MILLAISIA ne näköhäiriöt ON ms-taudissa?

Leinus

Kun joka paikassa kyllä sanotaan että ms-taudin oireisiin voi kuulua näköhäiriöt,
mutta siis MILLAISET näköhäiriöt?

Kerro mahd.tarkasti, kiitos...

*piinaa ja painaa mua*

13

28189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuupä

      kahtena näkeminen. Siis näin olen lukenut. Kova silmäkipu.

      Eiköhän tuolla MS-crossroads sivuilta löydy tekstiä.

      Itselläni on ollut mustavalkoista näkymää hetkittäin ja äkkinäistä silmien ympäristön särkyä.
      Tuntoa pois käsistä ja jaloista ja leuasta. Ei siis sitä puutumista.
      Ihan näyttää jääneen tuo alapään tuntopuutos ikuiseksi. Onneksi on välineitä ja kuumotusvoiteita;).

      Puheen puuroutuminen, puheen ymmärtämättömyys, muistin heikkeneminen, puoli vuotta saikkua.

      Hikoilua niin, että lakanat ja peitto pitää vaihtaa keskellä yötä. Palelua heti perään ihan horkassa.
      Saunassa en pystynyt käymään aikoihin. Nyt on tullut sydämeen vielä sivuääni.
      Väsymystä on ollut reippaasti ja viime syksynä nukuin lähes vuorokaudet ympäriinsä. Pään kun laittoi tyynyyn niin uni tuli heti.

      Mitään sairautta ei ole löytynyt. Kaksi neurologia ja sairaalalääkäri sekä terkkarilääkäri olivat sitä mieltä, että kyse on psyykkeestä.

      Silmälääkäri epäili verenkiertohäiriötä aivoissa kuten myös kuulotutkija ja puheterapeutti ja PSYKIATRI.

      Psykiatrilta on lausunto, että oireet ovat fyysisiä ja psyykkeessä ei mitään vikaa, ei edes masennusta. Neurologi ei tätä usko.

      Nyt tapasin lääkärin (olin töissä ajamassa ja kädet sekä leuka meni kesken ajon tunnottomaksi), joka uskoo minua ja saas nähdä mihin suosittelee ottamaan yhteyttä. Odotellaan taas tuloksia verikokeista.
      Odottamista ja odottamista, ei kannata hermoilla.

      Elelen päivä kerrallaan ja teen töitä vain kaksi päivää viikossa kun enempää en jaksa. Kai se joku diagnoosi joskus minullekin löytyy. Joku syy näille oireille.
      Silloin Kelankin täytyy antaa avustusta.

      Haluaisin vain sanoa, että koittakaa olla tarkkailematta liikaa erilaisia pieniä oireita.

      Vähän tympii kun lukee, että jollain on sormi tunnoton, "onko mulla aivokasvain"? Sitten vaaditaan magneettikuvaukset ja mitä lie.
      Kun meikäläinen sitten konttaa lääkäriin niin lääkäri nauraa ja sanoo, että "jaahas, sieltä tulee taas joku nettisairautta poteva"!

      Jos on silmissä vikaa niin kipin kapin silmälääkärille!!! Silmälääkäri kyllä tietää, että mikä oire on aivoperäistä ja mikä on silmäperäistä. Mikä on vakavaa ja mikä ei.

      En sano tätä pahalla ja ymmärrän tavallaan, että kun alkaa pelätä jotain niin homma karkaa käsistä.
      t. nainen 39v ja peloton.

      • Leinus

        Kiitos vastauksesta!

        En mä hetkessä tätä pelkoa ole itselleni aiheuttanut, on monia monia oireita jotka vois viitata ms-tautiin,
        ja sitä on lääkärissä jo mulle vilauteltukin...
        Itse ei vaan tahtois uskoa ja sitä etsii muita sairauksia joita vois olla...

        No, lääkärille olen taas menossa ja pääsen vihdoin magneettikuvaukseen,
        MUTTA sinneppä taitaa olla jonoa.

        Mulla ne näköhäiriöt siis on ajoittain (ponnistuksessa) ilmaantuva sokea piste, välähtelevät valot, kummalliset valkoiset pallot näkökentän reunoissa aina rasituksen yhteydessä,
        nyt huomasin että niiden valkoisten pallojen tilalle on tullut armotonta salamointia, siis näkökentän keskus on ok mutta muuten reunat yhtä kirkasta/keltaista salamointia jne...

        JA migreeni ollut lapsesta sti, että tiedän mitä SE on...

        No eipä auta kuin odotella kuten sinunkin!

        Toivottavasti löydät sinäkin avun! :)


      • määvaa
        Leinus kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!

        En mä hetkessä tätä pelkoa ole itselleni aiheuttanut, on monia monia oireita jotka vois viitata ms-tautiin,
        ja sitä on lääkärissä jo mulle vilauteltukin...
        Itse ei vaan tahtois uskoa ja sitä etsii muita sairauksia joita vois olla...

        No, lääkärille olen taas menossa ja pääsen vihdoin magneettikuvaukseen,
        MUTTA sinneppä taitaa olla jonoa.

        Mulla ne näköhäiriöt siis on ajoittain (ponnistuksessa) ilmaantuva sokea piste, välähtelevät valot, kummalliset valkoiset pallot näkökentän reunoissa aina rasituksen yhteydessä,
        nyt huomasin että niiden valkoisten pallojen tilalle on tullut armotonta salamointia, siis näkökentän keskus on ok mutta muuten reunat yhtä kirkasta/keltaista salamointia jne...

        JA migreeni ollut lapsesta sti, että tiedän mitä SE on...

        No eipä auta kuin odotella kuten sinunkin!

        Toivottavasti löydät sinäkin avun! :)

        minulla kun on ollu tuollasia näköhäröjä,niin syynä onollu vedenpuute ja suoranainen nälkä yhdistettynä rankkaan duuniin... näköhermotulehdus sit näytti siltä kuin ois ollu rähmää silmässä. ja sit tuli pimeys,sain kortsonihoidon,ni sit karsastin, näin kahtena,mustavalkosena, keskellä silmää oli sokeaa (auttoi kun katsoin sivuttain)ja samalla vähä käynti horjui. ONNEKS ei jääny mitään jälkitautia. kaikki oireet parani!!!


    • Jape-61

      Olen sairastanut MS-tautia jo n.15-vuotta ja näköhermon tulehduksia on ollut. Kaksoiskuvia, näön heikkenemistä ja toisen silmän sikeutumista. Kortisonikuuri on auttanu näihin shuubeihin. Magneettikuvissakin oon käyny näiden shuubien aikaan jossa tulehdus todettiin. Päivä kerrallaan eteenpäin.

      • Leinus

        Vihdoin ja viimein kun vuosi sitten kävin ja antoivat yhtä lääkettä että jos ei auta niin soittaa uudestaan...

        Mutta en ole soittanut,
        oon niin huono meneen lääkäriin,
        ja tuntuuu että ihan turhaan siellä käyn
        kun en osaa selittää kaikkea niin tarkasti ja hyvin mitä mielessä ajattelen.

        Nyt kyllä ajattelin että kirjoitan lapulle ylös kaikki oireet...

        Nyt on alkanu syödessä haitata leukaperien väsyminen, ei ennen ole tämmöistä ollut!?
        Jalat kipeenä ja voimattomat jatkuvasti,
        ihohiiriä(vai elohiiriä) ja semmosia jänniä lihasnykäyksiä jatkuvasti, monta kertaa päivässä,
        Ja ponnistellessa tulee se sokea alue ja nykyään muutenki nään kirkkaita ja värikkäitä pisteitä.
        Kolme kertaa on ollu semmonen "kohtaus" kun jotain tehnyt,
        että hetken päästä en muistakkaan mitä juuri on tapahtunut ja läheiset ihmetelleet että mitä nyt,
        mikä sulle tuli ja kerran kaverit nauro että "kuin hajamielinen sä voitkaan olla!"
        ja itse olin niin hämmentynyt koko tilanteestä että... :(

        No joo ja kaikkea muuta.
        Jospa ne nyt laittais magn.kuvaukseen niin ei tarvis enää pelätä
        ja saisin täydellisen mielenrauhan jos ei päästä löydykkään mitään.
        Sit voi ajatella jtn muitakin kuin että päässä ois vika.

        :)


      • putte
        Leinus kirjoitti:

        Vihdoin ja viimein kun vuosi sitten kävin ja antoivat yhtä lääkettä että jos ei auta niin soittaa uudestaan...

        Mutta en ole soittanut,
        oon niin huono meneen lääkäriin,
        ja tuntuuu että ihan turhaan siellä käyn
        kun en osaa selittää kaikkea niin tarkasti ja hyvin mitä mielessä ajattelen.

        Nyt kyllä ajattelin että kirjoitan lapulle ylös kaikki oireet...

        Nyt on alkanu syödessä haitata leukaperien väsyminen, ei ennen ole tämmöistä ollut!?
        Jalat kipeenä ja voimattomat jatkuvasti,
        ihohiiriä(vai elohiiriä) ja semmosia jänniä lihasnykäyksiä jatkuvasti, monta kertaa päivässä,
        Ja ponnistellessa tulee se sokea alue ja nykyään muutenki nään kirkkaita ja värikkäitä pisteitä.
        Kolme kertaa on ollu semmonen "kohtaus" kun jotain tehnyt,
        että hetken päästä en muistakkaan mitä juuri on tapahtunut ja läheiset ihmetelleet että mitä nyt,
        mikä sulle tuli ja kerran kaverit nauro että "kuin hajamielinen sä voitkaan olla!"
        ja itse olin niin hämmentynyt koko tilanteestä että... :(

        No joo ja kaikkea muuta.
        Jospa ne nyt laittais magn.kuvaukseen niin ei tarvis enää pelätä
        ja saisin täydellisen mielenrauhan jos ei päästä löydykkään mitään.
        Sit voi ajatella jtn muitakin kuin että päässä ois vika.

        :)

        Tuli mieleen lukuisista oireista kilpirauhassairaus,vajaatoiminta.Voi olla ettei näy verestä pitkään aikaan.Ei muuta kun antioksidanttiklinikalle.Siellä selvii mistä on kyse ja osaavat lääkärit.Rahaa se kyllä vaatii!


    • Pekkanen322

      Tämä ei nyt periaatteessa liity tähän Ms-tauti aiheeseen.Mutta sellaista olisin vain kysynyt että onko täällä kenelläkään kokemusta näköhäiriöistä jossa näkökenttään ilmestyy värikkäitä pisteitä.Punaisia,sinisiä.En ole huomannut valon määrän vaikuttavan kyseiseen asiaan.Samalla tavalla ne näkyvät niin hämärässä kuin valoisassakin.

      • sama vaiva

        http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Näköhäiriöt täältä löytyy hyvä näköhäiriö-luettelo. viittaisi joko silmämigreeniin tai silmän alueen verenkierron häiriöihin... kannattaa miettiä näkyykö molemmissa silmissä, kuinka kauan kestää, kuinka usein, ym jotta osaa kertoa silmälääkärille


    • Sokeudunko ?

      Olen kärsinyt päänsärystä pari viikkoa ja silmiä kutiaa ja ne ovat välillä etenkin aamuisin kuivat enkä tahdo saada aina kunnolla aukikaan.Iltaisin ne taaas vuotaa tv;.tä katsoessa ja tuntuu kuin tyynyä vasten oleva silmä olisi syvemmällä päässä kuin toinen.Luomi on erilainen .Oikea silmä on hankalampi jatkuvasti.Sen pinnassa näkyy koholla oleva noin nuppineulan pään kokoinen harmahtava kohouma.pari kertaa olen hangannut sen silmän verille ja kerran aamulla se oli yön aikana alkanut vuotamaan..Kuivat silmät on ja siihen on tipat ja rasvaakin mutta vaiva ei vaan tunnu menevän ohi.Kärsinkö loppuikäni tästä vaivasta? puhehäiriöitä on ja muistihäiriöitä on..nimiä en muista koskaan heti..mietin jo MS tautiakin..muuten olen perusterve ja kaikki veriarvot erinomaiset..ei verenpainetta.Veren sokerit on tutkittu.ja OK...MIKÄ MUA VAIVAA..??Syön citalopram-mielialalääkettä.Olen syönyt jo vuosia eikä tämä ole niiin vanha vaiva.Näköni on huonontunut vuoden sisällä lähinäkö etenkin.olen 47 v nainen.

    • näkö

      Mul on ollut ms kauan, viime syksystä asti on ollut puutteita vasemmassa silmässä, ikäänkuin, koko näkö ei ole käytössä vas. silmässä. Muuten en oikein osaa kuvailla tätä tunnetta ja se on välillä poissakin.
      Mitään värinappuloita, salamoita ei ole. Näköhermontulehdus on ollut, sen neurologikin näkee jälkeenpäin, siis ei silloin, kun on se näköhermontulehdus

    • Anonyymi

      Minulla oli 9 vuotta ennen diagnoosiin johtanutta pahenemisvaihetta seuraavanlaisia (todennäköisesti MS-taudin aiheuttamia) silmä- ja näköoireita muutamien viikkojen / kuukausien ajan silloin tällöin sekä yksittäisinä ohi menevinä oireina silloin tällöin:

      - voimakas silmän takana tuntuva kipu; särkylääkkeet eivät auttaneet
      - myöhemmin toisen silmän luonnollisen sokean pisteen laajentuminen eli osittainen sokeutuminen, joka kesti joitain viikkoja, kunnes näkö palautui taas normaaliksi
      - näön sumentuminen
      - katseen kohteen ääriviivojen osittainen kahdentuminen
      - muutaman sekunnin kestävä kaksoiskuvien näkeminen silloin tällöin
      - erilaisia varjoja, tummia pilkkuja näkökentässä silloin tällöin
      - ns. haamukuvien näkeminen liikkuvaa kohdetta katsoessa eli haamukuva seuraa kohdetta hieman jäljessä
      - pari kertaa kävi niin, että sokeuduin pariksi sekunniksi: oli kuin valoverho olisi ilmestynyt näön eteen, ja sitten se saman tien vetäytyi pois, ja pystyin taas näkemään

    • Anonyymi

      Minulla alkoi MS-tauti näköhäiriöillä. Ensin oli kaksoiskuvia,esim. kun ajoin autoa näin moottoritiellä aina kaksi autoa edessäni yhden sijaan. Oli vaikeaa erottaa niitä kahta autoa toisistaan. Sitten minulla tuli vaikeampi näköongelma. Vasemman silmän näkökenttä pieneni noin 80 prosenttia,koska vasemman silmän näkökenttään ilmestyi iso musta pallo,josta ei nähnyt läpi. Oli hieman hankalaa olla vakuuttava työelämässä,kun piti luentoa esim. USAssa isolle ryhmälle eikä nähnyt kuin toisella silmällä. kakoiskuvia oli vuoden verran ja "mustapallo"-ongelma oli muistaakseni puoli vuotta.

    • Anonyymi

      Minulla on ms- oireita, mutta tautia ei toistaiseksi ole diagnosoitu ja 15v sisällä mri ollut kahdesti puhdas ja likvor on tutkittu kertaalleen.

      Minulla on ollut näköhermontulehdus, josta olen parantunut täysin.

      Nyt kuluneen puolen vuoden aikana näköni on aamulla erittäin huono, mutta tilanne paranee välittömästi kun nousen ylös sängystä. En osaa selittää mistä se johtuu, osaisiko joku täällä? Eli yöllä ja aamulla sängyssä ollessani ja ehkä huonossa valaistuksessa näen kännykästä (jossa toki taustavalo) todella huonosti - on kuin katsoisin sumean linssin läpi. Eikä tilanne parane ennen kuin todellakin nousen kokonaan jalkeille ja laitan huonevalot päälle.
      Näköni tutkitaan kerran vuodessa ja tähän asti tutkimuksessa ei ole ollut edes viitteitä ns ikänäköön. Osaisiko joku selittää tätä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe