimaksu, tai sitten lukuvuosi maksu. Olisin vain kahden-kolmen jakson verran koulussa. Täytyy puhua sitten Eiran tai Ressun opon kanssa tästä. Harmi kun minulta jää ihan pari hassua kurssia suorittamatta jotta voisin kirjoittaa. Äh. - tyytyväinen
\,,/ kirjoitti:
Minulla vaan on hieman pinna kireellä kun mihinkään ei tunnut rahat riittävän. Anteeksi.
Jos Eirassa tosiaan on ilmaista ollut niin kaipa sinne voisin siirtyä. Ja toisaalta nyt mahdollisen raskauden vuoksi joudun ehkä jättämään päivälukion sikseen ja siirtyä tuohon Eiran päiväopetukseen. Saas nähdä. Mutta tämä on ihan uusi juttu. Tämän käytännön pitäisi tulla jokaisen aikuislukioon Helsingissä. Mutta onkohan Eira jossain erikoisasemassa?
Minusta on ankeeta maksaa jokaisesta kurssista kurssimaksu, tai sitten lukuvuosi maksu. Olisin vain kahden-kolmen jakson verran koulussa. Täytyy puhua sitten Eiran tai Ressun opon kanssa tästä. Harmi kun minulta jää ihan pari hassua kurssia suorittamatta jotta voisin kirjoittaa. Äh.No, voinhan sen tunnustaa, se aikuislukio, johon olen itse näin tyytyväinen, on juuri Eiran aikuislukio.
On Eira tietyllä lailla erityisasemassa. Se on yksityinen, kaupungin lukioilla ja aikuislukioilla on omat sääntönsä. Eira siis päättää ite maksuistaan ja systeemeistään.
Jos olet Eiran opiskelija, et maksa tosiaankaan lukukausimaksua, opiskelijaksi tullessa maksat 10 € ilmoittautumismaksun ja sitten et neljän vuoden aikana enää mitään muuta. Aineopiskelijoilta, jotka siis on kirjoilla jossain muualla tai ei pyri yo-tutkintoon ollenkaan, on sitten vuosimaksu tuon lisäksi. Muistaakseni 70€. Ja tiettyjen amiksien opiskelijat tekee meillä kaksoistutkintoa. Muut maksaa aineopiskelijoina, kuten päivälukiolaisetkin.
Ja se miksi Eira on ihan erityinen, on kurssitarjonta päivällä. Siellä on kursseja aamusta iltaan ja voit ihan poimia mistä vaan. Sitten voit tehdä jonkun kurssin joskus tenttimällä. Mä olen käyttänyt sitä silleen, että jos tiedän töitten takia, että en pääse kurssille kuin muutaman kerran, niin ilmoittaudun tenttiopiskelijaksi ja otan sitten aukoista ite selvää. Tai kaverin avulla. (Näin on pakkokin tehdä, kun siellä on poissaolosääntöjä!) Jotain kursseja on vielä internetissäkin, mut niitä mä en ole ite käyttänyt.
Käy meidän opoilla. Ja jos systeemi näyttää sulle sopivalta, niin vaihda koulua. Mulle sopii.
Ja anteeksi kans, että ärsyynnyin. Mun tiedot oli meidän koulusta, eikä matsanneet sun saamaan infoon. - \,,/
tyytyväinen kirjoitti:
No, voinhan sen tunnustaa, se aikuislukio, johon olen itse näin tyytyväinen, on juuri Eiran aikuislukio.
On Eira tietyllä lailla erityisasemassa. Se on yksityinen, kaupungin lukioilla ja aikuislukioilla on omat sääntönsä. Eira siis päättää ite maksuistaan ja systeemeistään.
Jos olet Eiran opiskelija, et maksa tosiaankaan lukukausimaksua, opiskelijaksi tullessa maksat 10 € ilmoittautumismaksun ja sitten et neljän vuoden aikana enää mitään muuta. Aineopiskelijoilta, jotka siis on kirjoilla jossain muualla tai ei pyri yo-tutkintoon ollenkaan, on sitten vuosimaksu tuon lisäksi. Muistaakseni 70€. Ja tiettyjen amiksien opiskelijat tekee meillä kaksoistutkintoa. Muut maksaa aineopiskelijoina, kuten päivälukiolaisetkin.
Ja se miksi Eira on ihan erityinen, on kurssitarjonta päivällä. Siellä on kursseja aamusta iltaan ja voit ihan poimia mistä vaan. Sitten voit tehdä jonkun kurssin joskus tenttimällä. Mä olen käyttänyt sitä silleen, että jos tiedän töitten takia, että en pääse kurssille kuin muutaman kerran, niin ilmoittaudun tenttiopiskelijaksi ja otan sitten aukoista ite selvää. Tai kaverin avulla. (Näin on pakkokin tehdä, kun siellä on poissaolosääntöjä!) Jotain kursseja on vielä internetissäkin, mut niitä mä en ole ite käyttänyt.
Käy meidän opoilla. Ja jos systeemi näyttää sulle sopivalta, niin vaihda koulua. Mulle sopii.
Ja anteeksi kans, että ärsyynnyin. Mun tiedot oli meidän koulusta, eikä matsanneet sun saamaan infoon.Hittolainen, tuo yksityinen selittää kaiken! Yksityisillä on tosiaan aivan eri meininkin kun kunnallisilla. En tiennyt että Helsingissä on yksityisiä lukioita lainkaan. Kannattaa heti mainita missä koulussa on ja eteenkin jos se on yksityinen! Yksityisissä tosiaan pelataan melkein niin kuin itse lystää.
Ressu on myös erittäin joustava. Poissa saa olla niin paljon kuin lystää ja jos kokeeseen ei tule niin sen saa uusia hyvän selityksen kera. Mutta huonona puolena just se että 3-4 kurssia saa otettua jaksossa. Tosin siellä on 6 jaksoa.
Jos tämä opiskelu menee kunnallisessa varmana maksulliseksi niin Eiraan tulen jos vain voin! Eräs ressulainenkin suositteli Eiraa, käy päivällä opiskelemassa siellä. Mutta eikös siellä ole päivälukiolaisia? - tyytyväinen
\,,/ kirjoitti:
Hittolainen, tuo yksityinen selittää kaiken! Yksityisillä on tosiaan aivan eri meininkin kun kunnallisilla. En tiennyt että Helsingissä on yksityisiä lukioita lainkaan. Kannattaa heti mainita missä koulussa on ja eteenkin jos se on yksityinen! Yksityisissä tosiaan pelataan melkein niin kuin itse lystää.
Ressu on myös erittäin joustava. Poissa saa olla niin paljon kuin lystää ja jos kokeeseen ei tule niin sen saa uusia hyvän selityksen kera. Mutta huonona puolena just se että 3-4 kurssia saa otettua jaksossa. Tosin siellä on 6 jaksoa.
Jos tämä opiskelu menee kunnallisessa varmana maksulliseksi niin Eiraan tulen jos vain voin! Eräs ressulainenkin suositteli Eiraa, käy päivällä opiskelemassa siellä. Mutta eikös siellä ole päivälukiolaisia?Eirassa ei ole "päivälukiolaisia" sikäli kuin sillä tarkoitetaan nuorten lukiota. Se on tarkoitettu vain aikuisille, yli 18 v, ja jos on alle, pitää olla vanhempien suostumus ja joku syy sille, että menee aikuislukioon. Yli 18 v sitten voi päättää ite. Eli päiväkurssitkin on vain aikuisille.
Eli jos on opiskelijoita "päivälukioista", ne on niitä maksullisia aineopiskelijoita, joista kerroinkin jo. Niitä kyllä on, mut kai sitten enemmänkin iltakursseilla.
Kursseja on aamusta puoli yhdeksästä iltaan jonnekin puoli kymmeneen. Ja sulta kysytään aluksi, opiskeletko päivällä tai illalla, mut käytännössä sillä ei ole mitään väliä, voit ottaa mitä vaan. Ja vaikka niitä verkkokursseja. Mä luulen, että toi sun mainitsema 3 - 4 kurssia per jakso on aika normaali niille, jotka sitten käy töissä, mutta mä tiedän monta tapausta itteni lisäks, jotka tekee jatkuvasti 5 - 6 per jakso. On se välillä ittensä tappamista, mutta kukin tekee tietty omat päätökset.
Aikuislukiot on ennen olleet kaikki iltakouluja, ja niiden nimikin on ollut iltaoppikoulu, usein kai on vieläkin. Mut miksi pitäis olla niin? Ihan hirveesti on aikuisia, jotka voi paremminkin opiskella päivällä. Työtön voi opiskella aikuislukiossa, äiti voi viedä lapset hoitoon ja opiskella, on vuoro-, pätkä-, osa-aika-, iltatyöläisiä ja vaikka mitä. Ja sit niitä, joitten työvuorot vaihtelee. Sillon on hyvä, kun voi eri jaksoilla ottaa kursseja eri aikaan. Ja kun meidän koulussa on paljon opiskelijoita, niin melkein kaikkia kursseja on joka jaksolla eri aikoihin.
Eirassa on aika tiukka poissaolosääntö ollakseen aikuislukio. Jos oot kurssilta yli kolme kertaa poissa ilman selityksiä, sulla ei ole oikeutta tulla kurssin tenttiin. Selitykset kyllä joustetaan, sairaus, ja esim työesteet kelpaa. Ei tämä musta ole huono käytäntö. Lisää sitoutumista. Mun mielestä siitä valittaa vaan ne, jotka tykkäisivät tulla millon huvittaa, koska asialliset syyt hyväksytään aina. Ja jos joskus tiedät etukäteen, että et osallistu, sitten sulla on mahdollisuus ilmoittautuakin tenttiopiskelijaksi sille kurssille ja käydä silloin kun voit. Tenttiessä joutuu kyllä sitte tekemään jonkun tehtävän ennen kuin pääsee tenttiin. Mut mun mielestä sekin on vaan hyvä, sit on pakko opiskella sitä tehtävää varten, eikä tuu mentyä tenttiin vaan kokeilemaan.
En ole tajunnut, että Eira olisi ainoa yksityinen aikuislukio Helsingissä. Ei se varmaan olekaan. Enkä ole tajunnut sitäkään, että sillä olis paljonkaan merkitystä. Aikuislukioitten säännöt on kuitenkin samat ja valtionavullahan kaikki koulut pyörii. Voi tietty olla, että kaupungin lukioilla on sitten vielä jotain omia murheita rahoituksesta, kun Helsinki taas säästää.
Mieti nyt itse kumminkin vielä, missä haluat opiskella, kyllähän omassa koulussa pysymiselläkin jokin arvo on. Eikä raha sais ratkaista. Mut mä kyllä luulen, että Eirasta en lähtisi, vaikka se alkaisi maksaa joskus paljonkin, se on sopinut mulle niin hyvin. Eikä mun opiskelu enää kauan kestä kumminkaan.
- näin
Aikuislukiossa yksittäisten kurssien opiskelu maksaa siksi, koska siihen ei tule valtion tukea. Aikuislukiossa koko tutkinnon suorittamiseen tulee valtion tukea. Eikai kukaan nyt ilmaiseksi voi opettaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201737
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991558Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy441066Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29919Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?40910Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50836Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44792Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56768Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37750