suolaus

hennaliina

voi jeesus! nyt meni taas kuppi nurin! lämpö laskee nollaan ja aamulla puoli seittemän tulee suola-auto vastaan räpistäen autoni täyteen pientä piskoa. hei haloo! ilma on jo alkanu lämmetä päivää kohti! ei tartte suolata! kyllä ihmisten on pakko käyttää omaa pikku päätä ja ajatella että saattaa olla liukasta niillä kohtaa missä asfaltti kiiltää, ja ajella pikkuusen varovaisemmin. mutta mihinä välis kerkiää ajatella ku hienonniminen tielaitos tunkee kuraansa tuulilasiin ja terrorisoi peltiä heti kun uutisissa sanotaan että ehkä viikon päästä saattaa olla liukasta!

35

3695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyyninen

      Osta elämä.

    • ..lissää aiheesta...
    • käyttäytyy

      eritavoin kun ilmanlämpötila usein just aamulla kun aurinko nousee niin tienpinta jäätyy ja vaikka se ei kestäis kun vajaan tunnin niin juuri se hetki on se vaarallisin ja nämä ensimmäiset liukkaat on aina ne jotka yllättävät autoilijan voi olla että se sinun nissanis voi ruostua mutta ne pellit kuitenkin pysyvät suorina ja henki pihisee ja jos sinä olet niin hyvä autoilija ettei sulle satu vahinkoa niin joku kädetön autoilija voi olla just se vastaatulija jonka kohtaat

    • Hommaa

      Sellaista on tämä hölmöläisten homma.Ensin kylvetään tielle suolaa joka pilaa pohjavedet,sitten käydään suojaamaan pohjavesiä kalliilla ojien muovituksilla jotta ympäristövahinkoja ei tulisi.Yritetään löytää korvaavia myrkkyjä teiden sulanapitoon ympärivuoden.Eikö kenellekkään ole tullut mieleen lopettaa teiden suolaus ja ajaa kelien mukaan.Kohta laitetaan talvinopeusrajoitukset oli keli mikä hyvänsä.Olisikohan aika antaa autoilijoiden itse päättää ajavatko he samaa nopeutta kuin kesällä vai alempaa nopeutta.Jos tämä ei kelpaa niin laittakaa sähköisesti muuttuvat nopeusrajoitukset teille sillä rahalla mikä kuluu suolaukseen ja sen haittojen poistoon.

      • hölmömäisiä

        ajatuksia esim tuo että itse sais päättää mitä nopeutta ajaa kyllä noita ruumiita tulee aivan tarpeeksi vaikka on talvinopeudetkin voimassa ei muuta kun lisää suolaa teille pelti on vielä suhteellisen halpaa ihmishenkiin verrattuna


      • Kitkabysaltbyrocccp

        Mikä surkea uusavuttomuus on levinnyt autoa ajavien keskuuteen. Eikö enää osata ajatella ite. Kyllä nyt aasinkin pitäisi käsittää, että on ajettava keliolosuhteiden mukaisella nopeudella. Jos ei itsellä ole mitään tuntumaa auton ja tien väliseen kitkaan, olisi aina jarruttamalla kokeiltava pito. Ne liikennemerkit ovat vain ohjeellisia.


      • Anonyymi
        hölmömäisiä kirjoitti:

        ajatuksia esim tuo että itse sais päättää mitä nopeutta ajaa kyllä noita ruumiita tulee aivan tarpeeksi vaikka on talvinopeudetkin voimassa ei muuta kun lisää suolaa teille pelti on vielä suhteellisen halpaa ihmishenkiin verrattuna

        Ei niitä raatoja tule kuin just se verran kun on niitä "päättömiä" kaahaajia. Sitten kun ne ovat isin bemarit ajaneet littiin, sitten on tiellä suurin osa kelien mukaan ajajia. Eikä suolaa enää tarvita. Kun "pässinpäät" on hautuumaalla.


    • Sohvatiikeri

      Kunhan Helsingin sisääntuloväylät vaan tönkkösuolataan. Ennemmin ajan koko talven suolalillissä kuin jonotan yhtenäkään aamuna kolarisumien ohi. Liikenne puuroutuu liukkaalla ihan älyttömäksi.

      Eikä mulla mitään ajotuntumaa ole. Olen minä joskus jarrutellut, mutta mistä seuraavan sillan tai peltoaukean tietää, onko se jäässä? Liukkaus on niin paikallista.

      • Rock949

        Etelä-suomessa pitää lähtee vasta yli -10 asteen pakkasella ajelemaan jotta välttyy toilta suolamäskiltä.

        Ite lähdin toissa talvena pohjoiseen maaliskuun alussa etelä-suomessa suolamössöä riitti aina nelostien lusin suoran päähän, jonka jälkeen lämpötila rupesi putoamaan nopeasti -1 asteesta alaspäin ajoin noin 150 km pohjoiseen kuopiota kohti ja siellä auton mittari näytti mukavasti -11 astetta pakkasta ja keli oli kuiva.


    • vaan

      kiintiöt pitää saada täyteen. sentakiahan ekat suola-autot lähetetään liikkeelle perinteisesti jo elokuun lopussa että se paska saadaan mätettyä sinne ennen toukokuuta. muutaman kerran nähny ku ne vetää 5 asteen lämpötilassa kaatosateessa suolaa länsiväylälle.

      • Sohvatiikeri

        Näytät tietävän systeemin, kerropa vähän, minkä firman tai hallintoelimen kiintiöstä on kyse, ja miten kiintiö on jaettu? Onko se peräti valtion budjetissa?


      • DSFS
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Näytät tietävän systeemin, kerropa vähän, minkä firman tai hallintoelimen kiintiöstä on kyse, ja miten kiintiö on jaettu? Onko se peräti valtion budjetissa?

        Kerroppa jo kuka idiootti oikein olet sohvatiikeri?


      • spruitt

        ei ole mitään kiintiötä päinvastoin mitä pienemmällä vuosikulutuksella pystyyurakoitsija pitämääntiet sovitussa kunnossa (kitkakerroin)saa bonusta.Ei varmastikaan huvikseen suolaa levitetä.Vaikka meistä tyhmistätavallisista tallaajista niin saattaa joskus tuntuakin.Aina löytyy faktaa toimenpiteen tarpeellisuudesta.


      • sohvatiikerin
        DSFS kirjoitti:

        Kerroppa jo kuka idiootti oikein olet sohvatiikeri?

        lausuntoja tällä palstalla aika kauan ja väitän että k.o henkilöllä on vankkaa tietoa tienhoitoasioissa ja on perillä asioista mistä kirjoittaa


      • Sohvatiikeri
        sohvatiikerin kirjoitti:

        lausuntoja tällä palstalla aika kauan ja väitän että k.o henkilöllä on vankkaa tietoa tienhoitoasioissa ja on perillä asioista mistä kirjoittaa

        Lisäksi olen niin tosikko, että harvoin sorrun pilailemaan. Tuo kysymys suolakiintiötietäjälle meni kyllä ihan vittuilun puolelle... mutta enpä taida viitsiä pyytää anteeksi.


      • suolaamaan
        spruitt kirjoitti:

        ei ole mitään kiintiötä päinvastoin mitä pienemmällä vuosikulutuksella pystyyurakoitsija pitämääntiet sovitussa kunnossa (kitkakerroin)saa bonusta.Ei varmastikaan huvikseen suolaa levitetä.Vaikka meistä tyhmistätavallisista tallaajista niin saattaa joskus tuntuakin.Aina löytyy faktaa toimenpiteen tarpeellisuudesta.

        kelikeskus antaa suolaus käskyn urakoitsijoille ja destialle ja sillon on kyl mentävä


      • Sohvatiikeri
        suolaamaan kirjoitti:

        kelikeskus antaa suolaus käskyn urakoitsijoille ja destialle ja sillon on kyl mentävä

        Yksityiset autoilijat ovat aliurakoitsijoita. Pääurakoitsija hoitaa alueurakkaa omilla resursseillaan ja aliurakoitsijoiden avulla. Pääurakoitsijoita ovat Destia, YIT, Teho, Määttä, NCC...

        Kelikeskus johtaa operaatioita. Kelikeskus on pääurakoitsijan palkkaama tai omistama. Kelikeskus on nykyään joko yksityinen Suomen Kelitieto, tai sitten Destian osasto. Pääurakoitsija päättää koska suolataan ja kuinka paljon.

        Kirjoittamasi asia pitää toki paikkansa, "kelikeskus antaa suolaus käskyn urakoitsijoille ja destialle ja sillon on kyl mentävä ".


      • Länsiväylälle

        Haihtuminen voimistuu sään kirkastuessa, koska silloin ilma on kuivempaa. Märät tienpinnat ovat jäätyneet kovassa tuulessa joskus, kun lämpötila on ollut jopa 7 astetta. Erityisen arkoja jäätymiselle ovat siltojen kannet, joiden massassa on varastoituneena vähemmän lämpöä kuin esimerkiksi paksuissa maarakenteissa.


      • resurssi...
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Yksityiset autoilijat ovat aliurakoitsijoita. Pääurakoitsija hoitaa alueurakkaa omilla resursseillaan ja aliurakoitsijoiden avulla. Pääurakoitsijoita ovat Destia, YIT, Teho, Määttä, NCC...

        Kelikeskus johtaa operaatioita. Kelikeskus on pääurakoitsijan palkkaama tai omistama. Kelikeskus on nykyään joko yksityinen Suomen Kelitieto, tai sitten Destian osasto. Pääurakoitsija päättää koska suolataan ja kuinka paljon.

        Kirjoittamasi asia pitää toki paikkansa, "kelikeskus antaa suolaus käskyn urakoitsijoille ja destialle ja sillon on kyl mentävä ".

        määttä teho ja ncc taitavat tällä hetkellä olla ne jotka satsaavaat omiinkin resursseihin muut taitaa kohta olla enemmän tai vähemmän konttorifirmoja


      • Nimetön
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Yksityiset autoilijat ovat aliurakoitsijoita. Pääurakoitsija hoitaa alueurakkaa omilla resursseillaan ja aliurakoitsijoiden avulla. Pääurakoitsijoita ovat Destia, YIT, Teho, Määttä, NCC...

        Kelikeskus johtaa operaatioita. Kelikeskus on pääurakoitsijan palkkaama tai omistama. Kelikeskus on nykyään joko yksityinen Suomen Kelitieto, tai sitten Destian osasto. Pääurakoitsija päättää koska suolataan ja kuinka paljon.

        Kirjoittamasi asia pitää toki paikkansa, "kelikeskus antaa suolaus käskyn urakoitsijoille ja destialle ja sillon on kyl mentävä ".

        Kelitieto on hälyttäjänä kyllä kaikilla valtionteitä hoitavilla. Tiehallinto siis tilaa kelitiedon tuottamaa palvelua. Urakoitsijat itse eivät ole tuon palvelun tilaajaosapuolena. Kelitietoonhan voi myös kuka tahansa ilmoittaa liukkaudesta (0200-2100 Tienkäyttäjän linja), jolloin tieto välitetään urakoitsijoille. Destialla ei siis ole mitään omaa "osastoa", vaan sama kelitieto heilläkin on hälyttäjänä.

        Pääurakoitsija voi myös päättää liikkeellelähdöstä oman havainnon perusteella ilman kelitiedon hälytystäkin.


      • Sohvatiikeri
        Nimetön kirjoitti:

        Kelitieto on hälyttäjänä kyllä kaikilla valtionteitä hoitavilla. Tiehallinto siis tilaa kelitiedon tuottamaa palvelua. Urakoitsijat itse eivät ole tuon palvelun tilaajaosapuolena. Kelitietoonhan voi myös kuka tahansa ilmoittaa liukkaudesta (0200-2100 Tienkäyttäjän linja), jolloin tieto välitetään urakoitsijoille. Destialla ei siis ole mitään omaa "osastoa", vaan sama kelitieto heilläkin on hälyttäjänä.

        Pääurakoitsija voi myös päättää liikkeellelähdöstä oman havainnon perusteella ilman kelitiedon hälytystäkin.

        Sekoitat asioita.

        Tiehallinnolla on liikennekeskuksia, joiden tarkoitus on tuottaa liikennettä palvelevaa ajantasaista tietoa. Liikennekeskus ei hälytä urakoitsijoita.

        Tiehallinto myös toimittaa ilmaista säätietoa urakoitsijoille: tutka- ja satelliittikuvia, kelikameratietoja ja tiesääasematietoja, sekä sääennusteita.

        Urakoitsijan (Destia, YIT, NCC...) on itse oltava selvillä säästä ja kelistä. Siksi urakoitsijoilla on kelikeskuksia jotka seuraavat keliä.

        Suomen Kelitieto
        http://www.suomenkelitieto.fi/
        on yksityinen yritys, joka mm. hälyttää YIT:n suolaajat liikkeelle. Se on YIT:n ostama palvelu.

        Puhelinnumero 0200-2100 yhdistää tiehallinnon liikennekeskukseen, joka prosessoi tiedon ja lähettää sen eteenpäin kelikeskuksiin tai Suomen Kelitietoon.

        Eli, tiehallinto ei hälytä töihin, urakoitsija päättää, koska lähdetään.


      • Siitä asti kun kortin sain
        Länsiväylälle kirjoitti:

        Haihtuminen voimistuu sään kirkastuessa, koska silloin ilma on kuivempaa. Märät tienpinnat ovat jäätyneet kovassa tuulessa joskus, kun lämpötila on ollut jopa 7 astetta. Erityisen arkoja jäätymiselle ovat siltojen kannet, joiden massassa on varastoituneena vähemmän lämpöä kuin esimerkiksi paksuissa maarakenteissa.

        Kiitos sinulle Tiemestari.
        Haluan tässä kiittää kaikki tiemestareita ja suola-auton kuljettajia jotka lähtevät kotoaan vaaroja uhaten suolaamaan teitämme.He saattavat itsensä alttiiksi vaaralliselle talvikelille jotta meillä muilla tienkäyttäjillä säilyisi märkä ja loskainen tie joka säällä.Ei voi kylliksi kiittää heitä kun autoilija luisuu loskaliirrossa tieltä pahimmassa tapauksessa loukkaantuen.Saattaa myös käydä niin että autoilija ei näe enää tuulilasin läpi koska suola on muodostanut siihen kalvon johon jäätyneet lasinpyyhkijät eivät pure.Tieltä suistuminen yleensä johtuu liian suuresta tilannenopeudesta koska on fysiikan lakien vastaista ohjata autoa loskaliirrossa.
        Näillä toimilla edistetään siis meidän turvallisuuttamme ja Tämä tehdään meidän autoilijoiden eduksi maksamillamme verorahoilla.
        Jotkut heistä ovat ehkä jääneet huomaamattaan koukkuun ammatinvarjopuoliin.He jatkavat suolan käyttöä myös kotona esim ruoan lisukkeena altistuen näin yhä enemmän suolalle.
        Suola kulkeutuu heidän elimistöönsä ja ilmeisesti kerääntyy yläpäähän sumentaen aivot ja silmät.Tästä aiheutuu laiminlyöntejä suolauksessa.Joskus saattaa mennä tuntikin teiden kuivuttua ennenkuin suola-auto ilmaantuu liikenteeseen kiireen vilkkaan kastelemaan jälleen tiet turvallisiksi.Tähän toivoisin parannusta tavoitteena 24h suolaus onnettomuuksien estämiseksi.

        Auraus on turhaa hommaa joten se jätetään tekemättä kuten tänään on nähty.

        Jotkut vaativat suolauksen lopettamista mutta tämä ei ole perusteltua ennenkuin tieliikenteeseen määrätään talvirengas pakko.

        Suolaa vaan lisää, kait se joskus sitten sen lumen sulattaa.
        Auraaminen auttais vaan heti...


      • Anonyymi
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Sekoitat asioita.

        Tiehallinnolla on liikennekeskuksia, joiden tarkoitus on tuottaa liikennettä palvelevaa ajantasaista tietoa. Liikennekeskus ei hälytä urakoitsijoita.

        Tiehallinto myös toimittaa ilmaista säätietoa urakoitsijoille: tutka- ja satelliittikuvia, kelikameratietoja ja tiesääasematietoja, sekä sääennusteita.

        Urakoitsijan (Destia, YIT, NCC...) on itse oltava selvillä säästä ja kelistä. Siksi urakoitsijoilla on kelikeskuksia jotka seuraavat keliä.

        Suomen Kelitieto
        http://www.suomenkelitieto.fi/
        on yksityinen yritys, joka mm. hälyttää YIT:n suolaajat liikkeelle. Se on YIT:n ostama palvelu.

        Puhelinnumero 0200-2100 yhdistää tiehallinnon liikennekeskukseen, joka prosessoi tiedon ja lähettää sen eteenpäin kelikeskuksiin tai Suomen Kelitietoon.

        Eli, tiehallinto ei hälytä töihin, urakoitsija päättää, koska lähdetään.

        Nykymenosta päätellen kysessä taitaa olla ennemmin tämä:

        - Somen kelitieto miten voin auttaa?
        - Pittiääkö lähtööpi auraan vuaeko soolaamuan?
        - OMG, LOL, TIRSK, HUOH, EVO


    • Risusavotta

      Seuraavan kerran kun tien suolaus käy askarruttamaan suuresti ota yhteyttä paikalliseen tiepiiriin ja kysy nykyaikaisista tienhoitomenetelmistä sieltä. Täällä kertoillaan vaan satuja ja tienhoidosta mitään tietämättömät tieteilevät... Kyllä vastaukset destialta löytyy.

      • Anonyymi

        En kuule kehtaa ottaa tällä vitutuksella yhteyttä yhtään mihinkään. Teiden suolaus polttaa päreet ja siinä mielentilas on parempi istua ja kärsiä. No. Ei ne keinot täältäkään vielä lopussa ole. Perästä kuuluu sanoo torvensoittaja.


    • Anonyymi

      Miksi monissa maissa ei suolata....no ne ovat älykkäämpää kansaa ja parempia kuskeja kaikki.

      • Anonyymi

        Ei juuri noinkaan. Ehkäpä jopa päin vastoin.
        Eri maissa on erilaiset olosuhteet ja toiminta sen mukaista.


    • Anonyymi

      Kehä3 5.25 suola-autot, seuraava satsi 18.40 jumbon kohdalla. Sunnuntailta käärii hyvät hillot kun ajaa 12t välein ja onneksi on vesisade niin voi ottaa santsi kierroksen.

    • Anonyymi

      No huomiselle on luvattu kiristyvää ja ensiviikolle -12. 4 suola-auton armaada tekee loskaa minkä kerkiää täällä tuusulantien ja kehäkolmosen alueella. Uudella mustalla scanialla kelpaa ajella....

    • Anonyymi

      Liikaa suolataan,pitää ajaa kelien mukaan.Järki karannut koko suolauksesta.Ennen tuli huristeltua kesät talvet kesäkiekoilla.Hyvin pärjäsi.

      • Anonyymi

        Näin on auraus riittää


    • Anonyymi

      Se on ajettava kelin mukaan,suolaus on nykyään
      aivan järjetöntä.Kyllä hyvä auraus riittää,kesärenkailla ajettiin ennenkin ympäri vuoden ja hyvin pärjäsi.Se on asenteesta kiinni,
      asenne on siinä penkin ja ratin välissä.Auraukseen pitäisi panostaa.Kyllä se litku
      riittää risteysalueille ja jyrkkiin ylä ja alamäkiin,
      Helpottaa raskasta kalustoakin.Tiesuola kulkeutuu myös pohjavesiin.Ihme että EU
      edes sallii koko suolausta,kun muutenkin ovat puuttumassa Suomen asioihin.

      • Anonyymi

        Joo, ennen ajettiin kesärenkailla ympäri vuoden. Näin joskus 60-luvulla ja sitä ennen. Kuolleita liikenteessä vuosittain yli 1000 joka vuosi. Muitakin kolareita ja ulosajoja moninkertaisesti nykyiseen verrattuna. Pärjättiin, mutta aika huonosti, jos onnettomuuksia käytetään mittarina.
        Liikenne ja autojen määrä lienee noin puolet nykyisestä tuolloin, jos sitäkään, mutta silti nuo onnettomuumäärät olivat moninkertaisia nykyisiin verrattuna. Vauhditkin alhaisempia käytännössä useimmilla tieosuuksilla vaikka nopeudet olivatkin vapaat johtuen paitsi autokannasta niin myös tiestöstä.

        Liukkaudentorjunta voidaan tehdä joko nastarenkailla tai suolaus/hiekoituksella. Ja kn nastojen osuus supistuu, niin suolausta lisätään.

        ’Onneksi’ ilmaston lämpeneminen helpottaa eteläisimmän Suomen talviliikennettä ja on jo vähän helpottanutkin, mutta hitaasti se tapahtuu. Yhä edelleen kaikkein eniten suolataan eteläisimmässä Suomessa ja erityisen voimakkaasti juuri pk-seudulla, jossa nastojen osuus taitaa olla jo alle 50% tai jossain niillä nurkilla.


      • Anonyymi

        Hyvä auraus kyllä riittäisi jos olisi kalustoa eikä "säästellä" niitä teriä. Joku aika sitten tiellä oli loskaa 5-10cm mutta lava pystyssä painetaan suolaa tielle - Aurat ylhäällä toki vaikka mahdollisuus oli hoitaa kunnossapito kerralla kuntoon.


    • Anonyymi

      Aloittaja on itkupilli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1740
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1349
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1288
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      187
      1239
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1061
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1053
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      902
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      886
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe