Omistan hevosen joka on ollut mulla jo kohta 3 vuotta. Yks vika hevosessa on. Se on superlaiska eikä koulutunneilla yhtään itse nostele jalkojaan. Sitä pitää koko voimalla ja jaloissa olevilla kaikilla lihaksilla punkee eteenpäin ja raippaa pitää antaa,koska muuten ei varmasti liiku mihinkään. Olen ratsastanut jo kauan kyseisellä hevosella (n.6 vuotta). Saan hevosen liikkumaan niin kovaa kun haluan koulussa mutta alkaa ärsyttämään kun hevonen ei ollenkaan itse mene eteenpäin. Esteillä sitten on sellanen tykki että. Pitäiskö ruveta pitämään koulutunneilla pitkää keppiä missä toisessa päässä riippuu langassa porkkana! Apua. Miten mä saan hevoseni liikkumaan itse eteenpäin paremmin.
APUA
17
550
Vastaukset
- aurora
no jos se ei kauheasti nosta jalkojaan niin muistuta niistä jaloista sille aina välillä siten,että näpäytät niitä kevyesti raipalla ja toinen hyvä keino on laittaa polle juoksutus liinaan ja sinä selkään ja joku pitämään liinasta kiinni ja vähän avittamaan sinua juoksutus raipalla ja kun se menee reippaammin niin kehut ja annat vaikka porkkanan palan.
- -polle-
Jos kehittelisit vaihtelua kouluratsastukseen. Siis jotain uutta mistä hevosesikin innostuisi ! Toinen vaihtoehto on että laitat painoa esim. etujalkoihin jos haluat sen nostelevan niitä enemmän. Painoiksi käy vaikka bootsit ynm. jos et niitä yleensä käytä. Kaikilla on omat virityksesnsä.
- Fudux
Aika monesti syy hevosen laiskuuteen löytyy kyllästymisestä. Kuinka useasti menet koulua ja monestiko käyt maastolenkillä ja hyppäät esteitä? Keksi hevosellesi paljon virikkeitä, vaihtelevia tunteja, esim. pujottelua, pieniä esteitä, tehtäväratoja. Palkitse hevonen kun se tekee jonkun asian haluamallasi tavalla.
Tietysti jotkut hevoset ovat laiskoja jo syntyessään, sille asialle ei voi kamalasti tehdä mitään. Tulee kyseeseen, mitä lajia haluat hevosellasi harrastaa? Jos hevonen nauttii esteiden hyppäämisestä, niin mikset sitten keskittyisi esteille enemmän? Jos taas haluat harrastaa koulukiemuroita, voisi hieman enemmän eteenpäinpyrkivä hevonen olla sinulle parempi. Hevosen vaihtokin voisi tulla kyseeseen, jos siihen on halua ja tarvetta. Tekee itsellesikin hyvää ratsastaa monilla eri hevosilla. Hevosen rauhallisuuden vuoksi se soveltuisi hyvin esim. terapiaratsuksi, itsellesi kävisi reippaampi ratsu.
Itse ratsastelin aikoinaan erittäin laiskalla tuntihevosella. Aloin jo heti alkukäynnissä ratsastaa hevosta reippaasti eteenpäin, silloin koko tunti meni reippaamin ja omalta kannaltani tietysti mukavammin.
Koita ratsastaa hevosta istunnalla eteenpäin. Vältä pohkeilla 'hakkaamista'. Jos ei hepo tottele pohkeita, näpsäytä sitä (huom! pieni näpsäytys) raipalla pohkeen taakse samalla kun käytät pohkeitasi. Älä siis jää potkimaan hevosta, kunnes se päättää liikkua, hevosen kyljethän siinä vaan turtuu.
Tsemppiä! - ...
- Sanni
Laitappa hevosesi kesäksi laitumelle rentoutumaan ja ratsastele sillä maastossa paljon. Mulla oli ns. laiska hevonen ja se ei käynyt kouluratsastukseen... maastossa se oli aivan ihana ja pirteä, kehän kiertämisestä se ei pitänyt lainkaan. Ei hevosta muutenkaan ole luotu kehää kiertämään, se tarvitsee vaihtelua! Miksi kiusta hevosta turhaan? Myy se vaikka sellaiselle joka ei käytä sitä kentällä vaan enempi maastossa ja esteillä.
- Heikku
Mulla on itsellä vastaavanlainan tapaus... mun hevonen lämpeää tosi paljon hypätessä (tosin sillä ei enää hypätä kun pari hyppyä silloin tällöin koska etujalassa on vaivaa) mutta koulussa on ongelmia eteenpäinpyrkimyksessä. Mulle on annettu neuvoksi että heti ensiaskeleesta alkaen pitää tehdä selväksi (en tarkoita mitään väkivaltaa) kuka määrää tahdin ja suunnan. Kunnioituksen puutetta meillä ainakin jos se ei liiku... Eli HETI pohkeen jälkeen NAPAKKA raipannäpäytys tai kaksikin peräkkäin ellei reagoi pohkeeseen (napakka siksi että polle ei kutitteluihin reagoi). Näin se herkistyy pohjeavuille heti alussa ja tunti menee mukavasti. Pitää olla päättäväinen ja toistaa näpäytykset NOPEASTI ja VÄLITTÖMÄSTI ellei reagoi pohkeen painallukseen. Siis huom:painallukseen! Ei punkemiseen tai potkimiseen. Mua on myös neuvottu että pitää istua selässä rentona ja eleettömänä hiljaa (ei jäykkänä) eikä missään tapauksessa punkea tai pumpata istunnalla hevosta eteenpäin, sillä sekin on erittäin turruttavaa ja hevonen voi lakata reagoimasta painoapuihin ym pitemmän päälle. Jos jatkuvasti on joku punkeminen tai pumppaaminen päällänsä niin hevonen ei voi erottaa mikä on apu ja mikä ei (suosittelen centered riding tunteja jos niihin vain on mahdollisuus!!)Ja yksi ERITTÄIN TÄRKEÄ asia on KIITTÄMINEN!!! :) Kun hevonen toimii toivotulla tavalla niin KIITÄ sitä reilusti ja välittömästi sen jälkeen kun se on reagoinut oikein pyyntöösi. Itse kiitän äänellä (hyyyyyvä!) ja silittämällä/koskettamalla kaulalle pikaisesti. Se lisää ainakin minun hevoseni innokkuutta kun kiitän kunnolla! Ja kiitos pitää tulla välittömästi reagoinnin jälkeen, ei vain vasta tunnin loputtua taputuksen ja pitkien ohjien muodossa, vaan ratsastuksen lomassa. Onnea matkaan :)
- talli piika
Kuten yllä on jo mainittukkin tärkeimmät:
*kiittäminen/kehuminen
*vaihtelu
Niin tässä vielä jotain.
istuuko hevosen satula? On mahdotonta vaatia hevoselta liikkeitä mitkä rajoittaa sen satula.
Liian kovat ohjas otteet. Ethän vain "hinkkaa" hevosen niskaa alas
Turtuneet kyljet ainaisesta hoputuksesta:
Ratsasta Alusta alkaen PEHMEÄT avut läpi. Älä jankuta ja tössää koko ajan pohkeilla.
Hevonen on kipeä jostakin. Aikoinaan ratsastin hevosta joka ryösti esteillä ja maastossa vaikka yhdessä jalassa oli kavion ruston luutuman murtuma. Ei ollut ihme että hevonen ei toiminut koulukentällä.... (siis kyseinen hevonen ei edes ontunut).- hevosen omistaja
Kiitän aina hevostani,kun se tekee oikein ja liikkuu hyvin.Vaihtelua hevonen saa ainakin tarpeeksi,koska hyppään esteitä ja maastoilen paljon.Hevosellani on hieroja. Hieroja käy hieromassa hevosen kaikkia lihaksia kerran kuukaudessa.Hieroja on sanonut minulle,että satulani istuvat hevoselle hyvin.Hieroja on ammatti taitoinen ja osaa kyllä hommansa ja tietää jos satula ei istu hyvin.Kummatkin yleis ja koulu satula istuvat siis hevoselle hyvin. Peränannosta: Olen ratsastanut kohta 10vuotta. Eli haen peränannon istunnalla ja jaloilla ulkoohjalla vähän auttamalla.
jalkaavuitani: ensin jalat sitten raippa!
raippaa käytän näin:
pohkeet-toimiiko-> kyllä ->kiitän
pohkeet toimiiko-> ei-> raippa -> toimiiko
-ei -> uusinäpäytys -> toimii -> kiitän
->kyllä-> kiitän
ensin pohkeet ja jalat ja sitten raippa jos ei tehoa raippa uusinäpäytys. Näin hevonen liikkuu eteenpäin.
Hevoseni on käytetty klinikalla vähän aikaa sitten ja mitään jalkavammoja ei ole.
En voi myydä rakasta hevostani koska olen sen ystävä ja kunnioitamme toisiamme. - Heikku
hevosen omistaja kirjoitti:
Kiitän aina hevostani,kun se tekee oikein ja liikkuu hyvin.Vaihtelua hevonen saa ainakin tarpeeksi,koska hyppään esteitä ja maastoilen paljon.Hevosellani on hieroja. Hieroja käy hieromassa hevosen kaikkia lihaksia kerran kuukaudessa.Hieroja on sanonut minulle,että satulani istuvat hevoselle hyvin.Hieroja on ammatti taitoinen ja osaa kyllä hommansa ja tietää jos satula ei istu hyvin.Kummatkin yleis ja koulu satula istuvat siis hevoselle hyvin. Peränannosta: Olen ratsastanut kohta 10vuotta. Eli haen peränannon istunnalla ja jaloilla ulkoohjalla vähän auttamalla.
raippaa käytän näin:
->kyllä-> kiitän
ensin pohkeet ja jalat ja sitten raippa jos ei tehoa raippa uusinäpäytys. Näin hevonen liikkuu eteenpäin.
Hevoseni on käytetty klinikalla vähän aikaa sitten ja mitään jalkavammoja ei ole.
En voi myydä rakasta hevostani koska olen sen ystävä ja kunnioitamme toisiamme.Jos sulla on mahdollisuus niin kehottaisin kokeilemaan centered riding -tekniikkaa. Mulla se ainakin auttoi ja "laiska" polle kulkee ihan itsestään. Jos vaan tiedät jonkun cr-valmentajan niin ota yhteyttä ja ota pari tuntia kokeeksi. En tiedä ainoatakaan hevosta johon tämä ei olisi yhtään tehonnut kun käyttää tekniikkaa oikein!! Ellet tiedä asiasta mitään niin googlesta löytyy centered riding-hakusanalla linkkejä! Minäkin olen ratsastanut parikymmentä vuotta ja edelleen on opittavaa :)
- tallipiika
raippaa käytän näin:
->kyllä-> kiitän
En voi myydä rakasta hevostani koska olen sen ystävä ja kunnioitamme toisiamme.No oletko ajatellut valmentautumista?
Varmasti ainakin parempi keino, vaikkakin kalliimpi, kuin koittaa saada netistä neuvoja...
Väitätkö että kun hevosesi liikkuu "aidossa" peräänannossa avuilla, se ei liiku?
- Heikku
Jos sulla on mahdollisuus niin kehottaisin kokeilemaan centered riding -tekniikkaa. Mulla se ainakin auttoi ja "laiska" polle kulkee ihan itsestään. Jos vaan tiedät jonkun cr-valmentajan niin ota yhteyttä ja ota pari tuntia kokeeksi. En tiedä ainoatakaan hevosta johon tämä ei olisi yhtään tehonnut kun käyttää tekniikkaa oikein!! Ellet tiedä asiasta mitään niin googlesta löytyy centered riding-hakusanalla linkkejä! Minäkin olen ratsastanut parikymmentä vuotta ja edelleen on opittavaa :)
- Heikku
Äääk, mun vastaus tuli kahteen kertaan. Sori sähläily mut tää kone on niin prkl hidas taas että luulin ettei eka tullut perille :)
- hevosen omistaja
Heikku kirjoitti:
Äääk, mun vastaus tuli kahteen kertaan. Sori sähläily mut tää kone on niin prkl hidas taas että luulin ettei eka tullut perille :)
Pitää sanoa äipälle että eikun valmennukseen! :D
Tallipiika. Hevonen ei kulje eteenpäin perään annossa tai ilman. Ja osaan kyllä ratsastaa jos et tiennyt. Eli 10vuotta 2kertaa viikossa opetuksessa niin kyllä siinä ajassa on nyt jotain oppinut. Ja nyt käyn valmennuksessa kaksikertaa viikossa. Muuten ratsastan kevyemmin. - Heikku
Pitää sanoa äipälle että eikun valmennukseen! :D
Tallipiika. Hevonen ei kulje eteenpäin perään annossa tai ilman. Ja osaan kyllä ratsastaa jos et tiennyt. Eli 10vuotta 2kertaa viikossa opetuksessa niin kyllä siinä ajassa on nyt jotain oppinut. Ja nyt käyn valmennuksessa kaksikertaa viikossa. Muuten ratsastan kevyemmin.En epäillyt missään vaiheessa ettetkö osaisi ratsastaa :) mutta kukaan ei ole koskaan näissä asioissa täysoppinut ja aina on jotain uutta opittavaa. Itselläni alkoi edistystä tapahtua monen vuoden junnaamisen jälkeen heti kun tajusin myöntää että vika ei ollutkaan hevosessa/hevosissa vaan ihan satulan päällä eli itsessäni. Toi centerd on ollut kaikkein paras apu mulle. Tulin muuten juuri äsken kyseiseltä tunnilta ja taas tuntui kun olis ollut eri hevonen alla, vaikka samalla juntilla ratsastin kun viimeiset 2,5 vuotta :) Monelle on vaan kauhean vaikeaa myöntää (en nyt tarkoita sinua vaan yleensä) että vikaa kannattaa lähteä hakemaan ihan ensimmäiseksi itsestään, sitten varusteista ja sitten vasta hevosesta. Kaikkein harvemmin vika on hevosessa itsessään.
- Heikku
Heikku kirjoitti:
En epäillyt missään vaiheessa ettetkö osaisi ratsastaa :) mutta kukaan ei ole koskaan näissä asioissa täysoppinut ja aina on jotain uutta opittavaa. Itselläni alkoi edistystä tapahtua monen vuoden junnaamisen jälkeen heti kun tajusin myöntää että vika ei ollutkaan hevosessa/hevosissa vaan ihan satulan päällä eli itsessäni. Toi centerd on ollut kaikkein paras apu mulle. Tulin muuten juuri äsken kyseiseltä tunnilta ja taas tuntui kun olis ollut eri hevonen alla, vaikka samalla juntilla ratsastin kun viimeiset 2,5 vuotta :) Monelle on vaan kauhean vaikeaa myöntää (en nyt tarkoita sinua vaan yleensä) että vikaa kannattaa lähteä hakemaan ihan ensimmäiseksi itsestään, sitten varusteista ja sitten vasta hevosesta. Kaikkein harvemmin vika on hevosessa itsessään.
Heh.. luinpas viestisi huolimattomasti kun nyt vasta tajusin ettet tarkoittanutkaan että MINÄ olisin epäillyt ettet osaa ratsastaa tsm... :) Pelästyin vain että oli kirjoittanut jotain typerää kun olit moisen käsityksen saanut mutta enhän se ollutkaan minä :D
- hevosen omistaja
Heikku kirjoitti:
Heh.. luinpas viestisi huolimattomasti kun nyt vasta tajusin ettet tarkoittanutkaan että MINÄ olisin epäillyt ettet osaa ratsastaa tsm... :) Pelästyin vain että oli kirjoittanut jotain typerää kun olit moisen käsityksen saanut mutta enhän se ollutkaan minä :D
tietenkin etsin ensin virheitä itsestäni. istunta jalat. näin. Yritän istua mahdollisimman hyvin. Taidan mennä kyllä tuolle kurssille! Voisitko alkaa maillailemaan kanssani. Maili on: [email protected] kyselisin tuosta cr kurssista!
- Heikku
tietenkin etsin ensin virheitä itsestäni. istunta jalat. näin. Yritän istua mahdollisimman hyvin. Taidan mennä kyllä tuolle kurssille! Voisitko alkaa maillailemaan kanssani. Maili on: [email protected] kyselisin tuosta cr kurssista!
Laitoin sulle meiliä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474015- 1314003
- 693763
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262958Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72547Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332329- 272244
- 2042131
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4491844