Kokemuksia Volvon Premium Sound audiojärjestelmästä kellään? Minulla on ja muuten ok paitsi potkua ja alimpia bassoja puuttuu. Ääntä tulee puhtaasti. Mitä nyt tämän tason kultakorva osaa sanoa.
Kaipaan neuvoa "osaavilta" mihin esim. taajuuskorjaimen asetukset tulisi laittaa? Tällä hetkellä bassoja ja diskantteja korostan 4 pykälää ja suraavia pari pykälää. Diskantteja 3 pykälää. Säöätmillä basso ja diskantti yli puolenvälin. Keskikaiutin vaimennettu 2 pykälää. Surround lähellä maksimia kun pidän avaruuden tunnusta.
Subi takakonttiin maksaa asennettuna 700 euroa, Infinity reference II. Olisi ainakin laadukas, mutta kuuluuko hyvin eristetyssä autossa?
Premium Sound audio
10
3582
Vastaukset
- S80-kuski
Itselläni on ollut uusi S80 viime tammikuusta lähtien ja Premium Soundin asetukset on vakiintuneet seuraaviksi. Taajuuskorjain 2, 2, 0, 1, 2 edessä ja takana. Bassosäädin 2 ja diskantti 2. Keskikaiutin on toiseksi pienimmässä säädössä ja surround on pykälän alle keskitason. Nuo säädöt toimii CD:llä ja radiota kuunnellessa lisään diskanttia tarvittaessa jopa 5 tasoon. Keskikaiutin antaa vain tilan tuntua ja siinä on huono ääni, joten sitä ei kannata ylikorostaa ääntä pilaamaan, koska paras äänentoisto on ovikaiuttimissa. Myös liika surround saa aikaan vain keinotekoisen vaikutelman ja stereovaikutelma kärsii.
Nämä asetukset toimii itselläni, mutta ei tuohon kunnon bassoja saakaan eli kannattaa luovuttaa ylikorostamasta bassoja, koska silläkään ei saa aikaan kuin vääristyneen toiston. Lisäsubbari olisi varteenotettava vaihtoehto ja jos ei se muuten oikein kuulu takakontista, niin voihan sitä ajaa suksiluukku auki. Osa bassoistahan johtuu runkoa myöten eli kyllähän subbari joka tapauksessa hyödyttää ja on itsellänikin harkinnassa. V70-malliin sen saakin lisävarusteena ,mutta ei S80-malliin.- Kokeilemalla
En kyseenalaista säätöjäsi, mutta. Eikö varsinkin bassotoisto jää aika laimeaksi säädöilläsi? Varsinkin nopeuksilla 100 km/h ja ylöspäin. Mulla on taajusskorjain 4, 2, 0, 1, 3 muistaakseni sekä edessä että takana. Kuuntelepaikka on paras etupenkki. Ajajan paikka-asennus ei ole hyvä. Takapenkkiasetus on varmaan takapenkkiläislle hyvä, ei huono etenäkään.
Mikä ero on taajuuskorjaimen säädöillä ja "normaaleilla" basso/diskanttisäätimiollä? Saako kokemuksesi mukaan yläbassoa Premium Soudista millään konstilla? Mitä tällöin pitää korostaa jos tuota hakee?
Surroundia olen itse pitänyt aika korostuneena, koska pidän ilmavuudesta. Stereotoistohan siinä saattaa kärsiä, mutta kaikkea ei voi saada. Keskikaiutin on tosiaan erikoinen (kehno) esitys noinkin laadukkaassa kokonaisuudessa. Sitä en ymmärrä.
Kaiken kaikkiaan kokemukseni mukaan äänilähteellä on ratkaiseva osuus äänen laatuun. Hyvällä CD:llä toisto on nautittavaa, bassojakin on ja muutenkin ääni heleää. Radiosta sitten taas enemmän tai vähemmän musaakkia.
