Niin, yritetään tehdä psykologiastakin mielenkiintoisempi tiede keksimällä kaikenmaailman uusia termejä ja teorioita... olen niin kyllästynyt!
Eikö ihminen ole kuitenkin loppujen lopuksi aika yksinkertainen olento. Kognitio-sana on juu aivan turha, kts. Olli S. kirjotus! Mielenkiintoinen ketju.
Opiskelen psykologiaa enkä tiiä onko tässä mitään järkeä.
Vois vaihtaa alaa?
Niin ja löysin netistä hassun kirjoituksen, missä suorastaan naurettiin akateemisille ihmisille, nimittäin siinä kerrottiin tutkimuksesta, missä kaksi tutkijaa kulutti VUODEN tutkimalla puhelinkeskustelua, keskusteluanalyysimenetelmällä. Mitä järkeä??? Totesivat lopuksi, ettei sitä voi yleistää, että tutkimus oli vain yhden keskustelun tulkinta. Tuntuu, että aika turhaa tutkimusta, minusta. Rahaa tuollaiseen. hyi. Olivat sos.psykan tutkijoita.
Onko psykologia vai makee aine? Itse en jaksa piitata koko tieteestä vaan kunhan saan ammatin mistä itse tykkään. Tykkään auttaa ihmisiä ja toimia ehkäpä terapeuttina tulevaisuudessa. Mutta että jaksetaan jauhaa psykologipaskaa. huhhuh.
psykologia"tiede"
9
543
Vastaukset
- kettu.nen
hömppää löytyy alalla kuin alalla, on järkeviä tutkimuksia ja päättötöitä ja sitten ei-niin järkeviä. Ja lisäksi ne ihan idioottimaiset.
Joten varaudu siihen,vaikka alaa vaihtaisitkin. Eräs tuttavani kulutti yliopiston penkkiä yli 5 vuotta, ähersi vuoden tai pari päättötyön kimpussa, aiheena; kaura.
Loppuyhteenveto tutkimuksella oli; jos ihminen syö kaurapuuroa, se on ehkä ihan terveellistä, ei siihen ainakaan kuole, jos ihminen ei syö kaurapuuroa, silti voi elää ihan terveellisesti, eikä siihenkään kuole. Syöt kauraa tai et, tyhjää potkaiset ennemmin tai myöhemmin kuitenkin ja harvemmin kauralla on mitään tekemistä asian kanssa. ( Tjaah, voihan sitä tietysti jäädä puimurin alle kaurapellolla,mutta se on sitten taas eri juttu se).
Kyllä psykiatriassa on paljon mielenkiintoista ja hyödyllistäkin tutkimus-sarkaa, pitää vain osata suodattaa ne kauranjyvät niistä akanoista... :P - Endorfiinihumala
Itse opiskelin lukiossa psykologiaa, ja olin kovaa vauhtia pyrkimässä yliopistoon lukemaan sitä.
Nyt olen tullut toisiin ajatuksiin nimenomaan psykologian epätieteellisyyden takia ja menenkin ehkä lukemaan kemiaa.
Olen edelleen erittäin kiinnostunut psykologiasta, mutta siinä on liikaa "musta tuntuu"- tieteen piirteitä, jotta ottaisin siitä elämänuran. - .......
Ei varmaan kannata vaihtaa alaa - ei ainakaan ruveta opiskelemaan psykologiaa... Kannattaisi käydä ensin ainakin peruskoulu loppuun.
- Lukematon
Lue Freudin Unientulkinta ja (ensin?) C.G.Jungin Unia, ajatuksia, muistikuvia. Tiedät kaiken ihmisestä.
- hssmm
koittanut lukea De Mello Havahtuminen?
lukien sen moneen kertaan ja etsinyt itsestään kirjassa mainittuja asioita, koittaen purkaa itsestään niitä asioita pois, tai tulla vain tietoisiksi niistä asioista mitä omassa kuupassa tapahtuu?
160 sivua täyttä tavaraa. suosittelen. Tuon kirjan rinnalla mikä tahansa psykologia tuntuu vain typerältä teorialta.
- osuva teksti..
Itekki aattelen ihan tolla tavalla :)
Eli psykologia menee just siinä pilalle ku siinä on noita turhia hienoja ilmaisuja...
Viittisikkö pistää linkkiä siihen Olli Santasen kirjotukseen?
Ootkos muuten kauan opiskellu psykologiaa? =)- alkuper.
hei,
kts. Olli S. aloittama ketju täältä, otsikkona psykologian termit, kirjoitettu 4.10. Siinä mielenkiintoinen ketju missä otettu kantaa.
juu, mulle psykologian ei pitäs olla niin monimutkainen moninaisina "tieteellisinä" sanoina, tietenkin koska ihmiset itse ovat monimutkaisia, tekevät he psykologiasta melko vaikean, siinä kun ihmisiä kuitenkin olisi tarkoitus tutkia ja ymmärtää.
oon lukenu psykaa 5 vuotta... ootko itse psykan opiskelija..?
No mutta, tiedettähän voipi aina uudistaa ja noviiseistahan sekin voi alkaa! Tiedän vaan, että moni ei uskalla edes pyrkiä psykologiaan kun ajattelevat sen olevan "liian hieno" tiede. PYH. - hetkellä kokiksi
alkuper. kirjoitti:
hei,
kts. Olli S. aloittama ketju täältä, otsikkona psykologian termit, kirjoitettu 4.10. Siinä mielenkiintoinen ketju missä otettu kantaa.
juu, mulle psykologian ei pitäs olla niin monimutkainen moninaisina "tieteellisinä" sanoina, tietenkin koska ihmiset itse ovat monimutkaisia, tekevät he psykologiasta melko vaikean, siinä kun ihmisiä kuitenkin olisi tarkoitus tutkia ja ymmärtää.
oon lukenu psykaa 5 vuotta... ootko itse psykan opiskelija..?
No mutta, tiedettähän voipi aina uudistaa ja noviiseistahan sekin voi alkaa! Tiedän vaan, että moni ei uskalla edes pyrkiä psykologiaan kun ajattelevat sen olevan "liian hieno" tiede. PYH.Mutta ois suuri himo lähtä sen jälkeen opiskelemaan psykologiaa.. Tälläkin hetkellä se kiinnostaa paljo enemmän ku ala, jota opiskelen.
mutta jos viitsit, niin kerrotko vähä siitä opiskelusta,, onko vaikeaa? jne.
Kiitos :)
- est-ethic
"Niin, yritetään tehdä psykologiastakin mielenkiintoisempi tiede keksimällä kaikenmaailman uusia termejä ja teorioita... olen niin kyllästynyt!"
Kysymys ei välttämättä ole siitä, että psykologiasta yritettäisiin tehdä hieno tiede. Kysymys voi olla myös aidosta pyrkimyksestä ymmärtää asia syvemmin ja kuvata sitä paremmilla ja kattavammilla käsitteillä ja teorioilla.
"Eikö ihminen ole kuitenkin loppujen lopuksi aika yksinkertainen olento."
Ei ihminen kovin yksinkertainen olento ole. Jo pelkästään yksilö koostuu erilaisista monimutkaisista keskenään vuorovaikutuksessa olevista asioista kuten fyysinen ruumis, elämänhistoria, ajatukset, tunteet, arvot, asenteet, roolit, minäkuva, oppiminen, muisti jne. Yksilön toiminta yksin voi poiketa yksilön kuulumisesta ryhmään. Yksilö on vuorovaikutuksessa toisten yksilöiden ja ympäristön kanssa.
"Kognitio-sana on juu aivan turha"
Sana "kognitio" kuvaa yhdellä sanalla jotakin, johon meidän kielellämme vaadittaisiin useita sanoja. Kaikkia vierasperäisiä sanoja ei vain voi kääntää suoraan.
"Niin ja löysin netistä hassun kirjoituksen, missä suorastaan naurettiin akateemisille ihmisille, nimittäin siinä kerrottiin tutkimuksesta, missä kaksi tutkijaa kulutti VUODEN tutkimalla puhelinkeskustelua, keskusteluanalyysimenetelmällä."
Ja yksi tällainen esimerkki oikeuttaa nauramaan kaiken tieteen kumoon?
"Mitä järkeä???"
Pitääkö kaiken aina olla tiukan rationaalisesti perusteltavissa? Eikö riitä, että jotkin asiat ovat inhimillisiä tai ihmisyyteen kuuluvia? Järkevyys on vain yksi osa ihmistä.
"Tuntuu, että aika turhaa tutkimusta, minusta."
Monista tutkimuksista on vaikea sanoa, mitkä ovat pitkällä aikavälillä hyödyllisiä ja tärkeitä, ja mitkä eivät. Perustutkimus esimerkiksi on usein tällainen alue. Lyhytnäköinen heti ja nyt-hyödyntavoittelu ei mitenkään palvele tieteen edistymistä.
Psykologian termien ja teorioiden tarkoitus ei ole olla lopullinen selkeä totuus asiasta. Niiden tarkoitus on toimia ajattelun välineinä, joita voi soveltaa. Tiede ei koskaan anna lopullisia vastauksia. Tiede on erehtyvää ja itseään korjaavaa, inhimillistä toimintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315570Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283589HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2772451- 1281773
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1291484Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3791435Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101223- 131163
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76952- 115905