Hoitajien irtisanoutuminen

mitäs ny?

Sairaalat tyhjenevät hoitajista marraskuun aikana joukkoirtisanoutumisen johdosta. Pelottaako ketään muuta, että jos oma lapsi sairastuu silloin? Mitäs sitten tehdään? Mihin sairaan lapsen voi viedä hoitoon, jos sairaalat menevät kiinni?

32

2646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepulisjoo

      vuoden vanha tyttö odottaa edelleen hoitoon pääsyä. Todettu syntyessä kasvain, jonka hoidon piti alkaa nyt syksyllä. Joten ei paljon naurata.

      Onhan se oikein, että pyydetään palkkaa lisää. Mutta kohtuus kaikessa. Itse olen tilitoimistossa duunissa ja meillä ei ole edes sitovaa työehtosopimusta eikä edes indeksikorotuksia. Meillä riemuittaisiin jo 2, 5 % korotuksesta. Mutta kuitenkin olen äärettömän onnellinen siitä mitä teen, vaikka alani onkin villi.

    • olen minä

      Jos lapseni ovat joutuvat kärsimään tästä, jos heille jotain tapahtuu ja hoitajien vähyyden takia heidän hoitonsa kärsii, niin sen vannon ja vakuutan, hoitsut siitä eivät selviä. Ymmärrän kyllä että he haluavat lisää palkkaa. Mutta sivulliset kärsivät, viattomat kärsivät.
      Näitä aloja on monenmonta joilla huonot liksat.
      Jos jotain tapahtuu pojilleni, tai tälle syntymättömälle lapselleni johtuen hoitajien irtisanoutumisesta, niin sen teen että he eivät sitä hevin unohda

      • minä olen

        Ovatko siis irtisanoutuneet hoitajat mielestäsi vastuussa entisen työpaikkansa tapahtumista? Eikös se ole kunnan tehtävä taata riittävät terveyspalvelut? Jos sairaalanjohtajat katsovat, että toiminta voi jatkua myös ilman hoitajia, niin ei kai se sitten ole hoitajien (jotka joskus ennen olivat siellä töissä) vika jos sinun lapsillesi sattuu jotain?


      • saaneet jonkinsortin
        minä olen kirjoitti:

        Ovatko siis irtisanoutuneet hoitajat mielestäsi vastuussa entisen työpaikkansa tapahtumista? Eikös se ole kunnan tehtävä taata riittävät terveyspalvelut? Jos sairaalanjohtajat katsovat, että toiminta voi jatkua myös ilman hoitajia, niin ei kai se sitten ole hoitajien (jotka joskus ennen olivat siellä töissä) vika jos sinun lapsillesi sattuu jotain?

        korotuksen jo, pitääkö alkaa ahnetimaan? On niitä muitakin keinoja sotia valtiota vastaan, ihmettelen vaan että nämä sairaanhoitajat sotivat toisten ihmisten terveyden vaarantamisella, missä on etiikka ja moraali näillä? Jos kaupanalan työntekijät pienen palkkansa vuoksi lähtevät lakkoon tai irtisanoutuvat, ketkä näkee nälkää? Vastaus on kaikki, sairaanhoitajilla pienet tulot, he saivat jo jonkinlaisen korotusehdotuksen, miksi viattomia pitää rangaista heidän työtaistelunsa takia? Vartijoilla(joihin minä lukeudun) on pienet ansiot myös, mutta he takaavat toisten ihmisten turvallisuutta myöskin. Turvatarkastajilla samanlaiset palkat kuin vartijoilla, jos heitä ei olisi lentokoneet olisivat avoinna kaikille osaman bin ladeneille ja monta ihmistä voisi kuolla. Kysymys kuuluukin: MIHIN VETÄÄ RAJA? Onko viattomien, sivullisten terveydellä hintansa? Ymmärrän siis hyvin että hoitsuilla pienet palkat mutta missä menee raja? minusta heidän uusin metodinsa ovat jo likaista peliä. Mutta jos te kerta sen hyväksytte niin ehdotan seuraavaa:
        Kaupat lakkoon/irtisanoutuvat näin moni näkee nälkää ja voi kuolla
        Vartijat lakkoon/irtisanoutuvat: annetaan narkkarien varastella ja uhkailla myymälän työntekijöitä, vartijat kuitenkin antavat hieman sitä turvaa ihmisille.
        Turvatarkastajat lakkoon/irtisanoutuvat: annetaan terroristeille mahdollisuus tehdä pahansa
        Muitakin aloja on joita ilman emme pärjää. Joten ryhtykäämme toimeen, tehdään tästä likaista peliä