Subi takakonttiin asennettuna lienee 700 euroa (Infinity Reference II). Onko sulla enemmän tietoa tästä ratkaisusta? Kai ammattilaiset osaavat asentaa ilman ettei jälkiä jää ja paikat ala rämistä?
Mielestäni audio ei ole 2 000 euron arvoinen, kaiken kaikkiaan. Se johtuu pääasiassa noista alimpien äänten puuttumisesta. - S80-kuski
Kokeilemalla kirjoitti:
En kyseenalaista säätöjäsi, mutta. Eikö varsinkin bassotoisto jää aika laimeaksi säädöilläsi? Varsinkin nopeuksilla 100 km/h ja ylöspäin. Mulla on taajusskorjain 4, 2, 0, 1, 3 muistaakseni sekä edessä että takana. Kuuntelepaikka on paras etupenkki. Ajajan paikka-asennus ei ole hyvä. Takapenkkiasetus on varmaan takapenkkiläislle hyvä, ei huono etenäkään.
Mikä ero on taajuuskorjaimen säädöillä ja "normaaleilla" basso/diskanttisäätimiollä? Saako kokemuksesi mukaan yläbassoa Premium Soudista millään konstilla? Mitä tällöin pitää korostaa jos tuota hakee?
Surroundia olen itse pitänyt aika korostuneena, koska pidän ilmavuudesta. Stereotoistohan siinä saattaa kärsiä, mutta kaikkea ei voi saada. Keskikaiutin on tosiaan erikoinen (kehno) esitys noinkin laadukkaassa kokonaisuudessa. Sitä en ymmärrä.
Kaiken kaikkiaan kokemukseni mukaan äänilähteellä on ratkaiseva osuus äänen laatuun. Hyvällä CD:llä toisto on nautittavaa, bassojakin on ja muutenkin ääni heleää. Radiosta sitten taas enemmän tai vähemmän musaakkia.
Subi takakonttiin asennettuna lienee 700 euroa (Infinity Reference II). Onko sulla enemmän tietoa tästä ratkaisusta? Kai ammattilaiset osaavat asentaa ilman ettei jälkiä jää ja paikat ala rämistä?
Mielestäni audio ei ole 2 000 euron arvoinen, kaiken kaikkiaan. Se johtuu pääasiassa noista alimpien äänten puuttumisesta.Makuasioita nuo säädöt, mutta en tykkää että äänen perusasetukset on taajuuskorjaimella säädetty liikaa bassovoittoisiksi, koska jollain musiikilla saattaa esiintyä kuminaa ja matkustajan puoleinen ovikin saattaa resonoida liiasta bassosta. Teen mieluummin säätöjä musiikin ja kuuntelulähteen mukaan basso/diskantti -säätimillä.
Minusta tuo keskikaiutin ja surround-säätö ovat asiat, joiden korostaminen hukkaa bassoja. Mitä enemmän toisto tulee keskikaiuttimesta, niin sen vähemmän siinä on bassoja. Surround-säätöhän käyttää myös tuota keskikaiutinta merkittävässä määrin. Samaa mieltä olen siitä, että kuuntelupaikka-asetuksista on etupenkki paras. Jotenkin tuo ajajanpenkki asetus ei toimi, vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla paras kuljettajan näkökulmasta.
Itse mietin otanko tuon Premium Soundin vai vienkö auton alan liikkeeseen räätälöitäväksi. Tein tuolla audiojärjestelmällä vain noin 15 min. koeajon, joten päätös piti tehdä aika heppoisin perustein. Ehkä oli vikatikki ja paljon paremman äänen olisi saanut viemällä auton liikkeeseen.
Edellisessä autossa oli noin 1500 € asennukset liikkeessä tehtynä, mukaanlukien takakontin koteloitu subbari ja äänieristykset etuoveen, jolloin ovet ei resonoineet yhtään ja tuossa edellisessä autossani oli parempi äänentoiso kuin Volvossa. Tuo Premium Sound on ylihintainen ja ei vastaa laadukasta toistoa haluvan tarpeita, kuten tuo alla linkittämäni testikin kertoo. Minusta toisto voi olla jopa parempi ilman mitään keinotekoisia surroundeja. Kaikissa noissa tehdasasenteisissa systeemeissä tuntuu olevan pääasia nykyään tuo surround ja se että ääni on yhtä hyvä kaikkialle. Kunnollisiin bassoihin ei paneuduta ja ei niitä saakaan ilman erillistä subbaria, koska oviin ei mahdu riittävän suuret bassoelementit. Tuota vartenhan V70-malliin saakin erillisen subbarin, koska järjestelmä ei toimi kunnolla ilman sitä. S80-mallissa sille ei vaan ole tilaa eli vaihtoehtoina on asentaa subbari pyöräkoteloon tai erilliseen koteloon, joka taas hukkaa takakontin tilaa. Freeair-subbarit asennettuna hattuhyllylle ei oikein toimi eli ne kannattaa unohtaa.
Alan liikkeet tekee parhaimmillaan hyvää jälkeä, mutta osaamisen kirjo on laaja ja edellistä autoanikaan ei pari alan liikettä edes suostunut parantelemaan. Sama voi olla tuon Volvon järjestelmänkin kanssa, ettei sitä suostu kaikki liikkeet parantelemaan. Aina on myös se riski, että joku paikka alkaa helisemään asennusten jälkeen. Kerro jos saat jossain asennutettua takakonttiin subbarin, niin ehkä itsekin uskaltaudun sen jälkeen tekemään saman. - Asennus Helsingissä
S80-kuski kirjoitti:
Makuasioita nuo säädöt, mutta en tykkää että äänen perusasetukset on taajuuskorjaimella säädetty liikaa bassovoittoisiksi, koska jollain musiikilla saattaa esiintyä kuminaa ja matkustajan puoleinen ovikin saattaa resonoida liiasta bassosta. Teen mieluummin säätöjä musiikin ja kuuntelulähteen mukaan basso/diskantti -säätimillä.
Minusta tuo keskikaiutin ja surround-säätö ovat asiat, joiden korostaminen hukkaa bassoja. Mitä enemmän toisto tulee keskikaiuttimesta, niin sen vähemmän siinä on bassoja. Surround-säätöhän käyttää myös tuota keskikaiutinta merkittävässä määrin. Samaa mieltä olen siitä, että kuuntelupaikka-asetuksista on etupenkki paras. Jotenkin tuo ajajanpenkki asetus ei toimi, vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla paras kuljettajan näkökulmasta.
Itse mietin otanko tuon Premium Soundin vai vienkö auton alan liikkeeseen räätälöitäväksi. Tein tuolla audiojärjestelmällä vain noin 15 min. koeajon, joten päätös piti tehdä aika heppoisin perustein. Ehkä oli vikatikki ja paljon paremman äänen olisi saanut viemällä auton liikkeeseen.
Edellisessä autossa oli noin 1500 € asennukset liikkeessä tehtynä, mukaanlukien takakontin koteloitu subbari ja äänieristykset etuoveen, jolloin ovet ei resonoineet yhtään ja tuossa edellisessä autossani oli parempi äänentoiso kuin Volvossa. Tuo Premium Sound on ylihintainen ja ei vastaa laadukasta toistoa haluvan tarpeita, kuten tuo alla linkittämäni testikin kertoo. Minusta toisto voi olla jopa parempi ilman mitään keinotekoisia surroundeja. Kaikissa noissa tehdasasenteisissa systeemeissä tuntuu olevan pääasia nykyään tuo surround ja se että ääni on yhtä hyvä kaikkialle. Kunnollisiin bassoihin ei paneuduta ja ei niitä saakaan ilman erillistä subbaria, koska oviin ei mahdu riittävän suuret bassoelementit. Tuota vartenhan V70-malliin saakin erillisen subbarin, koska järjestelmä ei toimi kunnolla ilman sitä. S80-mallissa sille ei vaan ole tilaa eli vaihtoehtoina on asentaa subbari pyöräkoteloon tai erilliseen koteloon, joka taas hukkaa takakontin tilaa. Freeair-subbarit asennettuna hattuhyllylle ei oikein toimi eli ne kannattaa unohtaa.
Alan liikkeet tekee parhaimmillaan hyvää jälkeä, mutta osaamisen kirjo on laaja ja edellistä autoanikaan ei pari alan liikettä edes suostunut parantelemaan. Sama voi olla tuon Volvon järjestelmänkin kanssa, ettei sitä suostu kaikki liikkeet parantelemaan. Aina on myös se riski, että joku paikka alkaa helisemään asennusten jälkeen. Kerro jos saat jossain asennutettua takakonttiin subbarin, niin ehkä itsekin uskaltaudun sen jälkeen tekemään saman.Kyselin n. kolme kk sitten tuon subin hintaa. En nyt enää muista liikkeen nimeä, joka hinnan/vinkkejä antoi. Kuitenkin alan huippua Suomessa. Ongelmana vain se, että asustelen Venäjällä, jossa autonikin on. Suomen asuntoni ei ole pk-seudulla. Siellän homman teetän, jos siihen ryhdyn. Vain parasta asennusta haen. Kallis auto näet.
Onko lisävinkkejä subin merkkiin? - S80-kuski
Asennus Helsingissä kirjoitti:
Kyselin n. kolme kk sitten tuon subin hintaa. En nyt enää muista liikkeen nimeä, joka hinnan/vinkkejä antoi. Kuitenkin alan huippua Suomessa. Ongelmana vain se, että asustelen Venäjällä, jossa autonikin on. Suomen asuntoni ei ole pk-seudulla. Siellän homman teetän, jos siihen ryhdyn. Vain parasta asennusta haen. Kallis auto näet.
Onko lisävinkkejä subin merkkiin?Pk-seudulla itsekin asun ja teetin edellisen auton asennukset. Kyllä noihin autohifiliikkeen suosituksiin voi luottaa, jos ovat Infinityä suositelleet. DLS on myös autohifin huippuja ja edellisessä oli DLS:n erillissarja edessä. Subbarina oli Autostudion 10 " suljetussa kotelossa ja hyvin sekin toimi, suosittelisin kuitenkin vähintään 12 " subbaria joko suljetussa tai bassorefleksi-kotelossa ja ilmeisesti olet ajatellut aktiivista subbaria, jossa on vahvistin samassa tai muuten pitäisi asentaa vielä lisävahvistinkin.
- Kokeilua säädöillä
Aamun työmatkalla kokeilin noita asetuksia, joita itse käytät. Ajattelin, että varsinkin bassotoisto katoaa, mutta itse asiassa kävikin päinvastoin. Ääni oli ikään kuin helpompaa kuunnella (ts, paerempi). Stereoavaikutelma aivan toinen. Diskantteja radiolla laitoin 3 ja 4, ehkä radio kaipaa sitä. Kuuntelin vain paikallisradiota. Tämän ja huomispäivän aikana ajelen toista tuhatta km. ja laitan vielä CD:t peliin.
Joka tapauksessa keskikaiutin minulla on ollut liian korostettuna. 1 asetuksella, tuleekohan keskeltä enää paljoakaan ääntä? Ainakaan se ei ole sotkemassa äänimaailmaa. Miksiköhän se on yleensä siihen laitettu? - DLS vastaan Infinity
S80-kuski kirjoitti:
Pk-seudulla itsekin asun ja teetin edellisen auton asennukset. Kyllä noihin autohifiliikkeen suosituksiin voi luottaa, jos ovat Infinityä suositelleet. DLS on myös autohifin huippuja ja edellisessä oli DLS:n erillissarja edessä. Subbarina oli Autostudion 10 " suljetussa kotelossa ja hyvin sekin toimi, suosittelisin kuitenkin vähintään 12 " subbaria joko suljetussa tai bassorefleksi-kotelossa ja ilmeisesti olet ajatellut aktiivista subbaria, jossa on vahvistin samassa tai muuten pitäisi asentaa vielä lisävahvistinkin.
Minulla on itsetehtyyn koteloon (22 mm:n MDF) DLS:n 10" elementti erillisvahvistin. Vaihtoehtona ajattelemani aktiivi Infinity reference II. Kumpikohan olisi parempi. Infinity helpompi asentaa ja vie vähemmnän tilaa.
- S80-kuski
Kokeilua säädöillä kirjoitti:
Aamun työmatkalla kokeilin noita asetuksia, joita itse käytät. Ajattelin, että varsinkin bassotoisto katoaa, mutta itse asiassa kävikin päinvastoin. Ääni oli ikään kuin helpompaa kuunnella (ts, paerempi). Stereoavaikutelma aivan toinen. Diskantteja radiolla laitoin 3 ja 4, ehkä radio kaipaa sitä. Kuuntelin vain paikallisradiota. Tämän ja huomispäivän aikana ajelen toista tuhatta km. ja laitan vielä CD:t peliin.
Joka tapauksessa keskikaiutin minulla on ollut liian korostettuna. 1 asetuksella, tuleekohan keskeltä enää paljoakaan ääntä? Ainakaan se ei ole sotkemassa äänimaailmaa. Miksiköhän se on yleensä siihen laitettu?Onhan tuo keskikaiutin ihan hyvä olla olemassa, koska se parantaa äänimaailmaa ja tekee musiikkiin lisää tilavaikutelmaa ja musiikki tuntuu kuuluvan myös edestäpäin, eikä vain sivuilta. Lisäksi surround-vaikutelma tarvitsee keskikaiuttimen. Tuo keskikaiutin kannattaa pitää kohtuuden rajoissa eli se ei saisi kuulua kuin tilavaikutelmaa parantamaan. Jos sitä ylikorostaa, niin ovien bassot ei kuulu, vaan se suttuinen ja tasapaksu keskikaiuttimen ääni on vallitsevana.
Säädä toki ihan oman makusi mukaan, mutta suosittelen sen asetusta kuitenkin alle keskiasennon. Tuo 1 asetus on itselläni vakiintunut, koska kuuntelen rock-musiikkia ja vielä aika kovaakin yksin ajaessani, niin kyllä tuolla asetuksella keskeltäkin vielä kuuluu. Olen minäkin monenlaisia asetuksia kokeillut, mutta nuo kertomani asetukset on nyt olleet jo aika pitkään, kun ei se ääni tuosta paljon säätämällä parane, vaan se vaatisi sen subbarin.
Radion ääni muuten on sikäli erilainen, että siinä ääni on kolmekanavainen eikä surround tai voihan sen muuttaa myös stereoksi. Muutenkin radion ääni on kyllä aika aneeminen, teki mitä tahansa, mutta CD kuuluu ihan hyvin.
- S80-kuski
Tuolla on testitulos, jossa verrataan Volvon Premium Soundia ja Lexuksen, Audin, BMW:n ja Mersun vastaavia keskenään. Premium Sound oli huonoin kokonaisarvosanalla 6, paras oli Lexuksen Mark Levinson, arvosanalla 9.
http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0709/070903.pdf- Mielenkiintoinen testi
Kiitos, tämä onkin mielenkiinoista! Onko itselläsi siis Volvon audio? Minusta hinta/laatusuhde ei ole kohdallaan. Bassoja puuttuu 2 000 euron laitteesee luvattoman paljon. Radiosta tulee musaakkia, hyvällä CD:llä aika nautittavaa kylläkin.
Onko tietoa jos laitatuttaa takakonttiin Infinity Reference II subin, miten toimii? Hintaa kertyy asennuksineen 700 euroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä1002080Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2891886Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3361719Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.2041565Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht961337- 311237
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941113Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤661064- 511047
- 581038