peltivanteiden maalaus

peltivannemies

Miten saisi maalit kestämään peltivanteissa? Olen hionut vanteista irtoruosteet ja vähän kovemmatkin ruosteet pois, puhdistanut hyvin ja maalannut ruosteenestopohjamaalilla. Tämän jälkeen kuivattanut vanteita ainakin viikon verran ja sitten maalannut pintavärin. Mastonin spraymaaleja molemmat, että ei pitäisi ainakaan yhteensopivuudesta olla kiinni. Lakkoja en ole käyttänyt. Aina vuoden jälkeen on maali halkeillut tai ruostetta puhjennut. Mikä neuvoksi, jotta saisi vanteet kestämään siisteinä??

14

1374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tein viime

viikolla. Vie hiekka- tai lasikuulapuhallukseen vanteet ja sen päälle pulverimaalaus ja kuivatus uunissa. Hinta n 30€ per pyörä.

• peltivannemies

Elikkä karkeesti arvoituna n.150-200€ koko hoito, näin niinkun täkäläisten maalauspalveluiden hintojen mukaan. Auttais varmasti paljon tässäkin urakassa, jos olisi omat hiekkapuhallusvehkeet ja maaliruisku.

• vetokoukku

Meinaatkos että sellanen pulverimaalaus mikä vetokoukkuihin laitetaan on hyvä vanteissa. Kolme vuotta ja maalin voi kaapia teleinä pois.

• - MOK -
        vetokoukku kirjoitti:

Meinaatkos että sellanen pulverimaalaus mikä vetokoukkuihin laitetaan on hyvä vanteissa. Kolme vuotta ja maalin voi kaapia teleinä pois.

... tehty hiukan parempilaatuisesta metallista kuin vetokoukku. Vetokoukut ainakin tehdään tosi kehnosta materiaalista, ruostuvat varmasti muutamassa vuodessa olipa päällä millainen maalikerros tahansa...

• vai uus?

Itellä oli sama tarve aiemmin.
        Paikallinen pintamies lupas puhaltaa ja vetää paksun 2-komponenttimaalin 20E/vanne ilman lappuja.

Noh, rengaskauppias myi uudet, siis käyttämättömät peltivanteet 15E/vanne.

Kun vanne ei ole mikään mallia keräilyharvinaisuus vaan ihan tavallinen käyttöauton peltivalssi, niin ei tarvinut maalaria vaivata vanhoilla.

Kannattaa kysäistä sitäkin vaihtoehtoa.

• niitä kannattaa maalailla
        vai uus? kirjoitti:

Itellä oli sama tarve aiemmin.
        Paikallinen pintamies lupas puhaltaa ja vetää paksun 2-komponenttimaalin 20E/vanne ilman lappuja.

Noh, rengaskauppias myi uudet, siis käyttämättömät peltivanteet 15E/vanne.

Kun vanne ei ole mikään mallia keräilyharvinaisuus vaan ihan tavallinen käyttöauton peltivalssi, niin ei tarvinut maalaria vaivata vanhoilla.

Kannattaa kysäistä sitäkin vaihtoehtoa.

Ihan samaa mieltä. Käyteyt hyväkuntoiset peltivanteet saa yleisimpiin automerkkiehin kirppiksiltä 40-50€ kierros. Jos auto on vähänkään uudempi saa jopa iskemättämiä alle 100€ kierros kun talvirenkaiden mukana tulleiden peltivanteiden tilalle ostetaan tarvikealut.

Itse olen maalaillut aikoinaan vain 1970-luvun autoissa yleisiä koristepeltivanteita eli sellaisia joissa peltivanteeseen on prässätty tietty kuvio ja tätä on vielä korostettu maalaamalla mattamustalla vanteen aukkoja suuremmaksi.

Vanne on pakko hioa kirkkaaseen metalliin mihin menee ikä ja terveys tai sitten maksaa kympin hiekkapuhalluksesta ja pohjamaalauksesta. Alle mielellään sinkkimaalia ja siihen metallispray lakka niin kestää paremmin kuin uutena.

• Anonyymi

Juuri näin👍👍👍

• Mastonissa.

Joissakin Mastonin spraymaaleissa on yhteensopivuusongelmia jopa keskenään, eikä laatu muutenkaan päätä huimaa. Jos et halua hiekkapuhalluttaa ja maalauttaa, niin kokeilepa huolellisten pohjatöiden jälkeen mustaa vasaralakkaa, on saatavissa nykyään ihan mustana ilman vasaroitua pintaa muistuttavaa kuviota joka vanhan polven vasaralakoista on tuttu.

Tietenkin saatavissa on myös lukuisia muitakin sävyjä, musta vaan nyt tuli peltivanteista ensimmäisenä mieleen.

Myyjä kertoo myös mikä pohjamaali sopii. Nykyiset vasaralakat ovat siitä mainioita että sutimallakin saa hienoa jälkeä, maali tasoittaa itsensä mukavasti kuivuessaan.

Vasaralakan etuja ovat myös erittäin tiivis ja liukas pinta johon suolamoskat sun muut myrkyt eivät imeydy, ja iskunkestävyys on myös hyvä.

• peltivannemies

Kiitoks hyvästä vinkistä! Empäs ole moisesta vasaralakasta vielä kuullutkaan. Mahtaa olla arvokasta?

• tai oikeammin maali
        peltivannemies kirjoitti:

Kiitoks hyvästä vinkistä! Empäs ole moisesta vasaralakasta vielä kuullutkaan. Mahtaa olla arvokasta?

on hyvää olen maalannut sillä myös jarrurummut ja jarrusatulat, hyvin pysyy vaikka harjasin vain pahemmat ruosteet harjalla pois. Ennen maalausta olen "kyllästänyt" ruosteen bensiinillä ja antanut kuivua muutaman tunnin ennen maalausta.

• peltivannemies
        tai oikeammin maali kirjoitti:

on hyvää olen maalannut sillä myös jarrurummut ja jarrusatulat, hyvin pysyy vaikka harjasin vain pahemmat ruosteet harjalla pois. Ennen maalausta olen "kyllästänyt" ruosteen bensiinillä ja antanut kuivua muutaman tunnin ennen maalausta.

Kun puhutaan miranolista, niin onko se nyt sitten samaa ainetta? Olen kuullut, että jotkut ovat maalanneet miranolilla jarrurummut..kestävyydestä ei ole tietoa. Pitää kysästä rautakaupasta...

• miranolia vaan

Hammerlitea

http://www.seab.fi/hammerite.htm

• peltivannemies

Jos olet maalannut jarrurummut ja satulat, niin kait tuossa maalissa on sitten kohtalainen kuumuuden kestävyyskin?

Tuosta "kyllästämisestä" sen verran, että ite olen sutinut tärpätillä maalattavan pinnan lähinnä maalattavan pinnan puhdistusta ajatellen.

• juuri näin myös
        peltivannemies kirjoitti:

Jos olet maalannut jarrurummut ja satulat, niin kait tuossa maalissa on sitten kohtalainen kuumuuden kestävyyskin?

Tuosta "kyllästämisestä" sen verran, että ite olen sutinut tärpätillä maalattavan pinnan lähinnä maalattavan pinnan puhdistusta ajatellen.

rasva ja muulika pitää oistaa joko tärpätillä tai bensiinillä. Näitä liuottimia käytettäessä on syytä muistaa suojahanskat tai muuten vältettävä liuottimen joutumista ihollle, nyky bensiinissä on vaikka mitä myrkkyjä jotka imeytyy muuten ihoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      118
      1756
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      38
      1475
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1408
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1250
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1241
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1188
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1127
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      48
      1014
    Aihe