peltivanteiden maalaus

peltivannemies

Miten saisi maalit kestämään peltivanteissa? Olen hionut vanteista irtoruosteet ja vähän kovemmatkin ruosteet pois, puhdistanut hyvin ja maalannut ruosteenestopohjamaalilla. Tämän jälkeen kuivattanut vanteita ainakin viikon verran ja sitten maalannut pintavärin. Mastonin spraymaaleja molemmat, että ei pitäisi ainakaan yhteensopivuudesta olla kiinni. Lakkoja en ole käyttänyt. Aina vuoden jälkeen on maali halkeillut tai ruostetta puhjennut. Mikä neuvoksi, jotta saisi vanteet kestämään siisteinä??

14

1696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tein viime

      viikolla. Vie hiekka- tai lasikuulapuhallukseen vanteet ja sen päälle pulverimaalaus ja kuivatus uunissa. Hinta n 30€ per pyörä.

      • peltivannemies

        Elikkä karkeesti arvoituna n.150-200€ koko hoito, näin niinkun täkäläisten maalauspalveluiden hintojen mukaan. Auttais varmasti paljon tässäkin urakassa, jos olisi omat hiekkapuhallusvehkeet ja maaliruisku.


      • vetokoukku

        Meinaatkos että sellanen pulverimaalaus mikä vetokoukkuihin laitetaan on hyvä vanteissa. Kolme vuotta ja maalin voi kaapia teleinä pois.


      • - MOK -
        vetokoukku kirjoitti:

        Meinaatkos että sellanen pulverimaalaus mikä vetokoukkuihin laitetaan on hyvä vanteissa. Kolme vuotta ja maalin voi kaapia teleinä pois.

        ... tehty hiukan parempilaatuisesta metallista kuin vetokoukku. Vetokoukut ainakin tehdään tosi kehnosta materiaalista, ruostuvat varmasti muutamassa vuodessa olipa päällä millainen maalikerros tahansa...


      • vai uus?

        Itellä oli sama tarve aiemmin.
        Paikallinen pintamies lupas puhaltaa ja vetää paksun 2-komponenttimaalin 20E/vanne ilman lappuja.

        Noh, rengaskauppias myi uudet, siis käyttämättömät peltivanteet 15E/vanne.

        Kun vanne ei ole mikään mallia keräilyharvinaisuus vaan ihan tavallinen käyttöauton peltivalssi, niin ei tarvinut maalaria vaivata vanhoilla.

        Kannattaa kysäistä sitäkin vaihtoehtoa.


      • niitä kannattaa maalailla
        vai uus? kirjoitti:

        Itellä oli sama tarve aiemmin.
        Paikallinen pintamies lupas puhaltaa ja vetää paksun 2-komponenttimaalin 20E/vanne ilman lappuja.

        Noh, rengaskauppias myi uudet, siis käyttämättömät peltivanteet 15E/vanne.

        Kun vanne ei ole mikään mallia keräilyharvinaisuus vaan ihan tavallinen käyttöauton peltivalssi, niin ei tarvinut maalaria vaivata vanhoilla.

        Kannattaa kysäistä sitäkin vaihtoehtoa.

        Ihan samaa mieltä. Käyteyt hyväkuntoiset peltivanteet saa yleisimpiin automerkkiehin kirppiksiltä 40-50€ kierros. Jos auto on vähänkään uudempi saa jopa iskemättämiä alle 100€ kierros kun talvirenkaiden mukana tulleiden peltivanteiden tilalle ostetaan tarvikealut.

        Itse olen maalaillut aikoinaan vain 1970-luvun autoissa yleisiä koristepeltivanteita eli sellaisia joissa peltivanteeseen on prässätty tietty kuvio ja tätä on vielä korostettu maalaamalla mattamustalla vanteen aukkoja suuremmaksi.

        Vanne on pakko hioa kirkkaaseen metalliin mihin menee ikä ja terveys tai sitten maksaa kympin hiekkapuhalluksesta ja pohjamaalauksesta. Alle mielellään sinkkimaalia ja siihen metallispray lakka niin kestää paremmin kuin uutena.


      • Anonyymi

        Juuri näin👍👍👍


    • Mastonissa.

      Joissakin Mastonin spraymaaleissa on yhteensopivuusongelmia jopa keskenään, eikä laatu muutenkaan päätä huimaa. Jos et halua hiekkapuhalluttaa ja maalauttaa, niin kokeilepa huolellisten pohjatöiden jälkeen mustaa vasaralakkaa, on saatavissa nykyään ihan mustana ilman vasaroitua pintaa muistuttavaa kuviota joka vanhan polven vasaralakoista on tuttu.

      Tietenkin saatavissa on myös lukuisia muitakin sävyjä, musta vaan nyt tuli peltivanteista ensimmäisenä mieleen.

      Myyjä kertoo myös mikä pohjamaali sopii. Nykyiset vasaralakat ovat siitä mainioita että sutimallakin saa hienoa jälkeä, maali tasoittaa itsensä mukavasti kuivuessaan.

      Vasaralakan etuja ovat myös erittäin tiivis ja liukas pinta johon suolamoskat sun muut myrkyt eivät imeydy, ja iskunkestävyys on myös hyvä.

      • peltivannemies

        Kiitoks hyvästä vinkistä! Empäs ole moisesta vasaralakasta vielä kuullutkaan. Mahtaa olla arvokasta?


      • tai oikeammin maali
        peltivannemies kirjoitti:

        Kiitoks hyvästä vinkistä! Empäs ole moisesta vasaralakasta vielä kuullutkaan. Mahtaa olla arvokasta?

        on hyvää olen maalannut sillä myös jarrurummut ja jarrusatulat, hyvin pysyy vaikka harjasin vain pahemmat ruosteet harjalla pois. Ennen maalausta olen "kyllästänyt" ruosteen bensiinillä ja antanut kuivua muutaman tunnin ennen maalausta.


      • peltivannemies
        tai oikeammin maali kirjoitti:

        on hyvää olen maalannut sillä myös jarrurummut ja jarrusatulat, hyvin pysyy vaikka harjasin vain pahemmat ruosteet harjalla pois. Ennen maalausta olen "kyllästänyt" ruosteen bensiinillä ja antanut kuivua muutaman tunnin ennen maalausta.

        Kun puhutaan miranolista, niin onko se nyt sitten samaa ainetta? Olen kuullut, että jotkut ovat maalanneet miranolilla jarrurummut..kestävyydestä ei ole tietoa. Pitää kysästä rautakaupasta...


      • miranolia vaan
        tai oikeammin maali kirjoitti:

        on hyvää olen maalannut sillä myös jarrurummut ja jarrusatulat, hyvin pysyy vaikka harjasin vain pahemmat ruosteet harjalla pois. Ennen maalausta olen "kyllästänyt" ruosteen bensiinillä ja antanut kuivua muutaman tunnin ennen maalausta.

        Hammerlitea

        http://www.seab.fi/hammerite.htm


      • peltivannemies
        tai oikeammin maali kirjoitti:

        on hyvää olen maalannut sillä myös jarrurummut ja jarrusatulat, hyvin pysyy vaikka harjasin vain pahemmat ruosteet harjalla pois. Ennen maalausta olen "kyllästänyt" ruosteen bensiinillä ja antanut kuivua muutaman tunnin ennen maalausta.

        Jos olet maalannut jarrurummut ja satulat, niin kait tuossa maalissa on sitten kohtalainen kuumuuden kestävyyskin?

        Tuosta "kyllästämisestä" sen verran, että ite olen sutinut tärpätillä maalattavan pinnan lähinnä maalattavan pinnan puhdistusta ajatellen.


      • juuri näin myös
        peltivannemies kirjoitti:

        Jos olet maalannut jarrurummut ja satulat, niin kait tuossa maalissa on sitten kohtalainen kuumuuden kestävyyskin?

        Tuosta "kyllästämisestä" sen verran, että ite olen sutinut tärpätillä maalattavan pinnan lähinnä maalattavan pinnan puhdistusta ajatellen.

        rasva ja muulika pitää oistaa joko tärpätillä tai bensiinillä. Näitä liuottimia käytettäessä on syytä muistaa suojahanskat tai muuten vältettävä liuottimen joutumista ihollle, nyky bensiinissä on vaikka mitä myrkkyjä jotka imeytyy muuten ihoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      138
      4724
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      176
      3876
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      115
      3576
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      43
      2891
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      136
      1826
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      40
      1658
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1289
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      51
      1263
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1251
    10. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      23
      1203
    Aihe