      • minä en usko
        saaneet jonkinsortin kirjoitti:

        korotuksen jo, pitääkö alkaa ahnetimaan? On niitä muitakin keinoja sotia valtiota vastaan, ihmettelen vaan että nämä sairaanhoitajat sotivat toisten ihmisten terveyden vaarantamisella, missä on etiikka ja moraali näillä? Jos kaupanalan työntekijät pienen palkkansa vuoksi lähtevät lakkoon tai irtisanoutuvat, ketkä näkee nälkää? Vastaus on kaikki, sairaanhoitajilla pienet tulot, he saivat jo jonkinlaisen korotusehdotuksen, miksi viattomia pitää rangaista heidän työtaistelunsa takia? Vartijoilla(joihin minä lukeudun) on pienet ansiot myös, mutta he takaavat toisten ihmisten turvallisuutta myöskin. Turvatarkastajilla samanlaiset palkat kuin vartijoilla, jos heitä ei olisi lentokoneet olisivat avoinna kaikille osaman bin ladeneille ja monta ihmistä voisi kuolla. Kysymys kuuluukin: MIHIN VETÄÄ RAJA? Onko viattomien, sivullisten terveydellä hintansa? Ymmärrän siis hyvin että hoitsuilla pienet palkat mutta missä menee raja? minusta heidän uusin metodinsa ovat jo likaista peliä. Mutta jos te kerta sen hyväksytte niin ehdotan seuraavaa:
        Kaupat lakkoon/irtisanoutuvat näin moni näkee nälkää ja voi kuolla
        Vartijat lakkoon/irtisanoutuvat: annetaan narkkarien varastella ja uhkailla myymälän työntekijöitä, vartijat kuitenkin antavat hieman sitä turvaa ihmisille.
        Turvatarkastajat lakkoon/irtisanoutuvat: annetaan terroristeille mahdollisuus tehdä pahansa
        Muitakin aloja on joita ilman emme pärjää. Joten ryhtykäämme toimeen, tehdään tästä likaista peliä

        että hoitajana voisin jättää sairaat pulaan vain siksi että haluan mahdottomia .Tietäen että ihmisiä kuolee palkkavaatimusten takia .
        Onko heillä edes huono palkka ...tietty riippuu mihin vertaa ...mutta jos he saavat 2000,- plus ilta -ja viikonlopputyöt niin minusta se kuullostaa hyvältä .Lastenhoitajan palkka on 1600,- ja on myös vastuullista työtä -varsinkin tänä päivänä -hyvä jos saa pidettyä lapset hengissä .


      • leijonaäiti...
        minä en usko kirjoitti:

        että hoitajana voisin jättää sairaat pulaan vain siksi että haluan mahdottomia .Tietäen että ihmisiä kuolee palkkavaatimusten takia .
        Onko heillä edes huono palkka ...tietty riippuu mihin vertaa ...mutta jos he saavat 2000,- plus ilta -ja viikonlopputyöt niin minusta se kuullostaa hyvältä .Lastenhoitajan palkka on 1600,- ja on myös vastuullista työtä -varsinkin tänä päivänä -hyvä jos saa pidettyä lapset hengissä .

        Olen täysin samaa mieltä!!!


      • veroja enempi
        leijonaäiti... kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä!!!

        jotta sairaanhoitajat saavat ansaitsemansa palkan. Hienoa, etttä ihmisten tunteet nyt kummasti nousee pintaan kun tiukasti vaaditaan parempia työoloja ja palkkoja. Kuulkaas tätä työtä on tehty jo vuosia alimitoitetulla henkilökunnalla ja siitä on jauhettu, mutta kuka on ottanut asiaa vakavasti, paitsi nyt. Jos sair.hoitaja irtisanoutuu työstään, niin silloin ei ole velvoitteita eli turha syyllistää ja puhua moraalista. Se on pian sellainen juttu ettei kohta ole tekijöitä, koska työssäsi yhdessä työryhmän kanssa vastaat ihmisten terveydestä ja hengestä---siksi on oikeus vaatia parempia työoloja=saada tehdä työnsä kiireettömästi ja saada siitä asianmukainen korvaus. Tsemiä kaikille sairaanhoitajille!


      • mietis vielä
        veroja enempi kirjoitti:

        jotta sairaanhoitajat saavat ansaitsemansa palkan. Hienoa, etttä ihmisten tunteet nyt kummasti nousee pintaan kun tiukasti vaaditaan parempia työoloja ja palkkoja. Kuulkaas tätä työtä on tehty jo vuosia alimitoitetulla henkilökunnalla ja siitä on jauhettu, mutta kuka on ottanut asiaa vakavasti, paitsi nyt. Jos sair.hoitaja irtisanoutuu työstään, niin silloin ei ole velvoitteita eli turha syyllistää ja puhua moraalista. Se on pian sellainen juttu ettei kohta ole tekijöitä, koska työssäsi yhdessä työryhmän kanssa vastaat ihmisten terveydestä ja hengestä---siksi on oikeus vaatia parempia työoloja=saada tehdä työnsä kiireettömästi ja saada siitä asianmukainen korvaus. Tsemiä kaikille sairaanhoitajille!

        ajatteletko noin sitten kun omalle lapsellesi tapahtuujotakin?
        Ennenkin on palkkojen kanssa tapeltu mutta ei koskaan näin likaisesti. Toivon että irtisanotut eivät työtänsä takaisin saa


      • ansainneet
        saaneet jonkinsortin kirjoitti:

        korotuksen jo, pitääkö alkaa ahnetimaan? On niitä muitakin keinoja sotia valtiota vastaan, ihmettelen vaan että nämä sairaanhoitajat sotivat toisten ihmisten terveyden vaarantamisella, missä on etiikka ja moraali näillä? Jos kaupanalan työntekijät pienen palkkansa vuoksi lähtevät lakkoon tai irtisanoutuvat, ketkä näkee nälkää? Vastaus on kaikki, sairaanhoitajilla pienet tulot, he saivat jo jonkinlaisen korotusehdotuksen, miksi viattomia pitää rangaista heidän työtaistelunsa takia? Vartijoilla(joihin minä lukeudun) on pienet ansiot myös, mutta he takaavat toisten ihmisten turvallisuutta myöskin. Turvatarkastajilla samanlaiset palkat kuin vartijoilla, jos heitä ei olisi lentokoneet olisivat avoinna kaikille osaman bin ladeneille ja monta ihmistä voisi kuolla. Kysymys kuuluukin: MIHIN VETÄÄ RAJA? Onko viattomien, sivullisten terveydellä hintansa? Ymmärrän siis hyvin että hoitsuilla pienet palkat mutta missä menee raja? minusta heidän uusin metodinsa ovat jo likaista peliä. Mutta jos te kerta sen hyväksytte niin ehdotan seuraavaa:
        Kaupat lakkoon/irtisanoutuvat näin moni näkee nälkää ja voi kuolla
        Vartijat lakkoon/irtisanoutuvat: annetaan narkkarien varastella ja uhkailla myymälän työntekijöitä, vartijat kuitenkin antavat hieman sitä turvaa ihmisille.
        Turvatarkastajat lakkoon/irtisanoutuvat: annetaan terroristeille mahdollisuus tehdä pahansa
        Muitakin aloja on joita ilman emme pärjää. Joten ryhtykäämme toimeen, tehdään tästä likaista peliä

        ja rahaa palkakorotuksiin ilman ikävää lakkoa tulee löytyä. Me suomalaiset arvostamme hyvinvointipalveluja ja haluamme myös että sen tekijöille maksetaan kohtuullista palkkaa. Lääkärit ovat jo ulosmitanneet oman osuutensa kiertämällä terkkarit ja menemällä vuokrafimoihin töihin.

        Seuraavalla kierroksella tulee hoitaa lastentarhanopettajien palkkoihin reilut korotukset-nyt arvokas lastenhoitotyö teetetään niin piikapalkalla.


      • veronmaksajia

        joka kustantaa lastesi julkisen sairaanhoidon. Sun on hyvä tietää että monessa rikkaassakin maassa ei köyhien kakrut hoitoa saa.

        Sairaanhoitajat ovat palkankorotuksensa ansainneet.

        Vinkkinä kerron myös että voit ongelmissasi kääntyä yksityisen sektorin puoleen.


      • elikkäs
        mietis vielä kirjoitti:

        ajatteletko noin sitten kun omalle lapsellesi tapahtuujotakin?
        Ennenkin on palkkojen kanssa tapeltu mutta ei koskaan näin likaisesti. Toivon että irtisanotut eivät työtänsä takaisin saa

        osaan aikas pitkälti monelaista ja käytän sitten yksityistä lääkäripalvelua. Näinhän se menee tuolla rapakon puolellakin. Sitäkö sinäkin haluat? Minä haluan kaikille tasapuolisen terveydenhuollon johon jokaisella on varaa ja siksi taistelen sen puolesta.


      • äitileijona
        veronmaksajia kirjoitti:

        joka kustantaa lastesi julkisen sairaanhoidon. Sun on hyvä tietää että monessa rikkaassakin maassa ei köyhien kakrut hoitoa saa.

        Sairaanhoitajat ovat palkankorotuksensa ansainneet.

        Vinkkinä kerron myös että voit ongelmissasi kääntyä yksityisen sektorin puoleen.

        Minä käyn töissä, ennen raskauksia, raskauksien välillä ja jatkan työntekoani. Miehenikin käy töissä joten, me maksamme kyllä eli sinun ei tarvitse siitä huolehtia


      • ihmishenkien kustannuksella
        veroja enempi kirjoitti:

        jotta sairaanhoitajat saavat ansaitsemansa palkan. Hienoa, etttä ihmisten tunteet nyt kummasti nousee pintaan kun tiukasti vaaditaan parempia työoloja ja palkkoja. Kuulkaas tätä työtä on tehty jo vuosia alimitoitetulla henkilökunnalla ja siitä on jauhettu, mutta kuka on ottanut asiaa vakavasti, paitsi nyt. Jos sair.hoitaja irtisanoutuu työstään, niin silloin ei ole velvoitteita eli turha syyllistää ja puhua moraalista. Se on pian sellainen juttu ettei kohta ole tekijöitä, koska työssäsi yhdessä työryhmän kanssa vastaat ihmisten terveydestä ja hengestä---siksi on oikeus vaatia parempia työoloja=saada tehdä työnsä kiireettömästi ja saada siitä asianmukainen korvaus. Tsemiä kaikille sairaanhoitajille!

        Kyllä on pokkaa sairaanhoitajilla riskeerata ihmishenkiä. On paljon muitakin töitä joilla voi ihmishenkiä pistää menemään. Ei siitä pitäisi maksaa, että välinpitämättömyydellä voi TAPPAA jonkun.

        Palkka tulee vastuusta, vallasta ja koulutuksesta eli työn vaativuudesta. Ei vain siitä kuinka raskasta työ on vaan hyvin palkattu on henkilö, johon on tekijä vaikea kouluttaa/jonka kyvyt on oltava "harvinaisen hyvät".

        Ehdottomasti ei pitäisi suoraan palkata takaisin. Reilu erottelu erikoistuneiden ja leipiintyneiden sairaanhoitajien palkkoihin.


      • ...............
        mietis vielä kirjoitti:

        ajatteletko noin sitten kun omalle lapsellesi tapahtuujotakin?
        Ennenkin on palkkojen kanssa tapeltu mutta ei koskaan näin likaisesti. Toivon että irtisanotut eivät työtänsä takaisin saa

        Ihan takuulla löytyy meillä apua omien verkostojeni kautta hätätilanteessa. Lääkärit ovat käyneet todella likaista peliä palkkojensa kanssa, miksi ei hoitajilla ole yhtäkkiä oikeutta samaan. Itsekin olen kyllä valmis auttamaan todellisessa hädässä. Nykyään ei kiltteydellä pärjää missään. Muuten, mihin nuo asiakasmaksujen korotukset ohjataan, mitä on tulossa sosiaali-ja terveydenhuoltoon. Tuskin ainakaan palkkoihin?


      • sopivuus ammattiin
        minä olen kirjoitti:

        Ovatko siis irtisanoutuneet hoitajat mielestäsi vastuussa entisen työpaikkansa tapahtumista? Eikös se ole kunnan tehtävä taata riittävät terveyspalvelut? Jos sairaalanjohtajat katsovat, että toiminta voi jatkua myös ilman hoitajia, niin ei kai se sitten ole hoitajien (jotka joskus ennen olivat siellä töissä) vika jos sinun lapsillesi sattuu jotain?

        Nyky hoitsut eivät ole soveltuvia työhönsä.Jos eivät tapa insuliinilla ja muilla keinoilla,tappavat irtisanoutumalla.Uusille opiskelijoille tarkat psykoloogiset testit,että vältytään nykyisen kaltaisilta murhamareilta


    • irtisanoutunut hoitsu

      Hivenen jopa huvittuneena luen näitä tulenpalavia viestejä hoitajien työtaistelusta. Itse olen lasten- ja nuorten sairaanhoitaja, joka on laittanut nimensä irtisanomislistaan. Rakastan työtäni, mutta nyt on kyse Suomen terveydenhuollon tulevaisuudesta ja tietysti matalapalkka-alan (joka sattuu olemaan yllättäen naisvoittoinen ala!) palkkakuopan korjaamisesta.

      Itse olen opiskellut terveydenhuoltoalalla viisi vuotta. Teen päivittäin työtä niin kiireellä, että usein en syö koko työpäivän aikana, koska siihen ei ole aikaa. Pikkupotilaat ovat tärkeämpiä, jotta he saisivat tarvitsemaansa hoitoa. Työssäni on jatkuvasti kyse elämästä tai kuolemasta. Jos tekisin kiireen vuoksi virheen niin seuraamukset olisivat katastrofaalisia, joten yhtään virhettä ei saa tapahtua! Kuinka monessa työssä voi sanoa samaa?

      Tänä päivänä on jo huutava pula ammattitaitoisista sairaanhoitajista. Nuoret eivät halua alalle jolla on niin valtava vastuu niin pienellä palkalla. Ammattitaitoista väkeä muuttaa myös muihin maihin töihin. Miksi ei muuttaisi, koska jo Ruotsissa saa pienemmällä työmäärälla huomattavasti suuremman palkan. Vain palkkatasoa nostamalla Suomella on mahdollisuus saada innokkaita nuoria kiinnostumaan alasta. Kuka hoitaa meitä tai lapsiamme kymmenen vuoden päästä? Filippiiniläishoitajat tai venäläisetkin karttavat Suomen markkinoita pienen palkan vuoksi. Sitten vasta ihmetelläänkin miksi ei saada hoitajia.

      Perinteinen lakko ei vain pure terveydenhuoltoalalla, koska meillä on suojatyövelvoite. Päättäjiä ei kiinnosta korottaa palkkoja, koska asiat hoituvat lakon aikanakin. Kaikki vain revitään suojatyötä tekevistä sairaanhoitajista. Epäinhimillinen, sama potilasmäärä, pienemmällä hoitajaresusseilla. Loistavaa! Ainut aseemme on siis irtisanoutuminen, jotta saamme päättäjät kuuntelemaan.

      Joten hyvät ihmiset, jos olette vihaisia niin olkaa vihaisia päättäjille! Nyt on vain kyse päättäjien tahdosta, halutaanko turvata terveydenhuoltoalan tulevaisuus. Lääkäritkän saivat juuri 600 euron korotusen kaikessa hiljaisuudessa, mutta hoitajille se on liikaa. Ihmeellistä vai mitä? Vaikka kuinka olemme kutsumusammatissa, miellä on oikeus vaatia koulutuksen ja vastuun tasoista korvausta työstämmme. Toivottehan tekin, että myös tulevaisuudessa lapsianne hoitaa ihminen joka on pätevä ja ammattitaitoinen. Vai haluatteko kouluttamattoman ihmisen halvemmalla lapsenne viereen, joka voi tehdä kohtalokkaan virheen...

      • kun...

        kun irtisanoudutte, kirjoitit että työssäsi on jatkuva kyse elämästä tai kuolemasta, kuka siellä hoitaa kun irtisanoudutte? Onko palkka paljon tärkeämpi kuin ihmiselämä?


      • mapee
        kun... kirjoitti:

        kun irtisanoudutte, kirjoitit että työssäsi on jatkuva kyse elämästä tai kuolemasta, kuka siellä hoitaa kun irtisanoudutte? Onko palkka paljon tärkeämpi kuin ihmiselämä?

        että kiirekin katoaa kun saa liksaa lisää?

        Lisäksi on pakko ihmetellä minkä alan sairaanhoitaja on opiskellut viis vuotta kun ko alan opinnot kestää maksimissan 160ov..


      • rgeeergh
        mapee kirjoitti:

        että kiirekin katoaa kun saa liksaa lisää?

        Lisäksi on pakko ihmetellä minkä alan sairaanhoitaja on opiskellut viis vuotta kun ko alan opinnot kestää maksimissan 160ov..

        niinpä!!! ja siihenkin vielä että kyllä niitä lääkäreitä ja hoitajia löytyy vaikka irtisanoituisivat osa. kaikki pakolliset/kiirrelliset kyllä hoidetaan. esim. synnytyslääkärit/kätilöt ovat töissä, samoin lastenlääkärit ja siis yksinkertaisesti jos esim.lapselle sattuu jotain, kyllä sitä hoitoa saa!

        näin luki keskisuomalaisessa viime viikolla


      • asia on
        rgeeergh kirjoitti:

        niinpä!!! ja siihenkin vielä että kyllä niitä lääkäreitä ja hoitajia löytyy vaikka irtisanoituisivat osa. kaikki pakolliset/kiirrelliset kyllä hoidetaan. esim. synnytyslääkärit/kätilöt ovat töissä, samoin lastenlääkärit ja siis yksinkertaisesti jos esim.lapselle sattuu jotain, kyllä sitä hoitoa saa!

        näin luki keskisuomalaisessa viime viikolla

        ja olen samaa mieltä "irtisanoutuneen hoitsun" kanssa. Nyt kannattaisi katsoa uutisia ja huomaatte varmaan, että hoitajat ovat kyllästyneet tilanteenseensa. Hoitaja on ammattinsa osaava ei työtä tehdä enää pelkällä kutsumukselle. Mapelle terveisiä, että monessa työpaikassa ei saada enää näillä työoloilla ja palkoilla töihin ammattitaitoisia ihmmisiä eli töitä on jouduttu jo vuosia tekemään alimitoitetulla henkilökunnalla. Kukaan ei jaksa vuosia sitä työtahtia vastuuta pienellä henkilökuntamäärällä. Ei ole kovin hääviä tehdä aamusta iltamyöhään töitä ja olla tarkkana ettei tee virheitä. Jokainen voisi joskus mennä sh:n työpariksi työvuoroon niin saisi tuntumaan työhön ja tilanteeseen. Vahinko, että näin ikävään tilanteeseen ollaan menty, mutta aikamme asioista ollaan puhuttu mutta kukapa meitä olisi kuunnellut.


      • se on
        asia on kirjoitti:

        ja olen samaa mieltä "irtisanoutuneen hoitsun" kanssa. Nyt kannattaisi katsoa uutisia ja huomaatte varmaan, että hoitajat ovat kyllästyneet tilanteenseensa. Hoitaja on ammattinsa osaava ei työtä tehdä enää pelkällä kutsumukselle. Mapelle terveisiä, että monessa työpaikassa ei saada enää näillä työoloilla ja palkoilla töihin ammattitaitoisia ihmmisiä eli töitä on jouduttu jo vuosia tekemään alimitoitetulla henkilökunnalla. Kukaan ei jaksa vuosia sitä työtahtia vastuuta pienellä henkilökuntamäärällä. Ei ole kovin hääviä tehdä aamusta iltamyöhään töitä ja olla tarkkana ettei tee virheitä. Jokainen voisi joskus mennä sh:n työpariksi työvuoroon niin saisi tuntumaan työhön ja tilanteeseen. Vahinko, että näin ikävään tilanteeseen ollaan menty, mutta aikamme asioista ollaan puhuttu mutta kukapa meitä olisi kuunnellut.

        sanoa, että pelottaa pikkuisen. Pitää vaan toivoa, että erityislapseni ei sairastu pahemmin. Toki pienet kuumeet ja semmoiset osataan itse hoitaa, mutta kun se ei vammaisen lapsen kanssa ole aina niin yksinkertaista.

        Kyllä minä kannattaisin, että irtisanoutunut hoitaja söisi päivän aikaan -syömättä koko päivän? miten skarppina sitä pysyy?


      • ihme porukkaa
        asia on kirjoitti:

        ja olen samaa mieltä "irtisanoutuneen hoitsun" kanssa. Nyt kannattaisi katsoa uutisia ja huomaatte varmaan, että hoitajat ovat kyllästyneet tilanteenseensa. Hoitaja on ammattinsa osaava ei työtä tehdä enää pelkällä kutsumukselle. Mapelle terveisiä, että monessa työpaikassa ei saada enää näillä työoloilla ja palkoilla töihin ammattitaitoisia ihmmisiä eli töitä on jouduttu jo vuosia tekemään alimitoitetulla henkilökunnalla. Kukaan ei jaksa vuosia sitä työtahtia vastuuta pienellä henkilökuntamäärällä. Ei ole kovin hääviä tehdä aamusta iltamyöhään töitä ja olla tarkkana ettei tee virheitä. Jokainen voisi joskus mennä sh:n työpariksi työvuoroon niin saisi tuntumaan työhön ja tilanteeseen. Vahinko, että näin ikävään tilanteeseen ollaan menty, mutta aikamme asioista ollaan puhuttu mutta kukapa meitä olisi kuunnellut.

        No miksi sitten vaaditte lisää palkkaa ettekä lisää hoitajia? En ymmärrä, miten se lisäpalkka sitä kiirettä ja työn raskautta poistaa!


      • mapee
        asia on kirjoitti:

        ja olen samaa mieltä "irtisanoutuneen hoitsun" kanssa. Nyt kannattaisi katsoa uutisia ja huomaatte varmaan, että hoitajat ovat kyllästyneet tilanteenseensa. Hoitaja on ammattinsa osaava ei työtä tehdä enää pelkällä kutsumukselle. Mapelle terveisiä, että monessa työpaikassa ei saada enää näillä työoloilla ja palkoilla töihin ammattitaitoisia ihmmisiä eli töitä on jouduttu jo vuosia tekemään alimitoitetulla henkilökunnalla. Kukaan ei jaksa vuosia sitä työtahtia vastuuta pienellä henkilökuntamäärällä. Ei ole kovin hääviä tehdä aamusta iltamyöhään töitä ja olla tarkkana ettei tee virheitä. Jokainen voisi joskus mennä sh:n työpariksi työvuoroon niin saisi tuntumaan työhön ja tilanteeseen. Vahinko, että näin ikävään tilanteeseen ollaan menty, mutta aikamme asioista ollaan puhuttu mutta kukapa meitä olisi kuunnellut.

        nyt on kyse puhtaasti rahasta. Siis hoitajat tahtoo lisää rahaa koska muut saavat enemmän tai ainakin jotkut saa..

        Työn vastuulllisuus ei vähene rahan myötä ja se on aika pitkälle sama ollut jo pitkään. Kiire ei todellakaan vähene lisäpalkalla vaan luultavasti päin vastoin. Kun palkkabudjetti on mikä on niin jostain se napsitaan pois eli perinteisesti on käytetty joko henkilökunnan vähentämistä tai sen säännöstelyä jollain tapaa. Minkä tahansa hoiva-alan paikan suurin menoerä on palkat joten ei voi säästää muualta kuin niistä jos ei rahaa tule lisää tolkuttomasti. Ja se miten sitä tulee lisää on aikamoisen hankala juttu eikä noin vain napsauttamalla toteudu. Tervetuloa vain leikkimään kuntaosuuksien ja muiden raha-asioiden kanssa!

        Its eolen virkavapaalla omasta työstäni ja takaisin en palaa. Ei houkuttele työ jossa ei enää ole ammattilaisia eikä tavoitetta saati mitään mikä oikeasti autta ajaksamaan. Ei edes raha oikeasti auta kuin hetken. Sitä on ihan tutkittukin ja palkankorotus motivoi työntekijää noin kaksi viikkoa. Oma eritysialani on kärsinyt ammattitaitoisen henkilöstön puuttumisesta jo pitkään. Kyllä meille tunkee sairaanhoitajaa ja terveydenhoitajaa sun muuta tehyn vimpotinta, mutta kun ne ei kertakaikkiaan osaa hommaa ennen kuin niitä opetetaan lisää ja koulutetaan lisää. Sääli.. Niin ja kyllä ihmetyttää miksi ne meille tunkee kun rahaa tulee vähemmän kuin oman alan töissä?

        ja kuten ehkä moni täällä tietääkin niin itsekin olen hoitoalan töissä. Meikäläiselle riitti tuo jo saatu korotus. Seuraavalla kerralla lisää. Ja todellakaan ei kukaan täysipäinen voi kuvitella tosissaan saavansa neljännestä lisää liksaansa. Lopputulos on oman veikkaukseni mukaan kikkailua kokemuslisillä ja joku prosentti rahaa enemmän kuin muille jolloin saadaan noston määärä näyttämään isommalta. Realiteetit on hyvä omata..

        Tuolla jo jossain muualla kirjoitinkin että todella alimitoitettu ja palkattu sektori on joku vanhustenhuolto ja sinne ei raha akukaan huuda pahemmin vaikka olisi syytä. Sinne olisi jopa sympatiaa ja tukitoimiakin mielekästä jo itsekin jakaa!


      • muka suuri
        asia on kirjoitti:

        ja olen samaa mieltä "irtisanoutuneen hoitsun" kanssa. Nyt kannattaisi katsoa uutisia ja huomaatte varmaan, että hoitajat ovat kyllästyneet tilanteenseensa. Hoitaja on ammattinsa osaava ei työtä tehdä enää pelkällä kutsumukselle. Mapelle terveisiä, että monessa työpaikassa ei saada enää näillä työoloilla ja palkoilla töihin ammattitaitoisia ihmmisiä eli töitä on jouduttu jo vuosia tekemään alimitoitetulla henkilökunnalla. Kukaan ei jaksa vuosia sitä työtahtia vastuuta pienellä henkilökuntamäärällä. Ei ole kovin hääviä tehdä aamusta iltamyöhään töitä ja olla tarkkana ettei tee virheitä. Jokainen voisi joskus mennä sh:n työpariksi työvuoroon niin saisi tuntumaan työhön ja tilanteeseen. Vahinko, että näin ikävään tilanteeseen ollaan menty, mutta aikamme asioista ollaan puhuttu mutta kukapa meitä olisi kuunnellut.

        Lääkäri määrää lääkkeet ja hoidon. Kyllä sairaanhoitajille pitäisi nimenomaan laittaa lisää vastuuta ja sitten palkkakin nousisi vastuun myötä.

        Nyt vain sairaanhoitajaksi valmistuu vaikka matikasta ei ymmärrä juuri mitään. Kuinka siinä sitten saat pidettyä esim. lääkemäärät kondiksessa -tulee näitä kymmemkertaisia lääkeannoksia jne. Tiukemmat kriteerit sairaanhoitajien koulutukselle ja sitten vasta lisää palkaa.

        Erikoistuneet sairaanhoitajat ja päteväksi havaitut ovat eri asia, heille palkkaa pitää maksaa reilusti tavan hoituria enemmän. Eli paras olisi irtisanoa kaikki hoitajat ja palkata uudestaan eri ehdoilla -päteville lisää liksaa ja leipiintyneille korkeintaa vanha palkka jo tarjottu korotus.

        PS: Ulkomailla on monen muunkin ammattikunnan palkkaus ihan toista. Joillakin aloilla esim. kolminkertainen.


      • irtisanoutunut hoitsu
        mapee kirjoitti:

        että kiirekin katoaa kun saa liksaa lisää?

        Lisäksi on pakko ihmetellä minkä alan sairaanhoitaja on opiskellut viis vuotta kun ko alan opinnot kestää maksimissan 160ov..

        Lähihoitajaksi olen opiskellut 1,5 vuotta ja sairaanhoitajaksi 3.5 vuotta..


      • mapee
        irtisanoutunut hoitsu kirjoitti:

        Lähihoitajaksi olen opiskellut 1,5 vuotta ja sairaanhoitajaksi 3.5 vuotta..

        olenhan minäkin opiskellut vaika miksi, mutta ei niitä lasketa ammattinimikkeen alle luettuun koulutukseen. Sinäkin siis mielestäni olet ihan puhtaasti opiskellut sairaanhoitajaksi 3,5 vuotta. Tai sitten jos ehdottomasti tahdot että kaikki opiskelut lasketaan alan opinnoiksi niin jokainen lähärihän on jo yli puolivalmis sairaanhoitaja?


      • ...........
        mapee kirjoitti:

        että kiirekin katoaa kun saa liksaa lisää?

        Lisäksi on pakko ihmetellä minkä alan sairaanhoitaja on opiskellut viis vuotta kun ko alan opinnot kestää maksimissan 160ov..

        Nykyään tarvitaan useissa paikoissa hyvin moninaista osaamista. Oma äitini on kouluttanut itseään jatkuvasti omalla kustannuksellaan siksi, että voisi hoitaa paremmin. Pohjakoulutuksena sisätaudit ja kirurgia, siihen lisäksi psykiatrinen hoito, dementiahoidon opintoja yms. Lisäksi hän on perehtynyt saattohoitoon, tosin lähinnä vapaaehtoispohjalta on tehnyt saattohoitoja puhtaasti. Tarvetta on ollut, erityisesti kuulemma tuo psykiatrinen osaaminen on tarpeen hänen mukaansa. Tuohon ei 160 ov riitä. Palkka ei kuitenkaan nouse opintojen mukaan, sen sijaan vastuuta lisätään, kun sinulla on tuota koulutustakin. Eläkeikään hän ei takuulla jaksa töissä olla, olen hyvin huolissani hänen terveydestään. Koko ajan revitään enemmän ja enemmän. Hän ei kuitenkaan kuulu irtisanoutujiin, ainakaan vielä. Mutta tätä menoa hän kuuluu pian sairaslomalaisiin, koska ihan varmasti työhön jäävien työtaakka kasvaa, ainakin stressin määrä.

        Hullu se on joka, sellaista tekee, itse toimin hoitoalalla, mutta paljon helpommalla minun elantoni tulee, enkä takuulla lähtisi noihin hommiin. Ja paljon pienemmällä koulutuksella on palkkauksenikin parempi. siis käteen jäävä osuus.


    • tietysti vaan minua

      ei pelota pätkääkään. Jos olisin viimeisilläni raskaana olisin hermoraunio, mutta nyt otan rauhallisesti. Tosiasiahan on, että hoitajille kuuluu lisää palkkaa. Miksi he eivät voisi lakkoilla, kuten lääkäritkin, härskisti vaan ja potilaista välittämättä. Se on mielestän oikein. Naiset on tarpeeksi olleet uhrautuvia.

      Julkisen hoito on muutenkin ihan syvältä ja tämä johtunee juuri hoitajien huonoista palkoista. Jos säästäminen on pääasia ei voi puhua mistään terveyspalveluista. Turha säästää tärkeimmän voimavaran eli hoitajien palkoissa.

    • ei taida kelvata

      En ymmärrä saiaanhoitajien valituksia ja irtisanoutumiseia yhtään! Ala ei ole oikeasti edes kovin korkeasti koulutettu, eikä päivisin nyt niin kovin kiirekään voi olla kun sen vähentämiseen ei ole haluja. Palkka on täysin koulutustasoa vastaava, sillä kunta-alalla monet korkeammin koulutetut tienaavat huomattavasti vähemmän. Itse olisin mielihyvin valmis maksamaan enemmän veroja, jos sovitteluratkaisu olisi sellainen, että hoitsuille tulisi samat korotukset kuin muillekin kunta-alan työntekijöille ja nyt vaaditut lisäprosentit käytettäisiin uusien hoitsujen palkkaamiseen ja määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamiseen sekä työssäjaksamisen kehittämiseen. Mutta ei taida kelvata. Palkkaa pitää saada lisää, kun työssä on niin kiire. Haluja sen kiireen poistamiseen ei kyllä sitten ole...

      • sind

        Ette siis taida tajuta että palkattaisiin enemmän tekijöitä, mutta kun niitä ei vain yksinkertaisesti ole!!! Kukaan ei halua tulla, koska palkka ei vastaa työn vaativuutta. Pitääkö oikein paperille piirtää jotta ymmärrätte?
        Tietysti voitte hakea ulkomailta työvoimaa, mutta sitten on turha valittaa kun itse joutuu sairaalaan ja hoitajaksi tulee joku joka ei oikein kieltä osaa eikä ole tietoa missä koulunsa on käynyt ja kuinka luotettava on. Se vasta vaarantaa potilasturvallisuuden.
        Sitä paitsi ei ne ulkomailta tänne Suomeen halua, jos esim. Ruotsissa on huimasti parempi palkka.


      • Surullinen äiti
        sind kirjoitti:

        Ette siis taida tajuta että palkattaisiin enemmän tekijöitä, mutta kun niitä ei vain yksinkertaisesti ole!!! Kukaan ei halua tulla, koska palkka ei vastaa työn vaativuutta. Pitääkö oikein paperille piirtää jotta ymmärrätte?
        Tietysti voitte hakea ulkomailta työvoimaa, mutta sitten on turha valittaa kun itse joutuu sairaalaan ja hoitajaksi tulee joku joka ei oikein kieltä osaa eikä ole tietoa missä koulunsa on käynyt ja kuinka luotettava on. Se vasta vaarantaa potilasturvallisuuden.
        Sitä paitsi ei ne ulkomailta tänne Suomeen halua, jos esim. Ruotsissa on huimasti parempi palkka.

        Kaikki sairaanhoitajat valittavat että on kiire,ei ehdi syömäänkään jne. Tähänkö raha auttaa? Jos saatte palkankorotuksen niin takuuvarmasti hoitoalan ihmisiä irtisanotaan lisää koska heille ei ole varaa maksaa niin isoa palkkaa ja teidän kiireenne senkun lisääntyy. Auttaako siinä se teidän iso palkkapussinne?

        Ihan yhtälailla esim.laitoshuoltajista tulee lähivuosina erittäin suuri pula,on jo tällä hetkellä.Nuoria ei ala kiinnosta ja lähivuosina jää erittäin suuri määrä laitoshuoltajia eläkkeelle.Kiirettä riittää silläkin alalla ja tuuraajia ei niin vaan saa.Ja ilman laitoshuoltajien tekemää tärkeää työtä seisahtuisi moni muu asia,esim sairaiden hoito.Onko laitoshuoltajien palkka siis hyvä? Ei todellakaan.Siitä huolimatta minä nuori ihminen opiskelen juuri laitoshuoltajaksi.Kumpaa arvostetaan enemmän,sairaanhoidon ihmisiä vai siivoojia? Miksiköhän sitten opiskelen laitoshuoltajaksi? En ainakaan rahan takia,en todellakaan.Raha ei tee onnelliseksi,minulle riittää se että perhe saa ruokaa jne.Eletään vaikka ei miljonäärejä ollakkaan :)

        On paljon aloja joissa on huonot palkat,niin tulee aina olemaan,koskaan ei tule olemaan niin,että kaikista töistä saisi saman palkan.Kyse onkin siitä,mitä on valmis tekemään ja millä hinnalla.Jos sairaanhoitajat eivät ole tyytyväisiä palkkaansa ja tuntevat työnsä liian vastuulliseksi niin terve menoa jollekin muulle alalle sitten.

        Jos sairaanhoitajat jossain vaiheessa todella "loppuvat" siksi kun alalle ei kukaan halua pienen palkan takia,niin kyllä se palkka siinä vaiheessa rupeaa nousemaan jos oikein tosissaan pula tulee.

        Sanotte että on pulaa jo nyt,miten ihmeessä ihmiset saadaan sitten hoidettua jos te todella joukkoirtisanoudutte? Ei mitenkään...viattomat sivulliset kärsivät teidän takianne.En ymmärrä kuinka voisitte tehdä niin,en todellakaan ymmärrä.Sairaanhoitajien pisteet minun silmissäni kyllä laskivat ja roimasti kun ette tuon vertaa välitä potilaista,ihmisistä.

        Tässä leikitään liian vaarallisella asialla,ihmishengillä.Ja mistä syystä? Vain rahan takia,se on surullista ja käsittämätöntä.No,ehkä olen liian läheisrakas kun olen tätä mieltä.


    • Anonyymi

      Onkohan ajateltu järjellä irtisanominen. Pitkissä työsuhteissa lisät jo kovat. Nehän poistuu jos työsuhde katkeaa. Hassua hypätä sitten karenssiin jälkeen liitorahoille. Karenssi 6 kk. Tulot tippuu valtavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2210
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1731
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1586
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1217
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1089
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe