Onko olemassa mitään niin turvallista autoa(kun ei oteta huomioon maastureita yms.) jolla voisi säilyä hengissä tai pahoilta vammoilta pahassa hirvikolarissa?
Hirvikolarit?
21
4843
Vastaukset
- on sellainen
ei maasturi vaan turvallinen auto.
tiehöylässä/tiekarhussa on sitä turpaa vielä enemmän, joten se on turvallisempi. Saattaa kyllä olla, ettei se ole auto.
- on...
suht turvallinen kolarissa kun kolarissa. kerran ajoin rekalla yhteen hirven kanssa ja aikamoinen jysäys se oli sekin.
- ödosfjksdlgdfgdfjklögdfjklö...
Ajat 70km/h ni ei tarvitse murehtia.
- miehen
tiellä pitää!!!
Oli kyseessä hirvi tai Hesalainen... kyllä rekka jyrää...- hirviä kohdannut
hirven päälle ? Ei ne nyt niin yhtäkkiä juokse tielle, katsele vaan tarpeeksi kauas eteen, äläkä niin kuin eläkeläiset (ja monet akat) siihen keulan eteen. Ja jos pelottaa hirvet niin osta rekka tai hummeri tai jää kotiin tai kulje pyörällä tai kävele.
- vai "varmaa tietoa"?
hirviä kohdannut kirjoitti:
hirven päälle ? Ei ne nyt niin yhtäkkiä juokse tielle, katsele vaan tarpeeksi kauas eteen, äläkä niin kuin eläkeläiset (ja monet akat) siihen keulan eteen. Ja jos pelottaa hirvet niin osta rekka tai hummeri tai jää kotiin tai kulje pyörällä tai kävele.
MIhin pohjaat sen että "eivät ne niin äkkiä juokse tielle"? Hirvi tulee siitä kohtaa baanalle ja sillä hetkellä kun tie osuu eteen, tuli autoja tai mopoja eli ei. Olen jokusen kerran hirveä katsellut tuulilasin läpi, joskus liinat kiinni ja joskus hieman kauempaa. Naapurin tytöllä ei niin hyvä tuuri käynyt, moottoripyörällä hirven alle ja kerrasta henki pois. Ei ehtinyt edes jarruttaa.
- kyllä löytyy
vai "varmaa tietoa"? kirjoitti:
MIhin pohjaat sen että "eivät ne niin äkkiä juokse tielle"? Hirvi tulee siitä kohtaa baanalle ja sillä hetkellä kun tie osuu eteen, tuli autoja tai mopoja eli ei. Olen jokusen kerran hirveä katsellut tuulilasin läpi, joskus liinat kiinni ja joskus hieman kauempaa. Naapurin tytöllä ei niin hyvä tuuri käynyt, moottoripyörällä hirven alle ja kerrasta henki pois. Ei ehtinyt edes jarruttaa.
kyllä ne aikansa katselee ennen kuin tielle tulevat, olen koko ikäni elänyt hirvien keskellä, eli seurannut niitten elämää pitempäänkin. Kyllä hirvikolareissa vika on tasan ratin ja penkin välissä.
- Älyttömässä lausunnossasi
kyllä löytyy kirjoitti:
kyllä ne aikansa katselee ennen kuin tielle tulevat, olen koko ikäni elänyt hirvien keskellä, eli seurannut niitten elämää pitempäänkin. Kyllä hirvikolareissa vika on tasan ratin ja penkin välissä.
Harvoin on noin tyhmää juttua saanut lukea edes Suomi24 palstalla. Jotain puuttuu päänupistasi?
Eräs tuttavani, joka ajoi 20 v pääosin ilta- ja yöaikaan henkilöautolla ympäri Suomea keskimäärin 100 000 km vuodessa sanoi että "se on miehen vika jos hirven päälle ajaa".
Eräänä aamuna oli autonsa tuulilasi sisässä ja konepelti lommoilla. "Ei ole muuten miehen vika jos hirven päälle ajaa" kuittasi kaveri.
Totuus on että hirvi pöllähtää tielle hyvinkin yllättäen. Kyse on kohtaamiskulmasta: ei se hirvi tielle tule välttämättä 100 metriä edelläsi, vaan juuri siten että et ehdi edes tajuta kun se on sylissäsi.
Aloittajalle tiedoksi, että maasturi on erittäin vaarallinen hirvikolareissa: täyskokoinen hirvi näet tulee suoraan tuulilasista sisään, koska maasturin nokka yleensä on sillä korkeudella että hirven ruho on konepellin tasolla.
Moni tuttavani on selvinnyt hirvikolarissa paremmin matalalla autolla, joiden kohdalla hirvi nousee auton katolle, ja jos etupilarit ja otsapalkki ovat riittävän tukevia niin kuljettaja ei pahasti kolhiudu. 900-sarjan Saabit olivat tässä aika hyviä, sillä tolpat olivat vahvoja ja ikkunan korkeus matala.
Yleisin kuolinsyy hirvikolarissa on tukehtuminen. Ihminen tukehtuu ruhon alle, tai ruhosta räjähtäneeseen moskaan.
Ainoa varmasti turvallisuutta lisäävä tekijä on riittävän alhainen ajonopeus. Tutkittu sitäkin on, ja esim 80 km/h ja 100 km/h nopeuksissa tapahtuneissa hirvikolareissa hengissä selviämisen etu on jykevästi sen hitaammin liikkuneen auton puolella.
Mutta löytyy tähänkin kohtaan omat idioottinsa, sillä eräs tyyppi, jonka älli oli samaa tasoa kuin edellisen kirjoittajan, lausui että' "jos olisin ajanut 140 vauhtia niin olisin ollut kaukana siitä hirvestä kun se tielle tuli, enkä kohdalla"
Hyvää jatkoa vain tälle "Kokemusta kyllä löytyy" typerykselle. Kunhan ei kolahtaisi tyypillä omaan nilkkaan (tuulilasiin) tuo ylimielisyys.
Itse olen ajellut muutaman miljoona kilometriä, ja noita tiukkoja paikkoja on ollut, enkä uskalla väittä että olen selvinnyt hirvikolaritta omien taitojeni vuoksi. On siinä ollut tuuriakin.
Ja tälle yliviisaalle hirvimiehelle tiedoksi, että minä kasvoin alueella, jossa liikkui runsaasti 30 - 60 pään hirvilaumoja. Että kokemusta hirvien käyttäytymisestä riittää minullakin. - problemwaste
kyllä löytyy kirjoitti:
Jokunen vuosi sitten tulin ensimmäisenä hirvikolaripaikalle, jossa hirvi oli juossut auton kylkeen, nopeusrajoitus taisi olla 80km/h. Kuski haasteli jotta oli jonkun vilahduksen nähnyt ja sitten tärähti tuulilasi sisään. Repsikan lokarissa painauma ja oven/lokarin saumassa karvaa. Hirvi lepäsi keskellä tietä. Tämä elukka ei kyllä katsellut kun tielle tuli.
- Mr. Laardi
>> "katsele vaan tarpeeksi kauas eteen, äläkä niin kuin eläkeläiset..."
Näin minäkin aikoinani ajattelin.
Mikä ihme siinä on ettei voi katsella eteensä ja jos hirvi tulee eteen niin voihan sitä väistää.
Olosuhteita on kuitenkin erilaisia. Aiemmin olin kohdannut hirviä hyvissä olosuhteissa jossa hirvi on havaittavissa jo kaukaa. Nämä havainnot vahvistivat käsityksiäni siitä että vika on aina kuskissa.
Reilut 10 vuotta sitten muutin käsityksiäni kun ajelin pimeänä marraskuisena iltana maantiellä ja taivaalta satoi jäätävää tihkua.
Keli oli kaikin puolin huono jonka vuoksi olin erittäin keskittynyt ajamiseen ja nopeus oli hivenen alle rajoituksen.
Se ei sitten kuitenkaan riittänyt. Ainoa mitä näin oli se että valot osuivat johonkin aivan auton edessä. Mikä se oli, sitä ei pystynyt huomaamaan ja samassa rysähti. Jalkaa ei ehtinyt kaasulta nostamaan saatika sitten jarruttamaan. - jos voisi västää?
Olen itse ajanut hirvikolarin 10 vuotta sitten ja voin sanoa että et vaan aina ehdi pysähtymään, etkä kykene väistämään. Valppaalla seuraamisella välttää monta tilannetta, mutta kun kaikki ajoitukset osuu nappiin niin et voi välttää osumista.
Jarrutusaika ja matka ei vaan riitä siihen kun hirvi harppaa pusikosta tiellä, juuri sopivan läheltä ja kovalla vauhdilla. - aina ei ole
kyllä löytyy kirjoitti:
Kun minä ajoin hirvikolarin niin niitä tuli kolme täyttä höyryä tielle. Eivät muuten pysähtyneet tien viereen katsomaan ensin oikealle, sitten vaasemalle ja vielä kerran oikealle.
- no voi jeesus sentää
" katsele vaan tarpeeksi kauas eteen"
Mitä se vaikuttaa katsoa kauas eteen kun se hirvi juoksee tielle niin että ehtii just ja just keulaan? Eihän kukaan nyt niin kädetön ole että törmäisi tiellä seisovaan hirveen, vaikka kyllähän sekin onnistuu pimessää tuhruisessa vesisateessa, kun ne paskiaiset ei käytä edes heijastimia.
Auton jarrutusaika satasen vauhdista on noin 4 sekuntia, siihen sitten sekunti pari reaktioaikaa päälle ja hirvellä ei muuten mene kuin pari sekuntia kun se harppaa metsästä tielle. Yritä siinä sitten väistää se kauas katosomalla.
- Kyllä vain.
Jos henkilöautoista puhutaan, niin Saab- ja Volvo ovat ainoat merkit jotka tekevät hirvikolaritestit kaikkiin malleihinsa. Käypä vaikka AVK:lla katselemassa hirvikolarin kokeneita erilaisia autoja, niin saat kouriintuntuvan käsityksen autojen rakenteesta ja siitä mikä kestää, ja missä perhe on kokoontunut hirven kera tavaratilaan.
- juha123
Moottoritiellä voi olla kuskin moka että törmää hirveen, mutta sielläkin taitaa olla parempi ajella max 100km/h jotta on paremmin aikaa nähdä hirvi. Harvoin niitä siellä on että tuurilla pärjää pitkälle...
Pienemmällä tiellä -- pientareet olemattomia -- 60 km/h taitaa olla turvallinen nopeus, jos se hirvi sattuu pahasti paikalle.
Voi olla, että yleensä hirvet seuraa tilannetta, mutta ei niillä metsässä isompia vihollisia ole eli menevät minne lystäävät. Tähän hirvenmetsästysaikaan varsinkin poikkeavat totutuilta reiteiltä. - Häh??
juha123 kirjoitti:
Moottoritiellä voi olla kuskin moka että törmää hirveen, mutta sielläkin taitaa olla parempi ajella max 100km/h jotta on paremmin aikaa nähdä hirvi. Harvoin niitä siellä on että tuurilla pärjää pitkälle...
Pienemmällä tiellä -- pientareet olemattomia -- 60 km/h taitaa olla turvallinen nopeus, jos se hirvi sattuu pahasti paikalle.
Voi olla, että yleensä hirvet seuraa tilannetta, mutta ei niillä metsässä isompia vihollisia ole eli menevät minne lystäävät. Tähän hirvenmetsästysaikaan varsinkin poikkeavat totutuilta reiteiltä."..Voi olla, että yleensä hirvet seuraa tilannetta, mutta ei niillä metsässä isompia vihollisia ole eli menevät minne lystäävät. Tähän hirvenmetsästysaikaan varsinkin poikkeavat totutuilta reiteiltä.."
Kyllä hirvi on niin tyhmä eläin ettei varmasti seuraile mitenkään tilanteita. Olen itse ajanut kävelyvauhtia töötöttäen hirven perässä, joka kaikessa rauhassa sai päähänsä lönkötellä kilometrin kaistaa pitkin, eikä ollut edes metsästysaika. Enkä usko että edes oli emänsä poispotkima viimevuotinen vasa, siksi suuri tuo älyn jättiläinen oli. - alkaja
Ovatko Saab ja Volvo vielä nykyäänkin ne turvallisimmat? Ovat tainneet aina ollakin vai?
- Tellu 2
Näin on.
- Saabilla minäkin
Mutta en siltikään kehtaa hirven päälle ajaa.
- luntteri
Ei muutaku aitaa vaan niille kriittisimmille hirvipaikoille tai sitten kokonaan mut niil pitää jättää semne aukko mist menee yli mut kuitenkin. hirvisonni painaa täyskasvuisena jopa 600kg ni se rysähtää auton tuulilasiin ni sen tietää miten siin käy! :) :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829