Fretin häkin valmistaminen itse?

soppe

Mietiskelin tässä, että onko mahdollista rakentaa itse fretille häkki rahan säästämiseksi? Jos ostaisi sellaista pieni aukkoista kanaverkkoa ja kehikon valmistaisi puusta ja mahdollisesti osittain vanerista tms.

Jos tämä on mahdollista, niin olisiko kenelläkään näyttää kuvia omasta häkistään. Sen ei tarvitse olla itse tehty, kaupasta ostettu kelpaa yhtä hyvin, mutta se voisi antaa hiaman osviittaa, millaista rupeaisin kyhäämään.

20

3561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weemano

      ömh, miksi tarvitset fretille häkin?
      fretin häkin voi toki thedä itse jos sellaisen välttämättä tarvitsee, verkon on oltava sinkitöntä ja tarpeeksi kestävää&pieni silmäistä. häkistä on myös hyvä tehdä mahdollisimman suuri.

      • soppe

        En uskalla pitää frettiä yksin vapaana, kun olen töissä. Siksi tarvitsen sille häkin.
        Olen katsellut häkkien hintoja ja ovat melkoisia. Kun itse sen voisin värkätä, saisin juuri niin ison ja monikerroksisen kuin haluan ja vieläpä edulliseen hintaan.

        Kiitos vastauksesta!


      • weemano
        soppe kirjoitti:

        En uskalla pitää frettiä yksin vapaana, kun olen töissä. Siksi tarvitsen sille häkin.
        Olen katsellut häkkien hintoja ja ovat melkoisia. Kun itse sen voisin värkätä, saisin juuri niin ison ja monikerroksisen kuin haluan ja vieläpä edulliseen hintaan.

        Kiitos vastauksesta!

        Jos fretti on vapaana aina sinun ollessasi kotona olisiko karsina mahdollisesti parempi vaihtoehto kuin häkki?Mahdollisen karsinan voisi suunnitella niin, että sen saisi laitettua kasaan viemästä tilaa mutta myös levitettyä helposti kun ilta saapuu tai on lähdettävä jonnekin.
        Fretin voi toki pitää vapaana vain tietyssä, sille rajatussa tilassa kun ei ole kotona. Esim. turvalliseksi tehty keittiö on yleensä aivan tarpeeksi mukava paikka nukkua omistajaa odotellessa.


      • › Frettii

        Kuules weemano , onkos sinulla fretti ? Jos on niin etkös ole lukenut tarpeeksi fretti -tietoa ? Fretille kannattaa ehdottomasti hankkia häkki jonne tämä voi mennä esim. nukkumaan . Ja ainakin Suomen fretti yhdistyksen sivuilla sattui lukemaan että fretin vapaanapito on ilman valvontaa on miltei kielletty .


      • tietoa kaipaava
        › Frettii kirjoitti:

        Kuules weemano , onkos sinulla fretti ? Jos on niin etkös ole lukenut tarpeeksi fretti -tietoa ? Fretille kannattaa ehdottomasti hankkia häkki jonne tämä voi mennä esim. nukkumaan . Ja ainakin Suomen fretti yhdistyksen sivuilla sattui lukemaan että fretin vapaanapito on ilman valvontaa on miltei kielletty .

        moi. voitko kertoa mulle et voiko tretille tehä ite häkin ja voiko siinä käyttää ihan tavallista,pienisilmästä verkkoo ja voiko kulmat ja kehikon tekä puusta ja filmivanerista.vastauksia voit lähettää tohon mun sähköpostiosotteeseen.Kiitos jo etukäteen vaivannäöstä[email protected]


    • Kissus

      Onko sinulla saatavilla vanhaa vaatekaappia (jos ei ole, hae kirppiksiltä tai kierrätyksestä). sahaa ovesta keskiosa pois niin, että vain raamit jää tai väsää puusta ne raamit ja kiinnitä saranat siihen. Aukon "peität" tietenkin sillä verkolla". Hyllylevyt on hyvä valmistaa vesivanerista jotta ne kestävät sitten pisuja jne. Ne voi mittatilata vaikka sahalta tms. Hyllylevyihin sahaat tietenkin riittävät kulkuaukot ja nikkaroit tasolta tasolle kulkuluiskat. Pesänkin voi nikkaroida johonkin kerrokseen ja muita huvivälineita sen mukaan kuin innostusta riittää. Muista asentaa oveen ulkopuolelle haka tms. lukkolaite jotta lemmikkisi pysyvät häkin sisällä sinun ollessa töissä.
      Tuon voi sitten maalata myrkyttömällä maalilla (sillä jota käytetään mm. lasten kalusteisiin) juuri sen väriseksi kuin vain haluaa.

      Ei tule kalliiksi ja on taatusi iso ja toimiva.

      • vielä lisää

        Samaa rataa minä jatkan, ettei häkki ole välttämätön. Sitä varten tupa tehdään turvalliseksi eläimille että voivat olla vapaana myös kun itse et ole kotona. Meillä fretit omistavat yhden oman huoneen, jossa saavat temmeltää, kuten myös muuallakin talossa. Meillä melkein aina toinen on kotona, joten saavat olla vapaana, mutta jos nyt mennään käymään johonkin esimerkiksi kylään niin fretit saavat leikkiä huoneessaan.
        Ja tuosta häkistä vielä lisää. Voinen sanoa ettei se nyt aivan edullinen juttu ole itse tehdä. Kanaverkosta fretti tulee läpi. Ja kuten jo ennemmin mainittiin sinkki on haitallista fretille, joten verkko tulee olla sitä mukaa. Meillä kesällä tehtiin ulkohäkki pihalle missä saavat telmiä. Verkko häkkiin oli sellaista mikä ei sisällä sinkkiä, se oli vajaa 90cm korkeaa ja metrihinta oli yli 20euroa. Joten, jos esimerkiksi ottaisit 6m verkkoa niin tämä tekisi yli 120euroa.


      • soppe

        Mukava idea, pitää pistää korvan taakse ja katsella, jos sattuisi löytymään sopiva kaappi.


      • soppe
        soppe kirjoitti:

        Mukava idea, pitää pistää korvan taakse ja katsella, jos sattuisi löytymään sopiva kaappi.

        Loppujen lopuksi, jos saisin häkin hintaan 120 euroa ja jos se vielä olisi iso, niin ei olisi paha hinta. Kaupassa maksavat pakjon enemmän. Kaikki muuta osat, verkkoa lukuun ottamatta, saan ilmaiseksi ja myös ammattilainen sen ilmaiseksi vääntäisi. Lämpenin kuitenkin tuolle kaappi-idealle aika paljon.

        Sitä vielä, että jos häkin pitäisi olla vähintään 100x60x60, niin pitääkö kahdelle fretille olle tupla koko?


      • häkin kokoon
        soppe kirjoitti:

        Loppujen lopuksi, jos saisin häkin hintaan 120 euroa ja jos se vielä olisi iso, niin ei olisi paha hinta. Kaupassa maksavat pakjon enemmän. Kaikki muuta osat, verkkoa lukuun ottamatta, saan ilmaiseksi ja myös ammattilainen sen ilmaiseksi vääntäisi. Lämpenin kuitenkin tuolle kaappi-idealle aika paljon.

        Sitä vielä, että jos häkin pitäisi olla vähintään 100x60x60, niin pitääkö kahdelle fretille olle tupla koko?

        Fretin minimi vaatimus häkkikoostahan on tuo neliö. Mikäli frettejä olisi kaksi tulisi häkin oltava tuon neliön päälle vielä 0.35 neliötä, ja siltikin täytyisi olla virikkeitä sekä mahdollisimman paljon vapaana.


      • :D vai :(
        vielä lisää kirjoitti:

        Samaa rataa minä jatkan, ettei häkki ole välttämätön. Sitä varten tupa tehdään turvalliseksi eläimille että voivat olla vapaana myös kun itse et ole kotona. Meillä fretit omistavat yhden oman huoneen, jossa saavat temmeltää, kuten myös muuallakin talossa. Meillä melkein aina toinen on kotona, joten saavat olla vapaana, mutta jos nyt mennään käymään johonkin esimerkiksi kylään niin fretit saavat leikkiä huoneessaan.
        Ja tuosta häkistä vielä lisää. Voinen sanoa ettei se nyt aivan edullinen juttu ole itse tehdä. Kanaverkosta fretti tulee läpi. Ja kuten jo ennemmin mainittiin sinkki on haitallista fretille, joten verkko tulee olla sitä mukaa. Meillä kesällä tehtiin ulkohäkki pihalle missä saavat telmiä. Verkko häkkiin oli sellaista mikä ei sisällä sinkkiä, se oli vajaa 90cm korkeaa ja metrihinta oli yli 20euroa. Joten, jos esimerkiksi ottaisit 6m verkkoa niin tämä tekisi yli 120euroa.

        fretille voi ostaa häkin jos se on pakollista tavallinen eläinkaupasta ostaettu häkki maksaa noin 200-300 euroa jos häkin itse tekee se tulee kyllä halvemmaksi itse saan fretin oman kääpiöhamsterini kuoltua:( :)en tiiä pitäiskö olla iloinen vai surullinen toinen kuolee :( sitten saa fretin se on taas kivaa:)


      • mieliouoli83
        häkin kokoon kirjoitti:

        Fretin minimi vaatimus häkkikoostahan on tuo neliö. Mikäli frettejä olisi kaksi tulisi häkin oltava tuon neliön päälle vielä 0.35 neliötä, ja siltikin täytyisi olla virikkeitä sekä mahdollisimman paljon vapaana.

        Miksei tuo vrkko saa olla kuumasinkittyä koska käytetäänhän minkeilläkin kuumasinkittyäverkkoa?


      • Fretistä haaveileva
        mieliouoli83 kirjoitti:

        Miksei tuo vrkko saa olla kuumasinkittyä koska käytetäänhän minkeilläkin kuumasinkittyäverkkoa?

        Entäpä käyvätkö taikakuutiot fretin häkin rakennusmateriaaliksi? Saisi ainakin niin ison, kun itse haluaa. Vai onko reiät liian isot tai materiaali sopimatonta? Itse en siis omista frettiä, mutta haaveissa olisi sitten joskus, kun oma kämppä on


    • fretti fani

      Haluaisin Frettin olen tutustunut kaikkiin niitä koskeviin juttuihin ,jos se hyväksyisi marsun ja kissan niin olis kyllä ihana vilkas kaveri.

      • sannikka:)

        frettiä ei voi pitää jyrsijän kanssa samassa taloudessa:)


    • Tassula

      Minäkin tarvitsisin hiukan apua. En tiedä, onko fretti allerginen puulle, jos on, niin eikö sille siis voi tehdä itse chinchilla häkkiä? Olen kuullut, ettei fretti siedä sahanpurua.

    • Ferret

      Frettihän ei siedä sahanpurua, koska ne tykkäävät touhuta ja pöllyävä sahanpuru joutuu helposti hengitysteihin ja aiheuttaa ongelmia. En ole ainakaan koskaan kuullut minkään fretin olleen allerginen puulle, useastihan hiekkalaatikon pohjallakin käytetään puupellettiä. Kissan kanssa fretti voisikin tulla toimeen, mutta minusta ei missään nimessä frettiä marsukotiin, koska frettihän on pohjimmiltaan saalistaja.

    • Lemmikkifani <3

      Moi, minä tässä mietiskelen että mitä sitten sinne häkin pohjalle tulisi laittaa, jos ei purua. Kun se kerran jos ne kaivelevat siellä paljon? Ja sopivatko ne sellaiseen taloueeen jossa on seitsemän gerbiiliä terraariossa ja muuten vaan talossa temmeltämässä kaksi kääpiösnautseri tyttöä ?

    • fretti...

      häkin pohjalla(jos sellainen on hankittava, fretti ei siis missään nimessä häkkieläin!) voidaan käyttää esim fleecekankaita tai pyyhkeitä. Vessalaatikossa taas puupellettejä tai esim. paakkuuntuvaa kissanhiekkaa. Ei kyllä kannata ottaa gerbiilitalouteen sillä fretti tekee luultavasti kaikkensa ne saadakseen.

    • näädänherkku

      frettini ollessa ystäväni luona, jossa oli kaneja, se yritti kokoajan päästä sinne häkin luokse, ja kerran jopa oli aika läheltä piti tilannekkin ! kannattaa miettiä muitten jyrsijöiden pitoa talossa, koska fretti oikeasti haluaa vain saalistaa niitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe