levottomat jalat ja raskaus

annib

huh, aina oon kärsiny levottomista jaloista, mutta nyt raskauden aikana se on pahentunu tosi paljon! kamalaa kun väsymys on hirveä, mutta jaloissa niin sietämätön tunne, ettei pysty nukahtamaan. :(
onko kellään muilla vastaavaa ja neuvoja miten tätä voisi helpottaa?

15

13279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Osta magnesiumia, se ainakin itselläni auttoi....

• annib

jotenkin ajattelin, että siitä on apua vaan suonenvetoon, mutta täytyypi kokeilla. :)

• esikoista odottava

ennaltaehkäisevästi tai jos ei ole ihan varma oireista? Onko käytöstä mitään haittoja? Pitänee muistaa kysyä tästä myös neuvolassa...

• annib
        esikoista odottava kirjoitti:

ennaltaehkäisevästi tai jos ei ole ihan varma oireista? Onko käytöstä mitään haittoja? Pitänee muistaa kysyä tästä myös neuvolassa...

katsoin netistä eri magnesium-valmisteiden pakkausselosteita ja niissä sanottiin ainakin että voidaan käyttää raskauden ja imetyksen aikana.
        varmasti myös ennaltaehkäisevästi, vaikka en kyllä itse näe mitään syytä syödä mitään ylimääräistä valmistetta mikäli siihen ei ole tarvetta.

• esikoista odottava
        annib kirjoitti:

katsoin netistä eri magnesium-valmisteiden pakkausselosteita ja niissä sanottiin ainakin että voidaan käyttää raskauden ja imetyksen aikana.
        varmasti myös ennaltaehkäisevästi, vaikka en kyllä itse näe mitään syytä syödä mitään ylimääräistä valmistetta mikäli siihen ei ole tarvetta.

Kun en ole ihan varma että mistä tämä kipu joka ilmeni pari päivää sitten johtuu.. Siis yöllä heräsin kun jalkoihin koski "polvista alaspäin" ja ei voinut olla missään asennossa. Piti ottaa särkylääke ja laittaa villasukat jalkaan, sitten sain vasta unta.

• ihan hirveä..

mulla on ihan hirveä kans tuo jalkojen levottomuus..kun nukkumaan illalla menee, niin tuntuu että menee koko homma ihan pyörimiseksi ja on semmonen olo että pitäis potkia jalat irti..ihan mistä kohtaa tahansa.eikä auta mitkään villasukat ym, mutta varmaan kokeiltava tota magnesiumia. jännä että täällä sitä ohjeistetaan ottamaan suonenvetoon, mutta eikös suonenveto oo suolanpuutetta?

• on ihan

sama ongelma. Nyt raskaana se tosiaan lähes estää yöunet (no, kolme tuntia yössä suunnilleen saan nukuttua). Lisäksi minulla on istumatyö, eikä sekään oikein onnistu, kun en pysty istumaan paikallani. Ratkaisua en ole löytänyt. Magnesium ei toimi mulla.

• auttoi

jalkojen venyttely, sängyssä jalkaterästä kiinni ja kiskot itseesi päin. Käy ottamassa hierojalla jalkahieronta, minulla hieroi myös pakaralihakset, siellä oli tosi kipeitä kohtia. Viilentävä jalkakylpy ennen nukkumaankäyntiä ja hirudoid forte- rasvaa sääriin ja jalkateriin,näillä konsteilla sain levottomia jalkoja vähemmän levottomiksi, maanantaina sektioon

• forbitacus

minulla ei ole auttanut kunnolla mikään missään vaiheessa.
      ei lisäravinteet,ei villasukat,ei jalkakylvyt...ei mitkään venyttelyt,rasvat,hieronnat tms.
      ei auta kuin kärsiä,johan tässä on tottunutkin tähän elokuusta asti (la 10.11.2007)..
      illalla laitan erioil rasvaa ja viilentävää jalkavoidetta jalkoihin ja nukkumaan. (sänkyyn siis pitää mennä heti kun silmä luppasee niin että nukahtaminen tapahtuu heti,jo 10 min pyöriskelykin sängyssä aloittaa kauheat jalkojen vispauksen ja kouristukset,polttavan kutinan ym)..yöllä herään noin 3-5 kertaa kun käyn vessassa,joka kerralla sänkyyn tullessani takaisin samat rasvat jalkoihin ja nopeasti unta kaaliin että jalat eivät kerkeä alkaa vaivaamaan.eihän tämä kivaa ole kun periaatteessa minuuttipelillä joutuu pelaamaan koko ajan ellei sitten halua kärsiä jalkojen pakkoliikkeistä ym seuraavaa tuntia.
      lääkäreiltä,neuvolasta eikä muualta ole saanut mitään apua.

• sätkyt

mullakaan ei ole auttanut nuo perinteiset konstit, hieromiset ym. syön tosin magnesiumia ja uskon, että se lieventää oireita.

olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että illalla ei saa mennä sänkyyn oleilemaan ennen nukkumaanmenoa, tai jalat valvottavat aamuneljään. en enää katsele telkkaria sohvalla löhöillen, vaan venyttelen joka ilta melkein tunnin. jalat seinää vasten, nilkkojen pyörittelyä, sisäreisien venyttelyä. magnesiumtabu kannattaa myöskin ottaa just ennen nukkumaanmenoa, sillä on kuulemma lievästi nukuttava vaikutus.

levottomat jalat on kyllä todella ärsyttävä vaiva. mulla se iskee pahempana vasempaan jalkaan: sillä on vaan pakko sätkiä 5-10 sekunnin välein. olen nyt rv 34 ja tätä hankalampaa vaihetta on kestänyt 3-4 viikkoa.

• annib

helpottavaa kuulla, että muillakin samaa ongelmaa, vaikka ei tätä kyllä soisi kellekään. Eilenkin olisi tehnyt mieli ruveta itkemään, kun väsytti niin järjettömän paljon, mutta ei vaan pystynyt nukahtamaan, kun jaloissa niin inhottava tunne!

pakko ostaa sitä magnesiumia ja kokeilla jos siitä löytyisi apu.

yöllä ei saa nukutuksi ja päivällä oksettaa niin prkleesti.. kunpa tää olo vähän helpottaisi..

• kultapuppelit

itselläni on levottomat jalat iltasin kun nukkumaan pitäisi mennä :/ nostan yleensä koivet tyynyjen päälle niin alkaa jo unikin tulla helpommin :) mutta välillä on sellainen outo tunne koivissa ettei sen takia tosiaan saa unta.

• rautanen mimmi

sama vaiva täällä. juttelin ongelmasta neuvolassa ja katottiin hemoglobiini joka oli huomattavasti alhanen. Raudanpuutos aiheuttaa väsymystä ja levottomat jalat selittyy samalla. Eli siitä vaan rautaa syömään, toivotaan että helpottuu.

• koivet levottomat

mulla on ollu levottomat jalat aikasemminkin sillon tällön ennen raskautta.. Nyt raskaana ollessa ihan kamalaa joka yö...

Kannattaa ostaa kylmä geeliä tai sprayta levitellä sitä ja nostaa koivet kattoo, mulla ei ainakaan auta magnesium vaikkakin syön silti ja toivon että se vähäsen auttais.. Ja sit kun on ollu reilu puol tuntia jalat ylhäällä ni jokupaksu tyyny polvien väliin, kyleltään jos nukkuu... Ja kannattaa alottaa veden tankkaus alkku illasta että kerkee käydä tyhjentää vähä ennen nukkumaan menoa... ELI vettä, tyyny, geeli tai spray, ja koivet kattoon...

• 100µg

LIIKU:

Ihan tavallinen arkikävely ja pyöräily riittää

VENYTTELE:

http://www.lamk.fi/hyva/media/Documents/venyttelyopas.pdf (sivu 12) ja googlella lisää

ANEMIA?

Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus (lisää raudan tarvetta), imetys, liika maidon kalsium, imeytymishäiriöt (mm. keliakia), erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset ja runsaat kuukautiset.

Folaatin, C-vitamiinin ja B-12 vitamiinin puute aiheuttaa perniöösianemiaa.

Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Maitotuotteita enintään 2-3 annosta päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.

Keliakia on yleisin sairaus, joka aiheuttaa anemiaa. Keliakia aiheuttaa myös lukuisten muiden ravintoaineiden imeytymishäiriöitä mm. B-12.

Keliakia voi olla, vaikka ei kauheesti vaivaa olisikaan. Hoitamaton keliakia voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa vaikka mitä, joten sitä kannattaa todellakin hoitaa.

Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista kudosten käyttöön.

Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa, ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla hedelmällisessä iässä olevista naisista.

Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta.

D-VITAMIININ PUUTE:

Tarve on 50-100µg/vrk

A recent study found that vitamin D deficiency is significantly related to the prevalence of restless legs syndrome.
      Restless legs syndrome is characterized by the involuntary movement of the legs accompanied by discomfort in the legs.
      Read more: http://www.vitamindcouncil.org/vitamin-d-news/recent-research-suggests-vitamin-d-deficiency-may-relate-to-restless-legs-syndrome/

MAGNESIUM:

Magnesiumin puute väestössä on yleistä.

esim. Citymarketista saa hankintatukun sitraattia (imeytyy parhaite, joten jätä muut kaupan hyllylle) kympillä 3kk satsi.
      http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-magnesia-sitraatti-300---&product=96

SUOLA:

Puhdistetusta suolasta on poistettu lähes sata erilaista mineraalia, jotka tasapainottaisivat suolan vaikutusta elimistössä. Lisäksi puhdistettuun suolaan on lisätty mm. paakkuuntumisenestoaineita, joista ei terveydellemme ole mitään hyötyä, päinvastoin. Paras suola olisi puhdistamaton merisuola, josta elimistö saa tarvitsemansa mineraalit, joka ei kohota verenpainetta, ei kerää nestettä elimistöön, ei rasita munuaisia ja joka säilyttää elimistön homeostaasin.

Ihminen tarvitsee suolaa, joten varmista että saat sitä 3-5 grammaa päivässä, jotta nesteaineenvaihduntasi toimii. Ilman riittävää luonnollista suolaa ja vettä keho kerää nestettä, joka aiheuttaa turvotusta, väsymystä ja lihaskramppeja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1836
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      108
      934
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      721
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe