en näe syitä elää

enjaksa..........

mä en kestä,mulla on aivan kamala olo,haluan kuolla,mietin jo eilen mitä teen,MIKSI en uskalla tappaa itseäni???MIKÄ siinä pelottaa,kun elämä pelottaa vielä enemmän..tää on kamalaa mä en jaksa eläää mä olen kaikille taakka,olen pilannut oman elämäni,mieheni elämän,vanhempieni elämän kaiken

22

1328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • estää

      tekemästä sitä.Vakavasti sairaskin kamppailee
      sen eteen,että saisi elää vielä vähän aikaa.
      Hae itsellesi apua mielenterveystoimistosta,
      tai yksityis psykiatrilta.

    • usssko :)

      jokainen, joka uskoo häneen, saa iankaikkisen elämän. 16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

      17 "Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen. 18 Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan.

      • usssko :)

        ja etsimään Jumalaa elämääsi avuksi. Esim. vapaakirkko: www.svk.fi


      • patalja

        kuin, että yhdyn edelliseen. Minullakin suuria tuskia elämästä, mutta Herra auttaa, tavalla tai toisella.


      • mmums

        missään nimessä lähde tuolle itsekusetuksen tielle, rakkautta ja välittämistä kun löytää todellisestakin elämästä, et tarvitse satuolentoja.

        Pärjäät ilman uskontojakin. Toivon niin.


      • Anonyymi

        Olen pahoillani että olet seonnut tarukirjaan.

        Toivottavasti voit nykyään paremmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen pahoillani että olet seonnut tarukirjaan.

        Toivottavasti voit nykyään paremmin

        Monikin haluaa tehdä itsemurhan , mutta kun rohkeus ei riitä monellakaan. Päivittäin vain noin kolme suomalaista tappaa itsensä.

        Kuolema sitten jossain vaiheessa kyllä 100 % korjaa satonsa. Kieltämättä odottavan aika on pitkäveteistä , mutta kyllä se siitä.


    • Tiedän

      Olen sanonut lähes nuo samat lauseet ja ollut silloin päätöksestäni niin varma, etten mistään koskaan. Olen myöhemmin myös ymmärtänyt, kuinka väärässä olen silloin ollut.

      Ei toisen ihmisen elämä ole niin helposti pilalla loppujen lopuksi. Se on vain sinun oma arviosi ja sinun oma tuntemuksesi. Sinun syyllisyydentunteesi.

      Ei ole sellaista tekoa, minkä itsensä murhaaminen korjaisi, se on vain vastuusta luistamista silloin jos sen tekee omien tekojensa hyvitykseksi. Ei se toisten "taakkaa" helpota, päinvastoin.

      Yksi pahimmista asioista, mitä läheisillesi on tehdä on jättää heidät ikuisesti miettimään, mitä he olisivat voineet tehdä toisin. Olen kokenut myös sen puolen, kaksi kertaa, toisen läheltä, toisen hieman kauempaa, mutta tuska on varma.

      Totuushan on, että syy on oma paha olo. Sen haluaa päättyvän keinolla, millä hyvänsä. Et jaksa, mutta ethän haluaisi luovuttaakaan? Ethän? Se, miksi et ole uskaltanut, on elämänhalu, mikä sinussa on. Kovin pienenä ehkä, mutta siellä se on. Se kuiskailee sinulle salaisuuksia siitä, mitä voisi vielä olla, jos vain jaksat vielä hetken. Et saa koskaan tietää, mitä maailmalla on sinulle vielä tarjolla jos nyt heität pyyhkeen kehään

      Kyllä, hetken. Sillä vain hetken tarvitset siihen, kun kerrot jollekin, että et enää jaksa yksin. Anna jollekin muulle vastuu hetkeksi. Vain siksi aikaa, kun saat taas jalat allesi. Kerro, miten pahalta tuntuu, kerro mitä sinun tekisi mieli tehdä. Se vaatii rohkeutta, mutta se on ainoa vaihtoehto.

      Ja kuka sanoi, että elämä on helppoa...? Ei sen kuulukaan olla. Sillä onni syntyy vasta siitä, kun on kovalla työllä jotain saavuttanut. Sinulla on vaan nyt niin paljon työtä, että et yksin sitä jaksa hoitaa. Ei sinun tarvitse. Ei ihmistä ole tarkoitettu yksin suoriutumaan, ei elämästä.

      Sitten vähemmän kaunopuheiseksi:

      Soita mielenterveystoimistoon tai lääkärille. Sano , että hei! Minulla on niin paha olo, että haluan ja suunnittelen tappavani itseni. Se riittää, sen olet itsellesi velkaa.

      Tämä kuullostaa varmasti aivan joojoolässynlässyltä, mutta voin sydämestäni sanoa, että se on totta: Vaikka kaikki tuntuu nyt niin loputtoman tuskaiselta, eikä ulospääsyä näy, se helpottaa kyllä, jos vain otat apua vastaan.

      Ja vieläkin vähemmän runolliseksi:
      Sinä olet nyt sairastunut masennukseen. Siihen on lääke. Täytyy mennä lääkäriin. Kerrot vaivasi suoraan ja kaunistelematta ja vaadit hoitoa.

      Sitten kun olet parantunut, voit alkaa miettiä, onko sinulla OIKEASTI jotain, mitä sinun täytyisi läheisillesi hyvittää. Jos se oli vain sinun paha olosi, ei sitä tarvitse keneltäkään anteeksi pyytää, ei sellaista kukaan tieten tahtoen valitse.

      Kyllä siinä elämän toisessa kauhassa on saman verran kultaa, kuin on paskaa siinä toisessa. Niitä vaan jaellaan meille eri aikaan:)

      • masentunut minäkin..

        Hei! Älä missään tapauksessa tee mitää itsarii ainakaa! Itelläki ollu näitä kuolemanajatuksia enemmän ku tarpeeks, mut elossa silti viä ollaan=) Mut on, niin ku niin monen muunki pelastanu niiltä ajatuksilta Jumala. Toivottavasti tää ei kuulosta jankutukselta ku muutki on ollu aika lailla samaa mieltä, mut niin se vaan on. Ite oon vanhoillislestadiolainen ja oon huomannu kokemuksesta et oon paljon ilosempi uskovaisena. Jumala rakastaa KAIKKIA ihmisiä!


      • Anonyymi
        masentunut minäkin.. kirjoitti:

        Hei! Älä missään tapauksessa tee mitää itsarii ainakaa! Itelläki ollu näitä kuolemanajatuksia enemmän ku tarpeeks, mut elossa silti viä ollaan=) Mut on, niin ku niin monen muunki pelastanu niiltä ajatuksilta Jumala. Toivottavasti tää ei kuulosta jankutukselta ku muutki on ollu aika lailla samaa mieltä, mut niin se vaan on. Ite oon vanhoillislestadiolainen ja oon huomannu kokemuksesta et oon paljon ilosempi uskovaisena. Jumala rakastaa KAIKKIA ihmisiä!

        Ei ole mitään jumalaa. Se on satuolento siinä missä joulupukkikin


    • tuo "taakka" !

      Voisitko mitenkään ARMAHTAA itseäsi ja itsesi kokonaan armahtaa. Et sinä voi sanoa tuolla tavalla varmalla äänellä, että 'olet sille ja sille ollut vain taakka'. Minusta sinä et tiedä sitä niin, että tuo olisi realistista. Se on sinun tunteesi nyt, mutta kyllä sinä tiedät ihmiset verkostossaan vaikuttavat keskenään toinen toisiinsa kuka mitenkin. Et sinä ole niille sen enemmän taakka kuin mitä sinulle monetkin ihmiset varmaan elämäsi aikana ovat olleet taakka, että sinulle on tullut jotakin traumaattisuutta taustaasi. Eihän tämä muutoin selity. - Älä hyvä ihminen erota itseäsi huonommaksi ja sen suuremmaksi taakaksi kuin mitä me ihmiset keskivertoisesti yleensäkin olemme täällä kun yritämme yhdessä ja erikseen sählätä, sukulaiset, perhekunnat ja muut. Armahda itsesi. Olet niin masentunut, että ns. sairas syyllisyydentunteesi vie sinut tuohon epätoivoiseen oloon, syyttä. Rauhoitu.

      Mene tosiaan hakemaan apua. Olet kovin masennuksen montussa ja näköalaton nyt. Älä tee itsellesi mitään.

      Muutoin kyllä yhdyn noihin kristillisyyden perustotuuksista kertoviin ihmisiin, olen senkin kokenut, vaikka elämä onkin raskasta. Vähittäin kun ihminen vain saa uskon näkökulmaa se kyllä auttaa, koska se on lisä- ja uusi näkökulma. Laajentaa elämään ja antaa ennenkaikkea voimaa. Itse koin aikoinaan, että olen tunnelissa, jossa ei ole valoa ollenkaan (syyttelin myös taustani ihmisiä sekä itseäni) ja kun sain tulla sitten pidemmän tuskaisen prosessin jälkeen uskoon, niin olin edelleen tunnelissa, mutta siellä tunnelin päässä oli selvästi nähtävissä aukko. Minä jotenkin vähittäin ojennuin parempaan päin, ihan itsestään. Apu on ollut pysyvä tuki. Silti kyllä tämä elämä on vaikeaa ja monimutkaista ja krooninen masennus-ahdistus painaa, mutta on pärjännyt elämäni yli puolivälin jo. En ole koskaan ajatellut tehdä itselleni mitään, mutta kuoleman toiveita muutoin on ollut, myönnettäköön.

      Annathan kuulua vielä itsestäsi tänne kirjoittamalla. Huomiseen, hei.

    • tosiasia on

      kuitenkin se, että elämä muuttuu, aina elämässä ei ole samanlaista, mutta itsekin pitää vähän sitä elämän suuntaa avittaa oikeille raiteille, kaikki voi muuttua hyvin nopestikin hyväksi. Elämä vaan välillä koettelee, meitä kaikkia. Koskaan ei ole liian myöhäistä alkaa elämäänsä korjaamaan. Mieti mitkä asiat on pielessä ja ala korjaamaan niitä vähitellen, hae tarvittaessa apua. Muista susta välitetään; vanhempasi ja me jotka sulle vastataan. Haleja ja voimia!

    • "Morkkis"

      Onko tullut käytettyä, "Miestä väkevämpää".

      Niin se tuntuu että monet kirjoittajat täällä ovat käyttäneet alkoh./ diabam, ym. samanaikaisesti ja siitähän ei muuta seuraa kuin " Paha morkkis"> Lopun alku?

      Kertoisitte suoraan täällä kirjoitellessanne, että masennus johtuu juuri näistä tekijöistä?, niin tiettäisiin onko kaverilla todellinen hätä vai itseaiheutettu itsetuhoisuus?
      --------------
      Todellinen hätä mielestäni on silloin jos masennus johttuu esim, työuupumuksesta/ taloudellisista paineista. Siihen asiaan osaa toinenkin vähän valaista tilannetta?
      -------------
      Pitkäaikaisesta lääkityksestä johtuva uupumus ja voimattomuuden tunne. Siihenkin voi toinen parhaassa tapauksessa antaa neuvoja ja helpotusta.
      ----------------
      Mutta vielä kerran. Älkää te itsetuhoisat alkoholin/ lääkkeitten sekakäyttäjät valittako?
      Se on täysin ITSE aiheutettua, johon toisen neuvot eivät auta, ennen kuin on itse tehnyt päätöksen mennä pitempiaikaiseen vieroitushoitoon? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Varjolilja

        Milloinkaan en ole käyttänyt diapamia, alkoholia vain harvoin esimerkiksi juhlien alkumaljana. Masennus voi tulla ilman niitäkin. Olen elänyt siivosti ja kunnollisesti. Yhteiskunnalta olen saanut lapsilisää, äitiyspäivärahaa ja kotihoidontukea. Itse on perheemme elättänyt itsensä, raa'alla työllä. Silti vajosin masennukseen, jossa ei enää ollut menneisyyttä eikä tulevaisuutta. Oli vain se hetki, jossa laahasin itseäni eteenpäin.


      • enjaksa............

        Käyttänyt viinaa tai muutakaan.on vain kauhea olo kaikin puolin.syitä löytyy en jaksa niistä puhua


      • yksinkertaista

        Joskus masennuksen syyt eivät ole niin ilmeisiä. Ei siihen aina ole jotain tiettyä selkeää aiheuttajaa. Esimerkiksi itselläni masennuksen juuret ovat jo lapsuudessa, runko nuoruudessa ja vasta oksat tässä lähielämässä. Ei sitä voi yhteen asiaan tiivistää. Eli en voi sanoa, että masentaa, kun ei ole työtä tai masentaa kun sitä ja tätä. Minulla on vain paha olla, enkä tiedä miksi. En käytä alkoholia, en tupakoi ja liikun keskimääräistä enemmän. Elelen ja olen aina elellyt melko lailla masennusta ehkäisevällä tavalla. Minulla on hyvä työ ja perhe ja ystäviä, ja niissä kaikki suht hyvin. Ei se ole noin yksinkertaista

        Itse ihan sitä mieltä, että selkeän syyn aiheuttama masennus ja tämä mistä minä puhun ovat aivan eri asioita, vaikka nimitys onkin sama. Mene ja tiedä

        Totta höpiset, että silloin on vaikea auttaa ja silloin se ammattiapu onkin ainoa apu ja pitkä ja syvällinen terapia tarpeen.

        Ja olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että jos kyse on itseaiheutetusta tilanteesta, pitäisi se suoraan sanoa. Siihen kun ei oikein auta muu kuin puuttua ongelman ytimeen.


    • niin niin

      millä keinoin uskallat avata silmäsi näkemään ?
      Jos pahaa olet tuottanut niin voitko heille sen sanoa mitä nyt ajattelet tänä päivänä ja pyytää heiltä apua uskallukseen nähdä ja avata haavasi joita sitten voisi hieman parannella ja siihen ikävä kyllä usein kun on muhinut kauan, ei riitä ystävät vaan tarvitaan myös ammattilainen apuun.

    • siis juu, tai niinkuin ei

      kysyisin, että mistä kenkä puristaa? Ei niinkuin osata sanoa tämän enempää, paitsi että hyvä hakea hoitoa :)

    • Dispis

      Olen masennuksen konkari, todettu vakava masennus ja se on kroonistunut. Välistä tuntuu, ettei minua edes ole. Tuskin jätän edes varjoa. Olen yksinäinen seurasakin. Minne tahansa mene, ooni on tukala ja tunnen olevani vain tiellä, muiden säälin kohteena, jos nyt sattuvat edes minua huomaamaan. Kävelen aina seinän vieressä, etten olisi muiden tiellä. Katseeni on aina maassa, poissa muiden näkyvistä. Elämä on yliarvostettua kai siksi, ettemme tiedä, mitä muuta on. Tuntematon pelottaa ja tuttuun takertuu. Ja onhan meillä selviytyminen myös geeneissä, eli joku meitä suurempi voima, ohjelmakoodi pitää meitä elämän tiellä silloinkin, kun se on raskasta.

      Uskovaiset ovat puhtaasti itseään huijaavia idiootteja. Sori vaan.

      • uskovaine

        Sori itelles edelline, mut miks sun täytyy tulla tänne muitten uskoo haukkuu!?! Se on jokaisen oma asia uskooko vai ei. Maan päällä ehkä pilkataan, mut meitä oottaa iso palkka Taivaassa. Etkö koskaan pelkää et mihin joudut kun kuolet?? Ite oon uskovaine ja oon siitä ilone jo täälä ajassa=) Miksi et sinäkin??


      • Anonyymi
        uskovaine kirjoitti:

        Sori itelles edelline, mut miks sun täytyy tulla tänne muitten uskoo haukkuu!?! Se on jokaisen oma asia uskooko vai ei. Maan päällä ehkä pilkataan, mut meitä oottaa iso palkka Taivaassa. Etkö koskaan pelkää et mihin joudut kun kuolet?? Ite oon uskovaine ja oon siitä ilone jo täälä ajassa=) Miksi et sinäkin??

        Ihminen muuttuu vain maan matojen ruoaksi kuollessaan. Ei mitään muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen muuttuu vain maan matojen ruoaksi kuollessaan. Ei mitään muuta.

        Röyh , sano mato


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10192
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      204
      2769
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1566
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe