Palvelumaksu

tumpelo

Mulla on aivan normaali tili eräässä tietääkseni aivan normaalissa pankissa. Tilille on Visa Electron ja nettitunnukset. Tietääkseni Visa Electron ei kuitenkaan maksa mulle mitään, koska olen alle 25-vuotias. Eivätkä vissiin nuo nettitunnuksetkaan. Koskaan niistä ei ainakaan ole mitään palvelumaksuja otettu.

Noh, mulla on myös lapsilisätili, johon tuli nuorempien sisarusteni lapsilisät. Tähän tiliin äidillä luonnollisesti on käyttöoikeudet. Nuorimman sisarukseni lapsilisät loppuivat yli vuosi sitten ja siitä lähtien tili on ollut tyhjä. Äidillä oli kyseiselle tilille nostokortti, mutta se on mennyt vanhaksi, eikä uutta ole tilattu. Eli kyseessä oli tyhjä käyttämätön tili, joka on minun nimissäni.

Ajattelin pitää ko. tiliä ns. säästötilinä, koska se nyt kuitenkin on olemassa ja pesämunaa olisi kiva kartuttaa. Laitoin tilille 100 € pari viikkoa sitten. Rahan tullessa tilille siitä veloitettiin heti palvelumaksu 2 € ja yhdeksän päivän päästä uudestaan palvelumaksu 2 €. En käy katsomassa saldoja kovinkaan usein, joten tämä selvisi vasta eilen. Palvelumaksut sisälsivät 1 € Visa Electronista (jollaista ko. tilille ei ole) ja 1 € nettitunnuksista.

Aikaisemmin ko. tililtä ei ole otettu palvelumaksuja, näen netistä tapahtumat yli kahden vuoden ajalta ja tilillä on aikaisemminkin ollut rahaa (lapsilisät). Lisäksi tilillä oli 2,02 € ennen kuin laitoin sinne mitään, joten ei ole ihan nollillakaan ollut ja jos palvelumaksu olisi ollut jotenkin kiinteä tms. luulisi, että se olisi mennyt aikaisemminkin.

Noh, tyhjensin tilin tietysti heti, koska en kauheasti pidä siitä, että maksan palvelumaksuja kortista, jota minulla ei ole (tai äidilläni ei ole ja äidiltä asia on tarkistettu), varsinkaan, kun en ole siihen edes ikäni puolesta velvoitettu. Ja mikä ihme palvelumaksu veloitetaan yhdeksän päivän välein?! Ja kun mitään vastaavia maksuja en ole normaalilta tililtäni joutunut ikinä maksamaan... Onko tämä joku normaalikäytäntö (missä tapauksessa käyn lopettamassa ko. tilin) vai jotain muuta? Pankit kun eivät valitettavasti viikonloppuisin ole auki ja asia todellakin vaivaa mieltä.

Sitten ihan asiasta viidenteentoista, kun tässä näköjään ollaan maanantaina pankkiin menossa: miten avainasiakkuus toimii? Aviomieheni on avainasiakas ko. pankissa ja pohdittiin yhdessä sitä, että pitäisikö tuon avainasiakkuuden siirtyä myös minulle. Entäpä kun saamme tässä parin kuukauden sisällä lapsen ja vauvalle olisi tarkoitus avata tili: jos avaamme sen mieheni tilin alle, saako lapsemme avainasiakkuuden vai onko käytäntö tästä muuttunut?

5

2656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herää kysymys?

että mikset sä kysy mieheltäsi joka siis on avain asiakas, vai ettekö ole puhe väleissä?

• talouskohtainen kai

ccccbbbb

• Takaisin kouluun

Hirveitä yhdyssanavirheitä!

• jepulis

Avainasiakkuuteen pääset tosiaan jos miehesikin on ja myös lapsistanne tulee avainasiakkaita perheyhteyden mukaan kunnes he ovat 18v. Tästä pitä kuitenkin ilmoittaa pankille eli onnistuuu jos vaikka menette pankkiin niin samalla voitte hoitaa muutenkin pankkiasiat/säästötilit kuntoon. Nuo palvelumaksut ovat Nordealla muuttuneet siten että eli ole enää "alle 25 sääntöä". Vaan check-in asiakkuus, jonka ikärajaa on nostettu on 18-28v. Tuo 25 v sääntö muuttui heinäkuun alusta, ja siitä sitten palvelumaksuja kerätään kuukauden viiveellä. Eli nuo palvelumaksut sattavat olla ihan noista sinun omista kortista/tunnuksesta.
      Palvelumaksuthan voidaan laittaa veloitukseen eri tililtä kun mihin kortti / tunnukset varsinaisesti on.

Luulen että tuo teidän lapsilisätili on "normaali käyttötili/karttuva tili", jossa korko on olematon, eli jos haluat säästötilin, niin se pitää muuttaa kasvutili/etutili akselille. Avainasiakkaalle etutili on parempi ensimmäisille kymmenille tuhansille, jonka jälkeen kasvutili muuttuu paremmaksi. Eli kun menet pankissa käymään niin lopeta tuo lapsilisätili ja avaa uusi tili (avauksen voi tehdä myös verkkopankissa, mutta ei voi sulkea)

Avainasiakkaalle nuo tunnukset ja electron on 0,5€ kuukaudessa. Eli niisä tulisi euro kuussa. Tosin check-inille se ovat ilmaisia. Avainasiakas saisi taas toisaalta Master/luotollinen visa kortin ilman vuosi/kk-maksua ja se etutilin korko on myös parempi.(3%vs2%)

Lapselle kannattaa myös suoraan avata tuo etutili, jos haluaa sinne säästää (kyseiseltä tililtä voi nostaa 12kertaa vuodessa ilman ongelmia)

Palvelumaksuja muuten veloitetaan jos on oikein veloitettu niin myös jälkikäteen, kun rahaa on tilillä (eli kun mainitsit tuon 9pv välein. Siellä maksun viestissä on yleensä maininta että minkä ajan palvelumaksut ovat kyseessä.

• ..nyt viisainta...

..käväistä siellä pankissa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      133
      4135
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      191
      3905
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      29
      2626
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2412
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      32
      2183
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      4
      1756
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      1385
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      48
      1382
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1291
    10. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      36
      1079
    Aihe